Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
AHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:30
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 31 times
Been thanked: 137 times
Kontakt:

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af AHL » 22. okt 2021, 17:39

Ingsorsi skrev:
18. okt 2021, 13:45
A H Larsen skrev:
5. okt 2021, 21:26
Ingsorsi skrev:
5. okt 2021, 21:19
A H Larsen skrev:
5. okt 2021, 20:23
Ingsorsi skrev:
4. okt 2021, 15:09
Tak for de mange input.

For at opsummere lidt på hvad der er kommet indtil nu, så er mit indtryk at dk bullets er bedste bud på en 308 der går til alt i Norden på afstande op til 200m.

Er der nogen der har erfaringer med den på elg eller kronhjort samt vildsvin?

Jeg har kigget på dk bullets hjemmeside. Og den er mildest talt mangelfuld. Mange steder står der bare under constrution eller lign. Er der nogen herinde der kender noget til dem? Vil være ked af at skifte til noget som viser sig ikke at eksistere om 2 år.

Er AH Larsen med i foretagendet?
ja jeg er en af ejerne af dk bullets
Godt at høre. Jeg kender kun dit navn og ry som yderst positivt. :smile:

Så kan du måske afklare om hvorvidt dkbullets på en 308 er egnet til alt i Norden stort som småt på afstande op til 200m.
ja den har skudt alt fra elg / gris /dåvildt / kronvildt / bjørn /kudu / zebra /råvildt ...osv så du kan roligt skyde vildt med den
ps: den største gris som er skudt med dk bullets er på 160kg
og du kan roligt bruge 160 GRS kuglen i 308win
Har I lavet noget statistik på, hvor langt de forskellige dyr er løbet fra de er skudt?

PS. Døde den store gris i knaldet?
svinet gik ca 10 m det råvildt /dåvildt og kronvildt jeg selv har skudt er gået max 5 m , de tilbage meldinger jeg har fået er markant kortere flugtafstand , har et jagtkonsortie som de sidste 3 år har skudt med dk bullets og de har siden skiftet ikke haft nogle eftersøninger før havde de 1-2 eftersøninger pr jagt
Mvh
AHL

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af MortenV » 23. okt 2021, 17:06

Peter skrev:
3. okt 2021, 19:43
Markedet til blyfri i .308 er ret stort, men jeg er godt nok ikke imponeret over performance på skud over 100 meter - ja, faktisk hælder jeg mere og mere til at mene, at .308'eren er uegnet til blyfri skud på over 100 meter pga. den lave fart og dermed ringe ekspansion, når vi taler knock down effekt. I hvert fald med de typer, jeg har prøvet; jeg har dog ikke prøvet DK Bullets eller Sonic.
Det er godt nok hjemmeladet ammunition, jeg bruger, men jeg har absolut ingen udfordringer med 150 gr barnes TTSX. Har skudt råvildt og dåvildt på lige over de 200m, der har alle lagt sig i skudet.

Besvar