Første jagtriffel, hjælp :)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Bessie4ever » 5. sep 2014, 21:10

Alle der syntes 6.5x55 er lidt for lille burde købe en 280rem ------ eller 2 :rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Carsten Bo » 5. sep 2014, 21:20

Hvad er præcisionspotentialet i forhold til 308 og hvor langt kan den holde en kugle supersonisk?


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Bessie4ever » 5. sep 2014, 21:28

Jeg ved kun at min er meget præcis og har rigtig høj fart.
Udvalget i 7mm projektiler er helt i top
Og hvis jeg skal ha identisk kuglebane med samme kuglevægt i en 30.06'er så har jeg 15-20 % mindre rekyl i 280Rem. Set er vigtigt for mig
7mm er så også et krav i nogle lande men det er sekundær
Perfect! Thats is good enough for me

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af LFuppen » 6. sep 2014, 08:36

Det er fint nok med de sære Bessie kaliber :mrgreen: såfremt en skytte selv kan lade eller have en hjemmelader i sin nærhed. Skal der indkøbes fabriksammo til de lidt anvendte kaliber, koster de dæleme ofte den store kasse
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Buffalo » 6. sep 2014, 09:52

:smile: hvis det største vildt man regner med at nedlægge som nyjæger er råvildt er der bestemt ingen grund til at købe noget større en 223 Rem :impatient: den klare mere end rigeligt den opgave perfekt også med 55 gr kugler .....................dyrene vælter i skraldet .

Jeg har 308 w og 9,3 x62 der bare står og fylder i skabet , de gør ikke jobbet bedre til råvildt
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Sierra13 » 6. sep 2014, 12:34

C-X skrev:
Morten273 skrev:Jeg er selv ejer af en 308win, som allround riffel,
Kunne jeg vælge om skulle jeg have en 6,5x55
6,5x55 har simpelthen så mange fordele ifht til 308win

6,5x55 fordele

*Bedre SD, som giver bedre dybde penetration
*Bedre BC, som giver mindre vindafdrift og mindre energitab på lange afstande, samt velegnet til lange flyveture (og det der er svært ved jagt og skydning er ikke afstanden, men vinden!)
*Billigere i drift. Både jagt og træningsammunition er billigere og nemmere tilgængeligt.
*Langt bedre ballistik en 308win. (grundet BC og Hastighed)
*Mindre rekyl
*Udnyttelse af den lange lås (såfremt du vælger en tikka, hvor du uanset hvad får en lang lås, hvorfor så ikke få en patron der passer deri?

308Win fordele
*Kæmpe marked udenfor europa
*Højere anslags energi
*kan være i en kort lås, hvis man går op i det
*Nogle steder i tyskland er der vidst minimumskrav at til drivjagt skal man minimum have 7mm kugle..
*Kan anvendes med Homogene kugler og stadig overholde gældende dansk lovgivning. (Men mon ikke hvis vi får "Bly-fri" krav, at de ændrer anslagsenergi'erne...??)
.308 Win fordele - fortsat:
*Længere levetid på piben
*Flere tilgængelige typer ammo på verdensplan
*Det er oftere til at finde våben med kortere piber - hvis man er til det
*Bedre egnet til subsonisk
*På jagtligt relevante afstande (<200 m), kan en 6,5x55 ikke noget særligt, som en .308'er ikke kan mindst lige så godt :mrgreen:

Ret beset - er rekylet mærkbart mindre ved 6,5x55?
Jeg skal langt tilbage til min tid som "børne-skytte" for at erindre rekylet - uden sammeligningsgrundlag dengang, i øvtigt - og jeg er vokset en del siden. Med dæmper betyder det jo ingenting.

http://netnatur.dk/jagtvaben/vaben/riff ... ukkeriffel
levetiden er svær... en hårdpumpet 308win lever kortere end en medium 6,5x55
Men det der er dyrest er ikke om man skyder 4000 eller 6000 skud igennem en pibe før den skal skiftes, men hvad den ammu den har røget igennem har kostet. Prøv at regne det ud for 6,5x55 og 308win altså samlet pibe og ammu pris pr skud, så vil du sikkert stadig finde 6,5x55 billigere

Om 308win er bedre egnet til subsonisk eller ej, kommer an på hvem man spørger, hverken 6,5x55 eller 308win er særligt egnet, da de ikke leverer energi nok til nooget særligt med subsonic.

Og så vil jeg mene at jagtrelevante afstande er længere end ud til 200m..... Men det kommer jo nok mest an på skytten
Men det var ikke så meget kuglebanen jeg gik op i, da den er nem at beregne, det er noget værre med vindafdrift...

JonasC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. sep 2014, 00:35
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af JonasC » 6. sep 2014, 13:36

Endnu engang tak for svarene, jeg har i dag fået købt mig en riffel hos Skov i Bording :)

Det blev til en Sauer 202 XT i 308, forberedt til lyddæmper med Meopta 3-12x56.
Jeg havde både Tikka, Sako og Steyr i hånden, men låsen og finishen er i mine øjne bare bedre på Saueren. Det var også hvad den gamle, samt bøssemageren ville foretrække, så nu må vi se når tilladelsen kommer i hus ;)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af C-X » 6. sep 2014, 13:59

Morten273 skrev:levetiden er svær... en hårdpumpet 308win lever kortere end en medium 6,5x55
Men det der er dyrest er ikke om man skyder 4000 eller 6000 skud igennem en pibe før den skal skiftes, men hvad den ammu den har røget igennem har kostet. Prøv at regne det ud for 6,5x55 og 308win altså samlet pibe og ammu pris pr skud, så vil du sikkert stadig finde 6,5x55 billigere

Om 308win er bedre egnet til subsonisk eller ej, kommer an på hvem man spørger, hverken 6,5x55 eller 308win er særligt egnet, da de ikke leverer energi nok til nooget særligt med subsonic.

Og så vil jeg mene at jagtrelevante afstande er længere end ud til 200m..... Men det kommer jo nok mest an på skytten
Men det var ikke så meget kuglebanen jeg gik op i, da den er nem at beregne, det er noget værre med vindafdrift...
I stedet for at presse et kaliber til det yderste, har man jo altid muligheden for at gå et kaliber op. Man finder jo heller ikke fabriksammo helt oppe i det røde felt, så skytten skal virkelig gøre noget aktivt for at brænde sin .308'er af hurtigere end med en 6,5x55 - som jeg ser det.

Når 2 projektiler bevæger sig, ved samme hastighed (f.eks. subsonisk), vil det være det tungeste der leverer mest energi.

Ret beset er forskellen i vindafdrift minimal - ved standard projektiler, f.eks. Norma GT - jf. Noma.cc - prøv selv med 10 m/s i 90* - ved 200 m vinder 6,5'eren med 178 mm mod 227 mm for .308, altså små 5 cm og begge kræver kendskab til kuglebanen for praktisk anvendelighed.

Ja, jagtligt relevante afstande kan sagens være over 200 meter, men for de fleste danske jægere vil det næppe være videre relevant.

Så med mindre der skal skydes på seriøst langt hold, vil jeg nu stadig vælge .308 W over 6,5x55 - som nu stadig er et dejligt kaliber uanset :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Mannlicher 308 » 6. sep 2014, 16:47

Jonasc skrev:Endnu engang tak for svarene, jeg har i dag fået købt mig en riffel hos Skov i Bording :)

Det blev til en Sauer 202 XT i 308, forberedt til lyddæmper med Meopta 3-12x56.
Jeg havde både Tikka, Sako og Steyr i hånden, men låsen og finishen er i mine øjne bare bedre på Saueren. Det var også hvad den gamle, samt bøssemageren ville foretrække, så nu må vi se når tilladelsen kommer i hus ;)
Tillykke - det bliver du rigtig glad for :smile:

Bemærk også at alle vi, dine medjægere, har mange (sære) meninger om det ene og det andet, især kaliber og kugler. Som helt ny er man forvirret over de mange (modstridende) meldinger, så får man sine egne meninger og når ofte at runde et par fanatiske toppe - lige indtil man erkender, at det vigtigste er, at jægeren sidder i dit hjerte og at kuglen sidder i vildtets hjerte - resten er detaljer!

Men bevares, derfor er det jo stadigvæk sjovt at diskutere kugler og kaliber. Jægerforbundet burde faktisk oprette en formidlingscentral, så alle jagtselskaber har mindst to kugle/kaliber fanatikere med forskellig kugle/kaliber fetish :blink:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Bessie4ever » 6. sep 2014, 17:18

LFuppen skrev:Det er fint nok med de sære Bessie kaliber :mrgreen: såfremt en skytte selv kan lade eller have en hjemmelader i sin nærhed. Skal der indkøbes fabriksammo til de lidt anvendte kaliber, koster de dæleme ofte den store kasse
60 stk remington for 600kr uden at presse
Perfect! Thats is good enough for me

Besvar