Hvilken riffel som nr.2?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Renico12 » 19. mar 2013, 17:42

Leder lidt efter en ny riffel. Jeg har en BRNO 243. som er min første. Brugte den sidste sæson on den er ganske god til råvildt med 3 stk nedlagt. Men den skal med i bytte for en kal. 308 da jeg vil have en all-around.

Vil maks give mellem 5 og 8.000 for en. Enten ny eller brugt. Helst uden kikkert da jeg har planer om at en S&B skal på toppen.

Indtil videre har jeg kigget lidt på Tikka T3, Browning x-bolt, Remington 700, Sako Hunter.

Det skal ikke være syntetisk skæfte.

Håber på nogle bud på hvad er det bedste for pengene. Den skal med til alt jagt lige fra Råbuk(mest) til vildsvin.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Carsten Bo » 19. mar 2013, 17:59

Tikka og Browning har vist nok kun lang lås. Så her ville jeg vælge 3006. Sako og rem har både lang lås og kort lås. Her ville jeg vælge 308. Bare fordi jeg ikke gider repetere længere end højest nødvendigt. Sako er klart dyrest.
Sakoen er nok den bedste riffel af de fire du nævner alt andet lige. Magasin, lås.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Renico12 » 19. mar 2013, 18:17

Ok.

Fandt en Sako Hunter til 8.000kr brugt. Kan dog være den er solgt inden jeg får pengene.

Ellers hælder jeg nok mest til Tikka. Ihvertfald af dem jeg har nævnt.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af LFuppen » 19. mar 2013, 19:49

Helt enig med Lollænderen vedr. Tikka og Browning :thumbup:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Renico12 » 19. mar 2013, 20:12

Synes selv det er svært at vælge mellem Tikka T3 Hunter og så X-bolt Hunter.

Skulle det være en af dem ville jeg købe den fra ny. For omkring 7.000 koster de begge vist.

Nu ved jeg ikke om der er andre kvalitetsrifler som man kan finde brugt, til ca. samme pris?

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Slettes3 » 19. mar 2013, 20:14

Renico12 skrev:Leder lidt efter en ny riffel. Jeg har en BRNO 243. som er min første. Brugte den sidste sæson on den er ganske god til råvildt med 3 stk nedlagt. Men den skal med i bytte for en kal. 308 da jeg vil have en all-around.

Den skal med til alt jagt lige fra Råbuk(mest) til vildsvin.
Hvorfor ikke beholde din ellers udmærkede BRNO i .243Win?...og få dig en kaliber a la 9,3x62 som No2 som en perfekt til svin, kronvildt, elg og måske engang til Afrika engang. Den perfekte kaliber findes ikke til det hele, men der findes det perfekte valg i sit batteri der afspejler at man har gjort sig nogle tanker. .243Win ladt op med en 80grain kugle er super flatskydende til topfugl eller andre mindre arter der kan kræve en længere skud.

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Renico12 » 19. mar 2013, 20:54

Nok mest på grund af penge. Den kan nok give 2.000 kr af i prisen min BRNO.

+ At den nok ville stå og samle lidt støv, hvis der stod en fin cal. 308 med en S&B på, lige ved siden af :blink:

Maubla
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 6. jan 2009, 19:33
Interesser: Riffel og ladning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 22 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Maubla » 24. mar 2013, 12:24

Hej
Jeg ville bestemt også beholde den 243W som du har, det er svært at finde mere behagelig rådyr kaliber. Hvorfor ikke købe en brugt til 6.000,-kr i stedet for en til 8.000,-, hvis du regner med 2.000,- for din gamle riffel så ville jeg helt klart hellere handle i ren handel, er sikker på hvis man handler privat så får man meget for 6.000,-kr og en privat vil ikke have noge i bytte.
Jeg tror du kan have din 243w gratis hvis du handler privat og der er mange som godt vil slå af prisen kan jeg se når jeg har købt brugt.
Man kan faktisk godt finde gode brugte kaliber som kunne passe ind i dit batteri, en 8x57, 7mm RM, 300WM, 8x68S og som Rigbymauser skriver en 9,3x62 som ville være fint til grisejagt, hjortejagt og Afrika hvis det skulle komme på tale en gang.

Personlig ville jeg have svært ved at klare mig med et kaliber for der findet ingen som kan det hele, men der er nogle som kan meget, men det bliver bare aldrig helt godt.
Med 2 kaliber kommer man langt, derfor er der mange som vælger 6,5x55 og 9,3x62.
Prøv at kigge på DBA og Gul og gratis der er mange rifler til salg.

Mvh Maubla

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Renico12 » 26. mar 2013, 18:37

Tror jeg køber en 308 til det hele.

Når man tænker på at 80% af alt det jeg skal jage med riffel er råvildt, så er 9,3x62 måske lige i overkanten.

De sidste 20% bliver eventuelt svin, krondyr og dådyr. Måske elg hvis muligheden skulle komme.

Har ingen forløbige planer om andet. Jo en tur efter thar/gemse kunne da godt være. Ellr muflon. Men ikke store arter i Afrika osv.

Vil i derfor ikke mene at en 308'er ville være passende?

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Holmux » 6. apr 2013, 01:16

Da jeg købte min første riffel boede jeg i USA, hvor jagten er meget alsidig, efter at havde prøvet nogle
forskellige kalibre, valgte jeg en riffel i cal. 300 WSM, hvilket stadig er min foretrukne hvis jeg ikke er sikker
på hvilket terræng jeg skal ud i.

Min riffel nummer 2 købte jeg da jeg flyttede tilbage til danmark, det blev en 30.06, så jeg gjorde det lidt
i den anden rækkefølge.

Hvis Du er på udkik efter en kalibre der er meget alsidig, både i dyr Du vælger at jager og afstanden Du gør
det på, så kan jeg varmt anbefale 300 WSM.
Ammunitionen er ikke den billigste, så det er en fordel hvis Du genlader selv, som købe ammunition bruger
jeg Winchester XP3, den er perfekt, kan ikke gøres bedre selv.

/Holmux
Holmux

Brugeravatar
Albani
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 4. maj 2005, 06:27
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Albani » 16. apr 2013, 00:44

Kan du købe en 243 riffel for 2000kr?
Så hvorfor sælge den til det?

Hvis du skal tage springet er følgende (billige) kalibre at overveje:
8x57IS
9,3x57
9,3x62
30-06

Alle til at erhverve for under 3kkr (med mindre du har specielle ønsker!)
Kig her:
http://www.mauser98.dk/
http://www.lauritz.com/da/?FromLogin=1
http://www.egun.de/market/login_menu.ph ... c778ed0397

Så har du en til småvildt og en til det grove ;)

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Kristian_J » 16. apr 2013, 02:41

Husk der også findes mærket Savage

http://www.savagearms.com/
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Scout » 18. apr 2013, 19:49

Renico12 skrev:Leder lidt efter en ny riffel. Jeg har en BRNO 243. som er min første. Brugte den sidste sæson on den er ganske god til råvildt med 3 stk nedlagt. Men den skal med i bytte for en kal. 308 da jeg vil have en all-around.

Vil maks give mellem 5 og 8.000 for en. Enten ny eller brugt. Helst uden kikkert da jeg har planer om at en S&B skal på toppen.

Indtil videre har jeg kigget lidt på Tikka T3, Browning x-bolt, Remington 700, Sako Hunter.

Det skal ikke være syntetisk skæfte.

Håber på nogle bud på hvad er det bedste for pengene. Den skal med til alt jagt lige fra Råbuk(mest) til vildsvin.

Godt valg af kaliber. 308 er en rigtig god all-round kaliber og kan sagtens lægge rådyr og øffer ned.

Godt nok er startprisen 1000 kroner over din pris, men der er en Scout i DBA til 9K. Sælger siger, at den kun har skudt 500 skud. Ved simpel visuel kontrol kan du se, om den er i ny stand og om det (nogenlunde) holder stik.

Lur mig, om den ikke kan handles ned til 8K ....og lavere.

Der er ikke ofte, at der er en Scout til salg i DBA/privat og du får en let, kompakt og effektiv riffel for livet, hvis du er til konceptet.

Jeg har ingen forbindelse til sælger.

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Holmux » 27. apr 2013, 17:20

Kristian_J skrev:Husk der også findes mærket Savage

http://www.savagearms.com/

Min 30.06 er fra Savage, en American Classic med AccuTrigger, det er altså den bedste
aftrækker jeg ejer :biggrin:
Vedhæftede filer
Savage American Classic.png
Savage American Classic.png (92.98 KiB) Vist 7910 gange
Holmux

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Scout » 27. apr 2013, 17:55

Ja, Savage er kommet stærkt igen.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Kruffe » 27. apr 2013, 23:05

Renico12 skrev: Indtil videre har jeg kigget lidt på Tikka T3, Browning x-bolt, Remington 700, Sako Hunter.
Hvad med Schultz & Larsen Classic? Den koster 8.500 kr fra ny (listepris). Du får ufattelig meget riffel for pengene...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 176
Tilmeldt: 8. dec 2011, 21:58
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Nic » 28. apr 2013, 08:24

LFuppen skrev:Helt enig med Lollænderen vedr. Tikka og Browning :thumbup:

Nu hedder det vist en lollik

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Carsten Bo » 28. apr 2013, 09:26

Eller kort lol.

Lollænderen er helt fint for mig.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Højen » 28. apr 2013, 12:28

Det er ikke helt umuligt at få Vekselpibeskift indenfor de rammer du stiller op, så er riflen jo fremtidssikret..

http://www.webshop.roedale.de/product_i ... anguage=en

Og jeg vil også sige, køb da endelig privat, især fordi du ikke skal have kikkert med, det er vel den man gerne ville have garanti på, rifler går jo ikk sån lige i stykker under alm. brug.
Hvis du prioriterer billig og let tilgang til ammunition alle steder, samt stort udvalg, kommer du bare ikke udenom .308w. og 30.06. De er jo overalt og kan tilpasses alt du vil skyde, nord for Afrika i hvert fald, blot ved at vælge kugle derefter.
Prioriterer du at have en kaliber til alt, uden mulighed for pibeskift og du evt. kan få ladet dertil eller leve med en højere indkøbspris, ville jeg vælge 7mm WSM eller 300 WSM.
..Moderne kalibre der er så alsidige som de kan blive og med optimalt kugleudvalg og rigelig slagkraft i pga. det korte, tykke hylster..

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvilken riffel som nr.2?

Indlæg af Holmux » 28. apr 2013, 20:31

Højen skrev:Det er ikke helt umuligt at få Vekselpibeskift indenfor de rammer du stiller op, så er riflen jo fremtidssikret..

http://www.webshop.roedale.de/product_i ... anguage=en

Og jeg vil også sige, køb da endelig privat, især fordi du ikke skal have kikkert med, det er vel den man gerne ville have garanti på, rifler går jo ikk sån lige i stykker under alm. brug.
Hvis du prioriterer billig og let tilgang til ammunition alle steder, samt stort udvalg, kommer du bare ikke udenom .308w. og 30.06. De er jo overalt og kan tilpasses alt du vil skyde, nord for Afrika i hvert fald, blot ved at vælge kugle derefter.
Prioriterer du at have en kaliber til alt, uden mulighed for pibeskift og du evt. kan få ladet dertil eller leve med en højere indkøbspris, ville jeg vælge 7mm WSM eller 300 WSM.
..Moderne kalibre der er så alsidige som de kan blive og med optimalt kugleudvalg og rigelig slagkraft i pga. det korte, tykke hylster..
300 WSM er absolut min favorit, jeg har ikke skulle skyde til et dyr mere end en gang siden jeg skiftede til denne kalibre, den kan virkelig flytte noget energi og så kan den bruges til alt, OK den sparker lidt, men til gengæld ligger dyret der hvor Du skød det :biggrin:

Jeg benytter en Benelli R1, den kan også skifte pipe hvis man får brug for det, den fås også i 30.06 jeg er super glad for den, aftrækket skulle der dog arbejdes en del med inden jeg var tilfreds, men nu spiller den perfekt :blink:
Vedhæftede filer
R1.jpg
R1.jpg (13.41 KiB) Vist 7752 gange
Holmux

Besvar