Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af DeVille » 29. maj 2012, 14:36

Hejsa.

Jeg går lidt med tanker om at købe min første riffel, og eftersom jeg er ret vild med historiske våben har jeg lidt våde drømme. :oops:
Som det næsten kan læses af overskriften, kunne jeg godt tænke mig enten en Mosin Nagant eller en Mauser Karabiner 98k.
Jeg aner dog intet om hvorvidt det er muligt at anskaffe disse våben, og om de kan købes for rimelige penge. Da jeg er en fattig studerende, vil jeg helst ikke spendere meget mere end i omegnen af 6000 kroner, så mine forhåbninger er ikke så høje da jeg kunne forestille mig at disse gamle våben er meget dyre, men man ved jo aldrig.

Der er sikkert også nogle eksperter herinde der kan fortælle mig noget om ammunitionen til riflerne. Den skulle jo gerne kunne bruges på jagt, så ammunitionen skal overholde kravende til anslagsenergi. Desuden vil jeg gerne vide hvor nemt eller svært det er at skaffe ammunitionen og hvad den i så fald koster.

Jeg kan godt selv se at det måske er lidt langt ude at forvente at man kan få den slags våben til så billige penge, men jeg krydser fingrer. :krydsser:
Jeg håber at I kan hjælpe mig lidt med at besvare nogle af mine spørgsmål. :bowdown:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Lasse68 » 29. maj 2012, 14:47

Det er begge våben der er produceret i millioner og atter millioner af eksemplarer. De koster altså ikke alverden.

950.- for en Mosin Nagant, der beskrives som nystand.

http://denarms.dk/index2.php?id=53&mainid=4

Samme sted kan du få en Mauser for knap 2.000.-
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af DeVille » 29. maj 2012, 15:08

Lasse68 skrev:Det er begge våben der er produceret i millioner og atter millioner af eksemplarer. De koster altså ikke alverden.

950.- for en Mosin Nagant, der beskrives som nystand.

http://denarms.dk/index2.php?id=53&mainid=4

Samme sted kan du få en Mauser for knap 2.000.-
FEDT!! :rock: :DancingBanana:
Jeg synes ellers at jeg har googlet og googlet uden at finde den side.
Nå. Til jagtbrug skulle jeg nok have denne http://denarms.dk/index2.php?id=122&mainid=4 da den er med kikkertsigte.
Virker det egentligt ikke lidt underligt kikkertsigtet koster fire gange så meget som riflen?

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af X-Ray » 29. maj 2012, 16:49

Peterlh skrev:
Lasse68 skrev:Det er begge våben der er produceret i millioner og atter millioner af eksemplarer. De koster altså ikke alverden.

950.- for en Mosin Nagant, der beskrives som nystand.

http://denarms.dk/index2.php?id=53&mainid=4

Samme sted kan du få en Mauser for knap 2.000.-
FEDT!! :rock: :DancingBanana:
Jeg synes ellers at jeg har googlet og googlet uden at finde den side.
Nå. Til jagtbrug skulle jeg nok have denne http://denarms.dk/index2.php?id=122&mainid=4 da den er med kikkertsigte.
Virker det egentligt ikke lidt underligt kikkertsigtet koster fire gange så meget som riflen?
skriv til PerD herinde fra det er ham der ejer Denarms, så kunne du da aftale et møde med ham.
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af DeVille » 29. maj 2012, 17:22

X-Ray skrev:
Peterlh skrev:
Lasse68 skrev:Det er begge våben der er produceret i millioner og atter millioner af eksemplarer. De koster altså ikke alverden.

950.- for en Mosin Nagant, der beskrives som nystand.

http://denarms.dk/index2.php?id=53&mainid=4

Samme sted kan du få en Mauser for knap 2.000.-
FEDT!! :rock: :DancingBanana:
Jeg synes ellers at jeg har googlet og googlet uden at finde den side.
Nå. Til jagtbrug skulle jeg nok have denne http://denarms.dk/index2.php?id=122&mainid=4 da den er med kikkertsigte.
Virker det egentligt ikke lidt underligt kikkertsigtet koster fire gange så meget som riflen?
skriv til PerD herinde fra det er ham der ejer Denarms, så kunne du da aftale et møde med ham.
Tak for tippet. Jeg har allerede skrevet en mail til Denarms. :razz:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Langenge » 29. maj 2012, 18:26

Jeg er med på en lytter, da jeg selv overvejer en af delene.
Så hvis du får nogle erfaringer, du vil dele ud af, så kom endelig med dem :biggrin:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af DeVille » 29. maj 2012, 18:45

Langenge skrev:Jeg er med på en lytter, da jeg selv overvejer en af delene.
Så hvis du får nogle erfaringer, du vil dele ud af, så kom endelig med dem :biggrin:
Det skal jeg gøre. Jeg skriver også lige her når jeg en gang beslutter mig. :biggrin:

Brugeravatar
Fiskeren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 341
Tilmeldt: 12. jul 2011, 12:37
Interesser: jagt - fiskeri
Geografisk sted: Syd for Limfjorden
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Fiskeren » 29. maj 2012, 19:46

På Lauritz.com sælges åbenbart de fineste gevær..............hvis elles kvaliteten kan leve op til de ofte vanvittige priser :impatient:

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Sv: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af KimH » 29. maj 2012, 21:57

Jeg har en Mosin Nagant fra Denarms.
Det er en billig skyder, skønt og skæg at skyde med, og efter lidt træning forholdsvis præcis.

endnu en besked fra min mobil

Brugeravatar
mafotha
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 550
Tilmeldt: 30. dec 2004, 23:01
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af mafotha » 29. maj 2012, 22:24

En rigtig god starter er den svenske M/96...

Den er behagelig at skyde med, og meget præcis (såfremt piben er god :blink: )

God fornøjelse!
Mafotha

Brugeravatar
Dahl78
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 12. apr 2009, 14:57
Interesser: Historie/Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 18 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Dahl78 » 29. maj 2012, 22:35

Fiskeren skrev:På Lauritz.com sælges åbenbart de fineste gevær..............hvis elles kvaliteten kan leve op til de ofte vanvittige priser :impatient:
Hvis man går for en fuldstændig nr ens k98 på laurits skal man passe på,,de fleste har fejl og mangler som man ikke kan se på billeder fra auktionen
Der er pænt meget fusk med de k98,er for tiden
De "rigtige"nr k98,er bliver ikke sat tilsalg på laurits
De står fint hjemme hos samlere :blink:
(Dette er blot min mening)
Bjarne er et fedt navn

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af DeVille » 30. maj 2012, 08:03

Hvordan er de til jagtbrug? Overholder de begge kravene til anslagsenergi osv.?

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Marc » 30. maj 2012, 08:46

Peterlh skrev:Hvordan er de til jagtbrug? Overholder de begge kravene til anslagsenergi osv.?
Begge holder ihvertfald kravene til råvildt og sikkert også til mere.
Som originale med korn og kærv er de noget lort at bruge til jagt. Mener heller ikke der er meget mere en 4x forstørrelse i de originale kikkerter, men kan tage fejl.
Du kan selvfølgelig sætte en moderne kikkert på, men så er den historiske del af det væk.

Mit foreslag vil være at købe en Mauser/Nagant til hyggeskydning og så en jagtriffel ved siden af.

Jeg har lige købt en 98k ved Robert Carstensen i Sønderborg.
http://www.2handgun.com/
Ved han har en mere stående med helt frisk pibe, til under 2000,-

-Marc. :razz:
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af DeVille » 30. maj 2012, 10:00

Marc. skrev:
Peterlh skrev:Hvordan er de til jagtbrug? Overholder de begge kravene til anslagsenergi osv.?
Begge holder ihvertfald kravene til råvildt og sikkert også til mere.
Som originale med korn og kærv er de noget lort at bruge til jagt. Mener heller ikke der er meget mere en 4x forstørrelse i de originale kikkerter, men kan tage fejl.
Du kan selvfølgelig sætte en moderne kikkert på, men så er den historiske del af det væk.

Mit foreslag vil være at købe en Mauser/Nagant til hyggeskydning og så en jagtriffel ved siden af.

Jeg har lige købt en 98k ved Robert Carstensen i Sønderborg.
http://www.2handgun.com/
Ved han har en mere stående med helt frisk pibe, til under 2000,-

-Marc. :razz:
Det optimale ville selvfølgelig være at købe en Mauser/Nagant til hyggeskydning og så en jagtriffel ved siden af, men jeg har trods alt uendeligt mange penge. :blink:
Nu må I undskylde hvis jeg spørger dumt, men hvor mange gange forstørrelse skal man bruge til jagt? Jeg kan se at kikkerten til Mosin Nagant har 3,5x forstørrelse.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Refraktorius » 30. maj 2012, 11:05

og til dansk jagt, er det reelt rigeligt.

Det vigtige er at træne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 18. jan 2012, 11:46
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Dmmm » 30. maj 2012, 16:02

Er Enfield/P17 (M53) en mulighed?
Det er en .30-06 og jeg må sige at jeg er imponeret over den jeg valgte at købe. Skyder uhyre præcis og rekylen er ikke det værste pga. dens vægt.
Min har godt nok også fået en tur hos en våbenhandler på et tidspunkt for ~10 år siden med kortet skæfte, ny optik og brunering men er alligevel i overraskende god stand stadigvæk. Købt for 1200 kr. og så er der en sweet historie der følger med ;)

Kode: Vælg alt

"By November 11, 1918 (WW1) about 75% of the American armed forces in France were armed with M1917s"
"At the time of the American entry in to World War II, the U.S. Army was still issuing the M1917"
"The rifle continued to serve as a sniper rifle during the Korean War, and limited numbers saw service at the early stages of the Vietnam War."
http://en.wikipedia.org/wiki/M1917_Enfield

Riflen blev brugt af det danske hjemmeværn fra 1953.
Riflen er i høj grad blevet brugt af de professionelle fangere på Grønland, hvor det grønlandske handelskompagni skar det store bagsigte af dem. Hvorfor går der flere forskellige rygter om, den mest udbredte er nok at det var fordi fangerne bedre kunne lide deres traditionelle korn og kærv til når de hurtigt skulle have et skud sendt afsted. 

Dermed er der "3" modeller på markedet.
- De originale med bagsigter = ikke til at komme i nærheden af for penge.
- Rifler med fjernede bagsigter = en pris på imellem 400 og 2500 alt efter hvor grådige folk er.
- Sporteriserede rifler = 1000 og opefter hvad for noget optik osv. der sidder på dem.
Dog vil jeg til hver en tid vælge et x3-9 sigte til de danske forhold. Jeg gik til riffelprøven med min x4 og jeg savnede meget den smule ekstra zoom det kan give, har jeg også gjort et par gange når jeg har skulle kigge opsatsen efter på bukkejagt.
Overvejede ligesom dig også kraftigt Mosin Nagant da den er billig og skulle være sjov at skyde med, men det praktiske gik lidt af det når man kom til at kigge på at skulle have sigtekikkert på og de manglende muligheder for at udskifte den senere hen. Gav for mange problemer efter min mening.

Ellers er et godt alternativ, som sagt, også en Carl Gustav 6,5x55 : http://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Mauser
Damen har en og hun er forelsket i den på trods af at den trækker i løbet pga. den er fuldskæftet. Eneste gang jeg har hørt hende klage over rekylen er dog den dag hun kom op og have affyret omkring de 60 skud :nolisten:
Tilgengæld har hun så også mulighed for relativ billig ammunition.

Held og lykke med at vælge :thumbup:
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Billeboy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16. okt 2010, 21:32
Interesser: skydning
Geografisk sted: nordsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Billeboy » 30. maj 2012, 17:22

Hvis du absolut vil have en Nagant som jagtriffel, men stadigvæk beholde den historiske del af riflen, kan et originalt kikkertsigte da godt købes:
http://kalinkaoptics.com/rifle-scopes/p ... -wwii.html
de er ikke billige(i forhold til riflen) og hvor godt egnede sådan nogle er til jagt ved jeg ikke, men med sådan et sigte så er det da så historisk korrekt som det kan blive. Og med en riffel til under 1000kr, så går du jo ikke ud over dit budget.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af DeVille » 30. maj 2012, 22:00

Tja, jeg er godt nok noget i tvivl.

Dmmm: Enfielden som du nævner er ikke rigtig en mulighed. Jeg er kun tiltrukket af Mosin Nagant og Mauseren, så hvis det ikke skal være nogen af dem, kan det såmænd lige så godt være en hel ny jagtriffel. Den der svenske udgave af Mauseren ser interessant ud. Jeg er bare ikke så vild med at man ændrer på våbenet ved at skifte kaliber på den måde. Det er måske bare mig der er lidt for ensporet?

Billeboy: Jeg har også kigget lidt på at købe kikkertsigte ved siden af. Jeg ved dog ikke om de rifler der er født uden kikkertsigte så også er født uden monteringsmuligheder for kikkerten. Man kan jo faktisk også købe den fra Denarms med et kikkertsigte til 4500,-

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 18. jan 2012, 11:46
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Dmmm » 30. maj 2012, 22:30

Peterlh skrev:Tja, jeg er godt nok noget i tvivl.

Dmmm: Enfielden som du nævner er ikke rigtig en mulighed. Jeg er kun tiltrukket af Mosin Nagant og Mauseren, så hvis det ikke skal være nogen af dem, kan det såmænd lige så godt være en hel ny jagtriffel. Den der svenske udgave af Mauseren ser interessant ud. Jeg er bare ikke så vild med at man ændrer på våbenet ved at skifte kaliber på den måde. Det er måske bare mig der er lidt for ensporet?

Billeboy: Jeg har også kigget lidt på at købe kikkertsigte ved siden af. Jeg ved dog ikke om de rifler der er født uden kikkertsigte så også er født uden monteringsmuligheder for kikkerten. Man kan jo faktisk også købe den fra Denarms med et kikkertsigte til 4500,-
Du nævnte jo blot det var interessant med et historisk våben så det var et indspark der havde ligeså meget historie som Mauseren og Naganten ;)

Jeg ser ikke noget problem i at løbet blev speciallavet til at passe til ammunition man brugte i Sverige og Norge, det er ganske normal kutyme at få lavet på fabrikkerne som alle andre lande også gjorde det for at sikre bestanden af ammunition altid var rigelig. (Og at de "dumme" rekrutter ikke kom til at putte f.eks. en .30-06 i en .303 xD )

Ang. kikkert.
Oftest er de født uden monteringshuller medmindre der allerede har været montage på af den art, så er de typisk fyldt ud. De er dog ikke dit største problem da det blot er at få boret hullerne dertil hos en våbensmed.
MEN, du skal have et optik du kan leve med der kan sidde i montagen og du skal have rettet på ladegrebet. Kig på ladegrebet på de ikke ombyggede naganter og forestil dig så hvor lodret grebet kommer til at stå når du åbner låsen. Enten skal kikkerten flyttes uforholdsmæssigt langt frem eller op ellers skal der andet ladegreb på.
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af DeVille » 30. maj 2012, 22:35

Godt at du siger det! Det med ladegrebet skal man i hvert fald lige huske at have i mente.
Det er korrekt at jeg tidligere blot sagde historiske våben, men det er altså kun Mosin Naganten og Mauseren jeg er interesserede I. Ikke at jeg ser dit forslag som negativt eller et dårligt forslag, det er såmænd bare ikke det er jeg på udkig efter. :blink:

Hmm, jeg må lige tænke over det med udskiftning af piben. Det kunne da godt være at man skulle kigge lidt på sådan en svensk Mauser. Det er jo for så vidt egentligt den samme riffel, blot i en anden kaliber.

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 18. jan 2012, 11:46
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Dmmm » 31. maj 2012, 00:46

Noget af det vigtigste når du har anskaffet våbnet bliver jo også ammunition, hvilket det derfor er vigtigt du giver en tanke.

Opstillet med en god kvalitet (Udgangspunkt er Norma Golden Target) er priserne pr. stk. noget lignende dette:
.30-06 = 6,25
.308w = 6,25
6,5x55 = 5,15

Disse kvaliteter er ikke så lette at skaffe til 8x57 og 7,62x54 hvorfor man bl.a. kan være nød til at købe S&B. Kvaliteten vil jeg ikke udtale mig om men lad os bare sige erfaringerne med dem er meget svingende da det er en "discount" patron.
8x57 = 7
7,62x54 = 5

Derefter kommer at der også skal findes jagtpatroner at indskydes med, disse er typisk væsentligt dyrere end træningsammo.
Skal lige siges at jeg ved Per har træningsammo inde på hans side, dog kan man betvivle hvor praktisk det er at bruge ifht. at samle skudene (pga. det er surplus) - noget af det som jeg ser som vigtigt for en ny skytte.
For igen som skrevet af Refrak - træning er vigtigst og så er det vigtigt at man kan stole på at patronen ikke er fejlen men manden med fingeren på aftrækkeren.

Det jeg har skrevet her skal ikke ses som en nedskydning af dine ønsker, men blot en pointering i at det er vigtigt at reflektere over alle områderne af våbnets anvendelse. Jeg har selv været igennem den proces du er i for mindre end et halvt år siden så jeg kender udemærket din situation :)


I min søgning fandt jeg enkelte amerikanske sider der belyste hvordan man ombyggede Mosin'en og jeg valgte efter meget lange overvejelser at hoppe fra da det virkede som en investering der ikke kunne svare sig i forhold til at købe en helt anden riffel. Der var de betænkninger jeg havde: 1; ladegrebet, 2; montagen til kikkerten (jeg ønskede ikke en sidemontage men en traditionel topmount), 3; ringe og dyrt udvalg af ammunition, 4; løn til våbensmed. Alt i alt så jeg simpelthen cost benefit skalaen forrykke sig for alvorligt til at jeg forsvarligt kunne købe en Nagant i jagtøjemed. Om jeg så på et tidspunkt køber en med korn og kærv til hyggeskydning og plinkning med surplus ammo skal jeg ikke kunne sige men til jagt valgte jeg den fra.

Mht. Mauseren i 6,5x55 så er det jo kun de 98k i overskud efter 2ww, hvor enkelte blev ompipet til 6,5x55. Den rigtige carl gustav (swedish mauser m/96) var i brug i den svenske hær og blev produceret med 6,5x55 pipen ab fabrik på fabrikker i Tyskland, og Sverige på licens.

Med det sagt så kan alle kalibre fremført i tråden med rette bruges til alt vildt til jagt i Danmark. Spørgsmålet herefter er blot hvad man selv helst vil have til brug ved jagt. Jeg valgte mellemvejen og kunne også sagtens finde på at købe en historisk riffel til at pudse på. Men som sagt, jeg kan kun give mine betragtninger fra en jæger til en anden, synes blot det er vigtigt at se riflen i forhold til det den reelt er - en udgift :fun:
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
Fiskeren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 341
Tilmeldt: 12. jul 2011, 12:37
Interesser: jagt - fiskeri
Geografisk sted: Syd for Limfjorden
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Fiskeren » 31. maj 2012, 06:13

Jeg har selv en V 24 ( Mauser fremstillet i Tjekkoslovakiet ) som skyder ganske fint med S&B i 196 grain fabriksammo.

Kald den for en discount patron - så længe patronen rammer plet kan den kaldes alt muligt :blink:

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af DeVille » 31. maj 2012, 07:56

Nå, jeg tror at jeg har besluttet mig.
Sandsynligheden for at jeg får købt en riffel og trænet med den osv. inden bukkejagten er slut er måske ikke så stor. Derfor tror jeg at jeg køber en af de billige Mosin Nagant med korn og kærv til almindelig hyggeskydning på skydebanen.
Da budgettet ikke er sprængt af den billige Mosin Nagant, kan jeg jo til næste år købe en "rigtig" jagtriffel med hvilken jeg ikke vil have problemer med kikkert, ammunition osv.

Tak for hjælpen alle sammen. :razz:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af Lasse68 » 31. maj 2012, 08:57

Det lyder umiddelbart som en god og gennemtænkt beslutning. Alle beslutninger der åbner mulighed for endnu et besøg hos en forhandler, er gode beslutninger. At få en ny skyder hjem er vel egentlig vores svar på kvindernes købeskofetich.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Mosin Nagant eller Mauser Karabiner 98k

Indlæg af DeVille » 31. maj 2012, 13:41

Lasse68 skrev:Det lyder umiddelbart som en god og gennemtænkt beslutning. Alle beslutninger der åbner mulighed for endnu et besøg hos en forhandler, er gode beslutninger. At få en ny skyder hjem er vel egentlig vores svar på kvindernes købeskofetich.
Så sandt som det er sagt. Nu kan jeg jo lige pludselig få to rifler i stedet for en. :DancingBanana:

Besvar