Forslag til jagt patron .308

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Lsp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. jun 2010, 22:55
Interesser: Jagt og Baneskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: 9560 Hadsund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Forslag til jagt patron .308

Indlæg af Lsp » 21. jan 2018, 09:05

Hej NVF

Jeg har igennem de sidste par år brugt Lapua mega 12g til jagt i Danmark. (ikke krondyr)

Men jeg er begyndt at se mig om efter en lidt lettere og hurtigere kugle.
Gerne en der ikke er helt så følsom over for sidevind som mega'en.

Det skal være fabriks ammo, da jeg ikke selv genlader.

Har kigge på Barnes vo-tx 150gr og geco express 150gr.
Har i nogle erfaringer med disse?

Eller er der nogle andre patroner som i mener jeg bør kigge nærmere på.
Mvh
Lasse
Browning B525 Sporter One 12/76
Tikka T3 CTR.308, Leica Fortis 2,5-15x56 BDC
Tikka T1x MTR 22LR, Vortex PST Gen II 3-15x44

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af Ingsorsi » 21. jan 2018, 13:10

Norma vulkan

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af Torben Dahl » 21. jan 2018, 17:13

kør du bare med 150 grains barnes ttsx,de virker på alt,du kan evt gå op i 168 grains dem har jeg skudt med ,med fint samling
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af KKA » 21. jan 2018, 19:00

Er inkarneret 308w tilhænger(RWS Evolution/R8), men ville være betænkelig ved at bruge kobberkugler som Barnes begrundet i større aflejringer i piben, den lavere densitet og større risiko for opspringere.

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af SHR 30.06 » 22. jan 2018, 11:09

Du går ikke galt i byen med en TSX. En Hornady GMX er heller ikk tosset.

Hvis du skal prøve noget, ikke alle skyder med, kan du se på jcpammo.dk. Han har udviklet JCP Wolf. Et projektil som består af ren messing. Ideen er at den forreste del skal fragmentere, mens den massive bagende sikrer gennemskud. konceptet er ligesom DK bullets og sonic bullets - At 20 stk Wolf, så koster 40% mindre end Voer T-TSX er jo også interessant.

Jeg har selv købt 40 stk og glæder mig til at prøve dem til næste efterår. Jeg tror på en forbedret knald/fald effekt i forhold til TSX som jeg bruger i dag. - Med streg under TROR.... Jeg har som sagt stadig til gode at prøve dem på jagt.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af Kleth » 22. jan 2018, 11:26

Kender flere som er glade for Hornady GMX i .308w.

En bemærkning om messingprojektiler, så iflg DEVA' test af blyfri (og så vidt jeg husker også Dansk Jagtakademi' skriv), så falder maks skudafstanden, da blyfri kræver højere hastigheder for at ekspandere eller fragmentere. Messing er sikkert udmærket og jeg ville være mere bekymret for hastigheden i anslaget med messing, hvis ikke projektilet er skåret til kontrolleret fragmentering selv ved lavere hastigheder som f.eks. DK Bullets, DGJ, LM m.fl. Messing laver så nok færre aflejringer end kobber :thumbup:
Clipboard01.png
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af HappyNanoq » 22. jan 2018, 12:53

Har selv Barnes VOR-TX til .338LM og kan forstå at de performer ganske udmærket, også ved lavere hastigheder på lange afstande, hvilket de egentlig er udviklet til.

Så med al respekt for den tyske undersøgelse, vil jeg lige tage den med et gran salt.
Tidligere har det været sådan, at de blyfrie var for træge i ekspansionen og derfor ikke var egnede til andet end kort hold på vildt der gav en vis modstand - småvildt viste tegn på at være skudt med fuldkappet/non-ekspanderende.
Udviklingen er dog gået stærkt de senere år, og ballistiske tests på de nyere patroner - såsom VOR-TX og andre, tyder på at de nu er godt med.

DOG skal man lige være opmærksom på massefylden - det er desværre ikke alle rifler der nødvendigvis kan stabilisere de blyfri, så der bør du nok hoppe ind på Barnes's hjemmeside og se hvad der kræves i TwistRate for den variant du påtænker


Link'et http://www.barnesbullets.com/ammunition/vor-tx-rifle/ tyder på at den tunge 168grain kræver minimum 1:11" twistrate(samme som 180grain), og intet opgivet for de øvrige (130 og 150grain, så 1:12" kan være nok).
Så før du køber dig fattig i dem, så nøjes med en pakke, og prøveskyd på 50-100-150-200m-300m eller hvad der er relevant for dig :)


Er selv udmærket tilfreds med Norma Vulcan. Og jo, der er sikkert andre og dyrere mærker derude som gør det bedre - og jeg kan godt leve med den kødødelæggelse som Vulcan giver, som efter min mening er marginal større end øvrige jeg har prøvet.

Et alternativ er Norma Rådyr 9.7gram

Hvis du er nysgerrig på det blyfri marked, er der også Lapua Naturalis som gør det ret godt i .308Win.
Dem bruger jeg nemlig også.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af Kleth » 22. jan 2018, 13:38

HappyNanoq skrev:Har selv Barnes VOR-TX til .338LM og kan forstå at de performer ganske udmærket, også ved lavere hastigheder på lange afstande, hvilket de egentlig er udviklet til.

Så med al respekt for den tyske undersøgelse, vil jeg lige tage den med et gran salt.
Tidligere har det været sådan, at de blyfrie var for træge i ekspansionen og derfor ikke var egnede til andet end kort hold på vildt der gav en vis modstand - småvildt viste tegn på at være skudt med fuldkappet/non-ekspanderende.
Udviklingen er dog gået stærkt de senere år, og ballistiske tests på de nyere patroner - såsom VOR-TX og andre, tyder på at de nu er godt med.
.
.
.
.
.
Et alternativ er Norma Rådyr 9.7gram
Jeg er enig i at der er sket meget siden 2011 og det er ikke alle som har opdateret deres produkt tilsvarende til også at virke ved lavere hastigheder, som f.eks. Barnes, DK Bullets, SAX, LM og Lehigh, der har produktserier designet til at ekspandere ved de lavere hastigheder og til direkte sub-sonisk og de generation 1 messing projektiler (uden forberedte brudlinier), som produceres af f.eks. LOS m.fl. ville jeg ikke stole på ville fragmentere efter de 100m med standardkalibre (Jeg har prøvet).

Personligt har jeg ikke gode erfaringer med Norma Rådyr i .308w. På trods af at projektilet på ~70m afstand kun ramte et ribben så var der et knytnæve stort hul i udgangssiden på råen og hele udgangssiden på dyret var oversået med bly- og kappe-splinter. De var nu fint præcise og dyret døde øjeblikkeligt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af Torben Dahl » 22. jan 2018, 20:41

jeg har brugt barnes ttsx 168 grains i både sako 85 308 og blaser r8 i 308 og de har samlet fint ,og der er skudt gris -buk-dådyr-kronhjort uden problemer hjorten er skudt på 280 m i skotland ,med fin exspansion,og det var i gamle dage der var problemer med aflejringer ,det er løst for længe siden med de riller der er lavet i projektilet,som skrevet tidligere er hornady gmx også et glimrende valgt,køb du roligt nogle af dem ,og de virker til alt man kommer ud for
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af Raptor357 » 22. jan 2018, 20:57

Hornady interbond og Norma Accubond er det jeg selv ville se efter. accubond er hårdere en interbond og expanderer derfor mindre ved en given hastighed.
Du skal finde en patron hvor BC på projektilet er høj. Mega er kendt for at være en mursten, men den performer godt i vildtet.
Blyfrit er fint, men det er stadig dyrt.
Du kan i princippet købe blyspids projektiler, de er bløde og kræver noget lavere hastighed.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af KKA » 23. jan 2018, 19:23

Reducerede aflejringer...., jeg er skeptisk overfor homogene kugler, og det er jeg åbenbart ikke ene om:
https://www.ballisticstudies.com/Knowle ... umane.html

Lsp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. jun 2010, 22:55
Interesser: Jagt og Baneskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: 9560 Hadsund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Forslag til jagt patron .308

Indlæg af Lsp » 24. jan 2018, 11:00

Tak for alle jeres input.

Blyfri er ikke et krav.
Vil bare gerne have en bedre BC end den mega jeg bruger nu. Da den falder meget på 300m.
Norma BST 9,7g ser også spændende ud. Dog en del dyre en megaen.

Piben på min Tikka er med 1:11 twist
Mvh
Lasse
Browning B525 Sporter One 12/76
Tikka T3 CTR.308, Leica Fortis 2,5-15x56 BDC
Tikka T1x MTR 22LR, Vortex PST Gen II 3-15x44

Besvar