.30-30 til gris i Sverige ?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: .30-30 til gris i Sverige

Indlæg af LQS » 18. apr 2013, 15:25

problemsiillingen med manglende hastighed pga kort pibelængde, er jo ikke kun 30.30 relateret. kort en 308 ned til 300mm, så er der også flere af patronerne der rykker en klasse ned.
MVH søren

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: .30-30 til gris i Sverige

Indlæg af Bessie4ever » 19. apr 2013, 19:56

Må man ikke runde op til nærmeste 100'er?
:thumbup:
Perfect! Thats is good enough for me

SGP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. sep 2008, 21:32
Has thanked: 6 times

Re: .30-30 til gris i Sverige

Indlæg af SGP » 28. apr 2013, 15:41

Oscar123 skrev:
Simon5700 skrev:Jeg er nok på LQS/Sørens side her, hvis Hornady siger ca 2150 joule på 100m, så skal vi som forbrugere kun forholde os til det.
Well, lad os prøve at benytte Hornady’s egen ”New & Improved” Ballistic Calculator (http://www.hornady.com/ballistics-resou ... calculator) for en almindelig 30-30 riffel som en Marlin 336.

De indsatte data i beregneren er Hornadys egne. Den opgivne mundingshastighed for ammunitionen er anført af Hornady til 2400 f/s for en 24” pibe. Da Marlin 336 har en 20” pibe reduceres mundingshastigheden i beregningen med 120 f/s til 2280 f/s (=695 m/s).

Som det ses beregnes E100 til 1955 Joule.

Jeg skulle mene, at tallene taler for sig selv.

:razz:
Oscar123
I følge min konverter får jeg en udgangshastighed på 731.52, hvor du har 695.
Hvorfra ved du, at mundingshastigheden reduceres med præcist 5%?

Mvh......Søren

SGP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. sep 2008, 21:32
Has thanked: 6 times

Re: .30-30 til gris i Sverige

Indlæg af SGP » 28. apr 2013, 18:52

Simon5700 skrev:Jeg er nok på LQS/Sørens side her, hvis Hornady siger ca 2150 joule på 100m, så skal vi som forbrugere kun forholde os til det.
Det siger Gävleborgspolisens vapenexpert, Lennart Lundberg også: "För vanliga användare ska det räcka med den information som framgår på tillverkarens patronask." Kilde: http://www.jaktojagare.se/traditionell- ... -i-algjakt

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: .30-30 til gris i Sverige

Indlæg af Oscar123 » 28. apr 2013, 21:19

sgp skrev: Hvorfra ved du, at mundingshastigheden reduceres med præcist 5%?

Mvh......Søren
Du har tydeligvis ikke læst hele tråden. Jeg har aldrig påstået noget eksakt omkring mundingshastighedens reduktion med en korte pibelængde – men jeg har anført en konservativ tommelfingerregel, der siger at mundingshastigheden falder med ca. 30 f/s som løbet bliver kortere.

Dette er som anført en tommelfingerregel og eksperter udi ballistik vil med rette hævde, at situationen er ganske kompleks. Det er f.eks. gældende, at højhastighedsammunition taber relativt mere hastighed ved kortere pibelængder end langsom ammunition.

Nedenstående to links henviser til to artikler om emnet. Den nederste er særlig interessant, idet dette er en ganske grundig rapport fra et forsøg med en Mosin Nagant, hvor man kortede piben af i bidder og målte hver gang.
http://www.chuckhawks.com/rifle_barrel.htm
http://honors.usf.edu/documents/Thesis/U82488180.pdf

Med baggrund i ovenstående skal reduktionen for 30-30 nok revurderes en smule. I stedet for at tale om 30 f/s pr. tomme er det snarere 20-25 f/s pr. tomme og så er det lige akkurat - og uden margin - at ammunitionen synes OK til vildtklasse 1.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: .30-30 til gris i Sverige

Indlæg af LQS » 29. apr 2013, 00:29

Oscar123 skrev:
LQS skrev:..at mange fabrikspatroner ikke leverer den opgivne anslagsenergi er vel en offentlig hemmelighed. at teste med 24" løb, er i virkeligheden en test udført med et meget kort testløb.
MVH søren
Hej Søren

Øhhh… Jeg må indrømme, at jeg slet ikke forstår din argumentation - og du forholder dig slet ikke til, at den simple beregning ovenfor klart viser, at med ”normale” pibelængder er Hornady LeverEvolution i 30-30 ikke kraftig nok til vildtklasse 1.

Det er korrekt som BentxBetjent skriver at vi ikke skal gøre os til dommere – men når du fremsætter beviseligt forkerte påstande må du være klar til at tage imod lidt flak.

Under alle omstændigheder håber jeg, at trådstarter har fået svar på sit spørgsmål - eller i det mindste lidt at tænke over...

:razz:
Oscar123
beviseligt forkerte påstande? hmm...
MVH søren

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Lassescout » 29. apr 2013, 10:04

Nu er det jo ikke længere total nørdet at besidde en kronograf. Det er da min opfattelse, at man ved at spørge sig lidt for kan få fremtryllet én på de fleste skydebaner.

Så er der nogen der rent faktisk har kronograferet Leverevolution i en almindelig 30-30 Win 94, og som derfor kan komme med et bud på hvad man opnår af hastighed i virkeligheden ?

Så var vi jo fri for at diskutere tåget teori.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

SØBU
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19. mar 2013, 16:25
Interesser: præcisionsskydning over 200 m
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 3 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af SØBU » 29. apr 2013, 13:55

Lassescout skrev:Nu er det jo ikke længere total nørdet at besidde en kronograf. Det er da min opfattelse, at man ved at spørge sig lidt for kan få fremtryllet én på de fleste skydebaner.

Så er der nogen der rent faktisk har kronograferet Leverevolution i en almindelig 30-30 Win 94, og som derfor kan komme med et bud på hvad man opnår af hastighed i virkeligheden ?

Så var vi jo fri for at diskutere tåget teori.

Nej Lasse det er da alt for simpel en løsning.

Men skulle den vælges og resultatet en fin sommerdag viser sig at være lige præcis lovligt, kan man tænke over følgende hvad vil hastigheden være med nedkølet vinter krudt og er det godt nok at gå på jagt med noget der kun lige er lovligt.

Desuden har den gode Perto engang filosoferet over klasse 1 reglerne, og kom til den konklusion, at de jo ikke er givet af gud eller andre højere magter, men bare vedtaget af mennesker(de samme der ikke turde dømme 6,5x55 ude pga udbredelsen).

Der er jo trods alt himmel til forskel på at skyde en elgtyr og så den mindste fartstribe gris eller en dåkalv. Men energikravne er de samme, det skriger jo til himlen i min optik.

Uanset hvad kronograferingen kommer frem til vil ladningen nok være på grænsen til lovlig/ulovlig og sandsynligvis opnå et andet og lavere resultat i polismagtens kronograf en kold vinterdag.

VH Søren

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af CO » 29. apr 2013, 17:31

Jeg har kronograferet 30-30 Leverevolution i min 20" Winchester 94.
Jeg husker ikke hastigheden nøjagtigt, men den kunne ikke holde kravet.
Det skal dog siges at det var i et 30-30 AI kammer, som tager lidt af hastigheden på en standard, ikke fire formet, patron.

Jeg prøver igen indenfor 14 dage i et standard kammer.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Lassescout » 29. apr 2013, 18:19

SØBU skrev:
Desuden har den gode Perto engang filosoferet over klasse 1 reglerne, og kom til den konklusion, at de jo ikke er givet af gud eller andre højere magter, men bare vedtaget af mennesker(de samme der ikke turde dømme 6,5x55 ude pga udbredelsen).

Der er jo trods alt himmel til forskel på at skyde en elgtyr og så den mindste fartstribe gris eller en dåkalv. Men energikravne er de samme, det skriger jo til himlen i min optik.

Uanset hvad kronograferingen kommer frem til vil ladningen nok være på grænsen til lovlig/ulovlig og sandsynligvis opnå et andet og lavere resultat i polismagtens kronograf en kold vinterdag.

VH Søren
Nu viser svenske undersøgelser af tusindvis af nedlagte elge, at der absolut ingen forskel er på effekten af de tre standardkalibre 6,5x55, 308Win og 30-06. Så enten skal vi dømme 30-06 ude til elg, eller også skal vi stoppe nedvurderingen af kaliber 6,5x55. Jeg hælder til det sidste, og mener, at hvis man kan placere kuglen der hvor den skal sidde, så er kalibret stort set underordnet. Men jeg har også set temmelig mange rener nedlagt med kaliber 222 Rem, og de var fuldtud døde nok.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: .30-30 til gris i Sverige

Indlæg af Oscar123 » 29. apr 2013, 18:49

LQS skrev:beviseligt forkerte påstande? hmm...
MVH søren
Tja... Jeg må jo indrømme, at jeg nok var lidt for skråsikker :oops: . De teoretiske beregninger tyder på, at Hornady 30-30 Leverevolution i en "normal" riffel med 20" pibe alligevel er lige akkurat kraftig nok til klasse 1.

Under alle omstændigheder synes det dog at være lige på marginalen - og det ville nok være en god ide at kronografere ammunitionen i sin egen riffel med den pibelængde den måtte have. For at holde E100 over 2000 Joule skal et 30-30 Hornady Leverevolution 160gr FTX projektil holde en V0 på minimum 703 m/s.


:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af LQS » 29. apr 2013, 23:46

tag og mål hastigheden ude ved de 100m i stedet. så slipper vi for at bruge det ene eller andet regneprogram.
MVH søren

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Lassescout » 30. apr 2013, 20:39

LQS skrev:tag og mål hastigheden ude ved de 100m i stedet. så slipper vi for at bruge det ene eller andet regneprogram.
MVH søren
Aaarh, ska wi no é liiii spis brøe te ? Jeg har virkelig gode erfaringer med at måle "mundingshastigheden" nogle få meter fra mundingen, og så bruge den målte hastighed sammen med den for kuglen angivne ballistiske coefficient til at udregne hold ups ud til 600 meter. Når nu sådan en app kan give mig det præcise antal klik jeg skal bruge for at ramme på 600 meters afstand, så tror jeg altså roligt man kan regne med, at det er korrekt når den angiver at min kugle der startede på 801 m/s kun går 745 m/s 100 meter ude.

Jeg vil gerne betro min kronograf til enhver NVF-bruger, selvfølgelig med klausulen " If you shot it-you bought it", men hvis I vil stille den ud på 100 meter vil jeg godt lige have lov at holde en af de lange sedler for Jer imens :neutral: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af LQS » 1. maj 2013, 10:47

det ville nok ikke være de første 1000kr der var brugt på noget sjovt! kan man bestå riffelprøven, burde det nu godt kunne lade sig gøre, uden de store udgifter. der burde jo nok skydes et antal patroner af...5-10? flueknepperne vil jo så nok mere man bør bruge den laveste målte hastighed.
fakta er at man kam fremvise papirer fra patronfabrikken der viser lovligheden. fakta er også at 30-30 er lige så dødbringende som så meget andet. det er nok det kaliber der har nedlagt allermest vildt gennem tiderne.
MVH søren

Brugeravatar
Tankis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15. jan 2012, 15:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Tankis » 5. maj 2013, 20:44

Hittade denna artiklen som kan ge svar på frågan.

http://www.jaktojagare.se/se/article_pr ... ?id=419066
Blow your mind -- smoke gunpowder.

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af LQS » 6. maj 2013, 18:29

Användarens ansvar
– Det här betyder att Naturvårdsverkets klassificeringslista bara kan ses som riktlinjer. Det är alltid upp till användaren att se till att rätt ammunition används till den jakt man bedriver, säger Lennart Lundberg, som tillägger:
– Skulle frågan ställas på sin spets får man provskjuta ammunitionen. Men det gäller främst handladdare. För vanliga användare ska det räcka med den information som framgår på tillverkarens patronask.
Omvänt gäller också att om en patron, som enligt Naturvårdsverkets lista tillhör klass 2, klarar kraven för klass 1 så blir också patronen tillåten patron för jakt på klass 1-vilt.

.30–30 klassas upp
Ett aktuellt sådant fall är kaliber .30–30, som är en traditionell bygelrepeterkaliber och därför laddad på ett sätt som garanterar att patronerna inte antänder varandra i de långa rörmagasinen. För handladdare med andra typer av vapen har det alltid varit möjligt att ladda upp .30–30 till en klass 1-kaliber.
Nu har dessutom ammunitionsföretaget Hornady, tack vare en teknisk förändring av patronerna, börjat sälja fabriksladdad .30–30 som klarar klass 1-kraven.
– Lever patronen upp till klass 1-kravet så är det bara att använda den till älgjakt. Man behöver inte söka ny licens eller fråga polisen om det, säger Lennart Lundberg.

sagen burde være klar!
MVH søren

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Slettes3 » 8. maj 2013, 15:31

Ligeledes kan man vel også sige om 6,5x55 og omkring den lovbefalet enerigigrænse til kronvildt med en 9,1gram kugle. Vi oplever nogle anvender banerifler med 74cm pibe som lige akkurate kan klare kravet. Smid samme ladning ned i en jagtriffel med en 58cm pibe og den vil ikke kunne klare energi kravet.
Men igen hvorfor ikke bare anvende en kaliber der har lidt overskud i kraft og kan levere varen istedet for altid at ligge i "loosers lane" med et indebane kaliber?.

SGP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. sep 2008, 21:32
Has thanked: 6 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af SGP » 9. maj 2013, 01:32

Rigbymauser skrev: Men igen hvorfor ikke bare anvende en kaliber der har lidt overskud i kraft og kan levere varen istedet for altid at ligge i "loosers lane" med et indebane kaliber?.
Det er overkill. Men er man usikker på sine egne evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Slettes3 » 9. maj 2013, 08:21

sgp skrev:
Det er overkill. Men er man usikker på sine egne evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft.
Hvad er "overkill" i din optik?.

Hvis der er noget der hedder "overkill" er der vel også noget der hedder "underkill"?. Hvor meget ville det være?.

På hvilken måde i sin "usikkerhed" skulle tilvælge et kaliber som er kraftigere?. :freak:

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af The Yeti » 9. maj 2013, 08:53

sgp skrev:
Rigbymauser skrev: Men igen hvorfor ikke bare anvende en kaliber der har lidt overskud i kraft og kan levere varen istedet for altid at ligge i "loosers lane" med et indebane kaliber?.
Det er overkill. Men er man usikker på sine egne evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft.
Jeg tror at det var et jaktlag under Sveaskog der registrerede kaliber og flugtafstande for elge. Som jeg husker det var der ikke den store forskel på de tre almindelige - 6,5x55, 308 og 30-06. Der var en svag tildens til at kraftigere kalibre gav kortere flugt afstande. Men også en tydelig tildens til at meget kraftige kalibre gav længere flugtafstande.

Undersøgelsen havde en del svagheder hvor den vigtigste var at en del kalibre var repræsenteret med meget få data.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

SGP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. sep 2008, 21:32
Has thanked: 6 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af SGP » 9. maj 2013, 09:25

Rigbymauser skrev:
sgp skrev:
Det er overkill. Men er man usikker på sine egne evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft.
Hvad er "overkill" i din optik?.

Hvis der er noget der hedder "overkill" er der vel også noget der hedder "underkill"?. Hvor meget ville det være?.

På hvilken måde i sin "usikkerhed" skulle tilvælge et kaliber som er kraftigere?. :freak:
Overkill er at bruge kraftigere end 30-30, hvis man føler sig tilstrækkeligt dækket ind med denne kaliber i en given situation.
Underkill er så det modsatte.
"På hvilken måde i sin "usikkerhed" skulle tilvælge et kaliber som er kraftigere?." Jeg forstår ikke, hvad du mener.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Slettes3 » 9. maj 2013, 09:37

sgp skrev:
"På hvilken måde i sin "usikkerhed" skulle tilvælge et kaliber som er kraftigere?." Jeg forstår ikke, hvad du mener.
Hvis man skulle være usikker på egne evner, hvor skulle en lidt kraftigere kaliber kompensere for dette?.

Dem jeg har mødt med "usikkerhed" , har deres usikkerhed berørt manglende evne til at håndtere lidt kraftigere kaliber(rekyl) og skudafstand/rammekunsten. jeg har endnu ikke mødt jægere der har været usikre på sig selv og p.gra. af overnævnte og derved tilvælger et kaliber som betegnes som "overkill"..

Så lige een gang til: Hvor ser du i din optik at hvis man skulle være usikker på egne evner skulle resultere at man anvender et kraftigere kaliber?.

SGP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. sep 2008, 21:32
Has thanked: 6 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af SGP » 9. maj 2013, 10:11

Rigbymauser skrev:
sgp skrev:
"På hvilken måde i sin "usikkerhed" skulle tilvælge et kaliber som er kraftigere?." Jeg forstår ikke, hvad du mener.
Hvis man skulle være usikker på egne evner, hvor skulle en lidt kraftigere kaliber kompensere for dette?.

Dem jeg har mødt med "usikkerhed" , har deres usikkerhed berørt manglende evne til at håndtere lidt kraftigere kaliber(rekyl) og skudafstand/rammekunsten. jeg har endnu ikke mødt jægere der har været usikre på sig selv og p.gra. af overnævnte og derved tilvælger et kaliber som betegnes som "overkill"..

Så lige een gang til: Hvor ser du i din optik at hvis man skulle være usikker på egne evner skulle resultere at man anvender et kraftigere kaliber?.
Jeg tror, de fleste vil være ret usikre på, om de ville kunne placere en kugle med samme præcision til løbende vildt som til stillestående.
F.eks. anvender jeg uden betænkelighed 30-30 til anstandsjagt (der er den jagtform, jeg dyrker mest) på stillestående vildt, mens jeg anvende kraftigere til løbende (308).

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Slettes3 » 9. maj 2013, 11:24

sgp skrev:
Jeg tror, de fleste vil være ret usikre på, om de ville kunne placere en kugle med samme præcision til løbende vildt som til stillestående.
F.eks. anvender jeg uden betænkelighed 30-30 til anstandsjagt (der er den jagtform, jeg dyrker mest) på stillestående vildt, mens jeg anvende kraftigere til løbende (308).
Nu kender jeg ikke de afstande du skyder på. Nogle syntes over 120m er fantastisk langt mens andre er der længere eller kortere.
Snakke vi jagt i skandinavien ville alt kunne nedbringes med en revolver i .357mag måske med undtagelse af bjørn. Det er kun et spørgsmål om at kunne ramme og komme tæt nok på. Men er det hensigtsmæssigt hvis der er bedre valg/muligheder?.

Men igen hvis man er "usikker på sig selv" hvorfor skulle man vælge en kraftigere kaliber end f.eks en .357Mag?. Skulle en .30-30 rette op på usikkerheden hos den enkelte "usikre" jæger?.

SGP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. sep 2008, 21:32
Has thanked: 6 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af SGP » 9. maj 2013, 13:28

Rigbymauser skrev:
sgp skrev:
Jeg tror, de fleste vil være ret usikre på, om de ville kunne placere en kugle med samme præcision til løbende vildt som til stillestående.
F.eks. anvender jeg uden betænkelighed 30-30 til anstandsjagt (der er den jagtform, jeg dyrker mest) på stillestående vildt, mens jeg anvende kraftigere til løbende (308).
Nu kender jeg ikke de afstande du skyder på. Nogle syntes over 120m er fantastisk langt mens andre er der længere eller kortere.
Snakke vi jagt i skandinavien ville alt kunne nedbringes med en revolver i .357mag måske med undtagelse af bjørn. Det er kun et spørgsmål om at kunne ramme og komme tæt nok på. Men er det hensigtsmæssigt hvis der er bedre valg/muligheder?.

Men igen hvis man er "usikker på sig selv" hvorfor skulle man vælge en kraftigere kaliber end f.eks en .357Mag?. Skulle en .30-30 rette op på usikkerheden hos den enkelte "usikre" jæger?.
Hvis ens jagtinteresse går i retning af at snige sig ind på 10 meter på en elg, kan 357 Mag måske være hensigtsmæssig nok, hvis kaliberens evne er, som du beskriver (jeg kender den ikke). Den er nok ikke lovlig i Skandinavien, men så i USA måske.
Alt andet lige betyder kraftigere kaliber større sandsynlighed for en hurtigere død ved et dårligt placeret skud. Så "ja", 30-30 ville rette op på usikkerheden for mit vedkommende. Jeg har kun skudt 10 skud med pistol for over 40 år siden. Og så ville det desuden være lovligt her i Skandinavien under forudsætning af, at man kan stole på den svenske polise.
Men nu er jeg så ikke lige til at snige mig ind på en elg på 10 meter.

Besvar