Fund fra ældre hospitals-relateret "dumpsite"

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Fund fra ældre hospitals-relateret "dumpsite"

Indlæg af Patrone » 15. feb 2020, 17:47

Under en gåtur rundt om Nakkebølle Sanatoruim nær Faaborg, stødte min familie og jeg på et gammelt dumpsite af hospitals-relaterede effekter. Jeg synes, at den intakte injektionssprøjte er et sjovt fund, men generelt set kan det for den rette person være interessant at rode i en emne-relateret tidslomme (aka losseplads) som denne. Sanatoriet fungerede ifølge Wikepedia som rekreationshjem for tuberkulosepatienter fra 1908 til slut 60érne.
Yes, ville bare lige vise dagens fund :smile:
IMG_9802_.jpg
IMG_9803_.jpg
IMG_9804_.jpg
IMG_9805_.jpg
IMG_9806_.jpg
IMG_9807_.jpg
IMG_9808_.jpg
IMG_9809_.jpg
IMG_9810_.jpg
IMG_9811_.jpg
IMG_9812_.jpg
IMG_9813_.jpg
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Fund fra ældre hospitals-relateret "dumpsite"

Indlæg af Elbæk » 15. feb 2020, 20:45

Min mor og moster er begge uddannet som sygehjælpere på Nakkebølle i start 70erne. Der er en chance for at de har haft nogle af de fundne genstande i hænderne.

Den store hvide flaske med den brune prop er en Tabac aftershave. Den er stadig i produktion - og kommer stadig i den flaske. Min far har brugt den så længe jeg kan huske. Den faste barbersæbe fra samme serie er en af de bedste barbersæber på markedet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Fund fra ældre hospitals-relateret "dumpsite"

Indlæg af Lassescout » 16. feb 2020, 20:22

Jeg genkender en ampul med Becoplex. Det er et B-vitamin præparat som jeg selv har brugt i behandlingen af dyr. Det er også på markedet endnu.

Det giver god mening at finde det på et tuberkulose sanatorium, for nogle af de antibiotika man bruger til behandling af tuberkulose giver B-vitaminmangel, som man så kompenserer ved samtidig indgift af B- vitamin.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Fund fra ældre hospitals-relateret "dumpsite"

Indlæg af Patrone » 17. feb 2020, 08:27

Sjovt med din mors og mosters relation til Nakkebølle. Der lå en gigantisk mængde ituslået Royal Copenhagen kaffestel i skovbunden, som din mor og moster med stor sikkerhed må have anvendt i deres pauser tilbage i 70’erne. Mange af kopperne lå stadig stablet, og vi fik fornemmelsen af, at stellet var i brugbar stand, da det blev dumpet i skoven, sammen med alt det andet grej.
B vitamin ampullerne giver åbentbart god mening. Fint at fundene passer overens med stedets historie. Godt set :thumbup: .
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Besvar