Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Boryx » 31. okt 2018, 15:25

Jeg er ved at bygge en Sako 75 i kaliber .358 Winchester. Riflen bliver ikke en specielt let riffel, men med en middelsvær pibe og et varmint skæfte. Kikkerten er valgt til at være en Leupold 2-12x42 og set-up'et skal holdes så "jagt orienteret" som muligt. Der bliver lavet 18x1, og jeg forventer at skyde med dæmper.

Grundet vægten på riflen forventer jeg ikke at rekylen bliver uhåndterlig, men både pga. hørelse og rekyl påtænker jeg dæmper. Jeg ønsker at tilføre så lidt ekstra vægt som muligt - og vil hellere have moderat dæmpeegenskaber osv. til gengæld vil en anonym dæmper blive foretrukket.

På mine andre rifler har jeg ASE-Utra Jet-z compact og er meget tilfreds med den visuelle størrelse. Den er lige i den tunge ende ift. jagt og jeg leder efter et alternativ (Den fås i øvrigt heller ikke til så stor kuglediameter). Alternativt kunne være en SL6i fra ASE-Utra, men jeg synes den bliver for stor.

Jeg er ikke særligt godt inde i markedet for lyddæmpere, så derfor rådfører jeg mig her.

Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?
Senest rettet af Refraktorius 31. okt 2018, 16:30, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: "?" i overskrift så det kan ses at det er et spørgsmål, ikke at du vil fortælle hvordan man gør.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35

Indlæg af Flugteren » 31. okt 2018, 16:13

Jeg vil anbefale dig A-TEC MilliHertz. Den vil nok opfylde dine krav om slankt design, lav vægt og moderat dæmpning. Den opfylder også dine gevind - og kaliberkrav.

OVERALL PERFORMANCE: 26 DB(C)
SILENCER WEIGHT: 310 g
DIAMETER: 39.5 mm
OVER BARREL LENGTH: 80 mm
ADDED LENGTH: 150 mm
TOTAL LENGTH: 230 mm
MAX BARREL DIAMETER: Ø19.7 mm

Andre vil nok sige, at den ikke kan yde nok dæmpning/er lidt for lille til dine krav. Men du ønsker jo også moderat dæmpning, og dæmperen skal nok sørge for at tage trykket af knaldet. Det er jo ikke som at montere en olietønde som min A-TEC, hvor du virkelig kan skyde uden høreværn, men du skyder jo typisk heller ikke mange serier af på en jagt.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35

Indlæg af 458hunter » 31. okt 2018, 17:13

Flugteren skrev:
31. okt 2018, 16:13
Jeg vil anbefale dig A-TEC MilliHertz. Den vil nok opfylde dine krav om slankt design, lav vægt og moderat dæmpning. Den opfylder også dine gevind - og kaliberkrav.

OVERALL PERFORMANCE: 26 DB(C)
SILENCER WEIGHT: 310 g
DIAMETER: 39.5 mm
OVER BARREL LENGTH: 80 mm
ADDED LENGTH: 150 mm
TOTAL LENGTH: 230 mm
MAX BARREL DIAMETER: Ø19.7 mm

Andre vil nok sige, at den ikke kan yde nok dæmpning/er lidt for lille til dine krav. Men du ønsker jo også moderat dæmpning, og dæmperen skal nok sørge for at tage trykket af knaldet. Det er jo ikke som at montere en olietønde som min A-TEC, hvor du virkelig kan skyde uden høreværn, men du skyder jo typisk heller ikke mange serier af på en jagt.
Han får nok svært ved at få den over piben - gætter jeg på med 18x1 gevind
Atec hertz 87 burde gå
Senest rettet af Lycon 4. dec 2018, 12:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Kommentar er taget ud af citat indlejring og indsat nedenfor.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Boryx » 31. okt 2018, 17:53

Korrekt, der kan blive udfordring omkring pibetykkelse. Den er nemlig 22mm

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Flugteren » 31. okt 2018, 18:02

Ja, du har ret. Den fås ikke med M18x1 gevind.

Hvis den skal være smallere end 87 Hertz, så fås også en Optima 45 med A-lock gevind, som fås med adapter til M18x1 gevind.

Ellers kan man vist importere end anden norsk dæmper, en Freyr & Devik 280 Titanium, https://www.freyr-devik.no , som vejer 280 gram, er lavet i titanium og fås med M18x1 gevind. Den ser faktisk rigtig flot og stilren ud, næsten som en lavalampe :rolf: Men der findes vist ikke nogen danskere forhandlere af den, så den skal vist hives hjem fra UK-forhandleren Edinburgh Rifles. http://new.ersg.com/products/moderators

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Kortmentyk » 31. okt 2018, 18:44

Har SL ikke en der hedder Mini?
Den har jeg haft i tankerne til min 358win.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Kortmentyk » 31. okt 2018, 18:50

Kortmentyk skrev:
31. okt 2018, 18:44
Har SL ikke en der hedder Mini?
Den har jeg haft i tankerne til min 358win.
Næææ, den dur sgu heller ikke......

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Marmelade » 4. dec 2018, 08:45

Hej Boryx,

Hvad med den nye Stalon Victor?
Den vil jeg helt klart kigge på, hvis jeg var dig.
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Boryx » 4. dec 2018, 08:53

Marmelade skrev:
4. dec 2018, 08:45
Hej Boryx,

Hvad med den nye Stalon Victor?
Den vil jeg helt klart kigge på, hvis jeg var dig.
Hej Marmelade

Enig! Vildt lækker dæmper - og jeg vil uden at tøve bestille/købe en hvis det blev lavet til kaliber 9,3mm. Det gør den ikke og jeg går derfor med overvejelser om at bore en kaliber .30 dæmper op.
Det er pudsigt at du lige skriver i tråden i dag - i går aftes sendte jeg Stalon en mail om hvorvidt det er muligt at specialbestille en til kaliber .358 win.

Venter på svar........ skal nok skrive her i tråden hvad svaret bliver.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af AHSV » 4. dec 2018, 08:55

Marmelade skrev:
4. dec 2018, 08:45
Hej Boryx,

Hvad med den nye Stalon Victor?
Den vil jeg helt klart kigge på, hvis jeg var dig.
Største kaliber er 8 mm... Boryx skal vist bruge noget nærmere de 9 mm (.358).

Mvh.
Anders

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Boryx » 4. dec 2018, 09:11

Hermed svar fra Stalon:

Hej Bo,



Vad kul att du överväger att skaffa en Stalon ljuddämpare!



Vi tillverkar idag VICTOR och VICTOR L upp till 8mm, ljuddämparen är precis på gränsen av 136dBc, vilket är 1dBc ifrån skadlig nivå (137dBc)
Därför har vi inte VICTOR-serien tillverkad till större än 8x57.
Däremot håller ljuddämparen för trycket från en .358. Ljudnivån kommer således inte blir så bra som vi önskar. Skulle du själv välja att svarva upp den för en .358, vilket vi inte rekommenderar, så behöver du svarva upp den 0,9-1mm större än kulans diameter.



Lycka till!









Med vänlig hälsning/ Best regards

Emil Andersson



Stalon Quality-text vit med R liten

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Caspian1911 » 4. dec 2018, 12:27

Se, det er seriøs kundekontakt. :respekt:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Boryx » 4. dec 2018, 12:36

Læser jeg det ikke rigtigt, at det er muligt at opbore til større kaliber - men de anbefaler det ikke pga. den begrænsede dæmpning?

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Caspian1911 » 4. dec 2018, 12:45

Jo, lige nøjagtig.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Marmelade » 4. dec 2018, 14:11

Boryx skrev:
4. dec 2018, 08:53
Marmelade skrev:
4. dec 2018, 08:45
Hej Boryx,

Hvad med den nye Stalon Victor?
Den vil jeg helt klart kigge på, hvis jeg var dig.
Hej Marmelade

Enig! Vildt lækker dæmper - og jeg vil uden at tøve bestille/købe en hvis det blev lavet til kaliber 9,3mm. Det gør den ikke og jeg går derfor med overvejelser om at bore en kaliber .30 dæmper op.
Det er pudsigt at du lige skriver i tråden i dag - i går aftes sendte jeg Stalon en mail om hvorvidt det er muligt at specialbestille en til kaliber .358 win.

Venter på svar........ skal nok skrive her i tråden hvad svaret bliver.
Ja den havde jeg lige overset i farten - beklager!
Men husk det er kun første skud, som er problemet :biggrin:

Spændt på at se den endelige løsning.
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af Boryx » 12. dec 2018, 14:29

Så fandt jeg en løsning!

Efter at have været yderligere i dialog med Stalon (fantastisk service) var konklusionen at jeg ville købe en ny Stalon Victor i kaliber .30 og så bore den op til 10mm.

Jeg kørte til Kr. O. Skov for at gøre mit indkøb/bestille dæmperen, det viste sig at de havde en på lager! Fedt med en butik for lageret bugner med forskellige modeller.
På lageret havde han også en Stalon Compact (en tidligere model for Victor), den er <40mm ca. 220mm lang, 18x1 gevind 9,3mm front og relativ lav vægt, tilmed til en god pris fordi modellen er udgået. Købt!!

Der er heller ikke guldpynt og andet tingeltangel på den som på en Victor - neutral og diskret. Så nu kan ACV bare lave en tilladelse, så er der en lille ekstra julegave på vej til mig.

Hele riflen er snart klar til at blive samlet - glæder mig til at indskyde den i weekenden og måske allerede her i weekenden eller i næste uge nedlægge kronvildt med den.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Forslag til lille dæmper i kaliber .35: Hvad vil i foreslå af modeller og mærker?

Indlæg af 458hunter » 12. dec 2018, 16:32

Boryx skrev:
12. dec 2018, 14:29
Så fandt jeg en løsning!

Efter at have været yderligere i dialog med Stalon (fantastisk service) var konklusionen at jeg ville købe en ny Stalon Victor i kaliber .30 og så bore den op til 10mm.

Jeg kørte til Kr. O. Skov for at gøre mit indkøb/bestille dæmperen, det viste sig at de havde en på lager! Fedt med en butik for lageret bugner med forskellige modeller.
På lageret havde han også en Stalon Compact (en tidligere model for Victor), den er <40mm ca. 220mm lang, 18x1 gevind 9,3mm front og relativ lav vægt, tilmed til en god pris fordi modellen er udgået. Købt!!

Der er heller ikke guldpynt og andet tingeltangel på den som på en Victor - neutral og diskret. Så nu kan ACV bare lave en tilladelse, så er der en lille ekstra julegave på vej til mig.

Hele riflen er snart klar til at blive samlet - glæder mig til at indskyde den i weekenden og måske allerede her i weekenden eller i næste uge nedlægge kronvildt med den.
Du skal nok ikke holde vejret til den kommer. Jeg har ventet siden 26/11, så hvis du lige har søgt, er det ikke sikkert den når under træet.

Besvar