.30-30 til gris i Sverige ?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Bessie4ever » 9. maj 2013, 15:06

:thumbdown: Det er en rådden tank at kompensere for dårlig skydning, med et kraftigere kaliber, som mange mennesker typisk rammer endnu dårligere med pga kraftigere rekyl. Er har dansk lovgivning gjort i mange omgange!
Hvis man ikke kan ramme hvor man påtænker, med en lille kaliber så gør man da slet ikke med en kraftigere!
Er der nogen der udtaler sig således: jeg Kan ikke ramme bladet, så jeg skal ha et kaliber som kan dræbe dyret selv hvis jeg rammer den i røven? Skyder man så et forben af med en 30.30 så lever dyret videre med en anskydning! Præcis som hvis det var en 300WM.
et kæbeskyd er en grusom død for et dyr uanset om det er en 222R eller en 458WM
Perfect! Thats is good enough for me

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Slettes3 » 9. maj 2013, 15:09

sgp skrev:
Rigbymauser skrev: Men igen hvorfor ikke bare anvende en kaliber der har lidt overskud i kraft og kan levere varen istedet for altid at ligge i "loosers lane" med et indebane kaliber?.
Det er overkill. Men er man usikker på sine egne evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft.
For igen at vende tilbage til det du skriver . Hvor ser du manglende evner hvis man anvender en kraftigere kaliber end lige det marginale ?.
Hvad (2x)er et "overkill"?. Jeg har jo ikke nævnt noget kaliber man kunne påskrive som overkill.

Brugeravatar
Sierra Leone
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 392
Tilmeldt: 10. mar 2007, 15:38
Interesser: Jagt, Historie og Våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Sierra Leone » 9. maj 2013, 15:41

Den jæger man altid fremhæver i forbindelse med storvildt og små kalibre er ”Karamojo” Bell og der er ingen tvivl om, at hans evner som elefantjæger var fantastiske og måske kun overgået af hans dumdristighed. Men selv Bell måtte indrømme at en 7x57 (275 Rigby) ikke altid var tilstrækkeligt til elefant og allerede omkring 1911 eller -12 forlod han denne kaliber og anvendte fremover bl.a. hovedsageligt .318 Westley Richards og i mindre grad .303.
At fremhæve sine evner med små kalibre er selvfølgelig et godt emne i slyngelstuens lystige stemning sidst på dagen, men udviser måske ikke altid tilstrækkelig respekt for vildtet. Såfremt en kaliber som .30-06 skaber besvær mellem rekyl og præcision, burde man nok overveje virkelig at lære kunsten at skyde med riffel, eller måske finde en indendørs hobby.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Slettes3 » 9. maj 2013, 16:22

Jeg er så træt af at høre om Bell i alle mulige sammenhæng. Jeg har alt hans litteratur og syntes det er fin læsning, men Bell nævner bare ikke alle dem det slap væk, fordi de kaliber han anvendte var for småt.
En anden læsning jeg har er en fra Alaska der skyder 3 grizzly bjørne med sin .32win Special på sin ejendom. Han havde ikke tillid til kaliberen kunne klare det, med tillid til at han kunne løbe ind bag en dør og lukke den hvis tingene gik galt. Masser af store dyr bliver skudt hverdag med små kaliber. Jeg vil dog altid matche kaliber til vildtets størrelse. En .30wcf kan ikke skyde igennem en 150kg svin på langs, derfor anvender jeg en kaliber der kan hvis dette bliver påkrævet i en given jagt situation. En .30wcf efter lader heller nok schwiss hvis vildsvinet anskydes. Jeg har oplevet et svin der blev skudt med bladkugle fra en .30-06 og ikke efterlod blodspor. Havde vildsvinet været ramt samme sted med en.416cal havde den været alt for syg til at gå nogle steder. En bukkejagt jeg var hos 2Duer i vinters skulle en rå have 2 skud fra en 6,5x55. Havde jægeren bare anvendt en .270wea(som jeg selv anvender) havde dem drattet på stedet med bare 1 af de skud været nok. Jeg har hørt jægere snakke om råvildt antruffen med de traditionelle "bukkekaliber" og "walked of". Jeg har endnu tilgode at se det stykke råvildt der går sin vej efter antræfning med en .270wea. For mig handler om at have nok værktøj med der kan klare jobbet i de mest påkrævede situationer.

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Torben Dahl » 9. maj 2013, 17:44

i januar var jeg på grise i sverige ,og der var snak om at 6.5x55 var for lille men den eneste der skød noget var ham med 6,5 og den gik lige ned i skudet,det med de store kaliber er vildt overdrevet ,jeg startede selv med 9,3 x62 som min første riffel men kunne knapt bestå riffel prøven med den ,nu skuder jeg med 308 om efteråret og det er en dejlig riffel den har skudt buk og gris i polen ,dåhjort her hjemme og bukke ,men til bukke jagt herhjemme bruger jeg kun 243 og de dør sku lige så hurtigt som dem der er skudt med 308 ,så køb ikke større end max 3006 til alt vildt i europa alt andet er fuldstændig spil og man rammer dårligere ,det er fint der er nogen der kan ramme med en mortergranat men hvad skal det til for ,hvis dyret er slået ihjel hjælper det da ikke at det er 200% slået ihjel ,kugle plasering er alt afgørende om dyret dør og ikke at det har fået 3 gange så stor en kugle som der skal til for at slå det ihjel,det er til at få spat af det skriveri der er herinde om kæmpe kugler til nordisk vildt ,hvad fanden er der skudt flest grise og elge med 6.5x55 køb en kaliber man kan ramme med ,så dør vildet sku også
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

SGP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. sep 2008, 21:32
Has thanked: 6 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af SGP » 9. maj 2013, 18:31

Rigbymauser skrev:
sgp skrev:
Rigbymauser skrev: Men igen hvorfor ikke bare anvende en kaliber der har lidt overskud i kraft og kan levere varen istedet for altid at ligge i "loosers lane" med et indebane kaliber?.
Det er overkill. Men er man usikker på sine egne evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft.
For igen at vende tilbage til det du skriver . Hvor ser du manglende evner hvis man anvender en kraftigere kaliber end lige det marginale ?.
Hvad (2x)er et "overkill"?. Jeg har jo ikke nævnt noget kaliber man kunne påskrive som overkill.
"Hvor ser du manglende evner hvis man anvender en kraftigere kaliber end lige det marginale ?." Kan du ikke udtrykke dig lidt mere præcist?
Hvad et overkill er. Det har jeg svaret på i formiddags, men for at anvende lidt andre ord. Det er, når man anvender "overskud i kraft" (for at citere dit udtryk). Når du anvender ordet "overskud", indrømmer du jo også inddirekte, at 30-30 er tilstrækkelig. Ellers ville der vel ikke være tale om overskud?
Nu er det vel ikke et spørgsmål om, hvad kaliberen hedder, for at man opfatter den som tilstrækkelig, men derimod dens anslagsenergi. Hvad mener du, at lovkravet burde være?

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Slettes3 » 10. maj 2013, 14:21

sgp skrev:
Hvad et overkill er. Det har jeg svaret på i formiddags, men for at anvende lidt andre ord. Det er, når man anvender "overskud i kraft" (for at citere dit udtryk). Når du anvender ordet "overskud", indrømmer du jo også inddirekte, at 30-30 er tilstrækkelig. Ellers ville der vel ikke være tale om overskud?
Nu er det vel ikke et spørgsmål om, hvad kaliberen hedder, for at man opfatter den som tilstrækkelig, men derimod dens anslagsenergi. Hvad mener du, at lovkravet burde være?

Du svarede ikke på hvad et overkill er.

For at vende tilbage:

Citat sgp: Men er man usikker på sine egne evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft.

Det jeg godt ville have du ligesom skulle have gættet dig til med disse indlæg var at man vælger ikke en kraftigere kaliber fordi man er usikker på egne evner. Man vælger en kraftigere kaliber til fordi man er kan være usikker på de kaliber som er svagere. Der var den!.

Igen som udgangpunkt for tråden: 30-30 til gris. Er det jo fordi der stilles spørgsmålstegn til om .30-30 kan komme i Kl.1 våben i Sverige, og det er det JEG går ind og sige: Hvorfor vælge noget som er maginalt og som der kan rejses i tvivl omkring når der findes så mange andre kaliber som bare går arbejdet uanset hvor kort/lang piben er. Det er det som du så vil betegner som et overkill!. Det kunne f.eks være en .308win eller .270Win. Er de kaliber "overkills" i din forstand?.Det må det jo være!.
Jeg spørger så dig 4x gang. Hvordan kan du udlede at fordi man vælger et kraftigere kaliber at dette kan henføres til at det er jægeren der er (personlig) usikker og ikke jægeren der er usikker på kaliberen?.

Som udgangspunkt havde jeg ikke noget imod at skyde alt vildt i denne verden med .30-30. Jeg ville ihvertfald ikke være bange for det..men hvorfor anvende en så inferiøs kaliber, når der er 100 andre kaliber der bare er bedre og man overikøbet selv kan vælge?. Catch my point!.

Brugeravatar
Sierra Leone
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 392
Tilmeldt: 10. mar 2007, 15:38
Interesser: Jagt, Historie og Våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Sierra Leone » 10. maj 2013, 14:43

Enig Rigbymauser. Hvis sgp havde ændret blot ét ord i hans sætning; .. egne til gevær … ville man kunne have været helt enig med ham:

"Men er man usikker på sit geværs evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft".

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Slettes3 » 10. maj 2013, 14:48

Sierra Leone skrev:Enig Rigbymauser. Hvis sgp havde ændret blot ét ord i hans sætning; .. egne til gevær … ville man kunne have været helt enig med ham:

"Men er man usikker på sit geværs evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft".

Tak !.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Bessie4ever » 10. maj 2013, 14:58

Rigbymauser skrev:Jeg er så træt af at høre om Bell i alle mulige sammenhæng. Jeg har alt hans litteratur og syntes det er fin læsning, men Bell nævner bare ikke alle dem det slap væk, fordi de kaliber han anvendte var for småt.
En anden læsning jeg har er en fra Alaska der skyder 3 grizzly bjørne med sin .32win Special på sin ejendom. Han havde ikke tillid til kaliberen kunne klare det, med tillid til at han kunne løbe ind bag en dør og lukke den hvis tingene gik galt. Masser af store dyr bliver skudt hverdag med små kaliber. Jeg vil dog altid matche kaliber til vildtets størrelse. En .30wcf kan ikke skyde igennem en 150kg svin på langs, derfor anvender jeg en kaliber der kan hvis dette bliver påkrævet i en given jagt situation. En .30wcf efter lader heller nok schwiss hvis vildsvinet anskydes. Jeg har oplevet et svin der blev skudt med bladkugle fra en .30-06 og ikke efterlod blodspor. Havde vildsvinet været ramt samme sted med en.416cal havde den været alt for syg til at gå nogle steder. En bukkejagt jeg var hos 2Duer i vinters skulle en rå have 2 skud fra en 6,5x55. Havde jægeren bare anvendt en .270wea(som jeg selv anvender) havde dem drattet på stedet med bare 1 af de skud været nok. Jeg har hørt jægere snakke om råvildt antruffen med de traditionelle "bukkekaliber" og "walked of". Jeg har endnu tilgode at se det stykke råvildt der går sin vej efter antræfning med en .270wea. For mig handler om at have nok værktøj med der kan klare jobbet i de mest påkrævede situationer.

Ang rådyr som skal ha 2 skud med en 6,5'er. Det har jeg selv prøvet 3 gange med en 10.1 mega. Men kun 1 gang med med min 222R 3,24 gram og det tror jeg var grundet afstanden på 220meter. min 6.5'er fik jeg tillid til igen ved at lade med 7.8 gram Ballistik Tip og Lindy ville sælge hans 6.5'er af samme grund" manglende dræbeevne" og købe en 243'er igen. Men det løste vi ved at lade nogle 6.5grams Balistik Tip. Så kunne han slå effektivt ihjel igen.
Var det en 10.1 grams mega kugle der blev benyttet på jagten hos 2Duer?
270Wea er faktisk en fin kaliber, men tit ligger stigningen til forholdsvis lette kugler, hvis man er til præcision, korrekt?
Perfect! Thats is good enough for me

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Slettes3 » 10. maj 2013, 15:34

Bessie4ever skrev:


Ang rådyr som skal ha 2 skud med en 6,5'er. Det har jeg selv prøvet 3 gange med en 10.1 mega. Men kun 1 gang med med min 222R 3,24 gram og det tror jeg var grundet afstanden på 220meter. min 6.5'er fik jeg tillid til igen ved at lade med 7.8 gram Ballistik Tip og Lindy ville sælge hans 6.5'er af samme grund" manglende dræbeevne" og købe en 243'er igen. Men det løste vi ved at lade nogle 6.5grams Balistik Tip. Så kunne han slå effektivt ihjel igen.
Var det en 10.1 grams mega kugle der blev benyttet på jagten hos 2Duer?
270Wea er faktisk en fin kaliber, men tit ligger stigningen til forholdsvis lette kugler, hvis man er til præcision, korrekt?
Jeg ved faktisk ikke hvad projektil jægeren nede hos 2Duer anvendte i sin 6,5x55. Selvfølgelig kan en 6,5 slå rådyr ihjel fra morgen til aften. Jeg anvender dog en .270wea fordi det er en riffel jeg anvender som min rejseriffel og skyder kun ganske få stykke råvildt om året og derfor føler ikke nødvendighed til at indkøbe en riffel mere alene kun til rådyr.
.270wea er en af de mere afbalanceret weatherby kaliber. 9,7 gram på 1000 m/sek eller en 180grain på 912 m/sek. Jeg har udelukkende kun anvendt NoslerPar i den til jagt. Den syntes at have markant præcision med lige netop den kugle. Weatherby fabriks ammo levere nærmest match præcision i min riffel. 2Duers kone har også anskaffet sig en .270Wea som hun har haft stor succes med i Afrika.
Jeg var i skotland for en del år siden med 3 andre. De anvendte alle Nosler BT i deres 6,5x55 rifler. Skytten i skotland var ikke så glad når vildtet var antruffet med disse kugler. Han syntes det lavede for meget "sort" kød som skulle skæres bort. Til gengæld efter udsagn smækkede den råvildtet i jorden lige på stedet ud til 240meter(vist nok). Jeg havde kun en ældre Mauser med i .300Holland & Holland og fik skudt eet stykke vildt på 8 dage med den. Den blev truffet på halsen med en 200grain Nosler Accubond. Der var ikke så meget kødødelæggelse at se på den træfning.

SGP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. sep 2008, 21:32
Has thanked: 6 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af SGP » 10. maj 2013, 17:28

Rigbymauser skrev:
sgp skrev:
Hvad et overkill er. Det har jeg svaret på i formiddags, men for at anvende lidt andre ord. Det er, når man anvender "overskud i kraft" (for at citere dit udtryk). Når du anvender ordet "overskud", indrømmer du jo også inddirekte, at 30-30 er tilstrækkelig. Ellers ville der vel ikke være tale om overskud?
Nu er det vel ikke et spørgsmål om, hvad kaliberen hedder, for at man opfatter den som tilstrækkelig, men derimod dens anslagsenergi. Hvad mener du, at lovkravet burde være?

Du svarede ikke på hvad et overkill er.

For at vende tilbage:

Citat sgp: Men er man usikker på sine egne evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft.

Det jeg godt ville have du ligesom skulle have gættet dig til med disse indlæg var at man vælger ikke en kraftigere kaliber fordi man er usikker på egne evner. Man vælger en kraftigere kaliber til fordi man er kan være usikker på de kaliber som er svagere. Der var den!.

Igen som udgangpunkt for tråden: 30-30 til gris. Er det jo fordi der stilles spørgsmålstegn til om .30-30 kan komme i Kl.1 våben i Sverige, og det er det JEG går ind og sige: Hvorfor vælge noget som er maginalt og som der kan rejses i tvivl omkring når der findes så mange andre kaliber som bare går arbejdet uanset hvor kort/lang piben er. Det er det som du så vil betegner som et overkill!. Det kunne f.eks være en .308win eller .270Win. Er de kaliber "overkills" i din forstand?.Det må det jo være!.
Jeg spørger så dig 4x gang. Hvordan kan du udlede at fordi man vælger et kraftigere kaliber at dette kan henføres til at det er jægeren der er (personlig) usikker og ikke jægeren der er usikker på kaliberen?.

Som udgangspunkt havde jeg ikke noget imod at skyde alt vildt i denne verden med .30-30. Jeg ville ihvertfald ikke være bange for det..men hvorfor anvende en så inferiøs kaliber, når der er 100 andre kaliber der bare er bedre og man overikøbet selv kan vælge?. Catch my point!.
To gange har jeg svaret på, hvad overkill er. Du er muligvis ikke enig i min definition, men det lever jeg så med.
"Man vælger en kraftigere kaliber til fordi man er kan være usikker på de kaliber som er svagere." Ja, det kan man da også gøre. Det gør jeg da også. Et eller andet sted har jeg skrevet, at jeg ikke anvender 30-30 til løbende vildt, også fordi den er svagere og dermed dårligere modstår forhindringer, og desuden er kuglevalget begrænset til Leverevolution. Jeg er mere tryg ved en kraftigere ladning og en Oryx, hvis skuddet ikke sidder lige der, hvor det burde.
Men jeg fastholder stadig, at er man "usikker på sine egne evner, bør man selvfølgelig vælge noget med større slagkraft." Det ene udelukker ikke det andet.
At nogle ballistikberegnere og konografejere rejser tvivl om patronens lovlighed, rejser ikke tvivl i mit sind, når det svenske politi siger noget andet. Tvivlen om lovligheden går så vidt jeg ved helt tilbage til 2008, så jægerforbund og myndigheder burde have reageret, hvis de mente, at der var et problem. Det har de, så vidt jeg ved, ikke. Den tavshed tager jeg som udtryk for en godkendelse, som får udtryk i artiklen, hvor den svenske politimand udtaler sig. Havde han udtalt sig imod hvad hans foresatte mente - i sidste ende den svenske ressortminister - var vi nok blevet oplyst herom. Altså konkluderer jeg, at patronen er lovlig på trods af hvad nogle medlemmer af dette forum måtte have målt og regnet sig frem til.
Jeg ser det ikke som et problem at kaliberet er marginalt, så længe det er lovligt. Det er jo ret udbredt at mennesker går lige til grænsen både hvad angår skattelovgivning og hastighedsgrænser.
Hvorfor jeg anvender "en så inferiøs kaliber" som 30-30 til anstandsjagt? Det gør jeg, fordi jeg finder den har tilstrækkelig "slagkraft", har behagelig rekyl, let håndterbar, let i sig selv, meget hurtigt kan repetere og så er det et nydeligt gevær, hvor jeg selv har rettet skæftet til, så det passer mig perfekt. Eneste minus er, at man ikke kan "tage magasinet ud" ej heller låsen uden brug af værktøj.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af 2duer » 10. maj 2013, 20:22

Olsen71 skrev:Er en .30-30 med i klasse 1 våben i Sverige ??
Hej Olsen
Køb en Marlin 45/70 og du har en riffel du kan lade til alt på den nordlige 1/2 kugle.
Mvh
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af CO » 14. maj 2013, 23:09

Jeg har lige kronograferet LeverEvolution i min anden Winchester 94. Den holder heller ikke kravet.
695m/s som højeste måling.
Jeg har i 2 rifler gennem 2 kronografer ikke målt en eneste der holder kravet.


Sent using Tapatalk
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Slettes3 » 15. maj 2013, 18:28

Tak CO.

.30-30win er en ok kaliber til lidt råvildt mv. Den bliver bare aldrig en rigtig hammer til det større.

De fleste våben der oftest er præsenteret i den kaliber er ofte upræcise. Her tænker jeg på M94, H&R knækløbs bøsser, Savage340. Winchester M54 er en lidt anden sag fordi den er bedre bygget op.

.30-30 bliver bare en bøs man har stående i sin traktor/liggende i sin bil i tilfælde af "eet eller andet" akut. Det ville være en fin backpacker rifle til Sverige/norge mv. hvor man kan skyde et stykke råvildt/ren på kortere hold. Kaliberen i sig selv er heller ikke kendt for nævneværdi præcision, men jeg har dog haft een riffel nemlig en takedown 1894 winchester der rent faktisk kunne skyde præcist nok til jagt på ligefod med en moderne riffel.

Jeg har haft en del .30-30 rifler efterhånden og min allerførste riffel var en .30-30 m94 som jeg købte i julen 1982. Jeg var kun 14år og købte den af en tidligere udviklingsstudent uden papirer med 80 patroner. Dem skød jeg hurtigt af ude ved sommerhuset. Heldigvis kendte den lokale sporthandler i byen een der kunne skaffe flere patroner. Senere efter jeg selv kom hjem fra USA fik jeg en våbenhandler til at "liste" den ind i bogen og jeg søgte tilladelse af den vej. Dr. Strangelove fra forummet her kan bevidne da han lærte mig at kende dengang i sommeren 1983, troede han ikke at jeg havde en .30-30win. Det blev hurtigt ændret.. :giggle:

Jeg kan huske fra sommeren 1983 at jeg i min skoleferie rendte rundt tidligt om morgen nede på stranden og blaffede til lidt at det hele fra bundgarnspæle til plastikting man sendte til havs mv. Det blev også til at par haremisser, duer mv....det kan .30-30.. :blink: Jeg kan huske et par ænder der fik en "hilsen". De lå laaaangt ude på havet a la 200-300m og et par hurtige "assistenter" derud fik dem på andre tanker, og straks kom de på vingerne. Det var bare herligt altsammen.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af 308 W » 2. aug 2017, 23:21

Vækker en gammel tråd efter lidt søgning på nettet, fandt jeg frem til at 30-30 nu må bruges til klasse 1 vildt, I hvert fald i følge en våben ekspert fra det svenske politi.

.30–30 klassas upp
Ett aktuellt sådant fall är kaliber .30–30, som är en traditionell bygelrepeterkaliber och därför laddad på ett sätt som garanterar att patronerna inte antänder varandra i de långa rörmagasinen. För handladdare med andra typer av vapen har det alltid varit möjligt att ladda upp .30–30 till en klass 1-kaliber.
Nu har dessutom ammunitionsföretaget Hornady, tack vare en teknisk förändring av patronerna, börjat sälja fabriksladdad .30–30 som klarar klass 1-kraven.
– Lever patronen upp till klass 1-kravet så är det bara att använda den till älgjakt. Man behöver inte söka ny licens eller fråga polisen om det, säger Lennart Lundberg.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/a ... i-algjakt/

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: .30-30 til gris i Sverige ?

Indlæg af Lassescout » 7. aug 2017, 13:37

Flot!

Hvis du havde bladret tilbage til side 2 i denne tråd og genlæst LQS´indlæg fra mandag den 6. maj 2013 kl. 17.29 ville du have set det samme :rolf: :rolf: :rolf:.
Indlægaf LQS » mandag, 06. maj 2013 17:29

Användarens ansvar
– Det här betyder att Naturvårdsverkets klassificeringslista bara kan ses som riktlinjer. Det är alltid upp till användaren att se till att rätt ammunition används till den jakt man bedriver, säger Lennart Lundberg, som tillägger:
– Skulle frågan ställas på sin spets får man provskjuta ammunitionen. Men det gäller främst handladdare. För vanliga användare ska det räcka med den information som framgår på tillverkarens patronask.
Omvänt gäller också att om en patron, som enligt Naturvårdsverkets lista tillhör klass 2, klarar kraven för klass 1 så blir också patronen tillåten patron för jakt på klass 1-vilt.

.30–30 klassas upp
Ett aktuellt sådant fall är kaliber .30–30, som är en traditionell bygelrepeterkaliber och därför laddad på ett sätt som garanterar att patronerna inte antänder varandra i de långa rörmagasinen. För handladdare med andra typer av vapen har det alltid varit möjligt att ladda upp .30–30 till en klass 1-kaliber.
Nu har dessutom ammunitionsföretaget Hornady, tack vare en teknisk förändring av patronerna, börjat sälja fabriksladdad .30–30 som klarar klass 1-kraven.
– Lever patronen upp till klass 1-kravet så är det bara att använda den till älgjakt. Man behöver inte söka ny licens eller fråga polisen om det, säger Lennart Lundberg.

sagen burde være klar!
MVH søren
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar