22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)?

Indlæg af Bygork » 10. mar 2021, 13:07

Hej

Jeg går med tanker om at bygge en baitplads til Mårhund. Jeg bor på landet og har fra haven/marken mulighed for at skyde fra et plateau der er ca. 2½ meter over baitpladsen og med ca. 25-30 m afstand til baitpladsen. Bag baitpladsen går det opad med en stigning i terrænet på måske 5-6 m. Bag stigning ligger de et hus, ca. 650 m fra baitpladsen. Hvordan vurderer I situationen, vil det være forsvarligt at skyde på baitpladsen med en 22. Hornet eller 222 rem. med en v-max kugle?

Jeg er mest bange for opspringene kugler og vil ikke tage nogle dumme chancer. I teorien kan jeg skyde fra en endnu med spids vinkel i retning endnu mere væk fra huset bag bakken, men jeg føler den første mulighed er bedre i forhold til skydeplateauet. Jeg tænker at jeg både gerne vil have god Kill effekt på mårhundene og mindst mulig chance for at kuglerne ender som en opspringere. Jeg ønsker heller ikke genere mine naboer unødigt om natten; de bor nogle hundrede meter væk ;-)

Spørgsmålet er om jeg skal anvende 22.hornet eller 222.rem (har begge kalibre) med en v-max kugle, samt med en dæmper (tænker jeg vil skaffe mig en Sonic 35). Umiddelbart tænker jeg at 22. Hornet laver mindre støj end 222.rem. (Mindre støj er fint ved nattetide for naboerne) Men mon der er den store forskel når der en dæmper på ?

På forhånd tak :-)

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: 22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)

Indlæg af Bobo » 10. mar 2021, 14:31

V max er sikkert godt, jeg har selv kun skudt mårhund med hagl, og de er forbavsende skudstærke efter min erfaring

Det med lyden kan jeg ikke forstå - skal naboer ikke vide når du regulerer, så de kan sætte en god flaske vin ved din dør :blink:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: 22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)

Indlæg af Raptor357 » 10. mar 2021, 14:36

Hvis v-max er lige så eksplosiv som sp-sx så splittes den totalt ad når den rammer noget. Ellers kan sp-sx anbefales.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: 22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)

Indlæg af C-X » 10. mar 2021, 14:49

Hvilken af riflerne skyder du bedst med?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: 22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)

Indlæg af Bygork » 10. mar 2021, 15:19

De skyder begge godt og er lækre :-) Men Sako Vixen i 222. rem har fantastiske grupper :-) Jeg er nok personlig mest jeg er til 222 rem fordi der er mere killpower, men tænker om jeg er nævneværdig mere udsat for støj og opspringere med den vs. 22.hornet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: 22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)

Indlæg af C-X » 10. mar 2021, 16:11

Jeg vil sige du er mindre udsat for opspringere, med din .222 Rem., da den højere anslagshastighed vil få kuglen til at desintegrere, sådan som den er designet til (Vmax).

Personligt valgte den jeg den riffelpakke jeg skyder bedst med, uanset hvilken af de to det måtte være. Her ville jeg vægte repeteringen og optikken på riflen.

Hvor stor er forskellen i knaldet? Begge vil da få dæmpet mundingsknaldet, hvis du har samme dæmper til dem, og det er nok alligevel overlydsknaldet der larmer mest :what:

Tror forskellen er hip som hap.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: 22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)

Indlæg af FrederikF » 10. mar 2021, 16:53

Er helt på linje med CX. Højest mulig fart for at undgå opspringere.
Jeg bruger 36grs varmint grenade fra Barnes i min 222rem vixen. De er lavet af noget “ikke bly” pulver. De forsvinder simpelthen. Duer ikke til noget du vil æde, da de nærmest vender vrangen ud på det de rammer. Om mårhund er for stor til dem ved jeg ikke - har kun prøvet på mindre kræ - her er de effektive.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: 22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)

Indlæg af HR » 10. mar 2021, 20:03

Jeg vil også sige 222. Mårhunde er sejlivede og det er forbløffende svært at skyde om natten. Så en god kill effekt er vigtig. Støjmæssigt er der vel ikke den store forskel på de to kalibre hvis begge er dæmpede. Gruppestørelse og hvilken riffel man skyder bedst med spiller ikke den store rolle på 30m afstand og om natten. Her er det mere optikken det kommer an på.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: 22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)

Indlæg af TheDarkSide » 11. mar 2021, 17:44

222 med højest mulig hastighed og en letekspanderende kugle må være nummer et!

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: 22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)

Indlæg af Sila0079 » 11. mar 2021, 20:51

Lyder til at sikkerheden er noget nær i top, og begge rifler burde være helt tilstrækkelige - ja vel nærmest udviklet til formålet. Så lig fornuften på hylden - der er intet udestående der - og vælg den du føler for.. Selvfølgelig kan optikken være tungen på vægtskålen, hvis der er en forskel der..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

ThomasE
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. aug 2018, 09:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Tranbjerg J
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: 22. Hornet vs 222.rem til Mårhund (Effekt/støj/opsringere)?

Indlæg af ThomasE » 6. maj 2021, 07:13

Jeg genopliver lige denne. Har ligeledes begge kalibre, og har også noget regulering af mårhund i bagagen.
I min optik er begge kalibre fuldt i stand til at løse opgaven - også med sikkerheden i mente.
Jeg anskaffede mig .222 fordi jeg en sjælden gang vil kombinere bukkejagten med en ekstra lang aften efter mårhund.

Mht. lyd er de begge relativt lydsvage, men jeg har en dæmper på min .222 så den reelt lyder som en salonriffel. Det er det hele værd.

Med andre ord forsvinder behovet nok for min .22 Hornet, desværre. Det er en dejlig kaliber og et dejligt skud - og jeg er meget glad for min Brno med stiksnelle. Men behovet.. det er der nok ikke så meget mere. Jeg tænker egentlig at .222 kan det samme og lidt mere.

Knæk og bræk

Besvar