Hjælp til militære udseende repeter geværer

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af Jeppe A H » 23. aug 2017, 16:19

Hej NVF

Jeg har luret lidt rundt herinde de sidste par måneder, i forbindelse med at jeg endelig har fået taget mig sammen til at tage jagttegn, så skal jeg selvfølgelig høre hvad i har at sige af fornuftige ting.

Jeg har allerede været ude og kigge hos diverse våbensmede, og hver gang jeg er derude kan jeg simpelthen ikke lade være med at falde pladask for det lidt militære look, men desværre har de alle været halvautomater, hvilket jeg finder lidt latterligt at eje, da de jo skal være plomberet til jagt.

Derfor har jeg lavet lidt research på nettet, og fundet frem til Ruger Precision Rifle, eller Tikka's T3x TAC A1. Er de noget værd til jagt, og hvis ikke, hvad har i så af bud på repeter-rifler, med et militært look, som stadig har en høj nok energi til at nedlægge et rådyr på 100m, og også kan ramme præcist ud på 600-800m?

Derudover er spørgsmålet vel så, hvilken optik skal der smides på til jagt?

Mit budget ligger mellem 20k-30k, og dette skal selvfølgelig være til geværet samt optikken til. Hvis muligt vil jeg også gerne have smidt en lyddæmper på. Angående træningsammunitionen skal den helst ligge under 10kr. per skud. Jagtammunitionens pris er mindre relevant, da jeg jo ikke skyder tusindvis af dem afsted :)

Til info har jeg skudt i 5 år i baghaven med luftgevær på afstande ud til 25 meter, samt flere gange skudt med venners geværer ud på 200m, så jeg er sikker på mit køb, vil bare gerne have mit drømmegevær fra starten af, og jeg er villig i at poste de penge i geværet, som det nu skulle være.

Håber meget i kan hjælpe en ny skytte/jæger!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af 458hunter » 23. aug 2017, 16:51

Det er fine rifler. Prøv at kigge på Tikka CTR, hvis det skal være lidt mere traditionelt.

Optik ville jeg tage en brugt fra en af de store tyske producenter til en start indtil du får opbygget noget erfaring. Efter lidt tid opdager man typisk at man gerne vil ændre lidt på sættet, så det er smart at starte med brugt grej så tabet bliver mindre ved udskiftning.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af Fredericianer » 23. aug 2017, 16:52

Har du tænkt på Troy's PAR? Den kan fåes i både .223, .308, og .338Federal
Never confuse verbosity with veracity.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af 458hunter » 23. aug 2017, 16:55

Så lige en Tikka tactical på G&G til 8.500 helt ny. Det er et steal. Den er i 223 så træningsammo er billigt og den er god til buk.

Var Hatting ikke ved at bygge en 223 til mig, havde jeg helt sikkert købt den.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af CQB » 23. aug 2017, 16:57

Jeppe A H skrev:Hej NVF

Jeg har luret lidt rundt herinde de sidste par måneder, i forbindelse med at jeg endelig har fået taget mig sammen til at tage jagttegn, så skal jeg selvfølgelig høre hvad i har at sige af fornuftige ting.

Jeg har allerede været ude og kigge hos diverse våbensmede, og hver gang jeg er derude kan jeg simpelthen ikke lade være med at falde pladask for det lidt militære look, men desværre har de alle været halvautomater, hvilket jeg finder lidt latterligt at eje, da de jo skal være plomberet til jagt.

Derfor har jeg lavet lidt research på nettet, og fundet frem til Ruger Precision Rifle, eller Tikka's T3x TAC A1. Er de noget værd til jagt, og hvis ikke, hvad har i så af bud på repeter-rifler, med et militært look, som stadig har en høj nok energi til at nedlægge et rådyr på 100m, og også kan ramme præcist ud på 600-800m?

Derudover er spørgsmålet vel så, hvilken optik skal der smides på til jagt?

Mit budget ligger mellem 20k-30k, og dette skal selvfølgelig være til geværet samt optikken til. Hvis muligt vil jeg også gerne have smidt en lyddæmper på. Angående træningsammunitionen skal den helst ligge under 10kr. per skud. Jagtammunitionens pris er mindre relevant, da jeg jo ikke skyder tusindvis af dem afsted :)

Til info har jeg skudt i 5 år i baghaven med luftgevær på afstande ud til 25 meter, samt flere gange skudt med venners geværer ud på 200m, så jeg er sikker på mit køb, vil bare gerne have mit drømmegevær fra starten af, og jeg er villig i at poste de penge i geværet, som det nu skulle være.

Håber meget i kan hjælpe en ny skytte/jæger!
Jeg har en mossberg mvp lc den er lidt ørkenkrigs agtig

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af HappyNanoq » 23. aug 2017, 17:06

Nu kan jeg nok kun nævne nogle af dem jeg selv har haft, som muligheder - og der er mange flere derude.

Tikka T3x Tac skulle være en anden-generations T3'er ? Hører i hvert fald intet negativt om den.
Kender dog ikke Ruger'en eller har læst særlig meget om den.


Et alternativ (og her er jeg nok "kedelig" i kalibervalg, .308Win) kunne være :
Remington 700 XCR Tactical Long Range 26" med taktisk Bell&Carlson skæfte, og tung pibe (lidt over Ø21mm pibe) som skulle kunne fås til 12-13.000kr for riflen alene.
Remington 700 XCR Compact Tactical 20" som ovenstående, bare med kortere pibe. Men mener også skæftet er Remington's eget. Mener den koster et par tusinde mindre end storebroderen.

De to skulle være forholdsvis nemme at opgradere til nyt bundmetal og aftagelige magasiner - og stadig have god plads til fin optik.


Et alternativ kunne være Remington 40-XB Tactical som ligger noget højere, med sine ca 20k Kr. Det er lidt en drømmeriffel for mig, da der er kælet en hel del mere for denne, end for 700-samlebåndsmodellerne. 40-X'erne skulle komme fra Custom-afdelingen af Remington. (uden jeg kan blive HELT klog på det.)

Ellers er der Remington 700 SPS, 700 SPS Tactical og 700 Police modellerne som også rigeligt rækker derud. Men dem kender jeg så dog ikke til bunds.


Hvis du skal have det HELT HELT fede i riffel... så hop over i underforummet for Køb/Salg/Bytte... der er en Steyr SSG69 til salg :rock:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=73&t=70097
Senest rettet af HappyNanoq 23. aug 2017, 17:11, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af Sixpack » 23. aug 2017, 17:11

Jeppe A H skrev: Jeg har allerede været ude og kigge hos diverse våbensmede, og hver gang jeg er derude kan jeg simpelthen ikke lade være med at falde pladask for det lidt militære look, men desværre har de alle været halvautomater, hvilket jeg finder lidt latterligt at eje, da de jo skal være plomberet til jagt.

Derfor har jeg lavet lidt research på nettet, og fundet frem til Ruger Precision Rifle, eller Tikka's T3x TAC A1. Er de noget værd til jagt, og hvis ikke, hvad har i så af bud på repeter-rifler, med et militært look, som stadig har en høj nok energi til at nedlægge et rådyr på 100m, og også kan ramme præcist ud på 600-800m?
Det er vel også et spørgsmål om de er super velegnede til begge formål. Her tænker jeg mest på vægten. En Tikka Tac A1 vejer 4,9kg (308 - 20") hvor den tilsvarende CTR vejer 3,5kg. Det er jo noget du skal slæbe på jagten. Dertil kommer optik og montage. På skydebanen er det jo ikke et problem at den er lidt tung.

Troy PAR er nævnt. Tag et kig på dem - de er fede! Ved ikke hvor let det er at montere en bipod på den. Hvad siger i andre til erfaringer med det? Det er jo også i sidste ende noget du må vurdere nødvendigheden af
Jeppe A H skrev: ...vil bare gerne have mit drømmegevær fra starten af, og jeg er villig i at poste de penge i geværet, som det nu skulle være.!
Og ved du hvad - det er det vigtigste - køb det der gør dig mest glad når du ligger bag det, ligemeget hvad folk siger :razz:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af T-REX » 23. aug 2017, 17:13

Hvis du vil have noget taktisk lignende, så får du ikke meget bedre, til prisen, end den Tikka.

Jeg ville tage den, i en kedelig kaliber, som 308 Win :giggle:
Den er billig i drift, og ok, til baneskydning, på 600-800 meter.

Et forslag til en mellemklasse Kikkert, kunne være en Hawke Frontier 2,5-15x50
Denne fås til rimelig pris, hos jagtmarked.dk
Og så nogle gode taktiske ringe.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af Jeppe A H » 23. aug 2017, 17:13

Chrstn_Olsen skrev:Så lige en Tikka tactical på G&G til 8.500 helt ny. Det er et steal. Den er i 223 så træningsammo er billigt og den er god til buk.
Nu er jeg ikke så kendt på diverse våbenhjemmesider, så er det muligt du kan smide et link til den? Har fundet ud af det nok er på "Gun and Game" gennem google, men kan ikke se noget opslag omkring salg :)
Fredericianer skrev:Har du tænkt på Troy's PAR? Den kan fåes i både .223, .308, og .338Federal
Jeg har godt set den før, men den der "pump action" er umiddelbart ikke noget som tiltaler mig, kan ikke se funktionen i den, udover det er sværere at lade mellem hvert skud når man ligger ned, samt at du kan skyde hurtigt med den, hvilket ikke er vigtigt for mig. Designet er også mere i AR stil, hvilket ikke er dårligt, men i det tilfælde ville jeg hellere have den som halvautomat :)
CQB skrev: Jeg har en mossberg mvp lc den er lidt ørkenkrigs agtig
Jeg ville nok foretrække noget nyt, men du kan da smide et billede ind, og hvad du måske tænker at få for den. I hvilken kaliber har du den i?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af HappyNanoq » 23. aug 2017, 17:25

Sixpack skrev: Og ved du hvad - det er det vigtigste - køb det der gør dig mest glad når du ligger bag det, ligemeget hvad folk siger :razz:
Der findes ikke bedre råd end dét.

Våbnet skal føles rigtigt for skytten, og han skal være glad og tryg ved at bruge den.
Så skyder han bedre end med dén, end med noget andre syntes er perfekt.


Et par stykker jeg kender i USA svarede også engang på hvad de mente var det korrekte til selvforsvar for deres koner.
De mente godt at en Ruger MK III .22LR pistol kunne være lige så god som en Beretta 9mm - hvis skytten var mere tryg ved at skyde med den, og dermed i en presset situation var mere tryg ved den.
Og det kan jo have sin rigtighed, idet man har tendens til at reagere ubevidst, og hvis man er bange for 9mm'eren, eller cal .40 eller .45'eren eller hvad nu... så lukker man måske øjnene lidt før i forventningen og leverer et dårligt skud, hvis man ikke er tryg ved våbnet.

En billig riffel man har det godt med, kan godt være lige så præcis som en dyr håndbygget som man ikke er helt glad for.


Men håber i hvert fald at trådstarter kigger de nævnte lidt igennem, og ser om der er noget der falder ham godt ind. :) Så kan man tage det derfra, om det føles "rigtigt".
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af 458hunter » 23. aug 2017, 18:06

Jeppe A H skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Så lige en Tikka tactical på G&G til 8.500 helt ny. Det er et steal. Den er i 223 så træningsammo er billigt og den er god til buk.
Nu er jeg ikke så kendt på diverse våbenhjemmesider, så er det muligt du kan smide et link til den? Har fundet ud af det nok er på "Gun and Game" gennem google, men kan ikke se noget opslag omkring salg :)
Fredericianer skrev:Har du tænkt på Troy's PAR? Den kan fåes i både .223, .308, og .338Federal
Jeg har godt set den før, men den der "pump action" er umiddelbart ikke noget som tiltaler mig, kan ikke se funktionen i den, udover det er sværere at lade mellem hvert skud når man ligger ned, samt at du kan skyde hurtigt med den, hvilket ikke er vigtigt for mig. Designet er også mere i AR stil, hvilket ikke er dårligt, men i det tilfælde ville jeg hellere have den som halvautomat :)
CQB skrev: Jeg har en mossberg mvp lc den er lidt ørkenkrigs agtig
Jeg ville nok foretrække noget nyt, men du kan da smide et billede ind, og hvad du måske tænker at få for den. I hvilken kaliber har du den i?
Det er såmænd bare gul&gratis :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af C-X » 23. aug 2017, 18:46

Tænk vægt og balance, hvis våbnet skal være mere end bare en "range-queen".
Her eliminerer du formentlig Ruger PR, Tikka T3x Tac A1 (begge er ikke bare tunge, men også næsetunge), div. lange M700 modeller mm.

Tikka T3x CTR ville være mit bedste bud, på en all round praktisk taktisk riffel pt., da den er færdig ab fabrik og både let og manøvredygtig.
Start endelig ud med en .308 Win., da det er den mest alsidige, populære og kedelige kaliber du kan få. Tikka laver deres med en 1-11" stigning, så der kan du også lege med subsonisk - det er meget taktisk!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af FrederikF » 23. aug 2017, 19:35

Vil også henlede opmærksomheden på brugeren Styers SteyerSSG - den lever op til kriterierne og det er kram (som anført af isbjørnen længere oppe)

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af Jeppe A H » 23. aug 2017, 20:13

Nu burde jeg helst ikke have et problem med noget tungt gevær når jeg er ude, da jeg i min fritid (er fritstillet her for tiden grundet afsluttet gymnasie) bruger meget af den på at træne. Er såvel selv bokseinstruktør, så vægten tvivler jeg på bliver en overdreven vigtig faktor. Og selv hvis det ikke er nok, så skal jeg snart i militæret til februar, så der kan jeg nok også få nogle fif om nødvendigt ;)

Derudover har jeg også hørt, at det faktisk kunne være godt med et næsetungt gevær i opretstående skydestilling, da det burde reducere hvor meget man svinger med geværet når man står med det ude i luften. Er det bare mig som har hørt forkert, eller er der noget om snakken? In case at det bliver helt vildt slemt med noget vægt i fronten, kan man jo altid få sat et greb på, da den er kompatibel med diverse AR15 tilbehør.

Hvad angår kaliberen skal i slet ikke være "kede af" at sige jeg skal vælge en .308. Den er jo, som i selv nævner, en prisbillig patron, som kan klare jobbet udmærket, lige præcis hvad jeg søger :)

Til mit luftgevær derhjemme har jeg dette kikkertsigte: http://www.nikkostirling.com/content/Pr ... 41242.html
Som jeg føler det, kan jeg sgu ærligt ikke se den store forskel i kikkerters kvalitet når man kigger gennem linsen, men måske kan nogen af jer informere mig lidt bedre om, hvad den helt store forskel er på denne billige kikkert, og så en til det 5-dobbelte? :)

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af Senserazer » 23. aug 2017, 20:53

Jeppe A H skrev:Nu burde jeg helst ikke have et problem med noget tungt gevær når jeg er ude, da jeg i min fritid (er fritstillet her for tiden grundet afsluttet gymnasie) bruger meget af den på at træne. Er såvel selv bokseinstruktør, så vægten tvivler jeg på bliver en overdreven vigtig faktor. Og selv hvis det ikke er nok, så skal jeg snart i militæret til februar, så der kan jeg nok også få nogle fif om nødvendigt ;)

Derudover har jeg også hørt, at det faktisk kunne være godt med et næsetungt gevær i opretstående skydestilling, da det burde reducere hvor meget man svinger med geværet når man står med det ude i luften. Er det bare mig som har hørt forkert, eller er der noget om snakken? In case at det bliver helt vildt slemt med noget vægt i fronten, kan man jo altid få sat et greb på, da den er kompatibel med diverse AR15 tilbehør.

Hvad angår kaliberen skal i slet ikke være "kede af" at sige jeg skal vælge en .308. Den er jo, som i selv nævner, en prisbillig patron, som kan klare jobbet udmærket, lige præcis hvad jeg søger :)

Til mit luftgevær derhjemme har jeg dette kikkertsigte: http://www.nikkostirling.com/content/Pr ... 41242.html
Som jeg føler det, kan jeg sgu ærligt ikke se den store forskel i kikkerters kvalitet når man kigger gennem linsen, men måske kan nogen af jer informere mig lidt bedre om, hvad den helt store forskel er på denne billige kikkert, og så en til det 5-dobbelte? :)
Jeg har sendt dig en privat besked. Kig i din indbakke oppe i højre hjørne. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af CQB » 23. aug 2017, 20:59

Jeppe A H skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Så lige en Tikka tactical på G&G til 8.500 helt ny. Det er et steal. Den er i 223 så træningsammo er billigt og den er god til buk.
Nu er jeg ikke så kendt på diverse våbenhjemmesider, så er det muligt du kan smide et link til den? Har fundet ud af det nok er på "Gun and Game" gennem google, men kan ikke se noget opslag omkring salg :)
Fredericianer skrev:Har du tænkt på Troy's PAR? Den kan fåes i både .223, .308, og .338Federal
Jeg har godt set den før, men den der "pump action" er umiddelbart ikke noget som tiltaler mig, kan ikke se funktionen i den, udover det er sværere at lade mellem hvert skud når man ligger ned, samt at du kan skyde hurtigt med den, hvilket ikke er vigtigt for mig. Designet er også mere i AR stil, hvilket ikke er dårligt, men i det tilfælde ville jeg hellere have den som halvautomat :)
CQB skrev: Jeg har en mossberg mvp lc den er lidt ørkenkrigs agtig
Jeg ville nok foretrække noget nyt, men du kan da smide et billede ind, og hvad du måske tænker at få for den. I hvilken kaliber har du den i?
den er ikke tilsalg, det var bare et bud på en mili lignede riffel

Brugeravatar
JNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 118 times
Been thanked: 72 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af JNielsen » 13. sep 2017, 14:56

Jeg kan tilslutte mig alle kommentarer vedr. riffel - find noget du kan li' - 308 Win er et godt valg i hvert fald ud til 600 - 800 meter.

Meeen med hensyn til optik ..... så er udvalget i DK i store træk begrænset til de kendte (dyre!) europæiske mærker med traditionelle trådkors.

Hvis du ønsker at begå dig ud til 600-800 meters afstand, mener jeg, du bør vælge en kikkert, som har et medforstørrende ("first focal plane") trådkors med én eller anden form (igen - den du kan li') for inddeling i milliradian (MILs). Det gør det meget lettere at kompensere for projektilets bane på længere afstande. Inddelinger finder også i MOA - hvis man er mere til yards end til meter.

Denne type fås både fra de kendte europæiske mærker - men også i glimrende kvalitet fra f.eks. Vortex, Bushnell med flere som er meget udbredte i USA (hvor de som bekendt også interesserer sig lidt for skydning).

Du kan få et indtryk at udvalg og priser både i England og i Sverige (jeg har selv handlet hos Optics Warehouse og gør det gerne igen):

https://www.opticswarehouse.co.uk/produ ... lane=first

http://www.handladigitalt.se/search.php ... string=FFP

Neve
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10. dec 2012, 14:49
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: skjerb

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af Neve » 2. okt 2017, 02:55

Hvad med steyr scout? Så vidt jo husker bliver den endda brugt af militæret nogle steder i verden :thumbup:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af T-REX » 2. okt 2017, 04:58

Neve skrev:Hvad med steyr scout? Så vidt jo husker bliver den endda brugt af militæret nogle steder i verden :thumbup:
Det må være Steyr Tactical Elite/Steyr Elite, du tænker på. (Tung 22" pibe)
Billede


Men om det er Steyr Elite eller Scout der bruges, i Taiwan og Kazakhstan, det ved jeg ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_Scout
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af ABjerre » 2. okt 2017, 09:15

Tillykke med jagttegnet!

Angående kaliber, så er der en udbredt internet-forståelse af at en .308win nærmest forsvinder når den kommer ud over 500 meter. Faktum er at det er en super udbredt kaliber som virker til snart sagt alt vildt i Europa, og som er ganske glimrende ud til 6-800 meter. Jeg skyder selv med 308 i min Sauer, og jeg har absolut ikke noget at klage over.

Hvis du er til tactical look, så ville mit første bud være en Tikka T3X.

Andre alternativer er Ruger Precision Rifle - også en fantastisk riffel til prisen.

Det samme kan siges om Savage 110 BA Evolution.

Der er masser af udstyr til alle 3 - lige fra opgraderede aftrækkere til stivere skæfter. Jeg kender ikke skæfterne på RPR og 110BA'eren, men skæftet på T3x'eren har ry for at være en smule blødt. Det er måske ikke så vigtigt hvis du skyder vildt på 100 meter, men hvis du gerne vil plinke små grupper på 6-800 begynder det at have en ret stor effekt. Mit råd vil derfor være også at se på om der i budgettet kan blive til et opgraderet skæfte.

Jeg stillede selv et budget op for en T3x'er, som ikke er så langt fra det budget du selv nævner:

Tikka T3x Varmint (lang, tyk pibe): 10.995,-
Vortex Viper PST II 5-25x50 (findes også i en 3-15x44 udgave): 9.999,-
Leupold P/QRW montage og ringe: ~2.500,-
Lyddæmper og støtteben: ~3.500,-
Rem og kuffert: ~1.500,-
Total: ~28.500,-

... og så er der stadig 1500,- til noget ordentlig ammunition at skyde med, og så må skæfte med tilhørende bedding komme efterfølgende.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af 458hunter » 2. okt 2017, 10:04

Du kunne også være doven og bare købe det Rem/AICS/Zeiss sæt der er til salg her på siden. Så burde du være godt flyvende fra start.

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af Wetke » 4. okt 2017, 08:25

ABjerre skrev:Tillykke med jagttegnet!


... og så er der stadig 1500,- til noget ordentlig ammunition at skyde med, og så må skæfte med tilhørende bedding komme efterfølgende.
...Du mener vel 1500 til et våbenskab :biggrin:



W
Rigeligt med smør

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af ABjerre » 4. okt 2017, 08:59

Wetke skrev: ...Du mener vel 1500 til et våbenskab :biggrin:

W
Pfff - mindre detalje! Hvad er der nu galt med at gemme den under sengen som fader gjorde det?

Spøg til side, så havde jeg slet ikke tænkt på at tage det med da jeg udarbejdede budgettet da det ikke er mit første våben så jeg har allerede et skab (og der stadig er plads nok til at gemme et par stykker mere for lillemor i det). Men ja, det skal man bestemt ellers huske hvis man er ude og shoppe.

Det er i øvrigt noget, som er kommet bag på mig: Udgiften til alt muligt andet end våben. Kikkert? 5-10.000 oven i. Våbenskab? 3-4.000 oven i. Rensegear, høreværn, rem, futteral(er) mv? 2-3.000,- oven i. Træningsammo og baneafgift? Let 4-5.000 om året. Og så har man ikke engang været på jagt endnu!
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af Allan3 » 4. okt 2017, 09:08

Ellers er der Ruger Scout. Med sort skæfte syntes jeg den ser meget lækker ud, og den fås i alm. kalibre som .308 og 223, og et par lidt mere eksotiske ;)

http://www.ruger.com/products/gunsiteSc ... odels.html

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til militære udseende repeter geværer

Indlæg af Jeppe A H » 1. nov 2017, 20:21

Jeg takker meget til jer alle sammen, og det endte også med at blive en af de rifler, som blev foreslået på denne tråd! Nemlig en Tikka T3x CTR i kaliber .308W! :biggrin:

Derpå har jeg fået monteret en WM110 Stalon lyddæmper, samt en Minox ZE 5i 3-15x56 SF i nogle Leupold QRW ringe, så nu afhænger det nok mest af om manden bag geværet kan præstere :giggle:

Men igen, tak for det hele, jeg sætter pris på det gode førstehåndsindtryk til NVF, og de mange hjælpsomme kommentarer. Helt sikkert et forum som jeg bliver på! :thumbup:
Vedhæftede filer
23157683_1936550796362934_809214311_o.jpg
23158070_1936624396355574_1256245179_o.jpg
23192272_1936476106370403_594773183_o.jpg

Besvar