Mauser M03

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Mauser M03

Indlæg af 70er drengen » 4. dec 2014, 15:28

Hej på forummet.

Efter at have taget tilløb de første 35 år af mit liv har jeg endeligt fået taget mig sammen og har tilmeldt mig et kursus med henblik på at tage jagttegn. Da jeg lider af uhelbredelig GAS (Gear Acquisition Syndrome) har jeg allerede brugt en del tid på at kigge på grej. I den forbindelse har jeg kigget meget på en Mauser M03 som jeg synes er fantastisk lækker.

Jeg har dog følgende spørgsmål som jeg håber at i kan svare på da jeg ikke kan finde tilstrækkelig information om det på nettet.

jeg kan se at Mauser laver piber til M03'eren i både diameter 17 og diameter 19.
spørgsmål 1: Kan det samme skæfte bære begge typer pibe eller er skæftet lavet til en bestemt diameter pibe?
Spørgsmål 2: Hvad er fordele og ulemper ved de 2 diametre? (Jeg tænker at det påvirker varmeafgivelsen fra løbet, men hvad ellers?)

Jeg vil gerne kunne skyde alt fra papir på skydebanen til elg i Sverige og måske en tur til Afrika efter en gnu eller impala på sigt . Jeg har kigget på kaliber 8x57js og det jeg kan læse mig til på nettet tiltaler mig, både med hensyn til ballistik samt det historiske aspekt i og med at det er en klassisk Mauser kaliber. Riflen skal desuden bruges af min kæreste som jeg i øvrigt tager jagttegn sammen med. Jeg tænker i den forbindelse på at købe en vekselpibe i .223 rem til skydetræning og for at hun har en mindre kaliber at træne med da hun aldrig har skudt andet end nytårsraketter af :giggle:
Spørgsmål 3: Hvad tænker i om kombinationen af .223 REM og 8x57JS? Vil den kunne løse den opgave jeg beskriver ovenfor?

Sidst men ikke mindst er jeg lidt i tvivl om jeg skal kigge på træ- eller syntetisk skæfte. Jeg synes at træet er pænest, men som tidligere officer i hæren ved jeg at syntetiske skæfter er fantastiske når det er tid til vedligeholdelse.
Spørgsmål 4: Er der noget jeg bør overveje vedrørende skæftevalg som jeg ikke selv har beskrevet for oven?

Jeg er godt klar over at flere måske tænker at M03'eren ikke er en begynderriffel, men jeg har en del skydetræning fra hæren (inklusive en tur i Afghanistan) og ved mit nuværende job i politiet, så jeg har ikke noget imod at min første riffel eventuelt skal være min eneste resten af livet. Derfor vil jeg også hellere købe noget lækkert første gang i stedet for at skifte en billig riffel ud om 2 år.

Jeg ser meget frem til at læse jeres svar og takker på forhånd for at i tager jer tiden til at skrive.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Mauser M03

Indlæg af TheDarkSide » 4. dec 2014, 16:12

2: 19 mm vil måske være lidt mere præcis (især ved lange skudserier). Riflen bliver knap så let at bære med rem pga. mere vægt. Forskellen er dog ikke kæmpestor. Hvis du ikke skal en hel masse på skydebanen, så vælg 17 mm.

3: 223 og 8x57 dækker "det meste", et fint valg hvis du spørger mig. Dog er 308 mere tilgængelig, lidt billigere i ammunition generelt og kan det samme.

4: Jeg er selv blevet omvendt fra træ til syntet. Syntet er vejen frem på rifler, ingen tvivl om det. Dog er syntetskæfterne på billigere rifler tit noget skrammel.

Fornuftigt at købe kvalitet fra start af. Det er møjdyrt at købe først en ny, "billig" riffel med tilsvarende billig kikkert på til i alt 6-12.000, hvis man vil sælge det igen om 2 år.

Køb nu for guds skyld en rigtig god kikkert du kan bruge til det meste. Forstørrelse 3-12 eller noget deromkring.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Mauser M03

Indlæg af Carsten Bo » 4. dec 2014, 16:13

Hej. Velkommen. M03 er en glimrende begynderriffel. med hensyn til pibetykkelse og skæftet. Så må skæftet og piben ikke have kontakt. De fleste foretrækker en lille afstand mellem pibe og skæfte. Derfor vælger man skæfte efter pibens tykkelse. En 19 mm pibe er tungere og tykkere end en 17 mm pibe. En 17 mm pibe kan være i et 19mm skæfte men ikke omvendt. Til almindelig skydning er en 17mm pibe alt rigeligt også rigeligt at slæbe rundt på i Afrika. Kaliberen kan skyde alt i Europa, men kommer til kort i Afrika på de største vildtarter. Der er ingen problemer i at have en 223 i vekselpibe. Alt efter temp og smag så er der lige fra plastic skæfte og til dyrt åndenød fra tyrkiet at holde på.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Mauser M03

Indlæg af 357Magnum » 4. dec 2014, 16:25

Spørgsmål 2: Hvad er fordele og ulemper ved de 2 diametre? (Jeg tænker at det påvirker varmeafgivelsen fra løbet, men hvad ellers?)
En tyk pibe er stivere end en tynd, hvilket giver mindre svingninger under skudafgivelse. En tyk pibe tager også længere (=flere skud) om at blive varm. Den holder så tilsvarende godt på varmen bagefter.

Den tunge vejer naturligvis mere og skal du pürsche meget rundt, vil du sikkert glædes over en let riffel.

Til alm. jagtbrug samt træning på skydebanen vil en 17 mm være et godt bud. Bliver det mere skydebane end jagt, er 19 mm lækker. Især hvis du vælger en kort pibe (20" eller 22") får du mange fordele på moderat vægt. Når du skal klasker en lyddæmper på, bliver den stadig ikke "for lang" - som jeg tror mange jægere med 24" piben har måtte indse.

Spørgsmål 3: Hvad tænker i om kombinationen af .223 REM og 8x57JS? Vil den kunne løse den opgave jeg beskriver ovenfor?
.223 Rem er en glimrende kaliber til nyjægeren, der vil træne billigt og jage råvildt og nedad. Lav rekyl, høj præcition og flad kuglebane. Husk at få en pibe med en stigning af riffelgange, som passer til tunge projektiler egnet til jagt.

8x57 er en klassisk tysk kaliber, der kan sammenlignes med den amerikanske .30-06. Du vil være dækket rigtigt godt ind til al skandinavisk vild. Når turen går til Afrika er impala ej heller noget problem, men bevæger du dig op i gnu og størrer arter, begynder kaliberen at være marginal. Kan du dræbe dyret? Sikkert - men ikke nødvendigivs på 150-200 meter og med et enkelt skud. Jeg så en jagtkammerat sætte fem okay-skud i/omkring motorrummet på en red hartebeest med en 30-06'er, før den forendte. Bring enough gun!

En ekstra vekselpibe i større kaliber kan derfor være en løsning. Det kunne være 9.3x62 (mit eget valg til Afrika), .338 WinMag eller .375 H&H.

En anden kombi til kalibervalg kunne være en 6.5x55 mm til billig træning, skydning på lang afstand til pap samt medium skandinavisk vildt. Stort skandinavisk vildt (vildsvin, elg og bjørn) samt Afrika kunne så være en af de tre førnævnte eller tilsvarende i samme klasse. Det kommer lidt an på om du synes det er sjovt at have en ekstra vekselpibe til specialformål eller blot forsøger at holde en fornuftig økonomi på projektet.

Husk også at tjekke hvilke kalibre, der går sammen mht. vekselpiber, bundstykkehoveder og magasiner.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: Mauser M03

Indlæg af 70er drengen » 4. dec 2014, 17:38

Hej "the dark side", "Carsten Bo" og "Magnum357".

Tak for jeres fyldestgørende svar. Der er en del hobbyforums som kunne lære noget af NFV hvad angår lysten til at hjælpe nye i "branchen".

På baggrund af jeres svar tænker jeg at jeg allerede kan konkludere at en diameter på 17 vil passe mig fint. Jeg er en ganske habil skytte i forvejen og har ikke de store forhåbninger om at skulle meget på skydebanen andet end for at vedligeholde mine færdigheder. Derfor tænker jeg at 17 i diameter er rigeligt.

Med hensyn til kaliberen er jeg stadig rimeligt interesseret i de 2 jeg foreslår, men jeg skal bestemt kigge nærmere på 6,5 x 55, .308 og 9,3x 62. Så længe jeg bare får en riffel min kæreste kan træne med dagen lang og en vekselpibe der kan nedlægge en elg er jeg tilfreds. Og med hensyn til brug i Afrika forstår jeg udmærket pointen i at tage en fornuftig størrelse riffel med. I så fald tror jeg godt at rådet om en ekstra vekselpibe i eksempelvis .375 H and H kunne blive relevant. Hvis muligheden for sådan en tur skulle opstå er økonomien jo i forvejen rimeligt heftig, så en pibe fra eller til gør det vel ikke mere "tåbeligt" i forhold til økonomien.

Skæftet er jeg stadig i tvivl om. Den ene djævel på skulderen siger at jeg skal vælge det klassiske træ til en klassik riffel mens den anden siger at det syntetiske skæfte er nemmere at holde pænt. Der er heldigvis temmelig lang tid til at jeg kan købe en riffel så jeg har tid til at tænke lidt mere over det.

Jeg siger endnu en gang tak for kommentarerne og glæder mig til hvad resten af forum har at sige.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mauser M03

Indlæg af C-X » 4. dec 2014, 17:53

Overvej igen, om ikke det var en idé med mere end én riffel. At have en mindre riffel stående klar i skabet, er ingen dårlig løsning. Så kan din/jeres .223 R være tilpasset hende, som primær skytte. Du kan sagtens finde en let brugt .223 R til rimelige penge. Du skal alligevel nok have et stykke optik til hver pibe, samt dertil montageringe. Prisforskellen er pludselig til at overse. Som en bonus kan I således også jage/skyde samtidigt.

Måske er det heller ikke dig, men en instruktør, der skal holde hende under kyndig vejledning på skydebanen, mens du selv foretage dig noget.

Kig evt. denne tråd om rifler i fælleseje.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Mauser M03

Indlæg af Rixen » 4. dec 2014, 18:07

Når nu dit GAS syndrom er så udpræget. Vil jeg da slå et slag for at du også kigger lidt på lyddæmpere til din kommende riffel.

En lyddæmper forøger skydeglæden voldsomt! :biggrin:


Personligt kan jeg anbefale ASE Utra og MAE lyddæmpere. Jeg har prøvet nogen af de billigere dansk producerede dæmpere, og jeg er ikke imponeret.
Favoritten er min ASE Utra SL5.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Mauser M03

Indlæg af Bessie4ever » 4. dec 2014, 18:11

Velkommen til. Jeg bliver altså nød til at anbefale dig cal 280Rem
Jeg bliver bare mere og mere glad for mine :biggrin:
Den kan du sætte op til et meget bredt område pga performance og et enormt stort projektil udvalg
Perfect! Thats is good enough for me

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Mauser M03

Indlæg af Kalthoff » 4. dec 2014, 18:13

70er drengen skrev:Riflen skal desuden bruges af min kæreste som jeg i øvrigt tager jagttegn sammen med.
Er I så ens i størrelse, armlængde etc. at I kan finde et riffelskæfte der passer godt til jer begge?

Mindre forskelle i størrelse kan nok kompenseres med aftagelige skæftebagstykker der gør skæftet et par cm længere. Men der er grænser for hvad der kan blive godt.

MortenN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. okt 2014, 14:38
Interesser: Jagt, LR, etc..
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Brædstrup
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Mauser M03

Indlæg af MortenN » 4. dec 2014, 19:58

Rixen skrev:Når nu dit GAS syndrom er så udpræget. Vil jeg da slå et slag for at du også kigger lidt på lyddæmpere til din kommende riffel.

En lyddæmper forøger skydeglæden voldsomt! :biggrin:


Personligt kan jeg anbefale ASE Utra og MAE lyddæmpere. Jeg har prøvet nogen af de billigere dansk producerede dæmpere, og jeg er ikke imponeret.
Favoritten er min ASE Utra SL5.
Nu du nævner MAE, har du så nogen på hånden der forhandler dem herhjemme?
Er selv rigtig lun på dem!

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Sv: Mauser M03

Indlæg af Glockster » 4. dec 2014, 20:58

MortenN skrev:
Rixen skrev:Når nu dit GAS syndrom er så udpræget. Vil jeg da slå et slag for at du også kigger lidt på lyddæmpere til din kommende riffel.

En lyddæmper forøger skydeglæden voldsomt! [emoji3]


Personligt kan jeg anbefale ASE Utra og MAE lyddæmpere. Jeg har prøvet nogen af de billigere dansk producerede dæmpere, og jeg er ikke imponeret.
Favoritten er min ASE Utra SL5.
Nu du nævner MAE, har du så nogen på hånden der forhandler dem herhjemme?
Er selv rigtig lun på dem!
Du kan sende HappyNanoq en PM[emoji2]
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Sv: Mauser M03

Indlæg af Rixen » 4. dec 2014, 21:09

Glockster skrev:
MortenN skrev:
Rixen skrev:Når nu dit GAS syndrom er så udpræget. Vil jeg da slå et slag for at du også kigger lidt på lyddæmpere til din kommende riffel.

En lyddæmper forøger skydeglæden voldsomt! [emoji3]


Personligt kan jeg anbefale ASE Utra og MAE lyddæmpere. Jeg har prøvet nogen af de billigere dansk producerede dæmpere, og jeg er ikke imponeret.
Favoritten er min ASE Utra SL5.
Nu du nævner MAE, har du så nogen på hånden der forhandler dem herhjemme?
Er selv rigtig lun på dem!
Du kan sende HappyNanoq en PM[emoji2]
Jeps. Kontakt Happy.

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Mauser M03

Indlæg af SHR 30.06 » 5. dec 2014, 10:34

70er drengen skrev:Da jeg lider af uhelbredelig GAS (Gear Acquisition Syndrome)
Siden du har bevæget dig ind på våben og jagt, så vil min umiddelbare diagnose være at du lider af den knap så almindelige underart af GAS, kaldet Armas Nummeralis. Det er yderst svært at blive helbredt for med mindre man køber finske kvalitetsrifler :rolf:

Du har kig på en rigtig fornuftig riffel som du helt sikkert ville blive glad for. Jeg har dog lidt kommentarer til dine overvejelser.

Ser man på økonomien så vil du altid kunne købe en ny pibe til en M03. problemet er at de faktisk tit løber op i rigtig mange penge (5.100 for et standardløb. 8.500 kr for et magnumløb og 13-14.000 for et specialløb) for du vil typisk også købe en montage mere (listepris 3.400kr) og måske en rekyledæmper (1.900kr i listepris). Skal der et andet magasin med så koster det også, lige som et andet bundstykkehovede (listepris: 1.850 kr) skal med hvis du vil skyde med en 223 og kombinere det med en 8x57 eller en 9,3x62.

Så tager man alle forhold med i betragtning er det ikke det mest økonomiske at have mulighed for en vekselpibe.

Kalibermæssigt kan du få meget billig træningsammunition til 6,5x55 (rigtig god til damer også) 308w (den kender du jo allerde fra mili) og 30.06 (en 7.62 på speed). En 8x57 har ikke samme sortiment af træningsammu og den kan ikke mere end en 30.06. Men det er en rigtig god kaliber til jagt i Europa og den kan vælte det hele. Du vil ikke komme til at mangle power med den i kammeret. Men den placerer sig irriterende meget i midten af feltet så den vil kunne bruges som fremtidig argument mod at tilfredsstille din GAS yderligere (”Nej skat, du må ikke få en 338win mag. Du har en 8x57 og den kan næsten det samme”). Det ville jo være ærgerligt :giggle:

223rem kan du også få billig træningsammu til. Det er en kanonfed kaliber men den kræver at skytten sætter skuddet 100% korrekt på råvildt. Den har ikke samme gennemskudskraft som en 6,5x55. Jeg har selv skudt flere rådyr med en 222 og 223 og de virker fint. Alligevel er jeg tilbage på hvad jeg startede med for 15 år siden: en 6,5x55 igen :oops:

Derfor synes jeg du skal overveje denne kombination: en 308win suppleret med en 223rem. Der er slagkraft til både elg og gris i en 308 og masser af træningsskud og bukkejagt i en 223rem.

Derudover skal du overveje hvem af jer der skal bruge den, når i engang bliver inviteret på samme jagt. Det vil måske kunne give lidt ballade derhjemme hvis du snupper "hendes" riffel med på en jagt hvor hun også er inviteret hehe.

Så med det in mente vil jeg foreslå at du kigger på to rifler i stedet. En Mauser M12 er en helt fantastisk lækker riffel som koster ca 60% af hvad en M03 gør. I den får du ikke vekselpibesystem men til gengæld kan du køre med billige montager og driftssikkerheden er fuldt på højde med en M03. En anden der kunne være relevant til din kone kunne være en Sauer 101. De to minder meget om hinanden. Den løsning vil også lindre dine GAS symptomer mærkbart da du kan få TO skydere i stedet for bare en :biggrin:

Og så når du engang er kommet til fornuft kan du skifte det hele ud med en Tikka og en Sako :razz:
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Mauser M03

Indlæg af The Yeti » 5. dec 2014, 11:21

Jeg har en M03 og det er en helt fantastisk riffel. Den skyder virkeligt godt, selv tung rekyl er nem at optage, der er ingen afvigelser i sigtepunkt ved pibe og kikkert skifte og sikringen er genial. Der ud over er der perfekt at kunne vælge imellem at magasinet skal være løst, eller om det skal være låst fast og virke som en topladet internt magasin. Den behandling piberne har fået overgår langt hvad mine S&L piber er behandler med. Alt i alt er det en utroligt gennemarbejdet riffel som det altid er en fornøjelse at tage ud af skabet.

Husk i øvrigt at en af fordelene ved pibebytte er at aftrækket er helt det samme hver gang du skyder. Når det er sagt så kan jeg godt omstille min imellem min kære M03, min DL97 og min Savage .17hmr selvom de aftræk er meget forskellige.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Mauser M03

Indlæg af 458hunter » 5. dec 2014, 12:17

Jeg er også voldsomt begejstret for min Mauser M03 med meget kort 308win pibe med lyddæmper og en 7mm RM når der skal lidt mere smæk på (bruger den i praksis aldrig, men har dog skudt et par bukke med den). Ser intet behov for flere montager - jeg har en allround kikkert på til begge piber og klikker et par klik ved pibeskifte.

Super aftræk og helt igennem genial sikring. Præcisionen og også over gennemsnittet.

Det er en extreme med syntet skæfte fordi det er et værktøj til alt slags vejr og jeg ikke gider bruge tid på at rengøre unødigt. som tidligere nævnt er overfladebehandlingen på metaldelene helt utrolig effektiv. Jeg har budt den mange ting gennem flere år incl. opbevaring i fugtigt foderal uden der er et spor at se nogen steder.

Top karakter herfra!!

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: Mauser M03

Indlæg af 70er drengen » 5. dec 2014, 15:57

Hej med jer.

Endnu en gang vil jeg sige at det er en fornøjelse med et forum hvor folk er så villige til at hjælpe. Tak for det.

Jeg har læst de indlæg der er dumpet ind de sidste par dage, og der er bestemt flere ting der sætter tankerne i gang. Først og fremmest er det dejligt at høre andre M03 ejere sige at det er en god riffel. Jeg har intet sammenligningsgrundlag bortset fra militærets autommatvåben så det betyder meget for mig når erfarne skytter udtaler sig om geværet.

Kalthoff: Din kommentar om min kæreste og min størrelse er helt sikkert noget jeg er nødsaget til at tænke over. Vi er nemlig på ingen måde samme størrelse, og jeg tror at du har ret i at det kan gå hen og blive en udfordring at finde en riffel der passer til os begge.

Med hensyn til lyddæmpere er det ikke noget jeg pt. har tænkt det helt store over, men tak for kommentarerne alligevel.

SHR 30.06: Tak for din gennemgang af de forskellige kalibre og forslag til alternative rifler samt kombinationer af kalibre. Jeg er på ingen måde fastlåst i mit indledende forslag til hvad jeg søger, så jeg sætter kæmpe pris på andre forslag til en god endelig løsning.

Er der andre der har forslag til kombinationer af 2 kalibre som kan alt i Skandinavien?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mauser M03

Indlæg af C-X » 5. dec 2014, 17:54

En populær kombination, til vekselpiber, er 6,5x55 SE og 9,3x62 Mauser. Passer i samme låselængde og magasin.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Mauser M03

Indlæg af 308 W » 5. dec 2014, 19:02

70er drengen skrev:
Kalthoff: Din kommentar om min kæreste og min størrelse er helt sikkert noget jeg er nødsaget til at tænke over. Vi er nemlig på ingen måde samme størrelse, og jeg tror at du har ret i at det kan gå hen og blive en udfordring at finde en riffel der passer til os begge.

Er der andre der har forslag til kombinationer af 2 kalibre som kan alt i Skandinavien?

Så må du have et skæfte der er justerbart i længden , det tror jeg dog ikke at Mauser laver.

GRS [emoji56]

Mht 2 kalibre ville jeg også vælge 6,5x55 og 9,3x62.

Sendt fra min Sony Xperia Z3 Compact

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: Mauser M03

Indlæg af 70er drengen » 5. dec 2014, 19:28

6,5 x 55 og 9,3 x 62 er bestemt et kvalificeret bud som alternativ til .223 og 8x57IS som jeg selv kiggede på. Jeg skal lige kigge nærmere på de ballistiske data ved lejlighed.

Hvad tænker i omkring faste sigtemidler? Jeg kan se på andre tråde herinde at de fleste synes at det er rart at have, men hvor mange bruger reelt faste sigtemidler når i er på jagt?

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Mauser M03

Indlæg af Bessie4ever » 5. dec 2014, 19:36

Jeg har kun brugt faste sigtemidler til at ødelægge mine fuderaler med, og ridse bilen lidt og en trak lidt tråde ud at en enkelt striktrøje
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Mauser M03

Indlæg af MadsenRex » 5. dec 2014, 19:44

Bessie4ever skrev:Jeg har kun brugt faste sigtemidler til at ødelægge mine fuderaler med, og ridse bilen lidt og en trak lidt tråde ud at en enkelt striktrøje
Spot on

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mauser M03

Indlæg af C-X » 5. dec 2014, 20:25

Hvis du alligevel vil have en metaldåseanordning, der justerer de akkustiske egenskaber, monteret i enden af piben, vil det ikke give meget mening med faste sigtemidler. Hvis det var en Afrika/Alaska storvildt nedlægger, så ville jeg nok personligt vælge faste sigtemidler og en kikkert i QD mount.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Mauser M03

Indlæg af Bessie4ever » 5. dec 2014, 20:35

Faste sigtemidler som plan B i tilfælde en skadet kikkert, er for mange falsk tryghed.
Alle ved at en kikkert skal indstilles til en specifikt ammunition, desværre tro en del at faste sigtemidler er indstillet fra fabrikken til at ramme med alt ammunition :giggle:
Så skal det virke, er det dobbelt træning og dobbelt indskydning kontinuerligt.
Jeg ynder at sprøge til dette på skydebane og lokke jægere til at vise mig deres plan B.
Det er tit rent jammer at høre på jægeren efter han ikke har ramt en skid med de fabriksindstillede fastesigtemidler :biggrin:

Godt du skrev dette i tråden, jeg har netop tilført dette som et punkt på mine guidelines til at minimere anskydninger.
Perfect! Thats is good enough for me

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mauser M03

Indlæg af C-X » 5. dec 2014, 20:40

Bessie - tror du det betyder alverden, hvis du skyder til en bjørn, bøffel eller et andet mindre rart dyr, på 50-30 meter?
Mine tanker går ikke på jagt, men derimod forsvar på kort hold. Afvigelsen skulle helst ikke være af betydning, på så kort hold.

Skulle jeg stå, med en kvadret riffelkikkert midt i ødeland, så tror jeg nok jeg skulle få tjekket min indskydning af faste sigtemidler, hvis det var med henblik på, at skyde vildt mad for overlevelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Mauser M03

Indlæg af Bessie4ever » 5. dec 2014, 20:49

Selvfølge kan man pege på kort hold uden at sætte sig ind i en riffels faste sigtemidler.
Jeg har en indskudt reserve kikkert med på jagtrejser eller en komplet ekstra riffel med.
Jeg oponere bare mod falsk tryghed, alm uvidenhed og manglende træning med jagtligt udstyr.
Der er altid nogen der kan, desværre fortæller de sjældent om det seriøse arbejde de ligger i dette, for at kunne!
Perfect! Thats is good enough for me

Besvar