Simson suhl S/S 12/70: er den 3500.- værd?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Freakyjohn
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. sep 2013, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Thisted

Simson suhl S/S 12/70: er den 3500.- værd?

Indlæg af Freakyjohn » 7. sep 2013, 17:10

Hej derude. :)
Nu er årets jagt jo gået ind, og jeg er i gang med at kigge på haglgevær.
Jeg er faldet over denne, side by side, 12/70 fra Simson Suhl den er fra 8. måned 1950. Den ligger på 3500kr.
Så jeg vil lige høre, om der er nogen ude i stuen, som har erfaringer med dette mærke/gevær, og om den har endnu flere år tilbage af sin levetid?

Mvh.
Senest rettet af Refraktorius 9. sep 2013, 15:44, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret, læs gerne tråden i small talk om overskrifter og indlæg. :-)

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Langenge » 7. sep 2013, 19:42

Nu findes sådan en Simson Suhl jo i mange udgaver, og i forskellige prisklasser.
Med mindre det er en lidt speciel fin udgave, så lyder det lidt dyrt.

EDIT: Hvis det er dit første haglgevær, så var det måske ikke lige det køb, jeg ville råde dig til.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Bessie4ever » 7. sep 2013, 19:45

Er der sidelås på den? Kan du ligge et FOTO på denne side?
Perfect! Thats is good enough for me

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 194
Tilmeldt: 7. dec 2011, 20:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk
Been thanked: 14 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af SGLaursen » 7. sep 2013, 19:52

Mærket Simson/Suhl er generelt fin tysk kvalitet.
De er lavet i forskellige "grades"/kvaliteter, derfor se efter de forskellige mærker der indikere kvaliteten samt anvendeligheden (trykprøve).

Der er ikke muligt at give dig en ide om fremtidig levetid på den, selv med billeder.
Geværet, hvis det ikke har slør og ellers har pæne løb (buler/rust) burde den sagtens kunne leve et jægerliv mere.

Jeg er selv ejer af en lign. dog 1974 årgang, den har altid virket og passer mig perfekt uden tilpasninger, men det er jo individuelt.

Prisen på grisen, ja... det lyder dyrt, men igen hvilken grade og model er det.
Stig Laursen

Freakyjohn
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. sep 2013, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Thisted

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Freakyjohn » 7. sep 2013, 20:12

Var ude og se på den her i dag, der ingen slør eller yderligere buler i eller på løb
Det er denne her:
http://www.thyoutdoor.dk/shop/simson-su ... -1410.html

EDIT: Det er min første, den skal hovedsalig bruges til gåsejagt, Jeg hælder mest til side by side, men er da åben over for andre forslag.
Er studerende, så det må gerne være en overkommelig pris omkring de 3-4000kr.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Gråskæg » 7. sep 2013, 21:30

Graveringer - dem betaler man for, særligt da i en våbenhandel.
Der er masser af den type geværer til salg, så uden graveringer og i en privat handel,
så er prisen det halve.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Kalthoff » 7. sep 2013, 21:59

Freakyjohn skrev:Hej derude. :)
Nu er årets jagt jo gået ind, og jeg er i gang med at kigge på haglgevær.
Jeg er faldet over denne, side by side, 12/70 fra Simson Suhl den er fra 8. måned 1950. Den ligger på 3500kr.
Så jeg vil lige høre, om der er nogen ude i stuen, som har erfaringer med dette mærke/gevær, og om den har endnu flere år tilbage af sin levetid?

Mvh.
Det eksemplar du linker til fotos af er en af de dyrere modeller Simson Suhl bokslås pga. omfanget af graveringer.

Om prisen er korrekt afhænger af standen (rust, slør, udposninger, trangboring mv.). Er standen i orden er prisen rimelig gående mod billig for den model. Få en haglbøsse erfaren person med i butikken for at bedømme standen for dig.

Men vigtigts af alt med haglbøsse er at den skal passe til dig, det er lidt som at købe tøj. Der må du prøve at kaste den til kinden og se om den falder rigtigt hver gang.

Freakyjohn
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. sep 2013, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Thisted

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Freakyjohn » 7. sep 2013, 22:15

Den jeg linker til er den jeg har været ude og se.
Fik den smidt til skulderen/kinden en del gange, og vil sige den sad der rimelig godt hver gang.
Men tager lige en smut ned i butikken, i løbet af næste uge hvor jeg lige ser den an igen.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Boerge » 8. sep 2013, 00:18

Hvis du går ind og bruger søgefunktionen - så findes der masser af tråde omkring ældre Simson Suhl.er!!!!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Swift » 8. sep 2013, 08:40

Freakyjohn skrev:Var ude og se på den her i dag, der ingen slør eller yderligere buler i eller på løb
Det er denne her:
http://www.thyoutdoor.dk/shop/simson-su ... -1410.html

EDIT: Det er min første, den skal hovedsalig bruges til gåsejagt, Jeg hælder mest til side by side, men er da åben over for andre forslag.
Er studerende, så det må gerne være en overkommelig pris omkring de 3-4000kr.
Pæne graveringer – og er sikkert også forsynet med ejektor.

Den ser efter min vurdering noget ”Håndslidt” ud. Skruen tværs igennem kolbehalsen er ikke original, og vidner om at skæftet har en flække i kolbehalsen.

En Simson S/S kan holde i rigtig mange år til jagt. Det var min første bøsse. Jeg brugte den også til flugtskydning. Det kunne den imidlertid ikke holde til, så efter tre år måtte jeg udskifte hovedbolten.

vh Swift

TOK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 24. okt 2008, 10:12
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Been thanked: 1 time

Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af TOK » 8. sep 2013, 08:59

En mulighed i den helt anden grøft kunne være en baikal mp 153. Den kan du få til dit prisniveau når de er på bud. Den klar klare de tunge patroner, 12/89, 12/76 og self. 12/70!

Det er godt nok en halv-automat, men kender en som har den. Har bruger den primært til fjordjagt, og har haft den i 3 år og er super glad for den. Prøv evt at søge på den herinde hvis det fanger din nysgerrighed.

Mener det er næsten samme gevær som remington laver.

Der er sikkert nogen herinde der kender dem.

Min tanke med dette var også at så får du garanti for de første par år, det kan jo også være en fin sikkerhed hvis budgettet er mindre.

Har selv en Simpson suhl o/u mod. 100e, som jeg er super glad for, men når jeg skal have et våben nr. 3 bliver det ovenstående tror jeg!

Håber ikke det forvirrede mere end det gavner :)

Mvh Thomas

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Kalthoff » 8. sep 2013, 09:24

TOK skrev:En mulighed i den helt anden grøft kunne være en baikal mp 153. Den kan du få til dit prisniveau når de er på bud. Den klar klare de tunge patroner, 12/89, 12/76 og self. 12/70!

Det er godt nok en halv-automat, men kender en som har den. Har bruger den primært til fjordjagt, og har haft den i 3 år og er super glad for den. Prøv evt at søge på den herinde hvis det fanger din nysgerrighed.
Her skal man lige huske at på mange selskabsjagter er en knæk-løbs bøsse at foretrække, idet alle så kan se på lang afstand om ens bøsse er lukket=farlig eller knækket=ufarlig.

Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Swift » 8. sep 2013, 11:30

TOK skrev:
Her skal man lige huske at på mange selskabsjagter er en knæk-løbs bøsse at foretrække, idet alle så kan se på lang afstand om ens bøsse er lukket=farlig eller knækket=ufarlig.
Ja, det argument hører man jo ofte, men jeg tror dog mere det - stadigvæk - bunder lidt i en forstokket holdning til at et knæklåsvåben er det æstetisk korrekte våben til selskabsjagt. :thumbdown:

Hvorfor har man ikke samme holdning med rifler? – det er da de færreste rifler i Danmark der kan knækkes. :???:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Gråskæg » 8. sep 2013, 15:53

Swift skrev:
TOK skrev:
Her skal man lige huske at på mange selskabsjagter er en knæk-løbs bøsse at foretrække, idet alle så kan se på lang afstand om ens bøsse er lukket=farlig eller knækket=ufarlig.
Ja, det argument hører man jo ofte, men jeg tror dog mere det - stadigvæk - bunder lidt i en forstokket holdning til at et knæklåsvåben er det æstetisk korrekte våben til selskabsjagt. :thumbdown: Hvorfor har man ikke samme holdning med rifler? – det er da de færreste rifler i Danmark der kan knækkes. :???:
Ja man kan nok ikke helt udelukke at der ligger en del traditionel tænkning eller fordomme bag skepsis og afstandtagen til pumps og semiauto, men der er også et relevant hensyn til sikkerheden. Ved den slags større jagter vil der altid være flere jægere med, der ikke kender hinanden i forvejen og så har vi også alders-faktoren, ung nyjæger contra gammel retur-jæger. Da jeg var ung så jeg skeptisk til ældre jægere inklusive min egen far, der havde den kedelige vane at gå med hanerne spændt og han var skeptisk overfor mine mærkelige våben, Browning halvautomat og Winchester O/U. Nu er det så mig, der er det gamle røvhul, der skæver lidt skeptisk til unge ivrige skytter. Hvis man ser på ulykkesstatistikken, så er det min opfattelse, at der er en højere uheldsfrekvens både blandt de helt unge og de ældre, mens dem i midten begår sig bedst.
Når du nævner, at de fleste rifler ikke kan knækkes, så er det jo rigtigt, men på mange af den slags jagter ønsker man heller ikke riffelskytter eller brugen af kugle (kombivåben) i det hele taget. Hvis man ønsker at være deltager på klassiske selskabsjagter på fasan og ænder (alle udsatte!?), så tror jeg, at det er klogt at være pænt og enkelt klædt og møde op med et klassisk S/S gevær, hvis du ønsker at falde ind blandt de andre. Noget helt andet hvis du går på din egen jagt eller på vandet sammen med en kammerat eller to, så er det OK med en kraftig skyder og total camo-beklædning. Det er altså noget med at indrette sig lidt efter forholdene.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Bessie4ever » 8. sep 2013, 21:20

1/2 auto er super dejlige våben! Har selv brugt sådanne til lerdueskydning og lidt jagt.
Største gene er at det er svært at finde sine afskudte hylstre igen og mega irreterne når andre gør det foran resten af selvskabet
Helt perfekt våben når man ligger i en pram og skal lade.
Perfect! Thats is good enough for me

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Kalthoff » 8. sep 2013, 21:31

Swift skrev:Hvorfor har man ikke samme holdning med rifler? – det er da de færreste rifler i Danmark der kan knækkes. :???:
Personligt må jeg sige at jeg finder en tryghed ved at kunne se på et haglgevær på lang afstand at det er knækket og dermed ufarligt i situationen.

Med en repeterriffel skal man noget tættere på for at se om bundstykket er åbent eller lukket, hvilket vel må siges at være repeter riffel versionen af "knækket bøsse". Det er selvfølgeligt en ulempe.

Men da fællesjagter hyppigst er med hagl er det mest her man møder et udtalt eller bare følt ønsker om knækbart våben.

Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Re: Simson suhl S/S 12/70

Indlæg af Swift » 11. sep 2013, 07:29

Freakyjohn skrev:Var ude og se på den her i dag, der ingen slør eller yderligere buler i eller på løb
Det er denne her:
http://www.thyoutdoor.dk/shop/simson-su ... -1410.html

EDIT: Det er min første, den skal hovedsalig bruges til gåsejagt, Jeg hælder mest til side by side, men er da åben over for andre forslag.
Er studerende, så det må gerne være en overkommelig pris omkring de 3-4000kr.
Du kan jo prøve at byde på denne her > http://www.lauritz.com/da/auktion/haglb ... /i3117587/#

Samme model, men uden revner i bagskæftet. :blink:

Swift

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Simson suhl S/S 12/70: er den 3500.- værd?

Indlæg af EMD » 13. sep 2013, 19:55

Jeg vil også mene at 3500 for dette gevær er i overkanten.
Jeg skyder selv med gamle s/s fra 40'erne - 60'eren, har 5 stk. i alt, og kan godt se værdien i et gammelt gevær. Men det er der mange som ikke kan, og derfor er prisen på ældre s/s ofte lav. Også selv om det måske engang var det dyrt våben. Det er kun hvis det er et specielt våben eller en særlig våbensmed, som har lavet geværet, at det stadig er penge værd.
Det vrimler med gode s/s på lauritz.com som går for meget lidt. Hvis den ikke svarer til den skrevne tekst kan du lade handlen gå tilbage inden du betaler.
Ellers kik på DBA. Du kan finde et godt gevær, også Suhl, til noget mindre end 3500 kr. Pas også på at den ikke er fuldt trangborret som ældre bøsser ofte er. For så skal du efterfølgende ud at bruge penge på, at få den borret op til mindst ½ for at kunne anvende stålhagl.
Et gevær som dette har forhandleren ikke givet meget for i en bytte handel. Maks. 1000 kr, formentlig noget mindre.

Freakyjohn
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. sep 2013, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Thisted

Re: Simson suhl S/S 12/70: er den 3500.- værd?

Indlæg af Freakyjohn » 23. sep 2013, 23:15

Mange tak for de gode svar. :)
Jeg har fået tilbudet, 6000kr. for både haglbøsse og våbenskab(til 5 våben), der ud over bliver trangboringen boret ud, så den kan skyde med stålhagl.
Så vil lige høre, om det er noget der kan betale sig, til den pris?

Mvh
Funder

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Simson suhl S/S 12/70: er den 3500.- værd?

Indlæg af Bessie4ever » 24. sep 2013, 06:39

Du skal ikke købe et våbenskab til kun 5 våben!
Skabet skal mindst være til 10 våben så du kan have dine patroner osv idet.
Plus lidt fremtidssikkring
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Simson suhl S/S 12/70: er den 3500.- værd?

Indlæg af Kleth » 24. sep 2013, 08:09

Bessie4ever skrev:Du skal ikke købe et våbenskab til kun 5 våben!
Skabet skal mindst være til 10 våben så du kan have dine patroner osv idet.
Plus lidt fremtidssikkring
Tro det eller lad være, det er det bedste råd :thumbup: ! Et skab til 9-10 våben er ikke ret meget dyrere (dog noget tungere).
Jeg købte et til syv, men da min hustru også går på jagt og med plads til ammo, var vi hurtigt løbet tør for plads. Kikkerter på rifler fylder, så der er faktuelt ikke plads til 6 våben og ammo i vores skab til 7 våben.
Ammo er en hel del billigere når man køber 250+ og haglpatroner FYLDER.

Der er også stor kvalitets forskel på våbenskabe, selv sværger jeg til Herningsafe
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Simson suhl S/S 12/70: er den 3500.- værd?

Indlæg af Kalthoff » 24. sep 2013, 09:34

Bessie4ever skrev:Du skal ikke købe et våbenskab til kun 5 våben!
Skabet skal mindst være til 10 våben så du kan have dine patroner osv idet.
Plus lidt fremtidssikkring
Jeg har et såkaldt "10 stks" skab. Jeg har endnu kun en riffel og et haglgevær, men efter jeg købte patroner ind til efterårets jagter må jeg konstatere at skabet er fyldt og det er svært at finde plads til tingene.

Næste projekt er at anskaffe og montere et hylde arrangement for at få bedre styr på patronæskerne, så kan det være der lige kan klemmes en 3. og måske en 4. bøsse ind, men så er det også helt slut.

Det er primært haglpatroner der er årsagen. De fylder meget og man skal have mange stks og af flere typer (bismuth, jern i flere størrelser, flugtskydning etc) Køber man f.eks. 10 æsker á 25 patroner af hver type ad gangen for at opnå rabat og for ikke at løbe tør hele tiden, så er den ene side af skabet hurtigt fyldt op.

Besvar