Sprængt Buk

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Hurricane » 4. jun 2014, 20:20

Chrstn_Olsen skrev:Høj hastighed og lette tyndkappede projektiler er en dårlig kombi til råvildt. Jeg har skudt gennem begge bove med knogletræf med min 7mm RM der har noget mere energi - kuglen var en 160 grains TSX. Kødødelæggelsen var meget begrænset og bukken gik kun en meter direkte syd.

Så 30-06 er ikke dårligt egnet til bukkejagt - projektilet skal bare afstemmes til hastigheden.

Jeg bruger kun TSX efter at have set effekten i 7mm eren. Bruger den i 4 forskellige kalibre nu.
Jeg mener, at 30-06 er dårlig egnet til jagt på råvildt... mellemkalibrene er anvendelige til råvildtsjagt - særligt med omhyggeligt valg af projektil og anslagshastighed... men velegnet bliver en 30-06 aldrig.
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LFuppen » 4. jun 2014, 22:04

Norma rådyr har jeg før brugt med en 6,5 x 55 uden de kødproblemer
, men generelt satser jeg på halsskud eller en høj kugle i rygraden

Hvorfor ødelægge for meget kød ? :???:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af TheDarkSide » 4. jun 2014, 22:29

LFuppen skrev:Norma rådyr har jeg før brugt med en 6,5 x 55 uden de kødproblemer
, men generelt satser jeg på halsskud eller en høj kugle i rygraden

Hvorfor ødelægge for meget kød ? :???:
Høj kugle i rygraden lyder da netop som ødelæggelse af det gode kød. Hals (og hovedskud for den sags skyld) er noget mere risikable, men det giver altså bare mere kød i fryseren. Er man erfaren nok, går det godt i 95 % tilfældene. Et dyr der er ramt på halsen, uden at gå ned i knaldet, finder man storset aldrig og man finder stort set aldrig tegn på træf.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Sprængt Buk

Indlæg af 308 W » 4. jun 2014, 22:59

Efter at have set slagte affaldet brokker jeg mig ikke over lapua mega 9,7 gram igen [emoji13]

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

MCC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 4. jan 2011, 09:22
Interesser: jagt, genladning og ombygning
Geografisk sted: Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af MCC » 5. jun 2014, 09:10

30.06 er en super allround kaliber med det/de rigtige patron valg.

Til råvildt har jeg brugt rigtig meget 13grams Lapua Mega, fungere fint. Lav hastighed og træg ekspansion, fin udgangshul.
Er nu efter de nye regler mange steder i Tyskland, gået over til Barnes TTSX. Og jeg må sige at de har ikke samme knald effekt som Varmint kuglerne( norma rådyr ) men med en flugt afstand på 5-25m og udgangs hul på størrelse med en 5 krone, er de sku ikke helt ved siden af. Så slipper man også for blyet, som bliver afgivet masser af ved brugen af hurtig ekspanderede.

U96
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 12. mar 2011, 08:37
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Sprængt Buk

Indlæg af U96 » 5. jun 2014, 09:15

TheDarkSide skrev:
Dumt smide hele dyret ud.. Hvis dyret ellers har været brækket rigtig, er det intet problem at bruge ryg, køller og hals. Man skal bare undgå at hælde maveindhold ud på køllerne, når man brækker dyret. Når man kommer hjem hænges dyret op i bagløbene (som man ALTID) skal gøre), der skæres op fra brystben til hals og dyret spules grundigt inden i. Derefter er det bare at skære halskødet af, smide bovene ud (hvis de er helt smadrede), skære ribben af og smide ud, skære fileterne af og tage køllerne af og udben dem med det samme. Så er der intet der kommer i fryseren, som har været i kontakt med maveindhold.
Læs lige hvad jeg skriver - køller (altså dem bag på :rolf: ), ryg, bove - hele indersiden af dyret var tapetseret med sprængt maveindhold/indvolde. Så alt normalt brugbart kød har været i kontakt med maveindhold....
Dyret blev brækket på skudstedet da tarmene hang ud af maven - eller "brækket"??? - man skulle måske hellere sige at tarme, lunger, blod, indvolde mm blev væltet ud af dyret efter bedste evne da en normal brækning var umulig grundet dyrets fysiske tilstand. Det blev i øvrigt gjort i minus 10 graders frost - det var sgu træls at skulle sætte sig ind i bilen med mavindhold til op midt på armene uden mulighed for at blive skyllet ordentligt af - kun nødtørftigt vasket i iskold sne....

Men det er da lidt interessant - jeg har hørt flere sige at det er da bare skylle det grønne af - så kan man sagtens spise kødet.... Jeg har altid smidt ud/skåret alt det kød fra der har været maveindhold på - jeg vil ikke tage nogen chancer mht dårligt smagende kød med afsmag af maveindhold...

Og så kuglevalg.... I dag bruger jeg Oryx i 30-06'eren - den er lidt mere skikkelig synes jeg. Og ja - 30-06 er rigelig!!! til råvildt, men absolut anvendelig med den rigtige kugle.....


/Lars

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Slettes3 » 5. jun 2014, 12:15

..så skulle jeg havde taget et billede af den buk jeg skød i Sverige med min .378Wea på 30meter.. :rolf: ...der kan vi snakke om explumderet buk...køllerne og ryg kunne bruges..alt andet var bogstavligt eksploderet. Det var guffeligguf..

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af TheDarkSide » 5. jun 2014, 13:35

U96 skrev:
TheDarkSide skrev:
Dumt smide hele dyret ud.. Hvis dyret ellers har været brækket rigtig, er det intet problem at bruge ryg, køller og hals. Man skal bare undgå at hælde maveindhold ud på køllerne, når man brækker dyret. Når man kommer hjem hænges dyret op i bagløbene (som man ALTID) skal gøre), der skæres op fra brystben til hals og dyret spules grundigt inden i. Derefter er det bare at skære halskødet af, smide bovene ud (hvis de er helt smadrede), skære ribben af og smide ud, skære fileterne af og tage køllerne af og udben dem med det samme. Så er der intet der kommer i fryseren, som har været i kontakt med maveindhold.
Læs lige hvad jeg skriver - køller (altså dem bag på :rolf: ), ryg, bove - hele indersiden af dyret var tapetseret med sprængt maveindhold/indvolde. Så alt normalt brugbart kød har været i kontakt med maveindhold....
Dyret blev brækket på skudstedet da tarmene hang ud af maven - eller "brækket"??? - man skulle måske hellere sige at tarme, lunger, blod, indvolde mm blev væltet ud af dyret efter bedste evne da en normal brækning var umulig grundet dyrets fysiske tilstand. Det blev i øvrigt gjort i minus 10 graders frost - det var sgu træls at skulle sætte sig ind i bilen med mavindhold til op midt på armene uden mulighed for at blive skyllet ordentligt af - kun nødtørftigt vasket i iskold sne....

Men det er da lidt interessant - jeg har hørt flere sige at det er da bare skylle det grønne af - så kan man sagtens spise kødet.... Jeg har altid smidt ud/skåret alt det kød fra der har været maveindhold på - jeg vil ikke tage nogen chancer mht dårligt smagende kød med afsmag af maveindhold...

Og så kuglevalg.... I dag bruger jeg Oryx i 30-06'eren - den er lidt mere skikkelig synes jeg. Og ja - 30-06 er rigelig!!! til råvildt, men absolut anvendelig med den rigtige kugle.....


/Lars
Det er mig stadig en gåde hvordan især køllerne har kunne få maveindhold på sig?

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LFuppen » 5. jun 2014, 13:52

TheDarkSide skrev:
LFuppen skrev:Norma rådyr har jeg før brugt med en 6,5 x 55 uden de kødproblemer
, men generelt satser jeg på halsskud eller en høj kugle i rygraden

Hvorfor ødelægge for meget kød ? :???:
Høj kugle i rygraden lyder da netop som ødelæggelse af det gode kød. Hals (og hovedskud for den sags skyld) er noget mere risikable, men det giver altså bare mere kød i fryseren. Er man erfaren nok, går det godt i 95 % tilfældene. Et dyr der er ramt på halsen, uden at gå ned i knaldet, finder man storset aldrig og man finder stort set aldrig tegn på træf.
Den buk jeg skød i går morges hænger i en køleboks lige nu - når betrækket hives af og dyret parteres, vil jeg tage et par fotos af den høje kugle den fik. Og det var en hjemmerullet Hornady 95 grain V-max, som efter sigende skulle ekspandere temmelig meget. Bukken havde også fået en halskugle hvis den ellers lige gad stå stille end mere end 2 sekunder ad gangen :thumbup:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Badaka » 7. jun 2014, 06:35

Har lige skudt en flot stor 6-ender med min 6,5x55 med en 10,1grams lapua mega.

Den kugle er og bliver fantastisk. Lille indganghull. Masser af ravage indeni og et udgangshul på 5cm. Kuglen bragede igennem knogler m.m. Dyret døde i skraldet og lagde sig på stedet.

Min ven skød en buk med samme kugle model, blot i 30-06. Stadig moderat udgangshul.

Lapua mega forever!


Badaka

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af HHC » 7. jun 2014, 10:06

Skift til lapua mega, det virker for mig i min 308.
Den er mere ødelagt end en der er skudt med min 7 RM og der er ellers knald på en nosler bt

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LapuaMagnum » 10. jun 2014, 21:02

LFuppen skrev:Norma rådyr har jeg før brugt med en 6,5 x 55 uden de kødproblemer
, men generelt satser jeg på halsskud eller en høj kugle i rygraden

Hvorfor ødelægge for meget kød ? :???:
Fordi min riffel har lovlig energi til at slå en kronhjort ned på 1200 meter ved 21 grader celsius, mener jeg ikke at det er etisk at skyde den på den afstand. Ligeledes vil jeg personligt sætte spørgsmålstegn ved halsskud og høj rygskud, den mindste fejl og du står med et dyr der lider. Selv finskytter kan fejle, ikke særlig tit, men det sker.

Venligt ment.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Slettes3 » 11. jun 2014, 15:40

LapuaMagnum skrev:
LFuppen skrev:Norma rådyr har jeg før brugt med en 6,5 x 55 uden de kødproblemer
, men generelt satser jeg på halsskud eller en høj kugle i rygraden

Hvorfor ødelægge for meget kød ? :???:
Fordi min riffel har lovlig energi til at slå en kronhjort ned på 1200 meter ved 21 grader celsius, mener jeg ikke at det er etisk at skyde den på den afstand. Ligeledes vil jeg personligt sætte spørgsmålstegn ved halsskud og høj rygskud, den mindste fejl og du står med et dyr der lider. Selv finskytter kan fejle, ikke særlig tit, men det sker.

Venligt ment.

mvh
Der må min.378Wea se sig slået :cry: . Den kan med en JAGTkugle lige snige sig over de 2000 Joule på 800m...altså energikravet til kronvildt.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Sprængt Buk

Indlæg af RKN » 11. jun 2014, 19:47

LapuaMagnum skrev:
LFuppen skrev:Norma rådyr har jeg før brugt med en 6,5 x 55 uden de kødproblemer
, men generelt satser jeg på halsskud eller en høj kugle i rygraden

Hvorfor ødelægge for meget kød ? :???:
Fordi min riffel har lovlig energi til at slå en kronhjort ned på 1200 meter ved 21 grader celsius, mener jeg ikke at det er etisk at skyde den på den afstand. Ligeledes vil jeg personligt sætte spørgsmålstegn ved halsskud og høj rygskud, den mindste fejl og du står med et dyr der lider. Selv finskytter kan fejle, ikke særlig tit, men det sker.

Venligt ment.

mvh
Sikke en kaliber. [emoji6][emoji6]

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LapuaMagnum » 11. jun 2014, 21:29

Rigbymauser skrev:
LapuaMagnum skrev:
LFuppen skrev:Norma rådyr har jeg før brugt med en 6,5 x 55 uden de kødproblemer
, men generelt satser jeg på halsskud eller en høj kugle i rygraden

Hvorfor ødelægge for meget kød ? :???:
Fordi min riffel har lovlig energi til at slå en kronhjort ned på 1200 meter ved 21 grader celsius, mener jeg ikke at det er etisk at skyde den på den afstand. Ligeledes vil jeg personligt sætte spørgsmålstegn ved halsskud og høj rygskud, den mindste fejl og du står med et dyr der lider. Selv finskytter kan fejle, ikke særlig tit, men det sker.

Venligt ment.

mvh
Der må min.378Wea se sig slået :cry: . Den kan med en JAGTkugle lige snige sig over de 2000 Joule på 800m...altså energikravet til kronvildt.
Min lineal var skæv, knap 2000 joule ved 1300 meter.

Projektil: 300 grain berger 19,4 gram

kaliber:.338 LM

mvh
Vedhæftede filer
tabel.jpg
tabel.jpg (93.57 KiB) Vist 7591 gange
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Torben Dahl » 11. jun 2014, 21:46

barnes ttsx både i 308 og 243 det fås ikke bedre
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Slettes3 » 11. jun 2014, 21:51

Jeg kunne lade den med en 350grain skiveskydning kugle fra Sierra med en BC på <.800. V0 850 m/sek.
Dette ville give en ca. 2000 joule på 1300m. Den gamle Weatherbykaliber lidt endnu...Hvis den vil :giggle:...Riflen kan bare ikke. Det er en let jagtriffel uden gimmicks...

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LapuaMagnum » 11. jun 2014, 22:43

Torben Dahl skrev:barnes ttsx både i 308 og 243 det fås ikke bedre
308 går vel ikke meget længere end 500 meter med 2000 joule.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Uldsok » 11. jun 2014, 22:55

Nok snarere under 300 meter

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LapuaMagnum » 11. jun 2014, 23:13

Rigbymauser skrev:Jeg kunne lade den med en 350grain skiveskydning kugle fra Sierra med en BC på <.800. V0 850 m/sek.
Dette ville give en ca. 2000 joule på 1300m. Den gamle Weatherbykaliber lidt endnu...Hvis den vil :giggle:...Riflen kan bare ikke. Det er en let jagtriffel uden gimmicks...
Sådan en .378 magnum er ikke at spøge med heller :respekt:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LapuaMagnum » 11. jun 2014, 23:26

Dego skrev:Nok snarere under 300 meter

Uden at være sikker og kende 308 ballistik vil jeg tro at den kan nå tæt på 2000 joule ved ca. 440 meter med en 180 grain (11,664 gram) kugle barnes ttsx, ved 21 grader, med en B.C 484 og udgangshastighed på 2780 ft/s.

mvh.
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Uldsok » 11. jun 2014, 23:35

Jeg mente med standard jagt ammunition

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LapuaMagnum » 12. jun 2014, 08:52

Dego skrev:Jeg mente med standard jagt ammunition
Ok, så har du såmænd usandsynlig meget ret.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af 458hunter » 12. jun 2014, 14:03

Meget sjovt med nørderi, men der er jo intet krav om at den skal holde 2000 joule på faktisk skudafstand, bare den holder det på 100 meter..

Så det er fuldt lovligt at skyde en kronhjort med 308 på 800 meter. At det nok ikke er så smart er en anden sag ;)

JFRO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 150
Tilmeldt: 2. feb 2013, 19:43
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af JFRO » 12. jun 2014, 14:41

MAJOREN skrev:Hej Gutter
3006 er en alsidig kaliber,men som det ses her så kan det gå hårdt ud over kødet ved korte skud afstande.Denne buk er skudt(1 gang) på ca 50 meter,hovsa! hvor blev de køller af?Patron var norma "rådyr".
Lige ang skuddet, så sidder kuglen jo også lige på boven, så det klart den laver en masse ødelæggelse :)

Besvar