Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Ikarus
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23. sep 2011, 14:26
Interesser: Jagt med riffel og hagl
Geografisk sted: Sønderjylland

Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Indlæg af Ikarus » 6. feb 2012, 22:37

Hej.
Jeg efterlyser nogle direkte erfaringer med Akkar Altay halvautomat kal. 12/89. Jeg har en Winchester mod. 1400, som jeg nu har ejet i ca 30 år - og stadig er glad for. Syntes dog at det vil være synd at tage Winchesteren med på havet, og vil også gerne have en skyder med "mere skrald i" Giver 12/89 meget mere power end 12/76? Kan sådan en billig Akkar Altay også genlade med trap-patroner?
Lad mig høre jeres erfaringer, så jeg ikke gentager andres fejl :help:
Mvh. Poul

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Indlæg af Brønden » 9. feb 2012, 14:00

Hey, jeg har sådan en Akkar i sort plast fra bording til ca 2300. Kan bare ikke huske om den er til 12/89 eller bare magnum.
Uanset.
Jeg er super glad for den, købte den også til havjagt, så jeg ikke skulle bekymre mig om saltvand. Den skyder fortræffeligt, men en 3. parts fuld shoke vil nok gøre den endnu bedre. Skyder som regl med 3. hagl med fuld trang boring. Det er noget der kan slukke for lyset.

Den skyder fint med Gamebore White gold. Igen kan jeg selvfølgelig ikke lige huske hvor mange gram de er på, men intet har endnu stoppet den fra at genlade.

Det bedste ved den er rengøringen. Det tager bare 2 min. har den fået meget vand, så med i bad, skru den fra hinanden med fingrene og skyld den, tør den af, lad den tørre på radiatoren og så en gang WD40 eller hvad du nu ellers bruger. Har haft min i 4 år nu og den har aldrig lavet en fejl der ikke kunne relateres til skytten.

Kan kun anbefales. Skal da indrømme at den også kommer med nu når det står ned fra himlen med regn og hagl, sne o.s.v. Sådan en O/U kan godt tage lidt langt tid at gøre ordenlig ren hvis man er øm overfor den.

Holmes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:14
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: midt jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Indlæg af Holmes » 10. feb 2012, 09:21

Jeg har 12/76 på ca 3 år og ca 4-5000 patroner ialt, den er skudt i smadder nu men den skal helt sikkert laves igen.
Jeg har brugt min på havet og skydebanen men til godt et par tusinde kr kan man vist ikke forlange mere.
Alt i alt er jeg godt tilfreds, men pris og kvalitet hænger også sammen her.
Så hvis du forventer en evigheds skyder så skal du ikke købe en akkar eller anden tyrker
mvh holmes
Det umulige laver vi med det samme mirakler er der vente tid på

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Indlæg af TheDarkSide » 10. feb 2012, 23:40

Holmes skrev: Så hvis du forventer en evigheds skyder så skal du ikke købe en akkar eller anden tyrker
mvh holmes
Så kommer man ikke uden om Baikal mp-153 :blink:

Holmes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:14
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: midt jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Indlæg af Holmes » 11. feb 2012, 06:45

Jeg har også haft baikal mp-153 12/89.
Mage til uhandig bøsse skal man lede længe efter.
Den er tung, den er klodset,den har en elendig balance, den ruster den skal have lavet lovlig plmbering til 2 skud (til jagt) hvilket ikke er nemt uden huller og skruer eller hvad ved jeg .
Men den jeg havde skød med alt fra 24 grams flugtskydningspatroner og op efter.
Men ja den er driftsikker og slidstærk men ikke noget jeg vil ha igen
mvh holmes
Det umulige laver vi med det samme mirakler er der vente tid på

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Indlæg af TheDarkSide » 11. feb 2012, 08:59

Holmes skrev:Jeg har også haft baikal mp-153 12/89.
Mage til uhandig bøsse skal man lede længe efter.
Den er tung, den er klodset,den har en elendig balance, den ruster den skal have lavet lovlig plmbering til 2 skud (til jagt) hvilket ikke er nemt uden huller og skruer eller hvad ved jeg .
Men den jeg havde skød med alt fra 24 grams flugtskydningspatroner og op efter.
Men ja den er driftsikker og slidstærk men ikke noget jeg vil ha igen
mvh holmes
:offtopic:
En træklods der passer i magasinrøret, en blomsterpind i den rigtige længde og en træskrue med torxhoved slebet ned så hovedet kan gå igennem et af hullerne i toppen af magasinet. Blomsterpind i -> klods isættes -> Skrue skrues i gennem et af hullerne så langt ind at end-cappen kan komme på igen -> på med endkappen. Nu kan man ikke fjerne blomsterpinden uden værktøj; den nu er lovlig :blink:
Ja den ruster hvis den ikke får olie efter hver tur. Sådan er det med alle geværer. Den er lidt næsetung, men det giver jo bare et godt sving. Men jeg synes ikke den er så tung igen, selvom jeg er vant til en s/s på 2900 gram. En mp-153 vejer iflølge manualen, med 71 cm løb, 3850 gram. Men har man tynde arme kan den da godt virke tung :twisted:


Til trådstarter:
Angående 12/89 vs 12/76, så er 12/89 markant dyrere. Der er selvfølgelig mere skrald i en større patron, men så er spørgsmålet om det er nødvendigt? Der er jo skudt ufattelig mange gæs, rådyr, ræve osv med 12/65 og 12/70, men om en 12/89 er så meget mere effektiv, at det retfærdiggøre den markant højere pris, ved jeg ikke. Jeg vil tro at en 12/76 er ligeså god. Dernæst er der rekylen som eftersigende skulle være noget kraftigere med 12/89, igen det er en ulempe hvis man skyder mange skud på havjagt. Det kan også gøre det sværere at følge fuglen, når geværet hopper mere.
Men jeg forstår ikke at du vil have mere skrald i. Er det fordi du ikke rammer hvergang eller ikke dødsskyder? Så kunne det være at du skulle prøv en strammere choke, kortere skudafstande og/eller tage mere på skydebanen. En stor patron opvejer altså ikke for dårlig skydning.

Ikarus
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23. sep 2011, 14:26
Interesser: Jagt med riffel og hagl
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Indlæg af Ikarus » 15. feb 2012, 20:46

Tak for alle rådene

Årsagen til at jeg hælder til en 12/89, er at jeg sidst på jagtsæsonen var med en båd ude i Lillebælt, hvor jeg oplevede at flere jægere skød og ramte edderfugle, uden at de gik ned. Jeg har ikke læst eller hørt meget positivt om de tyrkiske geværer, så jeg vil en tur til Hedensted for at se på en Baikal MP 153. At finishen og bruneringen ikke er som på et dyrt gevær, kommer ikke bag på mig. Lidt pleje og en olieklud skal alle skydere da have, især efter en tur på havet :blink:
Til efteråret har jeg min egen båd klar, så hvis der er nogen blandt jer, som vil med på havjagt i Lillebælt og lære mig lidt om havjagt så giv endelig lyd. Båden er en 15 fod trailer båd med en lille kahyt, 15 hk bagpå samt en 2 hk nød-motor.

Holmes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:14
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: midt jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Indlæg af Holmes » 15. feb 2012, 21:55

Jeg går så meget på havjagt som jeg har mulighed for så min erfaring med baikal stammer derfra
Når du nu prøver at skuldre den så tænk på at du har meget tøj på /flydedragt det fylder og giver mindre bevægelses frihed
så mærker man lige pludselig at den er klodset og næsetung
men som sagt en stærk skyder (der er jo også brugt meget jern til at lave den hi hi)
mvh holmes
Det umulige laver vi med det samme mirakler er der vente tid på

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Indlæg af Gråskæg » 15. feb 2012, 23:22

er der kun tyrker og russer at vælge imellem, hvis man vil have fat i noget 12/89 auto (til en overkommelig pris)?

Holmes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:14
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: midt jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Akkar Altay 12/89 erfaringer?

Indlæg af Holmes » 16. feb 2012, 07:12

Jeg ved at beretta har lavet en extrema 2 og 400 explore i 12/89
mvh holmes
Det umulige laver vi med det samme mirakler er der vente tid på

Besvar