Skudbillede Baikal MP-153. Hvilken patron bruger du?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Ikarus
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23. sep 2011, 14:26
Interesser: Jagt med riffel og hagl
Geografisk sted: Sønderjylland

Skudbillede Baikal MP-153. Hvilken patron bruger du?

Indlæg af Ikarus » 15. okt 2013, 22:37

Jeg har for nyligt købt en ny Baikal MP 153 og prøvede at skyde i papirskive for at se, hvordan billedet så ud.
Med den åbne chooke, som vel er ca 1/4 var billedet meget meget spredt på 30 mtr med Jaguar Magnum Steel 12/76 3 og 5 hagl. Haglsværmen trak også mod venstre.
Med modified chooke, 1/2 boring, var billedet bedre, men trak stadig mod venstre med de samme Jaguar, som er meget hurtige 500 ms.
Med samme chooke prøvede jeg så med patroner til mit gamle gevær, Rotweiler Game Steel 12/70 str. 2 hagl, som gav et billede midt i skiven og slet ikke så spredt.
Er der andre, som har prøvet at lave skudbillede med deres Baikal, så lad os dele erfaring = færre prøveskud og arbejde :razz:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Skudbillede Baikal MP-153. Hvilken patron bruger du?

Indlæg af Raptor357 » 15. okt 2013, 23:04

em27 1c (O/U med udskiftelige chokes) intet godt blandt magnum patroner fundet. Dansteel og remington er fundet ubrugelige med 1/2 trangboring 1/4 er ok.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Skudbillede Baikal MP-153. Hvilken patron bruger du?

Indlæg af TheDarkSide » 16. okt 2013, 19:33

Du slipper ikke uden om en del skud, da skudbilledet varier fra gevær til gevær. Så andres erfaringer kan du ikke bruge til noget..

Ikarus
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23. sep 2011, 14:26
Interesser: Jagt med riffel og hagl
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Skudbillede Baikal MP-153. Hvilken patron bruger du?

Indlæg af Ikarus » 16. okt 2013, 23:31

Til TheDarkSide
Som jeg også skrev, efterlyser jeg erfaringer med Baikal'en - der er vel ikke meget variation, så længe der er tale om samme model - eller er de ikke alle lige skæve :???:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Skudbillede Baikal MP-153. Hvilken patron bruger du?

Indlæg af TheDarkSide » 17. okt 2013, 17:45

Ikarus skrev:Til TheDarkSide
Som jeg også skrev, efterlyser jeg erfaringer med Baikal'en - der er vel ikke meget variation, så længe der er tale om samme model - eller er de ikke alle lige skæve :???:
Jo, der er stor variation selvom det er samme mærke, model og årgang. Man kan ikke bruge andre resultater til noget her.

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Skudbillede Baikal MP-153. Hvilken patron bruger du?

Indlæg af Odyssey » 17. okt 2013, 19:03

Jeg har også en MP-153 som jeg bruger til ænder og deslige i dårligt vejr.
Skyder med Remington Nitro Steel 32 gr. 4, Eley VIP Extreme 32 gr. 5 og den nye Gamebore Hyper Steel 32 gr. 4.
Der er monteret en 1/2 choke i bøssen, og det jeg peger på, falder ned.... Oftest :blink:

Har droppet det skudbillede fis, for om du så testede 25 patroner fra samme æske, ville du nok få
12-13 forskellige udfald, ergo hjælper det dig ikke synderligt meget, udover at forvirre.
Selvfølgelig er der patroner der er bedre end andre i din bøsse, men generelt er lidt bedre/dyre patroner ganske ok i de fleste tilfælde.

Det er som oftest skytten der ikke rammer, og ikke patronen. Tag det fra en skytte der brænder ca. 10.000 skud af om året :razz:

Mht. til dit choke valg, SKAL din bøsse sprede en del på 30 mtr. med en 1/4. Det er meningen.
Jeg linker lige til et choke chart, så kan du selv overveje hvad du vil bruge i hvilke situationer.

Jeg skyder 1/2 i næsten alle situationer, og der sidder 1/2 + 1/2 i både min 12´er og 20´er O/U bøsser.

Håber det hjalp dig lidt, og svarede på dit spørgsmål.

http://www.briley.com/sportingclayschart.aspx
http://www.briley.com/huntingrecommendations.aspx
http://www.briley.com/leadtosteelshotconversion.aspx

Cylinder - Cylinder, altså helt åben
Imp. Cyl - 1/4 / kvart
Mod - 1/2 / Halv
Imp. Mod - 3/4 / Trekvart
Full - 1/1 - Hel, altså MEGET lukket

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Skudbillede Baikal MP-153. Hvilken patron bruger du?

Indlæg af Sierra13 » 23. okt 2013, 23:17

Odyssey skrev:Jeg har også en MP-153 som jeg bruger til ænder og deslige i dårligt vejr.
Skyder med Remington Nitro Steel 32 gr. 4, Eley VIP Extreme 32 gr. 5 og den nye Gamebore Hyper Steel 32 gr. 4.
Der er monteret en 1/2 choke i bøssen, og det jeg peger på, falder ned.... Oftest :blink:

Har droppet det skudbillede fis, for om du så testede 25 patroner fra samme æske, ville du nok få
12-13 forskellige udfald, ergo hjælper det dig ikke synderligt meget, udover at forvirre.
Selvfølgelig er der patroner der er bedre end andre i din bøsse, men generelt er lidt bedre/dyre patroner ganske ok i de fleste tilfælde.

Det er som oftest skytten der ikke rammer, og ikke patronen. Tag det fra en skytte der brænder ca. 10.000 skud af om året :razz:

Mht. til dit choke valg, SKAL din bøsse sprede en del på 30 mtr. med en 1/4. Det er meningen.
Jeg linker lige til et choke chart, så kan du selv overveje hvad du vil bruge i hvilke situationer.

Jeg skyder 1/2 i næsten alle situationer, og der sidder 1/2 + 1/2 i både min 12´er og 20´er O/U bøsser.

Håber det hjalp dig lidt, og svarede på dit spørgsmål.

http://www.briley.com/sportingclayschart.aspx
http://www.briley.com/huntingrecommendations.aspx
http://www.briley.com/leadtosteelshotconversion.aspx

Cylinder - Cylinder, altså helt åben
Imp. Cyl - 1/4 / kvart
Mod - 1/2 / Halv
Imp. Mod - 3/4 / Trekvart
Full - 1/1 - Hel, altså MEGET lukket

Mange tak for links! og lidt forklaringer

Ikarus
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23. sep 2011, 14:26
Interesser: Jagt med riffel og hagl
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Skudbillede Baikal MP-153. Hvilken patron bruger du?

Indlæg af Ikarus » 25. okt 2013, 22:44

Tusinde tak for alle inputs og dokumentationer. Jeg må 'teste' div. patroner og finde nogle favoritter.
God sæson til alle.
Poul

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Skudbillede Baikal MP-153. Hvilken patron bruger du?

Indlæg af Boerge » 25. okt 2013, 22:57

Hvis haglsværmen sidder til en af siderne, skyldes det hverken patronen eller den anvendte chokes - det er form. skuldringen, centrering øje/sigtekorn den er gal med -- med mindre da hele bøssen er skæv??
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Besvar