Valg af AYA S/S til renovering: hvad skal jeg se efter?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
DennisKN
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. aug 2013, 19:20
Interesser: Jagt, fiskeri, mekanik
Geografisk sted: Herning

Valg af AYA S/S til renovering: hvad skal jeg se efter?

Indlæg af DennisKN » 12. nov 2014, 20:48

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig en S/S og har forelsket mig lidt i mærket aya. Dog har jeg nogle spørgsmål omkring mærket og de forskellige modeller. Jeg havde tænkt mig at købe et billig gevær og shine det op. Det skal være i kaliber 12/70 eller 12/76.

Hvad er forskellen på en hunters gun og en shooting star?

Er der andre modeller som jeg burde overveje og hvad er forskellen på disse?

Er der nogle årgange man skal fravælge?

Hvad skal man være særlig opmærksom på når man køber?

Kan de alle klare stål hagl og hvis ikke fra hvilken årgang kan de klare trykket fra stålhagl?

Har I lavet forbedringer på jeres våben og eventuelt hvordan?

Mit budget er op til 3.000 kr. Jeg kan selv adskille og eventuelt udskifte ødelagte dele. Brunering har jeg ikke prøvet men er ikke bange for at prøve dette. Skæfte renovering har jeg gjort et par gange efterhånden.

På forhånd tak for hjælpen
Senest rettet af Refraktorius 29. nov 2014, 21:18, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift. 10000 brugere fortjener det

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Valg af AYA S/S til renovering

Indlæg af Langenge » 12. nov 2014, 20:51

De kan alle, hvad angår tryk, anvende stålhagl.
Men du kan få problemer med en meget stram trangboring og stålhagl, så find en AYA med mindst mulig trangboring, så er du fint skydende, også med stålhagl :razz:

EDIT: Du spørger: "hvad skal man være mest opmærksom på?" Svar: Trangboring, slør i hovedbolten og rust.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

DennisKN
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. aug 2013, 19:20
Interesser: Jagt, fiskeri, mekanik
Geografisk sted: Herning

Re: Valg af AYA S/S til renovering

Indlæg af DennisKN » 13. nov 2014, 08:55

Svar: Trangboring, slør i hovedbolten og rust

Vil de være tilstrækkeligt med en trangboring på 1/4 og 1/2 (Jeg har ikke lige så meget forstand på trangboring)?

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Valg af AYA S/S til renovering

Indlæg af LQS » 26. nov 2014, 04:30

nogen der ved hvor der står en fin billig AYA, med fuld trangboring på begge løb? for så kunne jeg godt være køber.
MVH søren

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Valg af AYA S/S til renovering: hvad skal jeg se efter?

Indlæg af EMD » 4. dec 2014, 08:41

Hunters Gun'en er den absolut billigste Aya model, som tydelig ses på den mekaniske udførsel. Det er dog et udmærket gevær at skyde med, men du må max. give 1000 kr. for sådan et gevær.
Herefter kommer shootingstar, Silverpoint, Sherwood, Ambassador, goldpoint, nogenlunde i den nævnte rækkefølge.
Trangboringen skal være over halv til skydning med stålhagl. Typisk er forløbet halv og enkelte er med 1/4 boring. Så normalt vil det kun være bagløbet som skal bores op. Den er typisk 3/4, dog er enkelte med 1/1 (hel) borring Hvis bagløbet er hel og forløbet er 3/4, skal begge løb bores op.
Opboring af bagløbet og trykprøve til 1200 kg. koster mellem 1000 og 1500 kr. ved en bøssemager. Hvis du undlader at trykprøve kan du kun anvende standart patronerne, som i dag ligger i den svage ende af scalaen, men ok, de er som regel gode nok til alm. jagt. Det er nok mere den psykologiske effekt, at man tror lidt mere på sine patroner. Ved trykprøvning kan du anvende lidt kraftigere patroner, F.eks. Bornaghi 32 gram med udgangshasstighed på 450 m/s og som trykker op til 1050 kg.

Jeg her selv en gammel Zabala Hermanos, som var åbnet op på trangboringen, men som jeg har fået trykprøvet til 1200 kg. Det er nu et billigt og godt gevær, som kan skyde med de fleste 70 mm patroner på markedet.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Valg af AYA S/S til renovering: hvad skal jeg se efter?

Indlæg af Langenge » 14. dec 2014, 13:42

"Hunters gun" fra AYA er en dejlig solid, velskydende og billig bøsse.
Den findes også med forskellige typer skæfter.
Jeg har en med kontinentalt skæfte (og afkortet løb) og en med engelsk skæfte:
Vedhæftede filer
aya-700.jpg
aya-700.jpg (60.34 KiB) Vist 6174 gange
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar