Hvad skal jeg vælge - riffel?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
CC
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10. okt 2013, 18:15
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Kolding

Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af CC » 10. okt 2013, 18:55

Hej

Jeg skal ud og have min første riffel, men hvad skal jeg vælge?
Den skal kunne bruges til vildt herhjemme og i udlandet ( Polen, Sverige osv. )
Jeg har besluttet mig for at det skal være en 30.06

Det er jo en jungle og religion har jeg fundet ud af..

Jeg har selv disse i tankerne: Tikka T3 Hunter Fluted, Sauer 101, Brugt Sauer 202, eller ???
Mit budget max. 10.000,- - 12.000,- kr.

Optikken er der styr på, så det er kun riflen jeg mangler.

Vh

CC
Senest rettet af Caspian1911 10. okt 2013, 21:41, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emne udbygget, giver bedre forståelse

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 541
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af The Mauer » 10. okt 2013, 20:11

Hvis du har besluttet dig for kaliberet, (det er jo gerne der religionskrigen bryder ud), så skal du bare ud og pille ved nogle rifler. Og så købe den du føler mest for.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af RKN » 10. okt 2013, 20:40

Tag en Tikka T3 Hunter. Husk at give stålet, godt med olie. Så har du en rigtig fin riffel.
Aftræk kan super nemt justeres, til ønskede vægt. Og de optimale betingelser for en vel skydende riffel, følger bare med, hvis du tager en Tikka.
Der er såmænd også sako, som dog koster en hel del mere. Og ikke at forglemme Remington, hvis man selv vil bygge den færdig.
Bruger selv Remington, men har haft både Tikka og sako.
Endte med Remington, pga alt det fede udstyr, som kan købes til dem .
Men en alm Tikka skyder lige så godt, som en tunet Remington.:mrgreen:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Christ » 10. okt 2013, 22:01

Jeg har lige stået med valget, og det faldt på en Schultz og Larsen Classic i 308.

Super lækker riffel til prisen, check dem ud i forhold til dem folk normalt foreslår.


vh

Christian
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

CC
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10. okt 2013, 18:15
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af CC » 10. okt 2013, 22:27

Jeg vil jo gerne have noget lækkert også. Gerne med stiksnelle. Derfor har jeg også overvejet en brugt 202, men her er igen mange modeller at vælge imellem?

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af 308 W » 10. okt 2013, 22:45

Schultz & Larsen laver fremragende rifler, men man kan også få andre lækre skydejern brugt for de samme penge.

Skulle jeg ud at købe nyt for det beløb ville valget være S&L hvis det skulle være træ, Remington 700 hvis det skulle være syntetisk.

Brugt, Sauer 202, selvfølgelig 308 :D

Happy hunting!

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk 4

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af EGJ » 10. okt 2013, 22:58

Som du selv antyder, er kalibervalg ikke så entydigt. Derfor ville jeg, i din situation, købe en billig brugt riffel. Fordi du har lagt dig fast på 30-06, må du regne med, at du inden længe vil have en mere brugbar og træfsikker kaliber. Så er det ærgerligt, at have for mange penge bundet i en riffel i våbenskabet - med mindre penge ikke er et problem.

Vent med lækkerierne til du får lidt erfaring, og kan tage kvalificeret stilling til behov og kalibervalg. Og så pøj, pøj med din nye riffel

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Bessie4ever » 10. okt 2013, 23:30

Jeg anbefaler ikke stiksnelle til nogen, men et godt traditionelt aftræk!
Stiksnelle eller rygstikker snelle syntes jeg faktisk også er den dårligste der er den med 2 aftrækker at foretrække brno har lavet nogle gode nogle. MEN snelle er et ekstra system og jo flere systemer jo flere fejlmuligheder.
Jeg vil våge den påstand at snelle kræver ekstra træning og kan give katastrofale fejl.
Jeg har selv afgivet et uheldig skud pga manglende træning i brug af snelle.

Kaliber: start med noget med så lidt rekyl som muligt, med så meget energi at det lovligt kan løse opgaven. Og samle på gode oplevelser med din riffel. Så kan du køber noget voldsomt senere og få nogle klø som du kan viske ud med den rare riffel :giggle:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Carsten Bo » 11. okt 2013, 07:41

Lige for at følge op på b4e udemærkede råd. Ingen snelle. Vælg evt en S&L DL (den kan skifte løb det kan classic vist ikke) i kaliber 6,5x55. Når du har lært at skyde med den kaliber så kan du nemt købe en vekselpibe i et større nummer som så vil passe til dig. Det kan være 3006 men også 308 eller de lidt mere kraftige kalibre som 8x68 ligge så lige for døren. Det er ikke svært at finde en bedre brugt pibe som ikke er skudt ud til få penge. Selv har jeg skudt en rekylforskrækkelse væk med 6,5x55 og håndterer nu nemt en 3006 men det har taget nogen tid.

Vis man vil give en S&L lidt ekstra så trækker man olien af skæftet og giver det engang truoil og så har du noget der spiller flot.

Som sikkerhedsmoment så vil jeg gerne fremhæve at S&L kan aflades sikret, det syntes jeg er en stor fordel i forhold til da jeg havde tikka. En jagtdag hvor man skifter post 8 -10 gange da skal riflen tømmes hver gang.

Som alternativ så kan jeg også anbefale en browning x-bolt. Den har en nyudviklet bagkappe som tager en rigtig stor del af rekylen, her får man meget riffel for pengene. Den er ikke så kendt som tikka, men kvaliteten er ok.

Brugt, så kan du finde remington på dba til en rigtig fornuftig pris i 308. Og det kan du også med tikka. Faktisk så kan du næsten få 2 rifler for 10.000. Hver gang jeg ser en brugt tikka T3 så kommer jeg i tanke om hvorfor jeg købte den første. Den er bare veldesignet. Eneste grund til at jeg skiftede væk var at jeg ikke kunne få 5 skuds magasin til min 300wsm. Og så er magasinerne lavet af kompositmateriale, men det er de så også i browning.

Edit.

Har lige chekket DBA. Uden at jeg kender sælger så er der en fin tikka til salg med vekselpibe.
http://www.dba.dk/riffel-tikka-m-veksel ... 000527864/
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Bessie4ever » 11. okt 2013, 08:04

der er også en 690ér til salg for 5kilo 690 er en anelse stærkere end 695 men ellers det samme
Perfect! Thats is good enough for me

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Christ » 11. okt 2013, 08:39

Carsten Bo skrev:Lige for at følge op på b4e udemærkede råd. Ingen snelle. Vælg evt en S&L DL (den kan skifte løb det kan classic vist ikke)
Classic er også med udskiftelig pibe :) er alle S&L vidst.


Vh

Christian
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Lasse68 » 11. okt 2013, 08:52

Christ skrev: Classic er også med udskiftelig pibe :) er alle S&L vidst.

Fra vaabensmeden.dk
Classic fås i to udgaver. Classic og Classic DL Deluxe.

Deluxe er opgraderet en smule ved at den har udskiftelig pibe....
Stiksnelle er fra forrige århundrede. Dengang man ikke kunne lave et ordentligt aftræk. Hold fingrende fra det.

I min verden er 6.5 x 55 mm en lille fimset kaliber til svenskere og dem med rekylskræk. :biggrin: Hvis 30.06 (Dirty 06) er for hård, så tag en .308 I praksis er der næsten ingen forskel på de to kalibre. For begge er der et enormt udvalg, priserne er lave og de kan skaffes overalt på kloden.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Christ » 11. okt 2013, 10:00

Lasse68 skrev:
Christ skrev: Classic er også med udskiftelig pibe :) er alle S&L vidst.

Fra vaabensmeden.dk
Classic fås i to udgaver. Classic og Classic DL Deluxe.

Deluxe er opgraderet en smule ved at den har udskiftelig pibe....
Stiksnelle er fra forrige århundrede. Dengang man ikke kunne lave et ordentligt aftræk. Hold fingrende fra det.

I min verden er 6.5 x 55 mm en lille fimset kaliber til svenskere og dem med rekylskræk. :biggrin: Hvis 30.06 (Dirty 06) er for hård, så tag en .308 I praksis er der næsten ingen forskel på de to kalibre. For begge er der et enormt udvalg, priserne er lave og de kan skaffes overalt på kloden.
hmm, sært.

Min er kun en classic, og han viste mig hvordan man skifter pibe på den... jeg er forvirret :)
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Sierra13 » 11. okt 2013, 16:35

Kan man finde en brugt sauer 202 til under/omkring 10.000kr?

Personligt synes jeg en Sako 75 er virkelig sprød og lækker riffel! Selvom jeg dog har en S&L M100DL, og hvis jeg skulle have en erstatning skulle det enten være sauer 90 eller sako 75!

ellers er der jo tikka 595 (308) og 695 (6,5x55, 30-06 osv) ganske lækre rifler.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af 308 W » 11. okt 2013, 16:40

Det er ikke sikkert at man kan finde en til 10k, men max er 12k hvilket burde være muligt.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk 4

-V-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 12. maj 2012, 08:22
Interesser: Skydere, udeliv og vellevned
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af -V- » 11. okt 2013, 17:17

Lasse68 skrev:I min verden er 6.5 x 55 mm en lille fimset kaliber til svenskere og dem med rekylskræk.
Du lægger den sædvanlige madding ud, hver. eneste. gang......;-)

CC
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10. okt 2013, 18:15
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af CC » 11. okt 2013, 22:26

Tak for alle svarene.. Efter lidt søgning på emnet om "køb af første" riffel i forum, så lader der til at der er adskillige der har stået i samme situation som jeg? Der er jo lige så mange meninger om geværfabrikat og kaliber som der er medlemmer herinde.

Grunden til at jeg spørger er nok den samme som alle andre nybegyndere. Man vil jo ikke bruge sine penge forkert og selvfølgelig finde det bedst mulige til prisen.

Jeg er nu endnu mere forvirret mht. Riffel end tidligere. Det ender nok med at jeg med at jeg skal ud og have riflerne fysisk i hånden inden køb?

Efter at have brugt adskillige timer på forumet her, så hælder jeg nok mest til kaliber 308w. Det lyder som om at den ikke for klein eller er for "over kill" til de vildtarter jeg foreløbig kommer til at myrde :blink:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Bessie4ever » 11. okt 2013, 22:55

Du må komme forbi mig og se mine rifler og se hvilken type der tiltaler dig mest. Jeg har forskellige setup med skæfter og kikkerter. Så har du en ide om hvad du vil ha inden du står over for en sælger.
Perfect! Thats is good enough for me

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Tonnytot » 12. okt 2013, 00:17

Jeg endte med en Browning X-bolt Varmint Stalker i .308W efter at jeg havde stået med nogle rifler i hånden et par gange. Eller 10... :biggrin:
Den er fantastisk at repetere. Intet mindre.

Inputs er der nok af, ja. Og dem skal man endelig tage imod, så man grundigt og omfattende kan pille/rode/rage/sigte/veje/føle/trykke/mærke derude i butikkerne. :mrgreen:
Frihed frem for alt

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Tonnytot » 12. okt 2013, 13:20

CC skrev:Det ender nok med at jeg med at jeg skal ud og have riflerne fysisk i hånden inden køb?
Det SKAL du. Man kan ikke træffe afgørelsen uden at pille ved våbnene, lige meget hvor meget man researcher.
Der vil ALTID være detaljer, som overrasker når man står der, i real life. (Og med bundstykke i, for det kan jo godt gå af h til, og det samme med magasinet)
Frihed frem for alt

CC
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10. okt 2013, 18:15
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af CC » 13. okt 2013, 08:43

Er en Sauer 202 værd at kaste penge efter? Og hvilken model skal man kigge efter? Jeg kan se at de ligger fra 12.000 - 15.000,- kr og op efter. Det må jo tyde på at det er godt kram? Jeg er kun interesseret i modeller med træskæfte. (Ej fuld skæftet) ligeledes er jeg altså også lidt lun på 101 modellen, men her er erfaringerne med denne model ikke så mange endnu? En fed detalje som jeg synes om, er at man kan aflade ved at tage magasinet ud og den ene bønne der sider i kammeret. Tikka lyder heller ikke som et dumt valg som jeg kan fornemme herinde?

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Memphis » 13. okt 2013, 12:26

Find en brugt Sako eller skrab lidt ekstra sammen til en Sako 85 Bavarian! (Tikka er Sakos entry level riffelmærke)

Med en 85 får du en lækker riffel i valnød der er smuk at se på
Rustfrit stål 2 punkt udløseligt magasin med kapacitet til 5 kugler i standard kaliber med mulighed for at lade ned fra kammeret
Mulighed for at aflade i sikret tilstand
Kvalitet og gennemtestet.
Sprød låsegang
Let udskiftning af optik med Sako Optilock montage systemet og den måde riflen er forberedt til montagen.
Og så skyder den rigtig godt og har en behagelig rekyl i forhold til vægt, bagkappe og en god balance.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Raptor357 » 13. okt 2013, 12:47

Mærket er religion.
Du skal håndtere riflen, rive i låsen og føle aftrækket før du køber.
Min første riffel var kærlighed fra første berøring. det var låsegangen og specielt aftrækket jeg faldt for. Weatherby Mark V, en underlig riffel der ikke har noget specielt at byde på hvis man kun læser papirerne.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JFRO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 150
Tilmeldt: 2. feb 2013, 19:43
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af JFRO » 15. okt 2013, 15:30

du kan godt skifte pibe på en S&L Classic, det var kun den gamle model man ikke kunne det på :)

Købte selv en sauer 202 - kal. 308w i maj måned, købte den istedet for 2 S&L rifler.. 6,5x55 - 9,3x52 og 7mm..

Kan varmt anbefale en Sauer 202, den er teknisk set genial og er en let riffel i forhold til en S&L.. Vægten og bøvlet med pibe skift, var derfor jeg købte en sauer 202 i 308w.. Fantastisk kaliber, den er behagelig og skyder enormt godt :)

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Hvad skal jeg vælge - riffel?

Indlæg af Kalthoff » 15. okt 2013, 20:41

Jeg stod i samme situation for lidt over et år siden.

Jeg valgte at lade tvivlen komme mig selv til gode, og købte en ældre brugt riffel med en billig kikkert hos en forhandler sammen med skab, haglgevær osv. som en samlet pakke med passende afslag i prisen.

Det valgte jeg fordi jeg havde læst mig dum på diverse web fora.

Det var oplagt for mig at jeg ikke vidste med sikkerhed hvilken kaliber, hvilket skæfte, hvilken forstørrelse, hvilken lysstyrke etc. jeg reelt ville blive glad for i længden, idet det afhænger af hvem man er og hvilke jagtformer og jagt terræner man kommer til at begå sig i.

Jeg ønskede derfor at få noget praktisk erfaring før jeg kastede mig ud i store anskaffelser.

Nu efter et års jagter er jeg allerede meget klogere på hvad der virker for mig og hvad der er brug for.

Jeg kan afsløre at det jeg nu efter et år mener er det rigtige, afviger en hel del fra hvad jeg troede da jeg købte første riffel.

Besvar