Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Madsen2204
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. maj 2013, 16:06
Interesser: Computer, venner, etc
Geografisk sted: Jylland

Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Madsen2204 » 17. maj 2013, 09:37

Hej NVF'er. :razz:

Jeg er fairly ny inden for jagtens verden, og er først lige tilmeldt mig et jagttegns forløb med opstart i uge 21.
Da jeg ikke selv går ind for at bare lave et post, inden man har lavet lidt benarbejde selv, har jeg både googlet og søgt på siden efter ligende emner, men uden at have fundet den information jeg søger. :taser:

Jeg har prøvet at skyde med både riffel og haglbøsse, hvortil mit spørgsmål kommer: Hvordan ved man hvad man skal vælge som første jagtvåben ? En riffel eller haglbøsse ? Jeg har hørt/fået indtryk af, at mange starter op med en haglbøsse og så skifter over sæsonen efter ? Men hvis man er ret afklaret med at det er riffel man vil gå, er det ikke så spild af penge (hvis man køber nyt) frem for at, få taget riffelprøven med det samme og så købe en riffel ?

Jeg ved ikke om man høster noget træning/erfaring ved at skyde med haglbøsse fra starten ?

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej :-) :thumbup:

- Madsen

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Renico12 » 17. maj 2013, 13:09

Jeg startede med hagl og fik sæsonen efter riffel+riffeltegn.

Men forstår ikke helt hvad du mener, fordi hvis du gerne vil på bukkejagt er det jo dumt at købe et haglgevær, og hvis du gerne vil på due/andejagt osv. er det jo dumt at købe en riffel?

Du skal vist gøre op med dig selv hvad du får brug for på de jagtformer du kommer til at gå på. Hvis du altså skal vælge mellem haglgevær og riffel. :mrgreen:

Madsen2204
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. maj 2013, 16:06
Interesser: Computer, venner, etc
Geografisk sted: Jylland

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Madsen2204 » 17. maj 2013, 13:22

Tak for svaret :)

Tror du fik mig overtalt til at købe et haglgevær. - i første omgang... så kan man jo "opgradere" senere..
:blink:

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 194
Tilmeldt: 7. dec 2011, 20:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk
Been thanked: 14 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af SGLaursen » 17. maj 2013, 13:25

Hej og velkommen til.

Glædeligt at du vil tage jagttegn.

Først og fremmest fremgår det af dit indlæg at du ikke skiller de 2 typer våben fra hinanden, dertil jagten med de nævnte våbentyper.

Hvordan du vælger hvilken type jagt/våben du vil starte med, afhænger jo meget af hvilken tilgang til jagt du har samt hvad du "brænder" for.


Riflen kræver jagttegn eller SKV til en skytteforening, her kan der så trænes fra før du har fået jagttegn og være klar til en riffelprøve.

Haglbøssen kan ligeledes erhverves på SKV/våbenpåtegning før jagtprøven, her kan du træne og når jagtprøven er bestået må du gå på jagt med haglgevær(vær opmærksom på nye krav 2014).

Jeg ville i dine sko vente med indkøb af våben til undervisningen er godt igang og derimod benytte mig af de låne muligheder de forskellige foreninger har, samt komme nærmere hvilken type jagt du vil starte med.
Du skal nok få brugt dine penge på våben og udstyr i de kommende år.
Stig Laursen

Madsen2204
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. maj 2013, 16:06
Interesser: Computer, venner, etc
Geografisk sted: Jylland

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Madsen2204 » 17. maj 2013, 13:36

Må indrømme jeg ikke havde tænkt over hvilket vildt jeg ville gå efter. Jeg skal jo vælge et våben som afspejler dette.

Men som i begge lidt er inde på, så tror jeg også jeg vil starte ud med et haglgevær - når jeg er godt igang med jagttegnet.

Takker for svar! (er sikker på der kommer flere hen ad vejen)

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Senserazer » 17. maj 2013, 14:48

Why not both? :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Langenge » 17. maj 2013, 15:21

En velfungerende haglbøsse kan snildt købes brugt for under 1000 kroner. Samtidig er en haglbøsse et jagtvåben, der kan bruges til det meste danske vildt. Mange jægere har "kun" en haglbøsse, og har ikke behov for en riffel. Husk på, at man kan og må skyde alt jagtbart vildt, fra rådyr og nedefter, med en haglbøsse. (jaja sommerjagten på råbukke er kun med riffel, I know) Men man skal IMHO have nogle meget specifikke og afgrænsede jagtønsker, hvis man går efter "kun" at have en riffel og ingen haglbøsse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Kleth » 18. maj 2013, 22:15

Både og :)
Naturstyrelsens nyjægerjagter har primært været for hagl jægere og dem vil har været med på har været super.
Men hvis du er ny til at skyde ville jeg starte med hagl, for ikke at lære "unoder" - Mine første lerduer landede trygt og godt før jeg var klar med mit sigte :ugeek:

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af KristianKJ » 19. maj 2013, 15:36

At sammenligne en riffel og et haglgevær svarer lidt til at sammenligne en sav og en hammer. Hvis du gerne vil slå mange søm i er det jo dumt at købe en sav og hvis du gerne vil save meget træ over er det dumt at bruge en hammer? fx. hvis man går meget på andejagt, duejagt og andet fugle jagt er det helt klart en haglbøsse man skal vælge og som nævnt tidligere i tråden afhænger det af hvilken jagtform du vil benytte dig af så mit råd er at finde ud af med dig selv hvad du vil jage og hvad du har mulighed for at jage. :thumbup:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Lasse68 » 19. maj 2013, 22:05

Køb begge dele. evt. brugt , og vent så et år med at købe din Härkila (indsæt evt. andet drømmemærke) jakke
Når først du har taget beslutningen om at gå ud af denne sti, kan du glemme alt om økonomi. Der venter mange fantastiske oplevelser men jagt er også en livsstil og livsstile koster som bekendt penge. Det er dog det hele værd. :duckshot:

Vi har allesammen været der.

:wall:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Holmux » 20. maj 2013, 00:40

Hej Madsen

Det behøver Du ikke spekulerer så meget på, Du ender sikkert med flere eksemplarer af hver type :biggrin:

Jeg har haft jagttegn i 15 år og har i den til skudt 4 fasaner og 8 kalkuner, så jagt med haglgevær er ikke
min store lidenskab, men jeg har nogle haglgevær til banebrug (Lerduer) som jeg bruger flittigt.
Med hensyn til jagt, er riffel jagt er det eneste der kan få mig ud af sengen om morgenden, men det er jo
smag og behag :mrgreen:

Hvis jeg stod som nyjæger i dag, ville min største beslutning ikke være hvilken våben jeg skulle købe, men mere
størrelsen på mit våbenskab :biggrin:
Det kan nemmelig meget hurtigt gå hen og blive for lille :???:
Senest rettet af Holmux 21. maj 2013, 01:05, rettet i alt 1 gang.
Holmux

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Kleth » 20. maj 2013, 21:42

Holmux skrev:Hvis jeg stod som nyjæger i dag, ville min største beslutning være hvilken våben jeg skulle købe, men mere
størrelsen på mit våbenskab :biggrin:
Det kan nemmelig meget hurtigt gå hen og blive for lille :???:
Et walk-in våbenskab :D
Pladsen bliver hurtig trang; Haglgevær, salon riffel og/eller luftgevær, jagt riffel evt. Vekselpibe, bane riffel og kvantiter af ammunition der giver fornuftige indløbspriser.
Det kan også være svært at få plads til eks. 5 våben i et våbenskab til 5 våben bl.a. p.g.a. kikkert tårne og montager.


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Holmux » 21. maj 2013, 01:10

Kleth skrev:
Et walk-in våbenskab :D
Det var tæt på at jeg byggede et for et par år siden, jeg havde fået tegninger af den lokale sherif og regnet lidt på budgettet, men det blev ikke i denne omgang, jeg leger stadig med tanken, men venter nok til ungerne forlader reden, så er der mere plads til sådan et projekt :biggrin:
Holmux

PawB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 20. dec 2010, 12:16
Interesser: Jagt
Geografisk sted: himmerland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 5 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af PawB » 21. maj 2013, 19:50

Hej Holmux, ville da gerne høre lidt om de regler der er til sådan et projekt. :rock:
De fleste køber vel et jagtgevær først, da det jo er et meget fint våben til mange slags vildt, hvorimod en 308 riffel jo kun kan bruges til det lidt større vildt. :razz:
Intet er umuligt, det tar bare lidt længere tid.
Nu med jagttegn og våbenskab.
Remington 308 Classic med sonic 45 lyddæmper
Yildiz 12/76 o/u
Hatsan at44-10 5.5 long
Hatsan at44-10 5.5

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Holmux » 22. maj 2013, 01:34

PawB skrev:Hej Holmux, ville da gerne høre lidt om de regler der er til sådan et projekt. :rock:
De fleste køber vel et jagtgevær først, da det jo er et meget fint våben til mange slags vildt, hvorimod en 308 riffel jo kun kan bruges til det lidt større vildt. :razz:
Hvis Du skal bygge et walk-in våbenskab kan Du hente en brochure på nettet eller hente en hos den lokale sherif, den skal bygges i stålarmeret beton, med en skafor rød godkendt dør, egentlig ikke så vanskelig tricket er loftet og så finde en dør til fornuftige penge !!

Med hensyn til jagt våben, så har jeg en hel klar opdeling, jeg vil kun bruge et haglgevær til fugle, alt andet vil jeg nedlægge med riffel eller pistol :biggrin:
Holmux

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Carsten Bo » 22. maj 2013, 06:23

Du går ikke på haretramp?



Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. nov 2005, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 24 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Langebo » 22. maj 2013, 07:44

gravjagt er da også nemmer med hagl!!!!!

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Holmux » 22. maj 2013, 09:24

Nu skal det siges at jeg aldrig har været på hverken kanin eller ræve jagt, jeg går sjælden på jagt i Danmark og jeg vil tro at det mindste dyr jeg har skudt til er et vildsvin, så jeg skal måske ikke komme med for mange gode råd til en jagt i det Danske :oops:
Holmux

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Valg af jagtriffel eller haglbøsse

Indlæg af Carsten Bo » 22. maj 2013, 11:55

Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Besvar