Sako 85

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Holmes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:14
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: midt jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Sako 85

Indlæg af Holmes » 27. dec 2014, 21:25

Er der nogen herinde der har erfaring med Sako 85 Finnligth i kaliber 3006 ?
Så vil jeg gerne høre lidt plusser og minusser
Mvh Holmes
Det umulige laver vi med det samme mirakler er der vente tid på

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Sako 85

Indlæg af AHSV » 27. dec 2014, 23:16

En af mine kammerater har en også i 30-06 (og jeg har selv haft en Sako 75 finnlight i 7 mm rem mag). Der har været et par problemer med min kammerats riffel. Blandt andet stod han på en drivjagt forrige år og kunne ikke få den til at skyde - det taler han stadig om. Derudover har han måtte returnere magasinet da den ikke ville føde fra det.

Anyway, han er glad for riflen og jeg var også glad for min, selvom jeg synes at skæftet var for blødt. Det er en let brugsriffel, hvis det er det du leder efter er den et godt køb, hvis du spørger mig. Bemærk dog at rekylen bliver livlig i så let en riffel.

Næste gang jeg skal have en Sako (finnlighten var min tredje :oops: ) bliver det med laminatskæfte.

Mvh.
Anders

Slettet bruger

Re: Sako 85

Indlæg af Slettet bruger » 29. dec 2014, 17:21

Anders, jeg synes du blander æbler pærer lige rigeligt..
Der bliver spurgt specifik til Sako 85 (som der har været RIGTIG mange delte meninger om)
Du blander så en del Sako 75 ind i billedet (som der næsten kun har været positive meninger om)
Der er HIMMELVID forskel på Sako 85 og 75
Jeg kunne skrive" jeg har en Remington i 30.06 - som jeg er rigtig glad for", det bidrager ikke rigtig noget i forhold til trådens spørgsmål.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Sako 85

Indlæg af AHSV » 29. dec 2014, 21:46

@Claus

Lad mig uddybe, min kammerats riffel er en Sako 85 i 30-06, med andre ord - det er præcis den riffel der spørges til :blink: . Jeg viderebringer at min kammerat har haft nogle problemer med den, men i det store hele er glad for den. Jeg har i øvrigt skudt med den adskillige gange.

Som sidebemærkning til dette nævner jeg, at jeg har haft en 75 finnlight i 7 mm rem mag og at jeg fandt skæftet for blødt (jeg kan her uddybe og sige at det er også for blødt til min smag på en sako 85 Finnlight i 30-06) og at rekylen i en Finnlight (75 såvel som 85) med kalibre som 30-06 og 7 mm rem mag er livlig.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Sako 85

Indlæg af Halvautomat » 29. dec 2014, 21:58

Hej AHSV
Nu vi har lidt fridage kunne du så ikke forklare hvad du mener med at skæftet er for blødt...
Holder det ikke til alm brug ?

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Sako 85

Indlæg af AHSV » 29. dec 2014, 23:26

Hej Halvautomat

Næh nej, det holder skam fint til almindeligt brug, men det er for blødt til bipod (afhængig af hvordan man skyder med bipod naturligvis). Du kan nemt, selv med mine fine akademikerhænder :giggle: presse skæftet op så det rører piben.

Anyway, det var for mig et mindre issue, jeg var som sagt glad for min finnlight, men foretrækker skæfter der ikke på samme måde "flexer" i forskæftet.

Mvh.
Anders

Holmes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:14
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: midt jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Sako 85

Indlæg af Holmes » 31. dec 2014, 10:38

Nu ha jeg købt en Sako 85 stainles i (plastikskæfte)
Jeg kunne ikke finde den i finnligth altså med fluted pibe
så det blev et mix fra et laminatskæfte og et (platic) og så uden flutning i kaliber 3006
Plus en Stalon Whisper dæmper :smile:
Det umulige laver vi med det samme mirakler er der vente tid på

Besvar