En lidt anderledes kaliber?. Kender nogen weatherby 30-378?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Phønixjæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12. maj 2013, 19:43
Interesser: Jagt, Våben og Slædehunde
Geografisk sted: Syd/Østjylland
Has thanked: 2 times

En lidt anderledes kaliber?. Kender nogen weatherby 30-378?

Indlæg af Phønixjæger » 14. feb 2014, 19:51

Hej NVF.

sidder i den dejlige situation at jeg har overtalt overfyrstinden derhjemme til lidt nyt legetøj.
så en lille ny riffel til skabet skal der jo til.

jeg er blevet forelsket i en weatherby 30-378. så jeg vil høre lidt om der er nogle af jer der har nogle erfaringer med den kaliber til langdistance skydning og jagt.

jeg har også både 338 lm og 8x68 i tankerne. men det hiver jo lidt i ens indre nørd med en riffel i 30-378 da der tilsyneladende ikke er så mange.
Senest rettet af Refraktorius 18. feb 2014, 12:42, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af RKN » 14. feb 2014, 20:11

Efter hvad de skriver, er det en ekstrem patron. Meget ustabil ved svingende temperatur. Ifølge den norske lade bibel, så er deres ladninger gode ved 16 grader, men ved 21 grader varmt var der overtryk.
Ville personligt gå efter en 338 l M

Heller en jagt på Dianas stier, end i seng med 2 slidte piger
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af AHSV » 14. feb 2014, 20:17

Jeg har ingen erfaring med patronen, men jeg har læst hvordan den beskrives i Ladeboken, en beskrivelse jeg også vil råde dig til at læse... Jeg bider særligt mærke i flg. Passus: "Vi er fristet til å karakterisere 30-378 som uegnet til praktisk bruk. Vi vil på det sterkeste fraråde at man gir seg i kast med den uten å ha lang erfaring med hjemmeladning af magnumpatroner" derudover fandt de kun MRP2 velegnet og det ved jeg ikke om man kan skaffe længere.

Endvidere regner de med at piben er brændt ud ved de 500 skud.

Mvh
Anders

Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Predator » 14. feb 2014, 20:26

MRP2 hedder idag N217
--
mvh.
en Predator

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Slettes3 » 14. feb 2014, 20:31

Phønixjæger skrev:Hej NVF.

sidder i den dejlige situation at jeg har overtalt overfyrstinden derhjemme til lidt nyt legetøj.
så en lille ny riffel til skabet skal der jo til.

jeg er blevet forelsket i en weatherby 30-378. så jeg vil høre lidt om der er nogle af jer der har nogle erfaringer med den kaliber til langdistance skydning og jagt.

jeg har også både 338 lm og 8x68 i tankerne. men det hiver jo lidt i ens indre nørd med en riffel i 30-378 da der tilsyneladende ikke er så mange.
Man skal købe det man syntes af sjovt og spændende. Hvis hverdagens altid-fornuftige-praktiske-spare-mode bliver spejlet af på ens hobby, er det ligemeget altsammen. Alt for mange lader sig styre af "det skal være billigt", "det skal være fornuftigt", "det skal være nemt". Hellere det sjove, dyre og spændende eller det billige og kedelige.
En ven har lige købt en Sako TGS i .30-378WEA. Fed riffel og super flatskydende. Du skal regne med 800-1100 skud pr. pibe ved max ladninger. Skal du bruge den til jagt betyder det ikke så meget, da dt vil række til mange stykker vildt. Skal det være en skydebaneriffel ville jeg holde mig 15% under maxladningerne og få 700 flere skud...men det er jo ikke derfor man vælger sådan en kaliber. Man vælger sådan en kaliber fordi man vil have Max-bang :giggle:
Her selv en .378WEa..og jeg spare ikke på krudtet. Den er dog ikke så pibe-spisende. Hvis jeg skulle have en .30-378Wea ville jeg kontakte Lothar Walter og få et godt tilbud på en 5-6 piber. Nogle gange kan de findes på egun.de til en €150.
Det er en fed kaliber der signalere hvad den vil og står ikke tilbage for noget. By all means...go get it...let your passions carry you away..

Phønixjæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12. maj 2013, 19:43
Interesser: Jagt, Våben og Slædehunde
Geografisk sted: Syd/Østjylland
Has thanked: 2 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Phønixjæger » 15. feb 2014, 02:30

Rigbymauser skrev:
Phønixjæger skrev:Hej NVF.

sidder i den dejlige situation at jeg har overtalt overfyrstinden derhjemme til lidt nyt legetøj.
så en lille ny riffel til skabet skal der jo til.

jeg er blevet forelsket i en weatherby 30-378. så jeg vil høre lidt om der er nogle af jer der har nogle erfaringer med den kaliber til langdistance skydning og jagt.

jeg har også både 338 lm og 8x68 i tankerne. men det hiver jo lidt i ens indre nørd med en riffel i 30-378 da der tilsyneladende ikke er så mange.
Man skal købe det man syntes af sjovt og spændende. Hvis hverdagens altid-fornuftige-praktiske-spare-mode bliver spejlet af på ens hobby, er det ligemeget altsammen. Alt for mange lader sig styre af "det skal være billigt", "det skal være fornuftigt", "det skal være nemt". Hellere det sjove, dyre og spændende eller det billige og kedelige.
En ven har lige købt en Sako TGS i .30-378WEA. Fed riffel og super flatskydende. Du skal regne med 800-1100 skud pr. pibe ved max ladninger. Skal du bruge den til jagt betyder det ikke så meget, da dt vil række til mange stykker vildt. Skal det være en skydebaneriffel ville jeg holde mig 15% under maxladningerne og få 700 flere skud...men det er jo ikke derfor man vælger sådan en kaliber. Man vælger sådan en kaliber fordi man vil have Max-bang :giggle:
Her selv en .378WEa..og jeg spare ikke på krudtet. Den er dog ikke så pibe-spisende. Hvis jeg skulle have en .30-378Wea ville jeg kontakte Lothar Walter og få et godt tilbud på en 5-6 piber. Nogle gange kan de findes på egun.de til en €150.
Det er en fed kaliber der signalere hvad den vil og står ikke tilbage for noget. By all means...go get it...let your passions carry you away..
Det er bare en fun gun jeg er ude efter. :rock:
har min praktiske 30,06 til at klare det meste så nu skal der bare en ny til. som man glæder sig over er lidt anderledes end de gængse rifler.
det er jo også sådan med alt der er Sjovt er enten rigtig dyrt eller ulovligt herhjemme. :giggle:
så det bliver nok som du siger et parti ekstra piber og så en 30-378.
man kan jo altid købe en ekstra riffel når trangen bliver for stor til en ekstra i skabet. :oops:

mine køb bliver altid begrundet med at "Det er jo en eneste reelle hobby jeg har :blink: " plus konen ved at hvis jeg får lidt nyt legetøj engang imellem så er det meget nemmere at overtale mig til lige at male garagen eller reparere det som nu er gået i stykker :giggle:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Bessie4ever » 15. feb 2014, 08:11

Jeg syntes også en 30-378 kunne være sjov!
Alle drømmer jo også om en nymfoman og når man så har prøvet det, kan man jo sige : Aldrig mere!

Men der er kun en vej, skaf drømmen og "mærk" det på din egen .... Krop :biggrin:

Og opdater tråden med FOTO osv, uanset hvilken drøm du anskaffer.
Perfect! Thats is good enough for me

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Slettes3 » 15. feb 2014, 09:57

Jeg ville nok vælge en .378WEA når du nu har en .30-06. Det vil give dig lidt alsidighed i dit Batteri.
En .30-378 er ikke mere stortvildts kaliber en andre .30kal rifler. Den gør bare det samme job på længere afstande. Gik du op i kaliber til f.eks 9,5mm ville du en dag i frem tiden kunne have en riffel som kunne bruges til større vildt end hvad deres findes her i EU. Tro mig..en .378WEA er super flatskydende, levere massere af energy på lange hold. Du kan skyde en kron hjort på næsten 800m og stadig over holder energikravet. Som for-sjov-skyder er den imponerende for de fleste og den buldre og brager der udaf. Du vil have længere hylstre levetid og pibe levetid.
.378WEA levere også en del rekyl. Det afholder de fleste fra at skyde pibe varm på banen.
Billige kugler fra Speer og Hornady kan bruges på banen og premiumkuglerne til jagten.

Hvilken riffel påtænker du at købe til dette projekt?. Weatherby?...Hvis det er Weatherby så køb Accumark med Krieger piben.

Phønixjæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12. maj 2013, 19:43
Interesser: Jagt, Våben og Slædehunde
Geografisk sted: Syd/Østjylland
Has thanked: 2 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Phønixjæger » 15. feb 2014, 10:11

det er selvfølgelig rigtig. skal være ærlig og indrømme at jeg ikke havde kigget nærmere på ballistikken på 378 wea. :oops:
har haft kigget på 338-378. lidt fordi at den skilte sig mere ud.
tror jeg vil kigge noget nærmere på 378 wea.

jeg har kigget en del på weatherby accumark'en. syntes sku den virker som en fornuftig riffel.
så må vi se om den kan skaffes til en fornuftig pris og hvor lang en behandlings tid der er hos fantastiske horsens våbenkontor :giggle:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Slettes3 » 15. feb 2014, 10:32

.338kal er en fin kaliber, men mangler lige det sidste i diameter og kuglevægte der vil graduere den til en egentlig storvildts kaliber. I .375kal spænder kuglevalget imellem 200-380grain. Specielt den sidste som er Rhino kugle på 380grain er kendt for at skyde igennem bøfler.
Ballistik mæssig vil du finde at en 250grain Barnes tæt på de 1000 m/sek , en 270grain på 970m/sek og en normal 300grain kugle omkring 915 m/sek. 380grain Rhino omkring 780 m/sek.

What more do you want ??. :giggle:

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af 2duer » 16. feb 2014, 20:43

Skulle du få lyst til at prøve en .378 Wby inden du køber/bestiller må du gerne prøve min.
Venlig hilsen
Riffel fra .17 til .500

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Timber » 16. feb 2014, 20:56

2duer skrev:Skulle du få lyst til at prøve en .378 Wby inden du køber/bestiller må du gerne prøve min.
Venlig hilsen
Er det et åbent tilbud?? :biggrin: :razz:

Ps. Så har jeg tilgengæld en .458 Win Mag, hvis det er.. Men det har du da viste egentligt også hvis jeg ikke husker helt galt... :blink: :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af 2duer » 17. feb 2014, 12:32

Timber skrev:
2duer skrev:Skulle du få lyst til at prøve en .378 Wby inden du køber/bestiller må du gerne prøve min.
Venlig hilsen
Er det et åbent tilbud?? :biggrin: :razz:

Ps. Så har jeg tilgengæld en .458 Win Mag, hvis det er.. Men det har du da viste egentligt også hvis jeg ikke husker helt galt... :blink: :giggle:
Det kunne være fint med lidt hyggeskydning med de store kalibre. Nej jeg har ikke .458 win mag. Men kan måske friste med en double .470 NE
:biggrin:
Riffel fra .17 til .500

Phønixjæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12. maj 2013, 19:43
Interesser: Jagt, Våben og Slædehunde
Geografisk sted: Syd/Østjylland
Has thanked: 2 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Phønixjæger » 17. feb 2014, 14:25

2duer skrev:Skulle du få lyst til at prøve en .378 Wby inden du køber/bestiller må du gerne prøve min.
Venlig hilsen
jeg takker mange gange for det fornemme tilbud. :bowdown:
det hænger jeg dig nok op på en dag når jobbet lige tillader noget tid til sjov :giggle: :thumbup:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Timber » 17. feb 2014, 15:49

2duer skrev:
Timber skrev:
2duer skrev:Skulle du få lyst til at prøve en .378 Wby inden du køber/bestiller må du gerne prøve min.
Venlig hilsen
Er det et åbent tilbud?? :biggrin: :razz:

Ps. Så har jeg tilgengæld en .458 Win Mag, hvis det er.. Men det har du da viste egentligt også hvis jeg ikke husker helt galt... :blink: :giggle:
Det kunne være fint med lidt hyggeskydning med de store kalibre. Nej jeg har ikke .458 win mag. Men kan måske friste med en double .470 NE
:biggrin:
Nu kommer jeg faktisk ret tit over til det Sønderjyske, så en gang "safariskydning" er da ikke helt umulig... Omend jeg da vist skal have lavet bagkappe i træskoene, hvis jeg skal trykke sådan double .470'er af... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af 2duer » 17. feb 2014, 20:48

Timber skrev:
2duer skrev:
Timber skrev:
2duer skrev:Skulle du få lyst til at prøve en .378 Wby inden du køber/bestiller må du gerne prøve min.
Venlig hilsen
Er det et åbent tilbud?? :biggrin: :razz:

Ps. Så har jeg tilgengæld en .458 Win Mag, hvis det er.. Men det har du da viste egentligt også hvis jeg ikke husker helt galt... :blink: :giggle:
Det kunne være fint med lidt hyggeskydning med de store kalibre. Nej jeg har ikke .458 win mag. Men kan måske friste med en double .470 NE
:biggrin:
Nu kommer jeg faktisk ret tit over til det Sønderjyske, så en gang "safariskydning" er da ikke helt umulig... Omend jeg da vist skal have lavet bagkappe i træskoene, hvis jeg skal trykke sådan double .470'er af... :giggle:
Den er ikke så slem som .378 Wby :smile: ,men laver et større hul.
Riffel fra .17 til .500

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lidt anderledes kaliber?.

Indlæg af Timber » 18. feb 2014, 15:36

2duer skrev:
Timber skrev:
2duer skrev:
Timber skrev:
2duer skrev:Skulle du få lyst til at prøve en .378 Wby inden du køber/bestiller må du gerne prøve min.
Venlig hilsen
Er det et åbent tilbud?? :biggrin: :razz:

Ps. Så har jeg tilgengæld en .458 Win Mag, hvis det er.. Men det har du da viste egentligt også hvis jeg ikke husker helt galt... :blink: :giggle:
Det kunne være fint med lidt hyggeskydning med de store kalibre. Nej jeg har ikke .458 win mag. Men kan måske friste med en double .470 NE
:biggrin:
Nu kommer jeg faktisk ret tit over til det Sønderjyske, så en gang "safariskydning" er da ikke helt umulig... Omend jeg da vist skal have lavet bagkappe i træskoene, hvis jeg skal trykke sådan double .470'er af... :giggle:
Den er ikke så slem som .378 Wby :smile: ,men laver et større hul.
Hmm, så kan jeg måske spare bagkappen.... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7723
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: En lidt anderledes kaliber?. Kender nogen weatherby 30-3

Indlæg af T-REX » 18. feb 2014, 17:44

Hvis du vil prøve noget .378 Weatherby baseret, hvad så med en .22 Eargesplitten Loudenboomer? (ELSKER bare det navn :biggrin: :rolf: :oops: )

http://en.wikipedia.org/wiki/.22_Earges ... udenboomer
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: En lidt anderledes kaliber?. Kender nogen weatherby

Indlæg af 308 W » 18. feb 2014, 17:59

1400 m/s ha ha :D

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lidt anderledes kaliber?. Kender nogen weatherby 30-3

Indlæg af Timber » 18. feb 2014, 20:07

JRexA skrev:Hvis du vil prøve noget .378 Weatherby baseret, hvad så med en .22 Eargesplitten Loudenboomer? (ELSKER bare det navn :biggrin: :rolf: :oops: )

http://en.wikipedia.org/wiki/.22_Earges ... udenboomer
Og her er et billede af den sammenlignet med en 30.06'er... :shock:
Billede
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: En lidt anderledes kaliber?. Kender nogen weatherby 30-3

Indlæg af Simon5700 » 20. feb 2014, 02:14

Ja køn er den sku ikke! Jeg holder mig til min 220 swift men den går jo også "kun" 4110fps med de fabriksladet 50grains norma jeg lige har på lager, også bruger den også kun det halve krudt.
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: En lidt anderledes kaliber?. Kender nogen weatherby 30-3

Indlæg af Slettes3 » 20. feb 2014, 11:59

Simon5700 skrev:Ja køn er den sku ikke! Jeg holder mig til min 220 swift men den går jo også "kun" 4110fps med de fabriksladet 50grains norma jeg lige har på lager, også bruger den også kun det halve krudt.
Alt under 100grain krudt er feminint. :giggle:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: En lidt anderledes kaliber?. Kender nogen weatherby

Indlæg af 308 W » 20. feb 2014, 19:29

Jeg havde fat i en Otterup M54 378 wby i går aftes, den har 4 øjenbryn på samvittigheden og har siden fået afmonteret kikkerten :D

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: En lidt anderledes kaliber?. Kender nogen weatherby 30-3

Indlæg af Bessie4ever » 20. feb 2014, 20:49

Ha jeg havde også ved den riffel, men ville nu hellere ha den 223R der lå længere til højre:-)
Fedt foredrag af Freddy,ik?
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: En lidt anderledes kaliber?. Kender nogen weatherby

Indlæg af 308 W » 20. feb 2014, 22:06

Jeps, jo den 223 var også fin, bare ærgerligt at der ikke blev lavet flere...

Besvar