Første jagtriffel, hjælp :)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
JonasC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. sep 2014, 00:35
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af JonasC » 4. sep 2014, 00:41

Hejsa alle i skydekyndige mennesker.

Som overskriften siger skal jeg til at have købt mig min første jagtriffel og derfor vil jeg meget gerne have nogle råd og meninger, alle modtages med kyshånd.
Jeg tænker på noget i 6,5x55 eller 30-06. Det skal primært bruges til bukkejagt herhjemme samt lidt ture til polen med den gamle :)
Jeg vil ikke smide mere end 12-13k efter riflen, hvortil jeg påtænker at købe et Meopta 3-12x56 S4C RD R1r Meostar R1 optik.
Af mulige rifler kunne der eventuelt være Sako A7, Tikka T3 o. lign. jeg går efter en riffel der er 100% pålidelig. Finishen skal selvfølgelig være så god som den kan være til den pris, men præcisionen og pålideligheden er i højsædet.

I må meget gerne komme med andre forslag samt meninger om de to rifler hvis i lyster :)

På forhånd mange tak!

/Jonas

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Bessie4ever » 4. sep 2014, 08:47

Har du tænkt på cal 7-08,270win, 280rem eller 308?
Jeg ville nok placere mig i mellem de 2 du skriver om hvis du kun skal ha en riffel.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Kleth » 4. sep 2014, 09:55

Bessie4ever skrev:Har du tænkt på cal 7-08,270win, 280rem eller 308?
Jeg ville nok placere mig i mellem de 2 du skriver om hvis du kun skal ha en riffel.
Follow the white wabbit - Jeg ville vælge en .308win i forhold til udvalg og pris af ammunition og velegnethed til træning.
I dag vælge en 7-08 som Kaninchen også nævner for jeg ruller selv, men hvis du vil have et udvalg i ammo og ikke ruller selv, så er .308win meget tilgængelig.
Du går ikke helt galt i byen med Sako eller Tikka - Jeg ville nok vælge Sako, hvis jeg kunne få en fin Sako til en god pris.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Tonnytot » 4. sep 2014, 10:58

Follow the white wabbit - Jeg ville vælge en .308win i forhold til udvalg og pris af ammunition og velegnethed til træning.
Det ville jeg også, uden tvivl.
Som første - og i et stykke tid - eneste riffel, er det efter min mening den bedste kaliber, man kan smide penge efter.

Senere kan man selvfølgelig altid købe flere rifler i andre kalibre, hvilket helt bestemt er en spændende verden!

Mht valg af riffel, så er alt hvad der (som nyt og før rabat) koster fra cirka 7-8 kilo og opefter interessant. Så begynder det mekaniske og alt andet så småt at blive lækkert. Dette er bare min erfaring, og andre vil nok mene noget andet.
Jeg har en meget pålidelig 8.000 kroners (Browning X-bolt) riffel, der skyder lige så præcist som genboens meget pålidelige 12.000 kroners (Sako A7) riffel.
Det der med præcision handler ofte om den rette ammunition.

De omtalte priser er de priser, der står på sedlerne i forretningen. Altså før rabatter.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af 308 W » 4. sep 2014, 11:22

Tikka T3 i 308 win ville uden tvivl være mit valg, monteret med en Sonic45 lyddæmper [emoji106]

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

Strandbygaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. apr 2011, 15:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Been thanked: 2 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Strandbygaard » 4. sep 2014, 11:53

Jeg ville også gå efter 308win - det er måske "lidt kedeligt", men det virker og udvalg og priser på ammunition er der ikke mange andre kalibre der kan matche med mindre man selv lader. Og så ville jeg helt sikkert også prioritere lyddæmperen. Komforten er bare så meget bedre med dæmper!

Om det så er en Tikka, Remington, Browning eller noget helt fjerde er nok mest en smagssag. Personligt kan jeg også rigtig godt lide Ruger 77, omend nogen nok vil mene at kvaliteten ikke er på højde med de andre.

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Brønden » 4. sep 2014, 12:07

Tikka T3 i 308Win. med en Danish Guntech lyddæmper og en Meopta 3-12x50 på toppen i stål montager.

lidt billigere.

Rem700 i 308. igen med Danish guntech lyddæmper og en Meopta 3-12x50 på toppen i stål montager.

Aftræk på det hele sættes til 1 Kg fra butikken. Og køb en rigtig god rem, samt et ekstra magasin.


6.5x55 er at fortrække. Men du kan ikke bruge den i polen til grise. 30.06.. KUN HVIS DU får lyddæmper på. igen 30.06 er kun 5% kraftigere, men du får dyre ammo og 20% mere rekyl.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Tonnytot » 4. sep 2014, 14:01

Brønden skrev:6.5x55 er at fortrække. Men du kan ikke bruge den i polen til grise. 30.06.. KUN HVIS DU får lyddæmper på. igen 30.06 er kun 5% kraftigere, men du får dyre ammo og 20% mere rekyl.
En (meget let) T3 Lite i 30-06 er faktisk ikke optimal at ligge på skydebanen med. Den sparker lidt for hårdt, til at det er sjovt i længden.
Og har man givet 20.000 kr væk i forretningen, er det lidt en sur følelse at skulle tænke "Nå, nu er jeg for øm i skulderen" i stedet for at bare blive ved med at skyde.
Nu får jeg sikkert hug af rekyl-elskerne, men pyt. :mrgreen:

MEN igen, en lyddæmper kan gøre underværker. Jeg er kæmpestor fan af lyddæmpere.
Frihed frem for alt

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Sv: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af T-REX » 4. sep 2014, 15:07

Jeg har en Steyr Mannlicher M72 i 30-06. Den vejer 3.2kg med kikkert.
Efter ca. 20 skud begynder jeg at være øm. Efter 40 holder det op med at være skægt...
Så jeg vil fraråde en let riffel i 30-06. Med mindre du får dæmper på.
.308 ville være mit førstevalg.
Og du skal ikke være bange for at købe brugt. Selvom det er lækkert med en helt ny.
Du kan sikkert gå en klasse op i kvalitet. Ved at tage en brugt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

JonasC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. sep 2014, 00:35
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af JonasC » 4. sep 2014, 17:31

Mange tak for alle svarene, jeg kan godt hører der er udbredt stemning for en .308 hvilket jeg bestemt vil tage med i overvejelserne. Skulle jeg ske at strække budgettet til 15k for riflen alene hvad tænker i så? Jeg er ret sikker på at kikkerten bliver den fra Meopta jeg startede med at nævne og tænker at jeg gerne vil have en riffel i syntetisk materiale. Jeg har haft både en browning x-bolt og en tikka T3 i hånden og jeg vil sige at jeg ikke synes x-bolten føles særlig veludført, omend der ikke er nogen tvivl om at det er en fin riffel til prisen, det er dog også hvad jeg hører bøssemagerne jeg har snakket med sige. Tikka T3'en føles bedre men har endnu ikke helt overbevist mig :) - jeg er vant til at skyde lidt på bane med min fars Sauer 202, men det er også en helt anden prisklasse, det er dog en super riffel. Det eneste jeg ikke lige har haft fingrene i er modellerne fra Sako, men har hørt at det er nogle lækre rifler, hvor finish er en tand bedre end på Tikkaen. Sako 85 og Sauer 202 Extreme kunne måske være mulige kandidater tænker jeg? Yderligere input modtages med kyshånd :)

Jonas

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af LFuppen » 4. sep 2014, 18:08

Der er en del, som ikke kan håndtere andet end maks. en .308 win. Derfor deres valg incl. at bundstykke og riflen skal være så kort som muligt, da de ikke kan løfte riflen længe ad gangen :mrgreen: . At riflen så bliver fyldt med andet udstyr, snakkes der så ikke højt om :neutral:
En 30.06 yder ca. 12-15% mere kraft end en .308 win og ammunition til 6,5x55, 308 win og 30.06 fås i mange udvalg og de fleste steder ikke den store forskel i pris.
Lader du ikke selv, så glem de sære kaliber Bessie er inde på. Ammunitionen er alt for dyrt

Lauritz.com kan du ofte gøre en godt køb incl. en kikkert

Og, lyddæmper tager en del af braget og rekylen - så kan selv en spinkel kvinde håndtere en 30.06 :smile:
Men, selvfølgelig - ikke den gruppe af personer, som der er flest af på NVF
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af TheDarkSide » 4. sep 2014, 18:26

Sako 75 og 85 er lækre rifler. A7 er ikke noget særligt i forhold til.
Men nu du skriver at du vil købe en Meopta, som står til ca. 8000 kr. Det er en god kikkert, helt sikkert. Men har du overvejet at bruge et sjat mere og få noget der er endnu bedre? Det er dyrt, hvis du om 3 år, vil have en god Zeiss eller Swarovski til 12.000, som en en tand bedre end Meoptaen. Du står så med din Meopta, som de har givet 7000 for og du kan måske få 4000 for den, nok kun 2500-3000 ved en butik. Så har du tabt 3-4000, som du lige så godt kunne have brugt på din drømmekikkert til at starte med. Jeg har selv været prøvet at starte med en billig kikkert, så en lidt dyrere og til sidst sidder der det jeg altid gerne ville have haft, men jeg har bare betalt alt for meget for at komme dertil.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Kleth » 4. sep 2014, 18:35

TheDarkSide skrev:Sako 75 og 85 er lækre rifler. A7 er ikke noget særligt i forhold til.
Men nu du skriver at du vil købe en Meopta, som står til ca. 8000 kr. Det er en god kikkert, helt sikkert. Men har du overvejet at bruge et sjat mere og få noget der er endnu bedre? Det er dyrt, hvis du om 3 år, vil have en god Zeiss eller Swarovski til 12.000, som en en tand bedre end Meoptaen. Du står så med din Meopta, som de har givet 7000 for og du kan måske få 4000 for den, nok kun 2500-3000 ved en butik. Så har du tabt 3-4000, som du lige så godt kunne have brugt på din drømmekikkert til at starte med. Jeg har selv været prøvet at starte med en billig kikkert, så en lidt dyrere og til sidst sidder der det jeg altid gerne ville have haft, men jeg har bare betalt alt for meget for at komme dertil.
Det er faktisk en god pointe.
- Den sjove side er, at det til den tid vil være en god undskyldning for at købe en riffel mere at sætte under den billige kikkert, f.eks. en 8x57IS :biggrin:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. nov 2005, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 24 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Langebo » 4. sep 2014, 20:46

http://www.tommerupjagtogfiskeri.dk/tilbud/

prøv her om ikke du kan få en 202 til 15-16000kr
de plejer også at være ret skarpe på prisen på kikketer

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af MadsenRex » 4. sep 2014, 20:54

Langebo skrev:http://www.tommerupjagtogfiskeri.dk/tilbud/

prøv her om ikke du kan få en 202 til 15-16000kr
de plejer også at være ret skarpe på prisen på kikketer
Enig, det er klart de billigste på især Blaser og Zeiss.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af LFuppen » 4. sep 2014, 21:23

Alt efter hvor trådstarteren kommer fra, kunne vedkommende også selv besøge jagtbutikker i sin omgangskreds for at se, hvad butikkerne kan byde på. Ikke sikkert, at de bedste tilbud skal findes på internettet. Og en god grund til, at danne sig et indtryk af de enkelte butikker ved et fysisk besøg er altid godt.

Mange jæger ønsker sig en ny riffel, men der findes mange brugte rifler rundt i butikkerne, som ikke har skudt mange skud :blink:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Tonnytot » 4. sep 2014, 22:42

Gid at jeg skulle købe min første riffel, igen.
Det var så fedt og spændende, kan jeg huske. :smile: :biggrin:
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Bessie4ever » 4. sep 2014, 22:57

Jeg bliver helt trist, den dag hvor jeg skal til at sælge en riffel rykker tættere og tættere på
Ser kan ikke være flere i skabene og der er ikke plads til flere skabe :cry:
Perfect! Thats is good enough for me

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Brønden » 5. sep 2014, 11:31

Tikka er fuldt på højde teknisk og præcision ( måske endda overlegen) som Sauer, Sako, blaser.. Finish af skæfte og skæfte materialer er så der hvor de andre er overlegen ud fra fabrikken.

Hvad jeg har oplevet de sidste år med sauer, skal jeg aldrig eje en, Sako er for dyrt i forhold hvad man får ved Tikka. Og Blaser er bare ikke mig. Tror ikke på de kan tåle nogle tæsk uden at gå i stykker!

Hvis du skal have den optimale riffel med det samme så kig på en

T3 Varmit Staniless i 308. få den kortet til 20" med gevind til dæmperen.
Der skal forstørret græbs kugle på bundstykket.
Smid den i et Mc millan ( HTG for traditionelt, A3 for vertical græb ) Glasfiber skæfte, med AICS bundmetal eller køb et par 5 skuds til det originale. ( få butikken til at æde det originale skæfte )
https://www.mcmillanusa.com/mcmillan-ri ... 40a-1-htg/ Eller deres A1-3
Det hele skal så beddes og aftrækkes skal sættes ned til 1 kg.

Det vil give dig den bedste combo af præcision, minimum velgiehold og vægt som jeg kan forestille mig.
Remington kan også bygges sådan, men de har lidt svagere udtrækker, samt går der noget tid inden bundstykket køre lige så godt. ( det skal slides til )

Men så er du omkring de 20.000 men du får en fantastisk semi Custom riffel.
Hvis det er helt skidt med vægten for dig, så skal du bare finde en Tikka T3 lite med standard løb. T3 varmit vil være lidt tungere. Men også mere præcis.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af 308 W » 5. sep 2014, 13:06

Jeg har en Tikka T3 Super Varmint 308 win, den er stainless med picatinny rail, justerbart skæfte, 60 cm pibe som er kortet ned til 50 cm M18x1 gevind. Sonic 45 lyddæmper

Fantastisk skydejern til prisen! [emoji4][emoji106]
BilledeBillede

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Sierra13 » 5. sep 2014, 16:01

Jeg er selv ejer af en 308win, som allround riffel,
Kunne jeg vælge om skulle jeg have en 6,5x55
6,5x55 har simpelthen så mange fordele ifht til 308win

6,5x55 fordele

*Bedre SD, som giver bedre dybde penetration
*Bedre BC, som giver mindre vindafdrift og mindre energitab på lange afstande, samt velegnet til lange flyveture (og det der er svært ved jagt og skydning er ikke afstanden, men vinden!)
*Billigere i drift. Både jagt og træningsammunition er billigere og nemmere tilgængeligt.
*Langt bedre ballistik en 308win. (grundet BC og Hastighed)
*Mindre rekyl
*Udnyttelse af den lange lås (såfremt du vælger en tikka, hvor du uanset hvad får en lang lås, hvorfor så ikke få en patron der passer deri?

308Win fordele
*Kæmpe marked udenfor europa
*Højere anslags energi
*kan være i en kort lås, hvis man går op i det
*Nogle steder i tyskland er der vidst minimumskrav at til drivjagt skal man minimum have 7mm kugle..
*Kan anvendes med Homogene kugler og stadig overholde gældende dansk lovgivning. (Men mon ikke hvis vi får "Bly-fri" krav, at de ændrer anslagsenergi'erne...??)

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Sierra13 » 5. sep 2014, 16:04

Brønden skrev:Tikka T3 i 308Win. med en Danish Guntech lyddæmper og en Meopta 3-12x50 på toppen i stål montager.

lidt billigere.

Rem700 i 308. igen med Danish guntech lyddæmper og en Meopta 3-12x50 på toppen i stål montager.

Aftræk på det hele sættes til 1 Kg fra butikken. Og køb en rigtig god rem, samt et ekstra magasin.


6.5x55 er at fortrække. Men du kan ikke bruge den i polen til grise. 30.06.. KUN HVIS DU får lyddæmper på. igen 30.06 er kun 5% kraftigere, men du får dyre ammo og 20% mere rekyl.
Man må da godt bruge 6,5x55 til jagt på svin i polen?
Det var vidst hvad jeg kunne finde på polsk jagtlov?




§ 3. 1. Do wykonywania polowania oraz odstrzaùu zwierzàt stanowiàcych nadzwyczajne zagroýenie dla ýycia, zdrowia lub gospodarki czùowieka dopuszczona jest wyùàcznie myúliwska broñ palna, z której po maksymalnym zaùadowaniu moýna oddaã najwyýej szeúã pojedynczych strzaùów; magazynek broni samopowtarzalnej moýe zawieraã najwyýej dwa naboje.

2. Polowanie na zwierzynæ grubà odbywa siæ, z zastrzeýeniem ust. 3, wyùàcznie przy uýyciu myúliwskiej broni palnej o lufach gwintowanych i kalibrze minimum 5,6 mm oraz stosowanych do niej naboi myúliwskich z pociskami póùpùaszczowymi, które w odlegùoúci 100 m od wylotu lufy posiadajà energiæ nie mniejszà niý:

1) 2500 J przy polowaniu na ùosie; (elg)
2) 2000 J przy polowaniu na jelenie, daniele, muflony i dziki;(kronvildt, dåvildt, mufflon og vildsvin)
3) 1000 J przy polowaniu na sarny i dziki warchlaki; (Råvildt og små vildsvin)
4) 500 J przy polowaniu na drapieýniki. (rovvildt/niedervildt)
3. Na zwierzynæ, o której mowa w ust. 2, z wyjàtkiem ùosi i jeleni byków, dopuszcza siæ polowanie z broni o lufach gùadkich, z uýyciem myúliwskich naboi kulowych.
4. Do wykonywania polowania na zwierzynæ drobnà, z zastrzeýeniem ust. 5, uýywa siæ wyùàcznie myúliwskich naboi úrutowych ze úrutem o úrednicy do 4,5 mm. (til rovvildt/niedervildt tillige ned til 4,5mm)
5. Na drapieýniki poluje siæ uýywajàc myúliwskich naboi kulowych wymienionych w ust. 2 i 3, myúliwskich naboi úrutowych wymienionych w ust. 4 lub naboi myúliwskich z pociskami peùnopùaszczowymi'

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Bessie4ever » 5. sep 2014, 16:36

Også det jeg kunne finde og i teorien må man så benytte en 243 til det hele.
Perfect! Thats is good enough for me

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af C-X » 5. sep 2014, 17:38

Morten273 skrev:Jeg er selv ejer af en 308win, som allround riffel,
Kunne jeg vælge om skulle jeg have en 6,5x55
6,5x55 har simpelthen så mange fordele ifht til 308win

6,5x55 fordele

*Bedre SD, som giver bedre dybde penetration
*Bedre BC, som giver mindre vindafdrift og mindre energitab på lange afstande, samt velegnet til lange flyveture (og det der er svært ved jagt og skydning er ikke afstanden, men vinden!)
*Billigere i drift. Både jagt og træningsammunition er billigere og nemmere tilgængeligt.
*Langt bedre ballistik en 308win. (grundet BC og Hastighed)
*Mindre rekyl
*Udnyttelse af den lange lås (såfremt du vælger en tikka, hvor du uanset hvad får en lang lås, hvorfor så ikke få en patron der passer deri?

308Win fordele
*Kæmpe marked udenfor europa
*Højere anslags energi
*kan være i en kort lås, hvis man går op i det
*Nogle steder i tyskland er der vidst minimumskrav at til drivjagt skal man minimum have 7mm kugle..
*Kan anvendes med Homogene kugler og stadig overholde gældende dansk lovgivning. (Men mon ikke hvis vi får "Bly-fri" krav, at de ændrer anslagsenergi'erne...??)
.308 Win fordele - fortsat:
*Længere levetid på piben
*Flere tilgængelige typer ammo på verdensplan
*Det er oftere til at finde våben med kortere piber - hvis man er til det
*Bedre egnet til subsonisk
*På jagtligt relevante afstande (<200 m), kan en 6,5x55 ikke noget særligt, som en .308'er ikke kan mindst lige så godt :mrgreen:

Ret beset - er rekylet mærkbart mindre ved 6,5x55?
Jeg skal langt tilbage til min tid som "børne-skytte" for at erindre rekylet - uden sammeligningsgrundlag dengang, i øvtigt - og jeg er vokset en del siden. Med dæmper betyder det jo ingenting.

http://netnatur.dk/jagtvaben/vaben/riff ... ukkeriffel
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Første jagtriffel, hjælp :)

Indlæg af Kleth » 5. sep 2014, 20:04

M.h.t. flade baner
Http://netnatur.dk/jagtvaben/vaben/riff ... ukkeriffel
Det betyder mere at vælge den rigtige ammunition.
Jeg tror ikke på at nogle kaliber er dårligere end andre, det er et spørgsmål om anvendelsen.


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar