Nogen af jer der har Info om Scandium S12 haglgevær?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Theri0n_
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. jun 2021, 11:57
Interesser: Alle former for skydning, Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Nogen af jer der har Info om Scandium S12 haglgevær?

Indlæg af Theri0n_ » 16. jun 2021, 12:24

Hej alle,

Jeg står og skal til at anskaffe mig den første hagl kanon. Da jeg har meget lidt interesse i at skyde andet end lerduer med hagl (Riffel er en anden snak), men til gengæld virkelig er interesseret i at smadre ler, har jeg kigget på en primært til det formål og er faldet over den her:

https://vaabensmeden.dk/shop/jagt/haglv ... ndium-s12/

Jeg går ud fra at den er lavet for Våbensmeden af en eller anden tyrkisk eller italiensk underleverandør, men det er lidt småt med info så er der nogen derude som ved noget eller har nogle tanker om den?
Senest rettet af Refraktorius 17. jun 2021, 10:49, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilrettet til indlægggts formål. Læs gerne opslaget i small talk
/T

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Info om Scandium S12

Indlæg af Flugteren » 16. jun 2021, 13:38

Theri0n_ skrev:
16. jun 2021, 12:24
Hej alle,

Jeg står og skal til at anskaffe mig den første hagl kanon. Da jeg har meget lidt interesse i at skyde andet end lerduer med hagl (Riffel er en anden snak), men til gengæld virkelig er interesseret i at smadre ler, har jeg kigget på en primært til det formål og er faldet over den her:

https://vaabensmeden.dk/shop/jagt/haglv ... ndium-s12/

Jeg går ud fra at den er lavet for Våbensmeden af en eller anden tyrkisk eller italiensk underleverandør, men det er lidt småt med info så er der nogen derude som ved noget eller har nogle tanker om den?
For den pris kan du finde noget brugt Browning B525, som er bedre bygget, holder længere og kan tåle virkelig mange skud på banen, eller denne B25, som ovenikøbet er af Belgisk produktion.

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... 25-gamegun

Var jeg selv ude efter en brugt bøsse, så turde jeg godt købe den linkede haglbøsse, også selvom den har en mindre udposning ved enden af løbet. Kan man slå lidt mere af handlen, så man får den til 8000, så har man et yderst praktisk og lækkert haglgevær.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Info om Scandium S12

Indlæg af Caspian1911 » 16. jun 2021, 13:44

Theri0n_ skrev:
16. jun 2021, 12:24
Hej alle,

Jeg står og skal til at anskaffe mig den første hagl kanon. Da jeg har meget lidt interesse i at skyde andet end lerduer med hagl (Riffel er en anden snak), men til gengæld virkelig er interesseret i at smadre ler, har jeg kigget på en primært til det formål og er faldet over den her:

https://vaabensmeden.dk/shop/jagt/haglv ... ndium-s12/

Jeg går ud fra at den er lavet for Våbensmeden af en eller anden tyrkisk eller italiensk underleverandør, men det er lidt småt med info så er der nogen derude som ved noget eller har nogle tanker om den?
Hej og :welcome:

En kort googlesøgning give dette svar:
De forskellige modeller af Scandium Haglvåben er produceret specielt til og for Interjaktgruppen af Khan Arms.

Kilde:https://fynsvaaben.dk/haglvaben-nyt/133 ... erbar.html
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Info om Scandium S12

Indlæg af HR » 16. jun 2021, 23:39

Jeg er ikke helt overbevist om kvaliteten på Kahn selvom tyrkerne er ved at komme gevaldigt efter det. Japan startede også med billige kopier engang, men der er vist ingen der sætter spørgsmålstegn ved Olin Kodesha, SKB eller Miroku idag (dem der da er tilbage). Lur mig om ikke Tyrkiet er på vej i retning af at kunne konkurere på kvalitet også. Men jeg syntes ikke at det er der Kahn satser endnu. Hvis du vil have en tyrker, så prøv at se på en ATA. Der kommer du meget tæt på Beretta.*

Det sagt, så ville jeg til 8000 nok selv se efter et brugt kvalitetsvåben i stedet. Men det er jo forskelligt hvor højt folk vægter om tingene er nye eller ej.
/HR

* De kloge på skydebanen siger at ATA er en Beretta produceret på licens og at man kan bytte rundt på delene. Men det er ikke korrekt. Dimensionerne er forskellige og opbygningen af låsen helt anderledes.

Edit: B25eren på G&G ville jeg ikke drømme om at købe som banevåben. Men til jagt :Hug: !
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Info om Scandium S12

Indlæg af PSindrup » 17. jun 2021, 08:28

HR skrev:
16. jun 2021, 23:39
Edit: B25eren på G&G ville jeg ikke drømme om at købe som banevåben. Men til jagt :Hug: !
Hvorfor ikke?

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Info om Scandium S12

Indlæg af Kortmentyk » 17. jun 2021, 09:21

PSindrup skrev:
17. jun 2021, 08:28
HR skrev:
16. jun 2021, 23:39
Edit: B25eren på G&G ville jeg ikke drømme om at købe som banevåben. Men til jagt :Hug: !
Hvorfor ikke?
Det er indlysende - også for en flugtskydningsinstruktør :twisted:

Vægt, skæfte og sigteskinne bl.a......

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Info om Scandium S12

Indlæg af Flugteren » 17. jun 2021, 09:24

Kortmentyk skrev:
17. jun 2021, 09:21
PSindrup skrev:
17. jun 2021, 08:28
HR skrev:
16. jun 2021, 23:39
Edit: B25eren på G&G ville jeg ikke drømme om at købe som banevåben. Men til jagt :Hug: !
Hvorfor ikke?
Det er indlysende - også for en flugtskydningsinstruktør :twisted:

Vægt, skæfte og sigteskinne bl.a......
Det kommer vel helt an på, hvor meget man skyder på bane. Man kan sagtens skyde 40/40 på jagtbanen med et gevær beregnet til jagt. Selvfølgelig, skal man skyde trap eller skeet er det nok bedre at købe et gevær til det, men nu havde OP jo ikke nævnt noget om det.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Info om Scandium S12

Indlæg af PSindrup » 17. jun 2021, 09:28

Kortmentyk skrev:
17. jun 2021, 09:21
PSindrup skrev:
17. jun 2021, 08:28
HR skrev:
16. jun 2021, 23:39
Edit: B25eren på G&G ville jeg ikke drømme om at købe som banevåben. Men til jagt :Hug: !
Hvorfor ikke?
Det er indlysende - også for en flugtskydningsinstruktør :twisted:

Vægt, skæfte og sigteskinne bl.a......
Man skal åbenbart ikke være alt for ærlig her på NVF, for så sætter man røven i klaskehøjde. :shock:

Kunne du prøve at sætte lidt flere ord på i stedet for bare: Vægt, skæfte og sigteskinne

Hvorfor er de bedre til jagt/værre til flugtskydning?

Valg af våben var i øvrigt ikke en del af pensum på flugtskydeinstruktøruddannelsen.

Peter

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Info om Scandium S12

Indlæg af Kortmentyk » 17. jun 2021, 10:26

PSindrup skrev:
17. jun 2021, 09:28
Kortmentyk skrev:
17. jun 2021, 09:21
PSindrup skrev:
17. jun 2021, 08:28
HR skrev:
16. jun 2021, 23:39
Edit: B25eren på G&G ville jeg ikke drømme om at købe som banevåben. Men til jagt :Hug: !
Hvorfor ikke?
Det er indlysende - også for en flugtskydningsinstruktør :twisted:

Vægt, skæfte og sigteskinne bl.a......
Man skal åbenbart ikke være alt for ærlig her på NVF, for så sætter man røven i klaskehøjde. :shock:

Kunne du prøve at sætte lidt flere ord på i stedet for bare: Vægt, skæfte og sigteskinne

Hvorfor er de bedre til jagt/værre til flugtskydning?

Valg af våben var i øvrigt ikke en del af pensum på flugtskydeinstruktøruddannelsen.

Peter
:Hug: Jeg beklager hvis det blev opfattet som flabet, det var ikke min mening.
Min tanke er at OP søger et våben der skal bruges udelukkende på lerduebanen og så synes jeg ikke det giver mening at købe en forholdsvis let jagtbøsse med engelsk skæfte og smal sigteskinne.
Det svarer lidt til at købe en kortpibet hundeføreriffel med rødpunktssigte i 9,3x57 for at starte på langdistanceskydning.
Når nu OP er så specifik med hvad skyderen skal bruges til, så kan man vel lige så godt købe noget der er beregnet til opgaven.....

For i øvrigt er jeg helt enig i at købe brugt frem for Scandium s12.

Theri0n_
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. jun 2021, 11:57
Interesser: Alle former for skydning, Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Re: Nogen af jer der har Info om Scandium S12 haglgevær?

Indlæg af Theri0n_ » 17. jun 2021, 22:54

Tak for de mange svar - jeg troede jeg havde været grundig med min Google Fu, men tilsyneladende ikke (Med mindre det er kommet op på Fynsvaaben siden jeg besluttede mig for at spørge men ikke kunne tage mig sammen) :smile:.

Lidt review af Khan Arms giver blandede bolsjer, hældende til det negative, så jeg takker og bukker for råd og kigger efter noget brugt eller noget mere velrenommeret tyrkisk.
/T

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Nogen af jer der har Info om Scandium S12 haglgevær?

Indlæg af HR » 18. jun 2021, 21:59

https://www.lauritz.com/da/auktion/hagl ... /i6043836/

Hvis den her holder sig under 7000 kr kunne det være et godt bud. Hvis du undlader at ridse den så kan du skyde med den i flere år og sælge den igen til samme pris. Eller bare beholde den resten af dit liv....
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar