Kal. 12, S/S, single trigger og ejektor - hvilke muligheder?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
-V-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 12. maj 2012, 08:22
Interesser: Skydere, udeliv og vellevned
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Kal. 12, S/S, single trigger og ejektor - hvilke muligheder?

Indlæg af -V- » 7. apr 2015, 17:56

Hvis man nu har ovenstående krav til en brugt haglbøsse, som gerne, men ikke nødvendigvis må være af solid tysk fabrikat, hvilke muligheder findes der så?
Er der en online oversigt over modeller fra fx Suhl?

PFT,


-V-

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Kal. 12, s/s, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af Bobo » 7. apr 2015, 18:03

jeg kender ikke nogen bøsse med de specifikationer med gad da godt kramme en. (og fyre den af)
s/s er jo lækre så jeg holder øje med svarene
knæk og bræk mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 28 times
Been thanked: 39 times

Re: Kal. 12, s/s, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af Æ-Vendelbo » 7. apr 2015, 18:11

Beretta har førhen haft en i modelrækken,men jeg er ikke klar over om den er til at skaffe for menneskepenge :???:

God jagt :respekt:

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Kal. 12, s/s, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af RKN » 7. apr 2015, 18:23

Har haft skb side by side med singel trigger, choke og ejektor.
Vildt lækkert gevær. De er gammel, de er halv dyre, men bestemt pengene værd. Der findes 4 modeller. 100, 200, 300 og 400. De kan fåes med bredt forskæfte, så man ikke brænder fingerne på piberne på skyde banen. Har også haft en Beretta, den er ik i nærheden af de fine gammele skb, hvis du spørger mig.

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 12. apr 2014, 17:06
Interesser: Teknik og jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Re: Kal. 12, s/s, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af Morten87 » 7. apr 2015, 19:00

Berretta silver hawk er vist svaret på dit ønske om den så er til at komme til for penge det... Her er den i kal 20 http://www.jafi.dk/da/product2/Beretta_ ... S-14906832
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Kal. 12, s/s, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af TheDarkSide » 7. apr 2015, 21:48

Beretta er ok, men ikke lækker kvalitet.
SKB er bedre, både deres O/U og S/S.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kal. 12, s/s, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af Bessie4ever » 7. apr 2015, 22:26

Bobo skrev:jeg kender ikke nogen bøsse med de specifikationer med gad da godt kramme en. (og fyre den af mvh bobo
:rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Kal. 12, s/s, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af Kalthoff » 8. apr 2015, 00:03

-V- skrev:Hvis man nu har ovenstående krav til en brugt haglbøsse, som gerne, men ikke nødvendigvis må være af solid tysk fabrikat, hvilke muligheder findes der så?
Er der en online oversigt over modeller fra fx Suhl?

PFT,
-V-
Ny eller brugt? Budget?

Ny: Beretta 486 Parallelo https://www.google.dk/search?q=Beretta+486+Parallelo

Ny: Beretta Silver Hawk https://www.google.dk/search?q=beretta+silver+hawk

Brugt: Jeg ved ikke om der findes single trigger Simson Suhl eller Merkel S/S fra DDR tiden, og kunne også godt selv bruge en modeloversigt for den periode fra det firma.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Kal. 12, s/s, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af Boryx » 8. apr 2015, 07:57

http://www.plguns.dk/s-s-sidelaas-20/jo ... -a290.html

Her er et eksempel, på samme side er der flere eksempler på det du efterspørger - men om de er billige........... :oops:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Kal. 12, s/s, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af Great Dane » 8. apr 2015, 16:57

Jeg har en Sauer Royal, S/S kal 12. med singletrigger, ejector og løbsvælger. En tilsvarende i kal 16 var for et par måneder siden sat til 1500 Euro på egun.de


Jeg overvejer derfor at sælge den på egun.de, men jeg ville nok umiddelbart acceptere et noget mindre beløb hvis der var en frisk køber.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Kal. 12, s/s, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af GT9 » 13. apr 2015, 19:15

Godt nok ikke Tysk; men producerede Ruger ikke en Gold Label med de ovennævnte specifikationer.
Norwegian Blue Parrot

CCK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 23. feb 2007, 15:53
Geografisk sted: Gråsten
Been thanked: 2 times

Re: Kal. 12, S/S, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af CCK » 13. apr 2015, 20:38

Hej

Har tidligere set SKB og Browning sbs hos Skov i Bording,

Østjysk har haft en Merkel stående med engelsk skæfte, dog i 20/76,
det bliver bøssen dog ikke ringere af.

Jeg mener også at Østjysk har et par tyrkere stående i sbs.

vh.

cck

-V-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 12. maj 2012, 08:22
Interesser: Skydere, udeliv og vellevned
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: Kal. 12, S/S, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af -V- » 14. apr 2015, 13:35

Tak for respons, gentlemen.

Jeg skulle lige have gang i hjertestarteren, derfor det sene svar....

Hvad er grunden til at den nævnte konfiguration er så dyr? Er det af rent produktionstekniske grunde?
En singletrigger O/U kan jo fås for under en håndfuld tusinde.

Iøvrigt fungerer min hånd meget dårligt med engelsk skæfte, så det skal som minimum være Prince of Wales.


-V-

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Kal. 12, S/S, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af EMD » 14. apr 2015, 16:59

Korsholm har en Baikal 12/76 med singletrikker og chokes til 3999 kr. (OBS: den viste på billedet er med dobbelt aftrækker), men teksten siger singletrikker. Den skyder og holder lige så godt, som de andre nævnte modeller.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Kal. 12, S/S, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af TheDarkSide » 14. apr 2015, 17:55

EMD skrev:Korsholm har en Baikal 12/76 med singletrikker og chokes til 3999 kr. (OBS: den viste på billedet er med dobbelt aftrækker), men teksten siger singletrikker. Den skyder og holder lige så godt, som de andre nævnte modeller.
Den er bare ikke lækker sådan en Baikal. Den er faktisk ulækker. Den er ikke passet til, men lavet sådan at den holder til at blive slidt i lang tid. Det er ligesom et billigt/middelklasse spansk haglgevær. Den går stramt fra ny, men bliver lige så stille mere og mere løs. En veltilpasset haglbøsse går lækkert, rimelig let, men uden noget slør i låsen fra ny af og fortsætter med det indtil den skal have et sæt nye piber (fordi de er blevet for tyndslidte)..

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Kal. 12, S/S, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af EMD » 14. apr 2015, 20:34

TheDarkSide skrev:
EMD skrev:Korsholm har en Baikal 12/76 med singletrikker og chokes til 3999 kr. (OBS: den viste på billedet er med dobbelt aftrækker), men teksten siger singletrikker. Den skyder og holder lige så godt, som de andre nævnte modeller.
Den er bare ikke lækker sådan en Baikal. Den er faktisk ulækker. Den er ikke passet til, men lavet sådan at den holder til at blive slidt i lang tid. Det er ligesom et billigt/middelklasse spansk haglgevær. Den går stramt fra ny, men bliver lige så stille mere og mere løs. En veltilpasset haglbøsse går lækkert, rimelig let, men uden noget slør i låsen fra ny af og fortsætter med det indtil den skal have et sæt nye piber (fordi de er blevet for tyndslidte)..
Lækker, det er det andet som skal være, ikke et gevær. Jeg ser på et gevær, som på en hammer. Den skal være holdbar og funktionel, ikke lækker, dog gerne lidt lettere en en Baikal, hvorfor de gamle spanske våben også står højt i min verden. Kan en hammer forresten være ulækker?
En sådan ny baikal skal nok holde til mange år, og til mange skud både på jagt og på skydebanen. Desuden er den ligeså godt skydende og god til al slags jagt, lige fra fællesjagt til også at tage med ud på en hård tur i prammen. Jeg ville ikke tage en "lækker" Merkel eller Suhl med ud i prammen, eller for mit vedkommende på fjeldet, hvor jeg ofte snubler med geværet.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Kal. 12, S/S, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af TheDarkSide » 15. apr 2015, 00:01

EMD skrev:
TheDarkSide skrev:
EMD skrev:Korsholm har en Baikal 12/76 med singletrikker og chokes til 3999 kr. (OBS: den viste på billedet er med dobbelt aftrækker), men teksten siger singletrikker. Den skyder og holder lige så godt, som de andre nævnte modeller.
Den er bare ikke lækker sådan en Baikal. Den er faktisk ulækker. Den er ikke passet til, men lavet sådan at den holder til at blive slidt i lang tid. Det er ligesom et billigt/middelklasse spansk haglgevær. Den går stramt fra ny, men bliver lige så stille mere og mere løs. En veltilpasset haglbøsse går lækkert, rimelig let, men uden noget slør i låsen fra ny af og fortsætter med det indtil den skal have et sæt nye piber (fordi de er blevet for tyndslidte)..
Lækker, det er det andet som skal være, ikke et gevær. Jeg ser på et gevær, som på en hammer. Den skal være holdbar og funktionel, ikke lækker, dog gerne lidt lettere en en Baikal, hvorfor de gamle spanske våben også står højt i min verden. Kan en hammer forresten være ulækker?
En sådan ny baikal skal nok holde til mange år, og til mange skud både på jagt og på skydebanen. Desuden er den ligeså godt skydende og god til al slags jagt, lige fra fællesjagt til også at tage med ud på en hård tur i prammen. Jeg ville ikke tage en "lækker" Merkel eller Suhl med ud i prammen, eller for mit vedkommende på fjeldet, hvor jeg ofte snubler med geværet.

Jeg opfatter da nogle våben som brugskunst, andre som arbejdsredskaber. Men selv et arbejdsredskab synes jeg skal være en fornøjelse at bruge. Derfor gider jeg ikke billige, nye våben, som alligevel koster fra 4.000 og op, når man kan finde god, lækker kvalitet i let brugt tilstand til samme priser. Min arbejdsbøsser omfatter bl.a. en gammel SKB o/u og en gammel Miroku s/s. De har hver kostet lidt mindre end en ny Baikal. De er langt foran Baikal på kvalitet. Spørger du en kompetent bøssemager, hvad der er bedst ved jeg godt hvad svaret er (for det har jeg gjort). Brugt kvalitet slår nyt discount. Haglbøsser til under 20.000 fra ny er engangsskydere efter min mening og det er mit liv for kort til. Selv dyrere, nye bøsser bærer ofte præg af mangel af håndværk og godt håndværk er hvad afgør hvor god en haglbøsse er. De skal tilpasses af et sæt kompetente hænder, hvis det skal være rigtig godt.

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Kal. 12, S/S, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af EMD » 15. apr 2015, 20:53

TheDarkSide skrev:
EMD skrev:
TheDarkSide skrev:
EMD skrev:Korsholm har en Baikal 12/76 med singletrikker og chokes til 3999 kr. (OBS: den viste på billedet er med dobbelt aftrækker), men teksten siger singletrikker. Den skyder og holder lige så godt, som de andre nævnte modeller.
Den er bare ikke lækker sådan en Baikal. Den er faktisk ulækker. Den er ikke passet til, men lavet sådan at den holder til at blive slidt i lang tid. Det er ligesom et billigt/middelklasse spansk haglgevær. Den går stramt fra ny, men bliver lige så stille mere og mere løs. En veltilpasset haglbøsse går lækkert, rimelig let, men uden noget slør i låsen fra ny af og fortsætter med det indtil den skal have et sæt nye piber (fordi de er blevet for tyndslidte)..
Lækker, det er det andet som skal være, ikke et gevær. Jeg ser på et gevær, som på en hammer. Den skal være holdbar og funktionel, ikke lækker, dog gerne lidt lettere en en Baikal, hvorfor de gamle spanske våben også står højt i min verden. Kan en hammer forresten være ulækker?
En sådan ny baikal skal nok holde til mange år, og til mange skud både på jagt og på skydebanen. Desuden er den ligeså godt skydende og god til al slags jagt, lige fra fællesjagt til også at tage med ud på en hård tur i prammen. Jeg ville ikke tage en "lækker" Merkel eller Suhl med ud i prammen, eller for mit vedkommende på fjeldet, hvor jeg ofte snubler med geværet.[/quote


Jeg opfatter da nogle våben som brugskunst, andre som arbejdsredskaber. Men selv et arbejdsredskab synes jeg skal være en fornøjelse at bruge. Derfor gider jeg ikke billige, nye våben, som alligevel koster fra 4.000 og op, når man kan finde god, lækker kvalitet i let brugt tilstand til samme priser. Min arbejdsbøsser omfatter bl.a. en gammel SKB o/u og en gammel Miroku s/s. De har hver kostet lidt mindre end en ny Baikal. De er langt foran Baikal på kvalitet. Spørger du en kompetent bøssemager, hvad der er bedst ved jeg godt hvad svaret er (for det har jeg gjort). Brugt kvalitet slår nyt discount. Haglbøsser til under 20.000 fra ny er engangsskydere efter min mening og det er mit liv for kort til. Selv dyrere, nye bøsser bærer ofte præg af mangel af håndværk og godt håndværk er hvad afgør hvor god en haglbøsse er. De skal tilpasses af et sæt kompetente hænder, hvis det skal være rigtig godt.
Jeg vil give dig ret i at en ældre miruko s/s er et godt og dejligt gevær. Og falder jeg selv over et ok et af slagsen til en ok pris køber jeg den også. Men den kan tråd-starter vel ikke få med single trikker. Så kan han op i noget SKB 200E og den er noget dyrere.
Men hvad der er en fornøjelse at skyde med, er jo en individuel smag sag. For en mdr. siden på en nak og æd tur skød jeg en grågås med en gammel rusten enkeltløbet kaliber 16 af det famøse mærke Baikal og med en gammel russisk pappatron fra 70'er. Det var faktisk en stor fornøjelse og geværet kunne ligge drivvåd i bilen til vi var hjemme næste dag. Det havde jeg ikke gjort med pæn ældre Miroku. I dag har jeg har jeg skudt 3 krager i 4 skud med en gammel spansk s/s kaliber 16, som jeg har givet 700 kr, det var også en fornøjelse.

Winchesterfield
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26. sep 2011, 20:08
Interesser: historiske våben
Geografisk sted: slagelse

Re: Kal. 12, S/S, single trigger og ejektor - hvilke mulighe

Indlæg af Winchesterfield » 15. apr 2015, 21:28

Hvis den ikke har nød at være tysk kan du også se på en khan elite, den har chokes, single trigger, pistolskæfte og er i 12/76.
Winchester 70

Besvar