Jeg har fundet dette afbillede rustne skilt, der lå i et krat langs en nedlagt jernbane. Banesporet gik i sin tid til og fra Odense Papirfabrik, og var koblet på Odense-Svendborg banen. Tænker at det må være et jernbanesignal. Nogen der i så fald ved hvad skiltet betyder?
Det rød/hvide skilt er fra en metal skrotplads. ID på det?
Bonusspørgsmål: Min bror har fundet den timeglas-formede sten i forbindelse med et nygravet dræn, i et lokalområde hvor en langdysse og en masse gravhøje dominerer landskabet. Bare for en sikkerheds skyld vil jeg lige høre, om stenen kunne være formet af menneskehænder?
God dag
Overfladefund: ID på formodet jernbanesignal
- Ras.Killing
- Platin Member
- Indlæg: 5165
- Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 1009 times
- Been thanked: 1372 times
Re: Overfladefund: ID på formodet jernbanesign
Stenen er i hvert fald interessant nok til at den skal et smut forbi et museum området taget i betragtning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Raptor357
- Platin Member
- Indlæg: 7569
- Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 451 times
- Been thanked: 909 times
Re: Overfladefund: ID på formodet jernbanesignal
Jeg fandt denne http://www.lundsten.dk/dk_signaling/dksignal_dk.html
Men kan ikke finde det.
Men kan ikke finde det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Indlæg: 1522
- Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 3338 times
- Been thanked: 414 times
Re: Overfladefund: ID på formodet jernbanesignal
Det til højre er en slutsignalskive til et tog.Patrone skrev: ↑5. dec 2020, 16:45Jeg har fundet dette afbillede rustne skilt, der lå i et krat langs en nedlagt jernbane. Banesporet gik i sin tid til og fra Odense Papirfabrik, og var koblet på Odense-Svendborg banen. Tænker at det må være et jernbanesignal. Nogen der i så fald ved hvad skiltet betyder?
https://duckduckgo.com/?q=slutsignalskive
Den placeres på sidste vogn i et tog. Formålet er at man kan se om toget har tabt vogne.
Er der slutsignalskive på sidste vogn i et passerende tog, er alle vogne med og linjen kan meldes fri til næste tog.
Mangler slutsignalskiven er det tegn på at der er tabt en eller flere vogne på strækningen og der skal tages affære.
Det var væsentligt for sikkerheden i gamle dage med vacuumbremser og i endnu ældre tid med manuelt bremsede tog, hvor man bremsede togene ved at der sad mænd klar på flere af vognene med den ene opgave at stramme eller løsne en mekanisk vognbremse på fløjtesignal fra lokomotivet.
-
- Silver Member
- Indlæg: 494
- Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
- Interesser: 2. verdenskrig
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 228 times
Re: Overfladefund: ID på formodet jernbanesignal
En slutsignalskive, sikken en interesant funktion! Der lærte jeg endnu engang noget nyt her på NVF
Takker
Takker
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan
-
- Platin Member
- Indlæg: 4998
- Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 497 times
- Been thanked: 1150 times
Re: Overfladefund: ID på formodet jernbanesignal
Det må f#ndme have været irriterende hvis der ikke var slutsignalskive på sidste vogn, og det så viste sig, at det eneste der var tabt var slutsignalskiven .
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Refraktorius
- Admin
- Indlæg: 21723
- Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 467 times
- Been thanked: 2372 times
Re: Overfladefund: ID på formodet jernbanesignal
Der er nogen signalting som er blevet nemmere.
Jeg ved ikke om man har gjort det herhjemme, men på de lange amerikanske stræk sikrede man afstanden mellem togene ved, at der simpelthen var en i bageste vogn der med passende mellemrum smed flares ud mellem skinnerne (eller hakkede dem i signalpælene langs sporet).
Kom man futtende og mødte en brændende flare, så var man for tæt på den forankørende.
Jeg ved ikke om man har gjort det herhjemme, men på de lange amerikanske stræk sikrede man afstanden mellem togene ved, at der simpelthen var en i bageste vogn der med passende mellemrum smed flares ud mellem skinnerne (eller hakkede dem i signalpælene langs sporet).
Kom man futtende og mødte en brændende flare, så var man for tæt på den forankørende.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."