Sprængt Buk

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LapuaMagnum » 12. jun 2014, 16:47

Chrstn_Olsen skrev:Meget sjovt med nørderi, men der er jo intet krav om at den skal holde 2000 joule på faktisk skudafstand, bare den holder det på 100 meter..

Så det er fuldt lovligt at skyde en kronhjort med 308 på 800 meter. At det nok ikke er så smart er en anden sag ;)
hvor mange joule er egentlig forsvarligt at skyde eksempelvis en kronhjort med?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Slettes3 » 12. jun 2014, 17:38

LapuaMagnum skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Meget sjovt med nørderi, men der er jo intet krav om at den skal holde 2000 joule på faktisk skudafstand, bare den holder det på 100 meter..

Så det er fuldt lovligt at skyde en kronhjort med 308 på 800 meter. At det nok ikke er så smart er en anden sag ;)
hvor mange joule er egentlig forsvarligt at skyde eksempelvis en kronhjort med?

mvh
Det er ikke joule alene der afgøre om en kaliber kan eller ej. Desværre har vi bare en lovgivning som fejlagtig kun fokusere på dette alene.

Med ordet "forsvarligt" ligger der et element til stor fortolkning. Nogen bukkejægere er stolte over at en antruffen buk kun gik 25meter, hvor som en som mig ser at de dratter i knaldet. Er man tilfreds med at en kronhjort går 100meter efter antræfning, kunne jeg forstille mig en .45colt afskudt i en 7½" SAA kunne gøre tricket hvis man rammer hjerte/hoved inden for 50meter. Ved hovedeskud går den nok antageligvis ned i knaldet. Så ville en .38Special ligeledes være fint nok.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LapuaMagnum » 12. jun 2014, 21:45

Rigbymauser skrev:
LapuaMagnum skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Meget sjovt med nørderi, men der er jo intet krav om at den skal holde 2000 joule på faktisk skudafstand, bare den holder det på 100 meter..

Så det er fuldt lovligt at skyde en kronhjort med 308 på 800 meter. At det nok ikke er så smart er en anden sag ;)
hvor mange joule er egentlig forsvarligt at skyde eksempelvis en kronhjort med?

mvh
Det er ikke joule alene der afgøre om en kaliber kan eller ej. Desværre har vi bare en lovgivning som fejlagtig kun fokusere på dette alene.

Med ordet "forsvarligt" ligger der et element til stor fortolkning. Nogen bukkejægere er stolte over at en antruffen buk kun gik 25meter, hvor som en som mig ser at de dratter i knaldet. Er man tilfreds med at en kronhjort går 100meter efter antræfning, kunne jeg forstille mig en .45colt afskudt i en 7½" SAA kunne gøre tricket hvis man rammer hjerte/hoved inden for 50meter. Ved hovedeskud går den nok antageligvis ned i knaldet. Så ville en .38Special ligeledes være fint nok.
Ja det har du helt ret i. Når jeg siger forsvarligt lægger dyret sig i knaldet.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af TheDarkSide » 12. jun 2014, 23:42

LapuaMagnum skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Meget sjovt med nørderi, men der er jo intet krav om at den skal holde 2000 joule på faktisk skudafstand, bare den holder det på 100 meter..

Så det er fuldt lovligt at skyde en kronhjort med 308 på 800 meter. At det nok ikke er så smart er en anden sag ;)
hvor mange joule er egentlig forsvarligt at skyde eksempelvis en kronhjort med?

mvh
Jeg har set krondyr blive skudt på ud til lige knap 400 meter med 270 win (8,4 grams SP kugle). Der er anslagsenergien ca. 1500 joule og anslagshastigheden er ca. 600 m/s. Ca. 50 % af dem røg ned i knaldet ved bladskud. Der var gennemskud på de fleste så vidt jeg husker. Kan huske at skytten skød begge forben over en hind med et skud, så kraftig knogletræf er ikke noget problem på den afstand. Noget andet var at det var ikke sjovt at løbe den anskudte hind op og affange med en kniv :thumbdown:

Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af MAJOREN » 13. jun 2014, 05:05

JFRO skrev:
MAJOREN skrev:Hej Gutter
3006 er en alsidig kaliber,men som det ses her så kan det gå hårdt ud over kødet ved korte skud afstande.Denne buk er skudt(1 gang) på ca 50 meter,hovsa! hvor blev de køller af?Patron var norma "rådyr".
Lige ang skuddet, så sidder kuglen jo også lige på boven, så det klart den laver en masse ødelæggelse :)
Dyret blev truffet i skov m tæt bevoksning og skulle hurtigst muligt træffes så "sikkert" som muligt,jeg tænkte ikke på hvilke ødelæggelser jeg derved påførte kødet :giggle:

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Woodleigh » 16. jun 2014, 12:57

JFRO skrev:
MAJOREN skrev:Hej Gutter
3006 er en alsidig kaliber,men som det ses her så kan det gå hårdt ud over kødet ved korte skud afstande.Denne buk er skudt(1 gang) på ca 50 meter,hovsa! hvor blev de køller af?Patron var norma "rådyr".
Lige ang skuddet, så sidder kuglen jo også lige på boven, så det klart den laver en masse ødelæggelse :)
Nemli' !

Hvis du generelt synes der er for meget hul, så prøv en tungere (langsommere) kugle i din 30-06 og brug dine "rådyr" på papskiver i stedet.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Kleth » 16. jun 2014, 15:00

Woodleigh skrev:Hvis du generelt synes der er for meget hul, så prøv en tungere (langsommere) kugle i din 30-06 og brug dine "rådyr" på papskiver i stedet.
På anbefaling af YoungDane m.fl. skiftede jeg til Lapua Mega .308w og den kugle har imponeret mig i forhold til at den er til at betale :biggrin:
Mine Norma Rådyr ligger stadig i skabet som backup, men jeg har fået lavet nok Lapua Mega patroner, så de havner nok i volden på KSC Bane 12 eller Råmosen, så der kan blive fyldt noget mere fornuftigt i de ellers udemærkede hylstre.
Lidt surt at give 200kr for 20 gode hylstre, når værdien af trænings ammunition er modregnet :wall:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af MAJOREN » 16. jun 2014, 19:58

Woodleigh skrev:
JFRO skrev:
MAJOREN skrev:Hej Gutter
3006 er en alsidig kaliber,men som det ses her så kan det gå hårdt ud over kødet ved korte skud afstande.Denne buk er skudt(1 gang) på ca 50 meter,hovsa! hvor blev de køller af?Patron var norma "rådyr".
Lige ang skuddet, så sidder kuglen jo også lige på boven, så det klart den laver en masse ødelæggelse :)
Nemli' !

Hvis du generelt synes der er for meget hul, så prøv en tungere (langsommere) kugle i din 30-06 og brug dine "rådyr" på papskiver i stedet.
jeg synes at rekylen er slem nok med de rådyr patroner,den sparker nok endu mere tungere kugler.Jeg er ikke udpræget rekylskræk men nok er nok,det er jo ikke en grå-bjørn vi skal ha skudt!
Hvis jeg havde ramt den lidt længere bagud så var kuglen måske ikke ekspanderet så voldsomt,en blad kugle skal vel ikke nødvendigvis brække forbenene(selv om det begrænser dyrets mobilitet!)

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Woodleigh » 16. jun 2014, 23:25

MAJOREN skrev:
Woodleigh skrev:
JFRO skrev:
MAJOREN skrev:Hej Gutter
3006 er en alsidig kaliber,men som det ses her så kan det gå hårdt ud over kødet ved korte skud afstande.Denne buk er skudt(1 gang) på ca 50 meter,hovsa! hvor blev de køller af?Patron var norma "rådyr".
Lige ang skuddet, så sidder kuglen jo også lige på boven, så det klart den laver en masse ødelæggelse :)
Nemli' !

Hvis du generelt synes der er for meget hul, så prøv en tungere (langsommere) kugle i din 30-06 og brug dine "rådyr" på papskiver i stedet.
jeg synes at rekylen er slem nok med de rådyr patroner,den sparker nok endu mere tungere kugler.Jeg er ikke udpræget rekylskræk men nok er nok,det er jo ikke en grå-bjørn vi skal ha skudt!
Hvis jeg havde ramt den lidt længere bagud så var kuglen måske ikke ekspanderet så voldsomt,en blad kugle skal vel ikke nødvendigvis brække forbenene(selv om det begrænser dyrets mobilitet!)
En let rekylsvag patron i mellemkalibrene (herunder 30-06) er ikke altid en skånepatron når det gælder kødet. Hastigheden kommer op og så sker der ting og sager :biggrin: . Derfor kunne en tung (langsom) kugle være sagen. Hvis du synes rekylen er slem kunne du overveje at montere en lyddæmper på din riffel, så er det ikke et problem længere.

Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af MAJOREN » 18. jun 2014, 07:36

nej tak,skruer man en lydemper på enden af en sako 3006 så får man en meget lang bazooka-agtig tingest at bakse rundt med!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af 458hunter » 18. jun 2014, 13:11

Den bliver vel kun for lang hvis man ikke lige snupper lidt af piben samtidig. Selv en Sonic 35 vil gøre vidundere for rekylen og den forlænger kun 10cm

Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Ronin » 3. jul 2014, 12:23

jeg har også brugt "Rådyr" samme resultat.

det modsatte ben var næsten flået helt af.

JEg skiftede til Lapua Mega 12 gram.

Fantastisk kugle :-)

Ronin
My idea of help from above, is a sniper on the roof

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af 2duer » 3. jul 2014, 14:52

Skød i aftes en buk på afstanden 190 m med min .257 wby. Normalt går de ned i knaldet, men selv om der var flået ½ delen af hjertet kunne den løbe 20 m. Undervejs nåede den at smide 5x5 cm af en lunge og umiddelbart før den lagde sig lå hele mavesækken (hel).
Skuddet var et lavt skud bag boven (Afrika sigte). Jeg tror ikke der er noget kødspild. Kun kattene brokkede sig over at hjertet var halvt :smile:
Kugle : Nosler accubond 110 grain med 68 grain Rhino 22 bag. Vo HURTIG
Riffel fra .17 til .500

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Slettes3 » 3. jul 2014, 15:06

2duer skrev:
Skød i aftes en buk på afstanden 190 m med min .257 wby. Normalt går de ned i knaldet, men selv om der var flået ½ delen af hjertet kunne den løbe 20 m.
20meter!!.

Du må op i kaliber... :blink:

Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af MAJOREN » 4. jul 2014, 13:41

2duer skrev:Skød i aftes en buk på afstanden 190 m med min .257 wby. Normalt går de ned i knaldet, men selv om der var flået ½ delen af hjertet kunne den løbe 20 m. Undervejs nåede den at smide 5x5 cm af en lunge og umiddelbart før den lagde sig lå hele mavesækken (hel).
Skuddet var et lavt skud bag boven (Afrika sigte). Jeg tror ikke der er noget kødspild. Kun kattene brokkede sig over at hjertet var halvt :smile:
Kugle : Nosler accubond 110 grain med 68 grain Rhino 22 bag. Vo HURTIG
smed den mavesækken?

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af 2duer » 4. jul 2014, 21:03

MAJOREN skrev:
2duer skrev:Skød i aftes en buk på afstanden 190 m med min .257 wby. Normalt går de ned i knaldet, men selv om der var flået ½ delen af hjertet kunne den løbe 20 m. Undervejs nåede den at smide 5x5 cm af en lunge og umiddelbart før den lagde sig lå hele mavesækken (hel).
Skuddet var et lavt skud bag boven (Afrika sigte). Jeg tror ikke der er noget kødspild. Kun kattene brokkede sig over at hjertet var halvt :smile:
Kugle : Nosler accubond 110 grain med 68 grain Rhino 22 bag. Vo HURTIG
smed den mavesækken?
Ja lå nok så nydelig og hel et par meter før bukken lagde sig.
Bukken var truffet i mellemgulvet så der var åbent til både bughule og brystkasse.
Jeg har lige slagtet dyret. Intet kødspild :smile:
Riffel fra .17 til .500

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af LFuppen » 4. jul 2014, 22:05

Rigbymauser skrev:
2duer skrev:
Skød i aftes en buk på afstanden 190 m med min .257 wby. Normalt går de ned i knaldet, men selv om der var flået ½ delen af hjertet kunne den løbe 20 m.
20meter!!.

Du må op i kaliber... :blink:
Enten det eller øve i et halsskud - 2duer får jo hjerteproblemer ved at indhente dyret :rock:

En dag kommer .458 Win Mag sgu med på bukkejagt sammen med 510 grain SP Winchester patronerne :fun:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af 2duer » 5. jul 2014, 09:34

@LFuppen
Med .458 Win Mag er det vist ligegyldigt hvor du rammer :giggle:
For et par år siden skød jeg et rådyr med min 45/70 . Barnes TSX FN 300 grain. Alle ribben var løsnet både fra sternum og rygsøjlen. Så der kommer noget overtryk med så stor en kugle.
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 616
Tilmeldt: 5. aug 2013, 19:55
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 27 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af 007 » 5. jul 2014, 12:22

Nogen som har prøvet at skyde buk med 300WinMag Baners tipped tss (180 gr ttsx bt)?

Sent from my RM-892_eu_sweden_243 using Tapatalk
Mvh

MIg

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Slettes3 » 5. jul 2014, 13:19

007 skrev:Nogen som har prøvet at skyde buk med 300WinMag Baners tipped tss (180 gr ttsx bt)?

Sent from my RM-892_eu_sweden_243 using Tapatalk
Har skudt buk med en .300 H&H og 200grain Nosler Accubond hvis det kan være til tjeneste :smile: ?.

Jeg tror bare de dør uanset hvad man skyder dem med i .308 kaliberne...selv en .32acp.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Raptor357 » 5. jul 2014, 13:53

2duer skrev:@LFuppen
Med .458 Win Mag er det vist ligegyldigt hvor du rammer :giggle:
For et par år siden skød jeg et rådyr med min 45/70 . Barnes TSX FN 300 grain. Alle ribben var løsnet både fra sternum og rygsøjlen. Så der kommer noget overtryk med så stor en kugle.
Du kan ikke ukritisk skyde et dåryr i bagkøllen og forvente den dør af det. .458 winmag slår vel lige så godt ihjæl med en 400gr HN keglespids som en .308win med accubond. den jeg skød fik jeg meget positiv feedback på da den bare havde lavet hul uden at smadre så meget.
Vælger man nu en let eksplosiv kugle så skal ting gå istykker.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Sprængt Buk

Indlæg af Woodleigh » 5. jul 2014, 18:04

Ja, min erfaring med et "halvgrov" kaliber til rådyr er også at den slår et hul, fremfor at lave en masse "blodbudding" på udgangssiden.

Mht. Barnes TTSX - ingen erfaring, men TSX virker fint på indtil videre 7 dyr.

Besvar