Hvilken detektor skal jeg købe som nybegynder?

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Hvilken detektor skal jeg købe som nybegynder?

Indlæg af Ingsorsi » 4. jul 2019, 07:40

Hej

Jeg vil gerne i gang med metaldetektor.
Jeg har tidligere haft en (for) billig en fra et byggemarked som var så godt som ubrugelig. Derfor mistede jeg faktisk interessen for det. Men nu har jeg fået mod på det igen.

Jeg forstår, at de der byggemarked detektorer til < 1000 kr er for billig til faktisk at kunne anvendes til noget.

Men hvor meget skal jeg budgettere med for at komme i gang?
Og hvad vil være en god detektor at starte med?

Jeg har kigget på denne: Garrett Ace 400i som fås til 3000 kr hos https://detektorshop.dk/produkter/78-ga ... tilbehoer/

Prisen er godt nok næsten det dobbelte af, hvad jeg havde håbet at kunne holde mig indenfor.

Kan man få noget godt grej billigere brugt? I så fald hvor handles det? Synes ikke rigtigt, at der er megte på dba.

Hvad skal jeg være opmærksom på før jeg køber en detektor?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvilken detektor skal jeg købe som nybegynder?

Indlæg af Lassescout » 4. jul 2019, 10:12

Jeg har nogenlunde samme erfaring som du: Jeg købte en for billig brugt. Den duede ikke. Sælgeren var pludselig meget svær at få fat i og den "stadig gældende garanti" var intet værd. Den gælder kun 1.gangs køberen.

Så søgte jeg på FB, der er grupper med køb og salg af detektorudstyr. Men der synes jeg priserne er for høje. De afspejler hvad køberne gav, ikke hvad du kan få af tilsvarende nyt udstyr af sammenlignelig kvalitet. Detektorer er blevet meget bedre og meget billigere de seneste år. Fordelen ved at handle brugt er dog, at du ofte får ekstraudstyr med som f.eks. pin-pointer og ekstra søgehoveder.

Men jeg købte en spritny MInelab X-Terra 305 i detektorshoppen. Der er super service og du har fuld garanti. Det har jeg aldrig fortrudt.Den står til 2.800 i butikken nu. Nu vil du selvfølgelig gerne vide om det er en god detektor. Det tror jeg bestemt det er. Men som med så mange andre gode ideer man får, mangler jeg kun tiden til at gennemføre dem, så jeg har sandt at sige ikke rigtigt været ude med den endnu.

Så tænker du:" Kan jeg ikke købe din detektor til en fair pris?". Tjaee, tjooe, næhhh, det tror jeg egentlig ikke du kan. Den står ikke i vejen, og selvom jeg ikke kommer ud og lede efter guldskatte, så er det da meget sjovt at jeg kan hjælpe en ven, hvis han en gang skulle tabe et bundstykke eller bilnøglerne på en jagt, så jeg er ikke motiveret for at sælge til under 2.000,-kr. Og så mange penge må du simpelthen ikke give for en vare du kan få spritny og med fuld to års garanti fra forhandleren til 2.800. Der er jo i praksis ingen garanti på et brugtkøb, og det skal afspejle sig i prisen.

Så mit bedste bud: Ring til ham i Detektorshop, han er meget kompetent og hjælpsom. Forklar hvad du gerne vil med din detektor og lyt til hvad han anbefaler. Køb derefter den bedste detektor du kan få, for de penge du vil bruge på det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Rookiesøren
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. jul 2019, 18:21
Interesser: Detektorfund
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Hvilken detektor skal jeg købe som nybegynder?

Indlæg af Rookiesøren » 10. jul 2019, 22:53

Er selv nybegynder har for nogen år siden købt en garret 150, den er ok men ikke så præcis, en sjov legemaskine. Har da fundet hestesko osv.
Har lige opgraderet den til en garret 300i, elsker der pinpoint funktion i den passer fint til mit amatør niveau.
Er lige testet idag fandt en del patroner, samt andet udefinerbart metal, som lige skal renses af

Søren

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Hvilken detektor skal jeg købe som nybegynder?

Indlæg af SBO » 11. jul 2019, 08:26

Jamen her kan jeg da blande mig lidt, for jeg har efterhånden brugt et par timer med metaldetektor.

Først og fremmest; det er ikke så meget detektoren der gør om du finder en stor skat, det er mere held ! Du skal være rasende heldig lige at svinge det HELT rigtige sted, så skal selv den billigste detektor nok bippe. Masser af flotte fund er gjort med billige detektorer af nybegyndere.

Men min erfaring er at prisen på detektoren afspejler ret godt hvad og hvor meget du finder med den, som er værd at gemme.

Det er nok lidt som at forvente at kunne skyde ti'ere på 15m med en hundeprop pistol til 5.-. Opgradere man til en billig luftpistol fra kina kan man være heldig at ramme en sjælden gang, men med en .22 LR finskyttepistol kan du ramme plet nærmest hver gang.

Hvis du vil finde få hestesko, søm, kapsler og andet affald, så er en helt billig detektor fin. Går du lidt mere ind i det med f.eks. en Minelab 305/705 så kan du også være heldig at finde mere spændende ting som mønter, samt masser af hestesko, søm, kapsler og andet affald.
Vil du nøjes med de spændende ting som mønter og ædelmetaller, og springe rustne kedelige ting over, så er det en af de dyre man skal købe.

Min nevø har lige fået en Garret Ace 300i, den er sjov nok, kan fortælle at der ligger noget i jorden, måske er det jern-måske er det noget andet :biggrin: Men glæden er stor og han finder masser af ting med den.

En kammerat har købt en Minelab GoFind til sin søn, det er lidt samme princip.

Jeg startede med en lidt for brugt Minelab 305, den var ikke så god, lånte en fin minelab 705, så begyndte der at komme sjovere ting op af jorden. Har så opgraderet til en XP Deus, og så ER det altså meget sjovere når man nærmest har garanti for at få noget spændende med hjem i lommen.

Jeg vil anbefale dig som nybegynder at starte med en Minelab 305 som minimum, gerne en 705. Man kan altid komme af med en detektor i den kvalitet uden at tabe for meget. https://detektorshop.dk/produkter/6-min ... terra-305/

Det næst vigtigste efter detektoren er en Pinpointer, for det kan være næsten umuligt at finde en lille mønt i en bunke jord, og med en pinpointer er det bare meget nemmere (den er også super til at finde hagl i gåsestegen)
https://detektorshop.dk/produkter/430-p ... ointer-ii/

Brugte maskiner er nok nemmest at finde på FB i detektorgrupperne.

Gode råd om hvordan man gør og opfører sig kan du finde på https://www.bondejern.dk/
Der er masser af spændende læsning hvis man er interesserer sig for metaldetektor.

Der er garanteret nogen i dit nabolag der allerede er aktive, spørg på dit lokale museum om de har et nummer til en, så kan du sikkert få lov at prøve hans detektor, få af vide hvor du kan komme til at gå med den, og en masse andre gode råd.

Kommer du til Østsjælland, så er du velkommen til at skrive til mig og komme med på en tur her.

Brugeravatar
Midtjysk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 25. jan 2010, 19:14
Interesser: Blankvåben, skydning og WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken detektor skal jeg købe som nybegynder?

Indlæg af Midtjysk » 16. jul 2019, 22:44

Spændende at høre fra nogen, som har prøvet nogle forskellige. Jeg har kigget på en del mærker, så måske kan du hjælpe.
Hvad er det som gør XP Deus så god - er det primært dens lave vægt?
Jeg har også ovevejet Minelab Equinox 800 en hel del. Kan du anbefale den? Er Deus de ekstra penge værd i forhold til Equinox, tror du?

Så vidt min viden rækker:

Plusser for Deus: Dansk brugerflade, let vægt

Plusser for Equinox: Multifrekvens, vandtæt

Besvar