Valg af riffel og optik til kvinde

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Silje
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 4. jan 2014, 18:40
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland - Aarhus
Has thanked: 39 times
Been thanked: 2 times

Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Silje » 4. jan 2014, 19:50

Jeg skal ud og købe min første riffel og optik. Jeg erhvervede mit jagttegn i 2012, og har holdt mig til haglbøsse, men ønsker nu at prøve kræfter med riffel og bukkejagt.

I den anledning har jeg brug for lidt hjælp af alle de søde eksperter herinde ;-) Jeg har kigget på en Tikka T3 hunter kaliber 308w og overvejer en leupold vx3 optik, enten 3,5 x 10 eller 2,5 x 8. Optikken køber jeg i USA da jeg snart skal 14 dage til Florida.

Er det ovenstående et fornuftigt setup til bukkejagt i DK(og til at bestå riffelprøven naturligvis)

Mit budget er begrænset, da jeg stadig er studerende og det skal nok tilføjes at jeg er kvinde (måske har det noget at sige i forhold til kalibervalg?)

Kh
Silje

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Renico12 » 4. jan 2014, 21:06

Fornuftigt valg af både riffel, kaliber og optik.

Tja hvilken kaliber kan der blive snakket meget om, men med en 308 har du en riffel der kan det meste. Du kan også få mindre kaliber som må og sagtens kan skyde råvildt, men så er du ikke lige så godt dækket ind som med en 308.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Raptor357 » 4. jan 2014, 21:11

T3 Hunter er en fin riffel, lad dig ikke overtale til en T3 light. Med en Light risikerer du at blive rekyl skræk. Jeg kan ikke lide en T3 Light i .308W og jeg syntes en cz550 magnum i .458 winchester magnum er helt hyggelig og fredelig til sammenligning.
.308W er en rigtig god kaliber, skal du ikke skyde noget større end rådyr kan du dog spare noget rekyl ved at vælge en mindre kaliber, alt fra .222 og op er fint til rådyr
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Timber » 4. jan 2014, 21:13

Min kæreste skyder uden problemer med min .308'er.... Og hun er hverken den højeste eller tungeste pige i klassen... Så ingen problemer med kaliberet... Og som de andre påpeger,er det jo et allround kaliber til stort set alt her i Norden... Og optikken er bestemt også fornuftigt.. :thumbup:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Brønden » 4. jan 2014, 22:27

Overvej en 6.5x55. Den tager det hele med meget moderat rekyl. Eller få sat en lyddæmper på en 308win. Kender du nogle i USA der måske vil kunne købe riflen. Man kan få tikka T3 der over til under 5000 kr. S skal der så told moms, export papire og fragt, det kan dog stadig være en fornuftig løsning.

Du kan få zeiss, swaroski til samme penge som leupold i USA. Eller meopta.

Hvis den T3 virker forlang så få den kortet ned. Ser tit folk har for lange rifler lige som med hagl gevær. En god bagkappe som limbsaver giver mindre følelse af rekyl. Købes billigere på ebay.com

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Bessie4ever » 4. jan 2014, 22:39

Skab en bevidsthed om øjenafstand på sigtekikkerten og køb en med mindst 9cm
Perfect! Thats is good enough for me

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af 458hunter » 4. jan 2014, 22:53

Det skal være en dyrere riffel for at import fra US er fornuftig. En T3 kan erhverves herhjemme for 5-6.000 på tilbud.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Boerge » 4. jan 2014, 23:10

Velkommen på foraet. Hvos du regner med kun at skulle have én riffel - så er det jo nok klogt at vælge en, der også er lovlig til de større arter. f.eks. 6,5x55 -- 270 -- 308, for at tage de mest gængse.
Omkring fabrikat vil jeg anbefale Browning X-Bolt. Den har nogle fordele: Sikring på kolbehalsen - smart magasinløsning - kan aflades i sikret tilstand. Og sidst har den en yderst effektiv rekylkabsorberende bagkappe.

Hvis rekylen skulle blive et problem, er der jo muligheden for en lyddæmper, der jo tager en pæn del af rekylen.
Held og lykke med projektet.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Universal 2.0

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Universal 2.0 » 4. jan 2014, 23:17

Chrstn_Olsen skrev:Det skal være en dyrere riffel for at import fra US er fornuftig. En T3 kan erhverves herhjemme for 5-6.000 på tilbud.
Det er optikken, ikke riflen hun køber i USA.
Silje skrev:Optikken køber jeg i USA da jeg snart skal 14 dage til Florida.

Universal 2.0

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Universal 2.0 » 4. jan 2014, 23:24

Silje skrev:Jeg skal ud og købe min første riffel og optik. Jeg erhvervede mit jagttegn i 2012, og har holdt mig til haglbøsse, men ønsker nu at prøve kræfter med riffel og bukkejagt.

I den anledning har jeg brug for lidt hjælp af alle de søde eksperter herinde ;-) Jeg har kigget på en Tikka T3 hunter kaliber 308w og overvejer en leupold vx3 optik, enten 3,5 x 10 eller 2,5 x 8. Optikken køber jeg i USA da jeg snart skal 14 dage til Florida.

Er det ovenstående et fornuftigt setup til bukkejagt i DK(og til at bestå riffelprøven naturligvis)

Mit budget er begrænset, da jeg stadig er studerende og det skal nok tilføjes at jeg er kvinde (måske har det noget at sige i forhold til kalibervalg?)

Kh
Silje
Jeg er ikke ekspert på jagt, men Tikka T3 har jeg kun hørt og læst gode ting om. .308 er en meget populær kaliber her i min del af USA til deer hunting.

Jeg tror du har valgt godt.

:welcome: til NVF.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Refraktorius » 4. jan 2014, 23:52

Med en .308 kan du skyde alt du måtte møde i Danmark.
Da du har skudt hagl, så er rekyl næppe et stort problem, men lad være med at købe en riffel der er alt for let. En .308 kan sagtens slå.
Til en ny riffelskytte der kun gik efter rådyr, ville jeg ellers foreslå .223.

Hvis budgettet er begrænset, så overvej at købe brugt.
Lige som med biler, så falder prisen betydeligt ved ibrugtagning, men til forskel fra biler, så skal man gøre sig umage for at slide en riffel og kikkert op.

Den kikkert du har kig på, skal nok løse opgaven.
Jeg ville tage 2,5*8 hvis jeg var mig.....
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Brønden » 4. jan 2014, 23:56

Ja det er optikken. T3 hunter har ikke været til salg under 7000. Med mindre det var et kø tilbud og så i en 243 kaliber eller andet underligt.

Så hvis jeg ekulle der over og besøge familie ville jeg kigge en gang på

http://www.cabelas.com/product/Beretta- ... l+Products

550 usd.

Vil også sige tikka en er et super valg. Fantastisk låsegang og super præcision ud af kassen. Kn altid tunes lidt. Men alt til sin tid.

Lov mig du prøver andre kikkerter end leupold. Og de skal altså ud af butikken ved siden af hinanden før du virkelig kan se forskellen. Men 3,5 til 10 vil passe bedst. Min 50 mm "lysindtag"

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Bessie4ever » 5. jan 2014, 00:24

Jeg ville købe en 270W den tager typisk kuglevægt fra 5.8gram til over 10gram
Så kan man sætte kaliberet op efter behov og den har bare en fin kuglebane.

Vær opmærksom på Leopold's øjenafstand variere med forstørrelsen. Det syntes jeg er en fejl. Men jeg har altså 2 selv som jeg ellers selv er tilfreds med
Perfect! Thats is good enough for me

Mini
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. jan 2013, 10:01
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 71 times
Been thanked: 22 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Mini » 5. jan 2014, 06:19

Velkommen Silje.

Med den indledning og profil iler vi alle med hjælp :biggrin:

Da jeg er Tikkafan vil jeg bekræfte dig i dit valg, men jeg synes måske at du skal besøge nogle våbenforretninger og "fornemme" nogle rifler. Velvidende at det er forretningens opgave at sælge så meget som muligt. Husk du har pengene i lommen - your the boss.

Jeg kan kun sige godt om de 4 Tikkaer jeg har i skabet (og de 2 sønnen har) - jeg er dog vidende om at der findes andet, og sikkert også meget godt "værktøj" - for jeg betragter en riffel som et stykke værktøj, og har ikke brug for spec. skæftetræ, graveringer og specialgreb - det koster og bidrager ikke til bedre skydning.

Vær opmærksom på at T3eren til dels er produceret i kompositplast - ikke at det er dårligt men nogle bryder sig ikke om det.
Dertil har Tikka (og Sako) de mest geniale (optilock) montager samt et rigtig godt direkte aftræk.

Leupold er godt optik, selv om jeg nok er mere til zeiss og Swarovski - men så ryger prisen også opad. Meopta betragter jeg som optikkens Skoda - rigtig fornuftig kval. til rimelige penge - og i europæisk kval.

Vedr. kaliber startede jeg selv med .308 Win. og har den stadig. Den klarer fint alt fra hare til kronvildt og svin. Til nye riffeljægere plejer jeg at anbefale 6,5x55 selv om nogle synes at den er kedelig.

fordelene er:

- at den er lovligt til alt forekommende vildt i DK
-hvis man melder sig ind i en skytteforening kan man være heldig at købe ammunition helt ned til 3 kr. stk. og det er befordrende for træningen.
-Den er rekylsvag, spec med lette kugler naturligvis -og det er befordrende for indlæringen og præcisionen
- der er forholdsvis mange 6,5 ere på markedet, og priserne er ikke urimelige
- når du bliver glad for, og fortrolig med riffelen, og gerne vil skyde noget større, køber du et vekselsæt i cal. 9,3x62. den passer i magasinet og bundstykket (men giver naturligvis noget mere rekyl) veksel systen kan også sagtens laves på en Tikka, og hele operationen koster 6000,- incl pibe, men det er jo kun nødvendigt hvis du synes.

ulemperne er:

- Caliberen er mest udbredt i norden og V Europa, men ikke så kendt over there. (læs medbring rigeligammunition selv)
- caliberen betragtes nogle steder som lige lovlig lille til de store hjortearter og svin, og der hvor man skal bruge homogene projektiler (men det kan klares med en 9,3 pibe)

Søg på DBA men kig også brugt hos våbenhandleren - husk hans våben er som regel efterset og med 2 års garanti
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

Brugeravatar
Silje
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 4. jan 2014, 18:40
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland - Aarhus
Has thanked: 39 times
Been thanked: 2 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Silje » 5. jan 2014, 09:06

Raptor357 skrev:T3 Hunter er en fin riffel, lad dig ikke overtale til en T3 light. Med en Light risikerer du at blive rekyl skræk. Jeg kan ikke lide en T3 Light i .308W og jeg syntes en cz550 magnum i .458 winchester magnum er helt hyggelig og fredelig til sammenligning.
.308W er en rigtig god kaliber, skal du ikke skyde noget større end rådyr kan du dog spare noget rekyl ved at vælge en mindre kaliber, alt fra .222 og op er fint til rådyr

Her har jeg været lidt upræcis, jeg vil også gerne kunne skyde krondyr, hvis chancen skulle byde sig :-)

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af HHC » 5. jan 2014, 09:22

308 er en fin kaliber, men prøveskyde modelen du kigger på.
Hvis du feks vil til Tyskland så er lyddæmper måske ikke den bedste løsning.
Min kære hustru fik en rekyldæmper i skæftet på hendes 308 sako forester.
Der er en verden til forskel.
En anden mulighed kan være en brugt S&L Classic det er også et godt valg.
Jeg har lige købt en i 7 mm Rem mag og det er et dejligt våben.
Så har du også mulighed for vekselpiber

Brugeravatar
Silje
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 4. jan 2014, 18:40
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland - Aarhus
Has thanked: 39 times
Been thanked: 2 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Silje » 5. jan 2014, 09:28

Brønden skrev:Ja det er optikken. T3 hunter har ikke været til salg under 7000. Med mindre det var et kø tilbud og så i en 243 kaliber eller andet underligt.

Så hvis jeg ekulle der over og besøge familie ville jeg kigge en gang på

http://www.cabelas.com/product/Beretta- ... l+Products

550 usd.

Vil også sige tikka en er et super valg. Fantastisk låsegang og super præcision ud af kassen. Kn altid tunes lidt. Men alt til sin tid.



Lov mig du prøver andre kikkerter end leupold. Og de skal altså ud af butikken ved siden af hinanden før du virkelig kan se forskellen. Men 3,5 til 10 vil passe bedst. Min 50 mm "lysindtag"

Kigger gerne på andre optikker :-) har du evt et par gode forslag i min prisklasse, cirka 500-600 $ ?

Brugeravatar
Silje
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 4. jan 2014, 18:40
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland - Aarhus
Has thanked: 39 times
Been thanked: 2 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Silje » 5. jan 2014, 09:39

Silje skrev:Jeg skal ud og købe min første riffel og optik. Jeg erhvervede mit jagttegn i 2012, og har holdt mig til haglbøsse, men ønsker nu at prøve kræfter med riffel og bukkejagt.

I den anledning har jeg brug for lidt hjælp af alle de søde eksperter herinde ;-) Jeg har kigget på en Tikka T3 hunter kaliber 308w og overvejer en leupold vx3 optik, enten 3,5 x 10 eller 2,5 x 8. Optikken køber jeg i USA da jeg snart skal 14 dage til Florida.

Er det ovenstående et fornuftigt setup til bukkejagt i DK(og til at bestå riffelprøven naturligvis)

Mit budget er begrænset, da jeg stadig er studerende og det skal nok tilføjes at jeg er kvinde (måske har det noget at sige i forhold til kalibervalg?)

Kh
Silje


Først og fremmest 1000 tak for velkomsten og alle de gode indlæg. NVF må være et af DK's bedste forums - hvor får man ellers så meget feedback, på så kort tid???


Skal lige tilføje at riflen har jeg prøvet hos en forhandleren et par gange, og vi er blevet enige om en pris på 8500kr for en T3 hunter, incl en rem, lidt tilpasning og 100 stk norma ammunition. Umiddelbart syntes forhandleren, at det måtte være dk's bedste tilbud, og han var ikke ret meget for at give mig så meget med :-)

Optikken har jeg set USA til cirka 500 - 600 $ alt afhængigt af om det skal være 2,5 x 8 eller 3,5 x 10.

Kh
Silje

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3328 times
Been thanked: 414 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Kalthoff » 5. jan 2014, 09:41

Hej Silje

For få dage siden var der en længere tråd her på sitet om valg af sigtekikkert til behov meget lig dem du nævner: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=32&t=51891

Mht. brugt vs. nyt, så kan du med rimelig sindsro købe en brugt riffel fra en forhandler der yder garanti på den. Rifler kræver en "særlig indsats" at slide op til almindelig landbaseret jagt.

Brugtudvalget i forretningerne er som oftest større end ny-udvalget, og da du bør lægge vægt på ergonomi i valget, er det godt at have et stort udvalg at prøve. Endeligt kan man være heldig at finde flotte velholdte eksemplarer af lidt ældre dato i virkelig lækker finish, til samme pris som en fabriksby økonomi model.

Sigtekikkerter derimod vil jeg råde dig til at købe nyt, og købe over nettet udenfor DK.

Nyt fordi der er sket virkeligt meget med optik de seneste 10-20 år.

Udenfor DK fordi priserne i de danske butikker er helt forstyrrede. Du kan let spare 30%-70% selv efter at have betalt told & moms.

Brugeravatar
Silje
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 4. jan 2014, 18:40
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland - Aarhus
Has thanked: 39 times
Been thanked: 2 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Silje » 5. jan 2014, 09:45

Kalthoff skrev:Hej Silje

For få dage siden var der en længere tråd her på sitet om valg af sigtekikkert til behov meget lig dem du nævner: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=32&t=51891

Mht. brugt vs. nyt, så kan du med rimelig sindsro købe en brugt riffel fra en forhandler der yder garanti på den. Rifler kræver en "særlig indsats" at slide op til almindelig landbaseret jagt.

Brugtudvalget i forretningerne er som oftest større end ny-udvalget, og da du bør lægge vægt på ergonomi i valget, er det godt at have et stort udvalg at prøve. Endeligt kan man være heldig at finde flotte velholdte eksemplarer af lidt ældre dato i virkelig lækker finish, til samme pris som en fabriksby økonomi model.

Sigtekikkerter derimod vil jeg råde dig til at købe nyt, og købe over nettet udenfor DK.

Tusind tak for inputtet - yderst brugbar tråd :-)
Nyt fordi der er sket virkeligt meget med optik de seneste 10-20 år.

Udenfor DK fordi priserne i de danske butikker er helt forstyrrede. Du kan let spare 30%-70% selv efter at have betalt told & moms.


Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3328 times
Been thanked: 414 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Kalthoff » 5. jan 2014, 10:50

Et par butikker indenfor EU:

http://natur.astrosweden.se/kikarsikte/505571

http://www.frankonia.de/optik/zielfernr ... ylist.html

Ved køb fra udenfor EU løber der told, moms & toldbehandlings gebyr på. Men USA'nske priser er ofte så lave, specielt for "amerikanske mærker" som f.eks. Leupold og Bushnell at det alligevel er billigste løsning:

http://www.opticsplanet.com/riflescopes.html

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Hurricane » 5. jan 2014, 12:41

Velkommen til NVF også herfra...

Hvis du primært skal anvende din riffel i DK - og kronvildtet ikke er den vildtart du hovedsageligt skal jage... så er 6,5x55 et oplagt valgt, da kaliberet er lovligt til alle vildtarter og den milde rekyl fremmer din evne til at ramme samt lysten til at træne. Der er let adgang til patroner og prisen på dem er ganske rimelig.
Reelt set er der kun et alternativ - 308 win - som dækker over samme anvendelsesområde som 6,5x55, men har mere rekyl... uanset valget vil jeg anbefale dig (om muligt), at prøveskyde den forholdsvis lette Tikka-riffel inden valget for at fornemme rekyl - skyd gerne en del skud(for efterfølgende er det netop det der skal til for at blive godt skydende).

Mht. optikken så kan jeg varmt anbefale Zeiss Conquest serien... en Zeiss HD5 3-15x42 koster typisk 870 $ og en Zeiss Conquest 3.5-10x50 585 $. Begge kikkerter er fremragende valg til jagt i DK og ikke mindst til prisen! (mærket er godt "branded" - så du får typisk en meget høj gensalgspris i DK).

Held og lykke med valget.
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Sierra13 » 5. jan 2014, 13:24

En ting jeg synes der er vigtig med optik er ikke at få en der er for stor!
Jeg har en selv en Swarovski habicht i 2,5-10x56. I starten kunne jeg godt skyde rådyr på 10 ganges forstørrelse inde på 100-150 meter. I dag er jeg ikke over 6 i forstørrelse selv ikke ude på 160-170 meter. Dog ville jeg gerne kunne komme længere ned end 2,5 Det er irriterende når man er under en 50-60 meter ikke at kunne se så meget. Har dog ikke skudt til noget helt inde på 50-60 meter... endnu ;) (har kun kigget)
Bruger kun 10 ganges forstørrelse på papir i dag.

en ting at tænke over er også vægten på kikkerten, den KAN ødelægge balancen totalt på riflen, jeg ville godt have en 1,7-10x42 hvis jeg kunne vælge om.
Hvis du skal bruge den til natjagt vil jeg så nok sige at 42 er det mindste objektiv man kan tillade sig at gå ned i, og 50 eller 56 måske er at fortrække men så bliver kikkerten også bare så stor og tung.


EDIT: Jeg ville gå efter at købe en forholdvis ny optik af mellemmærke kvalitet end en gammel optik af spitze klasse. Der er sket så vanvittig meget siden min habicht blev lavet og den er vel 15 år gammel.
Svigerfars Leupold kikkert er fuldt ud på højde med min "oldgamle" swarovski, og så yder Leupold også noget bedre garanti end jeg har oplevet med min swarovski.

Brugeravatar
Silje
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 4. jan 2014, 18:40
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland - Aarhus
Has thanked: 39 times
Been thanked: 2 times

Re: Valg af riffel og optik til kvinde

Indlæg af Silje » 5. jan 2014, 14:03

2,5 x 8 er det mon nok?

Besvar