Hvad er Overbored Barrel ?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Havkat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 3. feb 2006, 17:10
Interesser: Jagt på land og vand.skydning
Geografisk sted: Trekants området.
Has thanked: 32 times
Been thanked: 13 times

Hvad er Overbored Barrel ?

Indlæg af Havkat » 12. nov 2012, 12:23

Jeg har købt en mossberg 835 PumpGun Kal 12/89, ulti-mag med Overbored løb...men hvad er det lige godt for,jeg kan google men ikke engelsk :oops:
" Latter er indre jogging"

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Hvad er Overbored Barrel ?

Indlæg af Ferguson » 12. nov 2012, 12:52


Brugeravatar
Havkat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 3. feb 2006, 17:10
Interesser: Jagt på land og vand.skydning
Geografisk sted: Trekants området.
Has thanked: 32 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvad er Overbored Barrel ?

Indlæg af Havkat » 12. nov 2012, 13:02

Jeg takker. :razz:
Sakset fra korsholm.
"Overbored løb:Det betyder, at løbet i kammerenden har kal. 12, hvorefter løbet gradvist er udboret for at slutte med en kal. 10 størrelse i enden. Denne løbsboring giver et langt bedre skudbillede, ligesom rekylen dæmpes væsentligt. ."
Så er der en grund til at den Mod choks (1/2) der fulgte med var 19,3 mm.
" Latter er indre jogging"

DRS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 185
Tilmeldt: 27. dec 2004, 18:49
Geografisk sted: herning-danmark

Re: Hvad er Overbored Barrel ?

Indlæg af DRS » 12. nov 2012, 18:54

Havkat skrev:Jeg takker. :razz:
Sakset fra korsholm.
"Overbored løb:Det betyder, at løbet i kammerenden har kal. 12, hvorefter løbet gradvist er udboret for at slutte med en kal. 10 størrelse i enden. Denne løbsboring giver et langt bedre skudbillede, ligesom rekylen dæmpes væsentligt. ."
Så er der en grund til at den Mod choks (1/2) der fulgte med var 19,3 mm.

hej.

og det er fra normarks katalog
http://www.normark.dk/

det viser desværre ,at de ikke ved ,hvad de selv sælger :wall:

en mossberg 835 eller en 935 ,
går direkte fra kammeret over i et cal.10 løb.

vh,dan

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvad er Overbored Barrel ?

Indlæg af HappyNanoq » 12. nov 2012, 19:31

Sjovt - det er en ting som Chuck Hawks også har kigget på - og den simple fysik bakker ham op.

http://www.chuckhawks.com/backboring_does_not_work.htm


Tabellen viser de tollerancer som man lægger for de individuelle kalibre, som eks :

Cal 12 : skal ligge indenfor 18.42mm til 18,92mm (efter den amerikanske standard.)
Cal 10 : skal ligge indenfor 19,69mm til 20,19mm (igen efter den amerikanske standard.)

Backboring/overboring betyder intet andet, end at diameteren foran konussen foran på kammeret, munder ud i tolleranceområdet for en cal 10, som ligger ca 0.5mm væk fra tolleranceområdet for en cal 12.


Dertil kommer postulater at man ikke taber hastighed, og mindre følt rekyl. Men de ting hører ikke sammen med fysikken.

Diameteren bliver lidt større - dermed bliver voluminet lidt større. Ergo må den samme patron yde en lille smule mindre i hastighed pga forskellen i voluminet, hvilket igen medfører en reduktion i rekyl'en. (forudsat det er samme patron og samme vægt af våbnet!)


Kender det ikke fuldt til bunds, men kan se et problem når en plastic-forladning eller filtforladning er lavet til de mindre "almindelige" diametre i løbsdiameter - vil de holde tæt.? Eller er formålet at dræne en lille smule gas for at opnå en lavere hastighed, og dermed få et mindre rekyl.?!?

Personligt tror jeg det er lidt psykologisk, for fuglene faldt også ned før vi havde "backbored"/"overbored" løb.


Der hvor jeg har set bedre hagldækning, er når man i stedet for de originale relativt korte chokes - i stedet bruger eks Briley's "Extended chokes" som nogle gange er 2x længere end de almindelige chokes. Dvs at haglene/forladningen bliver "choked" i ca dobbelt så lang tid (relativt) og dermed bliver klemt det samme, men ikke så hurtigt. Det giver et roligere skudbillede - eller sådan ser det ud for mig.

Lidt som en mand der laver et perfekt hop ned i en svømmepøl - kontra hvis han lavede en maveplasker.


Jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro - men erfaringer har vist at jeg ikke tror på fabrikanterne, sådan lige umiddelbart, hvis det ikke bakkes op af simpel fysik.

Det kan dog godt ske det er relativt irrelevant, da tolleranceforskellene er så små at man har svært ved at påvise det - og rekyl er en ret svær størrelse at måle ensartet. Men hvis hastigheden vitterlig ER den samme, vægten af våbnet ER den samme - så siger simpel fysik at det ikke kan lade sig gøre at rekylen mindskes, bare fordi det éne løb er større i diameter end det andet.

Så jeg tager det lidt med sindsro - og køber i stedet et våben der som helhed passer mig godt. =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvad er Overbored Barrel ?

Indlæg af Senserazer » 1. dec 2012, 20:19

Hvad så hvis man bruger slugs i et overbored løb? Det kan da ikke virke særlig godt? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Besvar