Baikal MP 153: syntetisk eller træ?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Ikarus
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23. sep 2011, 14:26
Interesser: Jagt med riffel og hagl
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Baikal MP 153: syntetisk eller træ?

Indlæg af Ikarus » 1. sep 2013, 10:29

Unicorn skrev:@Memphis

Det lyder rigtig fint. Jeg fandt det egentlig da jeg selv var klar til at stå i kø til en af dem der var på tilbud til 3000 da de havde fødselsdagsudsalg i Hedensted. Jeg bakkede dog lidt af igen og valgte at vente lidt, så du må meget gerne opdatere når du har gjort dig dine erfaringer med 155'eren.

Lige en kort status.
Jeg købte i går en 153 12/89 med træ hos Østjysk. Ville have haft med plast, men de var væk. 153éren får de ikke flere hjem af, og havde efter mit køb 4 stk.tilbage.
Jeg glæder mig til at komme ud og prøve skyderen - det er efterhånden 35 år siden jeg købte min Winchester 1400 halvautomat - spændende om russeren kan holde lige så godt :blink: :blink: :blink:

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Baikal MP 153: syntetisk eller træ?

Indlæg af Memphis » 14. okt 2013, 20:11

Unicorn skrev:@Memphis

Det lyder rigtig fint. Jeg fandt det egentlig da jeg selv var klar til at stå i kø til en af dem der var på tilbud til 3000 da de havde fødselsdagsudsalg i Hedensted. Jeg bakkede dog lidt af igen og valgte at vente lidt, så du må meget gerne opdatere når du har gjort dig dine erfaringer med 155'eren.
Så kom min Baikal Mp-155 med på jagt for første gang nogensinde her den 6 oktober hvor der var planlagt havjagt fra kutter på de fynske have. Jeg havde dog taget min Beretta med som backup, da jeg var lidt mistroisk over for Baikalen og dens feeding system, der tidligere havde voldet problemer med flugtskydningspatroner.

Jeg havde dog forinden jagten smurt låsemekanismen med våbenolie og kørt "bundstykket" frem og tilbage et par hundrede gange for at få lidt gang i de fjedre.

I løbet af dagen på havet fik jeg skudt omkring en 40-50 skud af efter edderfugle (bla. for at konstant at få dem til at dykke) og jeg havde en enkelt funktionsfejl, men det var vist min egen skyld da jeg have proppet et afskudt hylster i kammeret.

Jeg skød i løbet af dagen med Sherwood 1'ere og Kent 3'ere og det fungerede fint med den medfølgende choke. Geværet var behageligt at skyde med, rekylen moderat og præcisionen virkede ikke til at mangle noget. Jeg ramte flere fugle inklusiv en sildemåge :fun: så jeg har umiddelbart ikke noget at udsætte på Baikalen.

Det der er ekstra rart ved dette gevær er at man mentalt er indstillet på det er en brugsgenstand der bare kan få nogle høvl og det er rart i sådan en situationen som en havjagt hvor der kommer vind, vand, salt og alt muligt andet på geværet. (Jeg havde bandet og svovlet hver gang min Beretta får en ridse). Baikalen fik bare en tørring med et klud da jeg kom hjem. Et par ture med en renseprop gennem begge løb. Lige en klat olie i låsen og så ind i skabet. Bum.

Det virker bare.

Så hvis man skal have en arbejdsmaskine og er ligeglad med æstetik så er en Mp-155 et udmærket valg også taget prisen i betragtning.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Baikal MP 153: syntetisk eller træ?

Indlæg af Raptor357 » 30. jan 2014, 23:34

Hvordan virker den så, den mp-155, efter lidt tilvending og tilslidning?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Baikal MP 153: syntetisk eller træ?

Indlæg af Raptor357 » 31. jan 2014, 21:27

slet ingen der har skudt mp-155 gennem sæsonen og som kan fortælle om det er hit eller skidt ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

vikingurin
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5. feb 2016, 07:52
Interesser: bueskydning
Geografisk sted: østjylland

Re: Baikal MP 153: syntetisk eller træ?

Indlæg af vikingurin » 8. feb 2016, 18:40

Har solgt min baikal mp 153 med syntetisk skæfte og lige købt en med træskæfte.
Jeg syntes at den er rarere og en lidt bedre balance end syntetisk, og så er den noget kønnere at se på, men det er jo ikke det der dræber byttet.
Du får en helt igennem pålidelig og velskydende skyder, og du skal selvfølgelig vælge supermagnum 12/89 for den kan også knalde 12/76 og når den er tilkørt også 12/70.
Jeg havde ofte kombineret bed en 12/89 bagerst og en 12/70 forrest, og knaldede jeg edderen sparede jeg den dyre 12/89. Hvis ikke knaldede jeg den med 12/89 når den var kommet længere ud.
Held og lykke med din baikal.
:getout:

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Baikal MP 153: syntetisk eller træ?

Indlæg af Rulab » 8. feb 2016, 18:48

Det kan anbefales at give sin MP 153 en tur med noget slibepapir korn 400 eller 800 på alle de bevægelige dele, den kommer til at gå noget bedre i mekanikken end hvis den kun er skudt til.
Det er min erfaring som ejer af to Mp 153'ere.

Husk også at stille på gasskruen før flugtskydning og jagt.

Mine er med træskæfte, det mest behagelige, men forskæfterne slår sig efter blæsende dag på fjorden eller havet.

Besvar