Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være billig)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være billig)

Indlæg af MilleN » 12. okt 2011, 21:08

Hej Alle

Jeg ved der har været indlæg om det her før, men tillader mig nu alligevel lige at spørge til jeres mening.

Jeg er på udkig efter riffel - brugt. Jeg har ingen penge (er på SU, så sidder lidt stramt i det), så mit budget er ikke så højt. Jeg har været rundt på diverse brugtmarkeder for at kigge på riffel til billige penge, og er da også kommet frem til nogle mulige kandidater.

Men først og fremmest; Hvad skal jeg være ekstra opmærksom på når jeg ikke køber hos forhandler? Er godt klar over formalia omkring våbentilladelse og sådan, og skal selvfølgelig også prøveskyde den, men tænker mere om der er noget særligt man bør kigge efter ved en brugt riffel? Jeg er ikke helt så kyndig endnu.

Som sagt har jeg kigget rundt på nettet og har fundet følgende potentielle emner. Jeg ved udmærket godt at jeg ikke får nogen kvalitetsriffel og kikkert til de penge jeg er villig til at give, men man skal jo starte et sted. Så det her er absolut ikke en opfordring til at starte endnu en debat om optik, men mere et råb om hjælp til hvad der er det mest fornuftige for mig at gøre. Det skal siges at jeg skal bruge det primært til jagt i Danmark på råvildt, ræv og krondyr.

1: En Carl Gustav 6,5x55 med timney aftrækssystem og sidesikring, med en 3-9x40 kikkert (af mærket jägermeister - skal sikkert udskiftes med tiden) Pris: 3500 - Den er relativt kort og fuldskæftet - har det noget at sige?

2: En BSA 6,5x55 med 3-9x50 Bausch & Lomb. Pris: 4600

3: Carl Gustav 96 6,5x55 med Barska 3-12x56 IR Euro-30 Pro. Pris: 5000

4: BRNO 308w. med Normark 1,5-6x42. Pris: 4700

5: Sako/de luxe 75 6,5x55 med Leupold 3-9x50 VX-II. Pris: 7500 (det er nok sidste udvej hvis ingen af de andre dur, og hvis ikke våbenforhandlerne har noget billigere at tilbyde, men er nok godt klar over at det er den riffel af dem jeg har nævnt som er af bedst kvalitet.)

Håber ikke jeg forlanger for meget, men er ikke helt så erfaren inden for riffelområdet endnu, så søger lidt hjælp hos kloge mennesker. :biggrin:


-M.
Senest rettet af Castle 13. okt 2011, 07:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift Justeret

Harboe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 24. jul 2011, 15:06
Interesser: Riffel
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 1 time

Re: Riffelkøb

Indlæg af Harboe » 12. okt 2011, 21:28

Som udgangspunkt skyder alle rifler nogenlunde lige. Når det så er sagt er der selvfølgelig forskel på kvalitet. Kender folk med rifler over 30 år. Bsa blandt andet. Carl Gustav er også okay. Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har med riffelskydning, men 6,5 er godt at starte på. Jeg valgte selv en .308 da jeg har en del erfaring fra forsvaret. men de er igen et religionsspørgsmål. Der er lige så mange meninger som medlemmer her. Nogle vil sige at 6,5 er lidt små til kronbamser. For mig handlede det også lidt om prisen på kugler. Jo billigere ammo - jo mere træning. Sådan er det altså.

Hvis du spørger mig skal du tage ud og se/prøve dem du har set og fornemme hvad der bedst passer til dig. Det kan være en fordel at tage en erfaren jæger med. De gamle jægere plejer at sige om køb a første gangs riffel: køb en ok riffel, en forknuftig kikkert og masser af patroner. Er tilbøjelig til at give dem ret. Det er manden bag våbenet der bestemmer om det rammer.

Vil dog sige at fuldskæftede rifler som udgangspunkt har dårligere præcision. Desuden vil de unægteligt blive hurtigere varme.

Glæder mig til a hør resultatet.

Knæk og bræk med det

MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Riffelkøb

Indlæg af MilleN » 12. okt 2011, 23:30

Tak for rådene. :) Tager gerne imod mange flere. :)

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Riffelkøb

Indlæg af Keldda » 13. okt 2011, 01:34

Jeg købte en Mauser 98 for 1800kr incl 68 patroner og kikkert, efter 39 skud kunne jeg ramme nogenlunde, men var ikke begejstret for kikkerten, skiftede den ud med en 4x32 med trådkors(fra et luftgevær) danarms , sikkert billigt skidt ,men bedre,skød 6 skud til indstilling, skød derefter 20 skud på 100m uden et eneste gik uden for 20cm skiven.
Bestod riffelprøve i søndags , sååå, det KAN gøres for små penge.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Christian94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 16. sep 2010, 14:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Riffelkøb

Indlæg af Christian94 » 13. okt 2011, 06:26

Jeg har en BRNO i kaliber 308. det er min første riffel, og jeg fik den til jul sidste år.
jeg er super tilfreds med den, og den gør alt hvad jeg ber den oo :).
- Men som sagt så er den mere kikkerten, montagen, og mande bag ved det kommer an på.

Knæk & Bræk med købet
"You're a shameful opportunist! what you don't understand is that it's better to die on your feet than to live on your knees.''

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 10. dec 2008, 13:17
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Riffelkøb

Indlæg af Paco » 13. okt 2011, 07:06

Ja jeg vil også sige BRNO fik en i svendegave af min far for ca 10 år siden og den har fuldt mig igennem tykt og tyndt lige siden, havde de første mange år en billig bushnell kikkert og det fungerede fint til den gik i stykker (altså kikkerten). jeg har skudt alt lige fra vildsvin,buk og til kronvildt med en 9,7 g kugle i min 308 og har altid været tilfreds.
Brno er et tjekoslavisk arbejdsværktøj som holder længe og ikke sådan lige at slide op, så det ville være mit valg
(så kunne du jo evt begynde at spare op til en lidt bedre kikkert).
Knæk og bræk

(Ps. 6,5 x 55 er heller ikke længere så vel set en cal. i tyskland, hvis du en gang skal der ned på jagt, selv om den som fint kunne klare jobbet der også!)
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Brugeravatar
Christian94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 16. sep 2010, 14:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være bill

Indlæg af Christian94 » 13. okt 2011, 09:00

MIn BRNO er mellem 20-30 år gammel, og stadig meget drift sikker.
den blegner selvfølgelig lidt i skabet i forhold til fars' Sauer 202, med Zeiss optik. :P men der er jo heller ikke mange der starter ud med at kører Ferrari som deres første bil :biggrin:
"You're a shameful opportunist! what you don't understand is that it's better to die on your feet than to live on your knees.''

MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være bill

Indlæg af MilleN » 13. okt 2011, 09:24

Christian94 skrev: den blegner selvfølgelig lidt i skabet i forhold til fars' Sauer 202, med Zeiss optik. :P men der er jo heller ikke mange der starter ud med at kører Ferrari som deres første bil :biggrin:
Kender udemærket godt den dér med fars Sauer 202 med Zeiss optik.. :giggle: Hvem der bare havde de penge..

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være bill

Indlæg af Vetten » 13. okt 2011, 09:59

MilleN skrev:
Christian94 skrev: den blegner selvfølgelig lidt i skabet i forhold til fars' Sauer 202, med Zeiss optik. :P men der er jo heller ikke mange der starter ud med at kører Ferrari som deres første bil :biggrin:
Kender udemærket godt den dér med fars Sauer 202 med Zeiss optik.. :giggle: Hvem der bare havde de penge..
Det er et spørgsmål om prioriteter :blink:


Men våbensmeden har et fint sprit nyt sæt (Savage Axis monteret i Weaver kvalitetsmontage med Nikon Prostaff 3-9x40 BCD til 4999 Kr.)

Du kan se det på forsiden af hjemmesiden hvis det er...

MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være bill

Indlæg af MilleN » 13. okt 2011, 10:04

Vetten skrev:Det er et spørgsmål om prioriteter :blink:


Men våbensmeden har et fint sprit nyt sæt (Savage Axis monteret i Weaver kvalitetsmontage med Nikon Prostaff 3-9x40 BCD til 4999 Kr.)

Du kan se det på forsiden af hjemmesiden hvis det er...

Prioritet og prioritet.. Det kan diskuteres. :blink:

Det ser ud til at være et rigtig godt tilbud, men jeg har laaaaangt til Hedehusene, desværre..

Brugeravatar
Christian94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 16. sep 2010, 14:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være bill

Indlæg af Christian94 » 13. okt 2011, 10:24

her er lige et par billeder hvor man kan se riflen: http://www.flickr.com/photos/68603065@N ... 758772121/

de fyldte for meget til at jeg kunne uploade dem her.
"You're a shameful opportunist! what you don't understand is that it's better to die on your feet than to live on your knees.''

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være bill

Indlæg af Vetten » 13. okt 2011, 10:29

MilleN skrev:
Vetten skrev:Det er et spørgsmål om prioriteter :blink:


Men våbensmeden har et fint sprit nyt sæt (Savage Axis monteret i Weaver kvalitetsmontage med Nikon Prostaff 3-9x40 BCD til 4999 Kr.)

Du kan se det på forsiden af hjemmesiden hvis det er...

Prioritet og prioritet.. Det kan diskuteres. :blink:

Det ser ud til at være et rigtig godt tilbud, men jeg har laaaaangt til Hedehusene, desværre..
Hmm du kan give importøren et kald på 36 16 50 18 og høre om det tilbud ikke kører andre steder også, det kunne jeg da forestille mig at gør?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være bill

Indlæg af Raptor357 » 13. okt 2011, 10:32

MilleN skrev:
Vetten skrev:Det er et spørgsmål om prioriteter :blink:


Men våbensmeden har et fint sprit nyt sæt (Savage Axis monteret i Weaver kvalitetsmontage med Nikon Prostaff 3-9x40 BCD til 4999 Kr.)

Du kan se det på forsiden af hjemmesiden hvis det er...

Prioritet og prioritet.. Det kan diskuteres. :blink:

Det ser ud til at være et rigtig godt tilbud, men jeg har laaaaangt til Hedehusene, desværre..
Det er et rigtigt fint sæt og kikkerten er super god.
Men træerne vokser ikke ind i himlen. Aftrækket på en axis er noget groft og stramt. Det kan dog forholdsvist enkelt og billigt gøres godt. mener han tager 500kr for det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Buffe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 28. jul 2007, 21:56
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være bill

Indlæg af Buffe » 13. okt 2011, 18:23

Hej..

Der er en fin Parker Hale 3006 på laurits med en god Kikkert.

Den udløber idag.

Jeg starede selv med et sæt i samme klasse.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Hjælp og vejledning søges til Riffelkøb! (Skal være bill

Indlæg af Refraktorius » 14. okt 2011, 09:30

Jeg ved ikke hor håndværksmæssigt anlagt du er, men prøv at se denne tråd:
Emne: Nyt liv til en Remington 788
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar