fund fra DR 'Muldens mysterier - Soldaterne der aldrig kom i krig (5:6)'

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

fund fra DR 'Muldens mysterier - Soldaterne der aldrig kom i krig (5:6)'

Indlæg af Overtroldmand » 26. sep 2019, 22:57

Hejsa

jeg så her den anden dag DR1 programmet 'Muldens mysterier - Soldaterne der aldrig kom i krig (5:6)', hvor der bla. er to hold er skal finde effekter med metaldetektor. Et af holdene finder et par m75 magasiner, samt en G98 magasin taske, med afskudte skarpe hylstre.. Men jeg syntes at den taske ser for pæn ud til at have ligget der så længe, og undre mig over de afskudte skarpe afskudte hylstre, dem vil man jo ikke sætte i laderamme?!?!



Prøv se at se, gå til 39:10 (slutningen af programmet)
https://www.dr.dk/tv/se/muldens-mysteri ... -6#!/39:15

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: fund fra DR 'Muldens mysterier - Soldaterne der aldrig kom i krig (5:6)'

Indlæg af Garand01 » 26. sep 2019, 23:19

Mit gæt er at det er noget som er smidt af fordi folk ikke har ville ligge inde med det, eller en lille dreng som har været ude og lege krig.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: fund fra DR 'Muldens mysterier - Soldaterne der aldrig kom i krig (5:6)'

Indlæg af Elbæk » 27. sep 2019, 10:24

De ser ikke ud til at have været udsat for elementerne ret længe.

Jeg hælder også henimod at det er en samling nogen har dumpet for relativt nyligt.

Jeg husker Lars Grundvad fra min studietid (hvis jeg ikke husker galt var han tutor da jeg tog suppleringfag i middelalder- og renæssancearkæologi). Jeg har kun gode ting at sige om ham - og jeg kan ikke forestille mig at han ville tillade at DR "saltede" området før optagelserne. Havde der været tale om et program på Discovery Channel eller History Channel ville jeg derimod forvente at det skete.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: fund fra DR 'Muldens mysterier - Soldaterne der aldrig kom i krig (5:6)'

Indlæg af Garand01 » 27. sep 2019, 11:09

Elbæk skrev:
27. sep 2019, 10:24
De ser ikke ud til at have været udsat for elementerne ret længe.

Jeg hælder også henimod at det er en samling nogen har dumpet for relativt nyligt.

Jeg husker Lars Grundvad fra min studietid (hvis jeg ikke husker galt var han tutor da jeg tog suppleringfag i middelalder- og renæssancearkæologi). Jeg har kun gode ting at sige om ham - og jeg kan ikke forestille mig at han ville tillade at DR "saltede" området før optagelserne. Havde der været tale om et program på Discovery Channel eller History Channel ville jeg derimod forvente at det skete.
Mon ikke også de ville “salte” området med noget lidt mere ophidsende, hvis det rent faktisk var tilfældet? :razz:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: fund fra DR 'Muldens mysterier - Soldaterne der aldrig kom i krig (5:6)'

Indlæg af Elbæk » 27. sep 2019, 11:19

Det tænker jeg umiddelbart også. Omend hvis man (*sølvpapirshat på*) har valgt at "salte", så har man givetvis valgt at gøre det udenom de medvirkende arkæologer - og i så fald kunne de viste magasiner og ammunitionstasken godt være resultatet af en assistent som, i sidste øjeblik, fik besked på at løbe ned på arkivet og finde noget "gammelt militær" (*sølvpapirshat af*). Men, jeg finder det langt (som i; overvejende) mere sandsynligt at der er tale om en samling nogen har dumpet, uden relation til programmet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar