Jordfund - Afgørelsens time

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Esbenkaer90
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 25. aug 2015, 20:36
Interesser: Sortkrudt/forladere
Geografisk sted: DENMARK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times

Jordfund - Afgørelsens time

Indlæg af Esbenkaer90 » 25. jul 2017, 18:16

Hej gutter :)

Nu er der gået knap et år efter jeg fik igang sat en sag ved politiet omkring jordfund.

Det har været en hektisk omgang, med mange spørgsmål både den ene og den anden vej. Utroligt nok er det noget de sjældent oplever, nok også derfor ventetiden var så lang. Var dog varslet 12 måneders ekstra ventetid, men i den forløbne uge faldt afgørelsen.

Forløb:

Kontakt til våbenteknisk -> afsti afsted til den lokale politistation for at indlevere de to effekter. (Indskudt sjov historie: Jeg blev bedt om at ringe og varsle dem om min ankomst, hvilket jeg gjorde, receptionisten/telefondamen ville give besked videre. Jeg dukker op på stationen, og de spørg om de kan hjælpe. "Ja, jeg skal indlevere et maskingevær og en pistol, begge jordfund.". Der bliver MEGET stille, og betjentene vender sig alle mod mig. Jeg forklarer at jeg HAR ringet ind som jeg skulle. De griner, og alt er fineste orden.

Politiet overtager våbnene, og jeg får en god snak med en af betjentene som har relationer i de danske frihedskæmpere, så han var yderst interesseret. Det samme gælder ACV, hvor jeg fik en super god behandling, og rigtig meget hjælp til hvordan man skulle håndtere situationen. Der blev udvekslet mange mails, også om aftenen, så der har nok været en skærpet interesse for emnet.

Sidste uge faldt vurderingen:

Sten Gun - Interne dele erklæres funktionsdygtige, og kan derfor ikke udleveres.
P08 - Interne dele erklæres funktionsdygtige, og kan derfor ikke udleveres.

Bom Karl. Det er selvfølgelig ærgerligt, men det er dem der er eksperterne.

Endnu en samtale med fyren ved våbenteknisk, og han tilbyder jeg kan få deaktiveret de to våben, han kender en våbenmekaniker der kan foretage deaktiveringer, men at de formentlig ikke vil overleve indgrebet. De var begge i super dårlig forfatning, så jeg blev enig med mig selv, at hvis ikke museer ville have dem, så måtte de desværre i maskinen. Det er jo desværre ikke gratis at deaktivere, og det er heller ikke gratis at sende dem ind
til vurdering af justitsministeriet (koster 2 samlertilladelser, uanset om du får dem igen eller ej).

Vi bliver enige om at jeg får de dele der ikke er tilladelses krævende.

Alt i alt, er jeg yderst tilfreds med politiets og våbenteknisk indsats, interesse og hjælp i denne sag. Tro det eller ej, politiet oplever MEGET sjældent denne type sager. Jeg fornemmer at der er mistro til politiet, og at folk er bange for, om man bliver slået på våbenloven ved indlevering (også uden for fritlejde), det gør man IKKE. Så der er muligheder, hvis man har råd ;)

Lidt billeder til at slutte af:
Vedhæftede filer
20258219_10155548162334137_1084881094876157573_n.jpg
20264573_10155548162569137_8220632677841299816_n.jpg
20292679_10155548162264137_7141230968752805657_n.jpg
20375969_10155548162629137_6108472669290860787_n.jpg

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Jordfund - Afgørelsens time

Indlæg af FrederikF » 25. jul 2017, 20:44

Fedt med en ordentlig tilbagemelding.
Godt at høre at du oplever at blive godt behandlet.
Når det er sagt sidder jeg tilbage med en fornemmelse af ikke rigtigt at have tillid til de eksperter, der træffer afgørelser som denne. Det er vel de samme eksperter der skal vurdere om våben kan konverteres tiæ fuldautomatisk (med disse ekspertudtalelser frygter jeg seriøst for at min gamle Side by side fra Suhls gjldne år risikerer at kunne konverteres til fuldautomatik :shock:
Billederne af jordfundene viser bare ikke noget der er i nærheden af et funktionsdueligt våben (der er meget mere våben i et søm og et vandrør).
Jeg ville overveje at kontakte en avis med billeder af fundene samt eksperternes afgørelse - måske det kunne skaffe lidt røre og opmærksomhed.
Mvh Frederik

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Jordfund - Afgørelsens time

Indlæg af ReneKJ » 25. jul 2017, 20:56

FrederikF skrev: Jeg ville overveje at kontakte en avis med billeder af fundene samt eksperternes afgørelse - måske det kunne skaffe lidt røre og opmærksomhed.
Mvh Frederik
Det bliver nok nærmere noget i stil med "Automatvåben fra krigen ligger stadigt og flyder i Danmark" og ikke som du håber en kritisk analyse af Politiets vurderinger.

Jeg ved ikke hvordan de vurdere, men Stengunen har da tydeligvis ikke været mere rusten end at den kunne adskilles.
"Funktionsdygtig" er nok bare Politi-slang for "ikke rustet til én stor klump". De kan ikke udelukke at man kan få den til at virke igen.

Esbenkaer90
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 25. aug 2015, 20:36
Interesser: Sortkrudt/forladere
Geografisk sted: DENMARK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times

Re: Jordfund - Afgørelsens time

Indlæg af Esbenkaer90 » 25. jul 2017, 21:17

ReneKJ skrev:
FrederikF skrev: Jeg ville overveje at kontakte en avis med billeder af fundene samt eksperternes afgørelse - måske det kunne skaffe lidt røre og opmærksomhed.
Mvh Frederik
Det bliver nok nærmere noget i stil med "Automatvåben fra krigen ligger stadigt og flyder i Danmark" og ikke som du håber en kritisk analyse af Politiets vurderinger.

Jeg ved ikke hvordan de vurdere, men Stengunen har da tydeligvis ikke været mere rusten end at den kunne adskilles.
"Funktionsdygtig" er nok bare Politi-slang for "ikke rustet til én stor klump". De kan ikke udelukke at man kan få den til at virke igen.
Nu er der jo ikke billeder af begge våbnene, udvendigt var de begge et par bunker skrammel rust, indeni har det så været en anden sag.

Jeg er IKKE uenig i deres bedømmelse, men jeg synes det er sørgeligt med den mistro der er for deres håndtering. Alle, hele vejen rundt, har været super venlige, og meget informative igennem hele processen. Ingen klager herfra, og ingen artikler :)

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Jordfund - Afgørelsens time

Indlæg af FrederikF » 25. jul 2017, 21:23

Respekt for det :))
Jeg husker måske forkert - men mente at have set et par voldsomt rustramte (ikke som i lettere gravrust, men som i - "kan ikke skæres igennem på tværs da de smuldrer bort" agtigt rustne våben på Facebook og en historie magen til din - my bad hvis jeg mixer historier sammen. Er der tale om noget der reelt kan vurderes som brugbart er det selvfølgelig helt ok.
Blev også ret overrasket over at nogle af delene kunne afmonteres.

Esbenkaer90
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 25. aug 2015, 20:36
Interesser: Sortkrudt/forladere
Geografisk sted: DENMARK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times

Re: Jordfund - Afgørelsens time

Indlæg af Esbenkaer90 » 25. jul 2017, 22:00

FrederikF skrev:Respekt for det :))
Jeg husker måske forkert - men mente at have set et par voldsomt rustramte (ikke som i lettere gravrust, men som i - "kan ikke skæres igennem på tværs da de smuldrer bort" agtigt rustne våben på Facebook og en historie magen til din - my bad hvis jeg mixer historier sammen. Er der tale om noget der reelt kan vurderes som brugbart er det selvfølgelig helt ok.
Blev også ret overrasket over at nogle af delene kunne afmonteres.

Jeps, det var mine :) De har set noget anderledes ud indvendigt, hvor de interne dele har været noget mere i fred for naturens gang.

Lige nøjagtig, de vil smuldre hvis man forsøger at skære dem igennem.

Brugeravatar
Mr-Anderson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 14 times

Re: Jordfund - Afgørelsens time

Indlæg af Mr-Anderson » 26. jul 2017, 23:01

Jeg havde nok givet dem til en tysker eller noget. Så havde de i det mindste
overlevet.
Pilråddent at man ikke kan deaktiveret dem på en retfærdig måde, eller vurdere disse sager individuelt.
Men fint at du fik fin behandling.

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: Jordfund - Afgørelsens time

Indlæg af Garand01 » 27. jul 2017, 06:17

Det havde krævet at han enten:
Fik en tysker til at hente dem.
Sende dem med posten.
Selv aflevere dem i Tyskland.
Ville du tá chancen med vores kringlede våbenlov?

Besvar