Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Larshunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 1. jul 2015, 09:43
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Larshunter » 1. jul 2015, 09:48

Hej Alle,

Jeg er ny i dette forum, da jeg har brug for lidt sparring omkring en Schulz & Larsen riffel og om nogen har erfaringer med den "nye" Legacy cal 223 ? Jeg var egentlig på udkig efter en Tikka T3, men efter at have begge i hånden, synes jeg bedst om S&L riflen, trods den noget højere pris !

Er der nogen der kan sige lidt om den? Jeg forestiller mig selv, at den skal have en stigning på 1:8. Nogen der har erfaringer med hvad træningsammo koster til 223 ?

Jeg håber nogen vil melde ind :)

Lars
Senest rettet af Refraktorius 7. jul 2015, 10:22, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlæggets formål. Læs gerne indlægget øverst i small talk.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Kleth » 1. jul 2015, 11:56

:welcome:
Velkommen, der er vist et par stykker her på NVF, som har erfaringer med den riffel.
Trænings ammo til .223 koster fra 2kr og opad. Hvis riflen ikke har en stigning 1:9 eller langsommere så skal du ikke kunne forvente at bruge AMA og anden surplus ammunition. Du kan få Barnaul .223Rem til omkring 2,5kr/stk og Sellier&Bellot/Topshot til 3,5-5kr/stk og Remington UMC til 5kr/stk. Det afhænger meget af hvor langt du vil køre efter det.
.223Rem er en fed trænings kaliber og god til jagt på mindre vildt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Larshunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 1. jul 2015, 09:43
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Larshunter » 1. jul 2015, 13:41

Tak for hurtig svar Kleth - jeg håber på der er flere der kan fortælle lidt om det er en go riffel - de kribler lidt med, at komme ned og handle :smile: I øvrigt bliver det nok med en Leopold VX2- 3-9x40 mener jeg min våbenpusher anbefalede.

Mht. stigning - skal jeg forstå det således, at jeg ikke går helt gal i byen hvis jeg vælger en 1:8 (til både lette og tunge kugler) ? (mener nemlig kun den laves i 1:8 eller 1:12)

Yderst brugbart mht. priser på ammo - det er klart nogle fornuftige priser, så der kan trænes igennem inden en riffelprøve :numberone:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Kleth » 1. jul 2015, 13:51

Larshunter skrev:Mht. stigning - skal jeg forstå det således, at jeg ikke går helt gal i byen hvis jeg vælger en 1:8 (til både lette og tunge kugler) ? (mener nemlig kun den laves i 1:8 eller 1:12)
Så ville jeg tage den i 1:8, hvis jeg ville skyde med surplus/AMA eller tunge projektiler.
Jeg skyder selv med 1:12 og skyder med 50-55grs projektiler, men 50-55grs projektil med en god V0 slår nu også effektivt ihjel.
Larshunter skrev:Yderst brugbart mht. priser på ammo - det er klart nogle fornuftige priser, så der kan trænes igennem inden en riffelprøve :numberone:
:numberone:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Larshunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 1. jul 2015, 09:43
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Larshunter » 1. jul 2015, 14:04

Kleth - det er mere for at have muligheden for også at skyde med lidt tungere kugler - men jeg skal sige at jeg er helt ny indenfor riffeljagt, har bare læst herinde, at flere hælder til 1:8, jeg kommer til at bruge riflen på bane og rådyr, ræv osv.. Nu skyder du selv med 1:12 - vil du sige det er bedre? Hvis man kan sige det sådan :biggrin:

Når man køber både riffel + kikkert, er det så ikke rimeligt, at der medfølge ringe, montage og kuffert til riffel samt lidt ammo ? Har lidt svært ved at greje hvor meget rabat man typisk kan regne med :smile:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Timber » 1. jul 2015, 14:45

Larshunter skrev:Kleth - det er mere for at have muligheden for også at skyde med lidt tungere kugler - men jeg skal sige at jeg er helt ny indenfor riffeljagt, har bare læst herinde, at flere hælder til 1:8, jeg kommer til at bruge riflen på bane og rådyr, ræv osv.. Nu skyder du selv med 1:12 - vil du sige det er bedre? Hvis man kan sige det sådan :biggrin:

Når man køber både riffel + kikkert, er det så ikke rimeligt, at der medfølge ringe, montage og kuffert til riffel samt lidt ammo ? Har lidt svært ved at greje hvor meget rabat man typisk kan regne med :smile:
Min erfaring med at handle pakker er at man får som regel ikke så meget rabat på selve våbenet, men til gengæld på tilbehøret. Nogen gange op til 50%... Og m.h.t om der medfølger det ene og andet er jo også en del af forhandlingen.
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Kleth » 1. jul 2015, 14:52

Jeg vil ikke sige at 1:12 er bedre, du burde kunne få mere fart på med 1:12, men en 1:8 giver mulighed for at skyde med tungere (længere) projektiler. Skulle jeg købe .223Rem i dag, ville jeg nok også tage 1:8 eller 1:9.
Jeg leverede to rådyr med .223Rem sidste sæson og de døde lige så godt som med .308w, som jeg ellers går på jagt med.

Når du skal handle, så er det en pakke pris, du skal gå efter og pakken bør indeholde riffel, montage, kikkert og montering det er den pris du kan presse og dine parametre til at handle er (trænings) ammunition, rem, kuffert, foderal, skydestok, rensegrej m.v. Det er specielt på tilbehøret at du kan få rabatten (Slået af Timber :fun: )
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Torben Dahl » 1. jul 2015, 18:23

køb en 243 i stedet .den klarer det hele lidt bedre ,plus du må skyde krondyr i Skotland med den også,og den lægger altså bedre et rådyr ned end 222 eller 223 hvis du er over 150 m,ved godt der bliver et ramaskrig ,men det er altså bare fakta ,og det exstra rekyl der bliver ,hvis det er et problem så skal du blive bugejæger i stedet for
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Sortseer » 1. jul 2015, 19:36

Jeg er en af dem, der har en Legacy i skabet.

Historien om min lille skyder er lang og pinefuld, og selvom den for så vidt er endt lykkeligt, kan jeg ikke uden forbehold anbefale køb.

Min Legacy er i 223 med 1:10 stigning, og det primære problem har været manglende præcision. Riflen er kræsen ud over det sædvanlige, og den eneste grund til at den ikke er skåret op til skrot i affekt, er dygtig assistance fra en meget tålmodig og hjælpsom NVF'er (Bessie4ever, der trods sine obskure emballager - den sidste pakke var oprindeligt tilegnet "Orgasmekugler" til indførelse i unævnelige huller - endnu en gang skal have stor tak).

Jeg har desuden haft problemer med klikkere, hvilket angiveligt har været et generelt problem på de første Legacy'er. Fjederen til slagstiften er efterfølgende skiftet og problemet løst. Låseknasterne viste sig at være med uens længde, og riflen lukkede således kun på den ene, hvilket kostede endnu en tur til bøssemageren.

Det er nu endelig lykkedes at finde en landing, der giver tilfredsstillende og konsistente resultater, og trods alle problemer må jeg efterfølgende konstatere, at det ubetinget er blevet min foretrukne riffel. Den er en fryd for øjet, lille og fiks, og når den står på buk eller ræv, hvor det ikke er de helt lange skud der forventes, er det den der kommer ud af skabet hver gang.

Hvis du alligevel vover pelsen, bør du sikre dig at den lukker på alle lukkeknaster og forlang desuden en afprøvning med et passende udvalg af fabrikspatroner inden du køber.

Jeg er endt med patroner ladet med 55 grains Sierra Game King projektiler, og hvad evnen til at slå ihjel med kaliber 223 angår, skal du ikke være bekymret. Med den pågældende patron har jeg indtil videre skudt 5 stykker råvildt og 8 - 10 ræve. "Knald og fald" effekten er fremragende og det meste ligger hvor det er skudt uden nævneværdige ødelæggelser.

Knæk og bræk.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af RKN » 1. jul 2015, 21:24

En brugt sako vixen, ville være mit valg. Har dog selv en ret kraftigt ombygget Remington 700 i kaliber 223.
Men der er bare intet som en lille smækker vixen i 223 eller 222.
Skal snart havde taget mig sammen til og købe en. Har haft en sako 75 i kaliber 223. Lige siden jeg solgte den, har jeg savnet den. Syntes at der er for meget dårlig omtale at "slut med Larsen".
Rust, dårlig brunering, manglende præcision, og yderst dårlig tilpasning af skæfte. Med en sako, oplever man ikke det. [emoji2]

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af 308 W » 1. jul 2015, 22:02

Det ser i hvert fald skidt ud for dem, det er godt nok gået ned af bakke.. Da jeg købte min Classic dl i 2011 var den 110% i orden, men jævnligt læser man om fejlbehæftede emner...

Sendt fra min D5803

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Sortseer » 1. jul 2015, 22:33

Mine oplevelser med S&L er nu ikke kun dårlige. Jeg har to Classic som jeg er særdeles godt tilfreds med og som begge er meget velskydende.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af TheDarkSide » 2. jul 2015, 10:40

Jeg ville også vælge vixen igen, hvis jeg skulle vælge om. Men langt de fleste er i 222, som er en fin kaliber, men træningsammo er lidt dyrere. Selvom stigningen er 1:14, så kan mange 222 godt skyde med 62 grains kugler. Kuglestabilitet handler om mere end bare riffelstigning.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Bessie4ever » 2. jul 2015, 16:02

Jeg ville købe en af hver:-)

Ang stigning så er min 222rem med 1-14 godt nok en fin dræber med 50grains projektiler og 948/sek
Så uanset stigning skal du nok blive glad for den lille nye
Perfect! Thats is good enough for me

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af TheDarkSide » 3. jul 2015, 01:08

Bessie4ever skrev:Jeg ville købe en af hver:-)

Ang stigning så er min 222rem med 1-14 godt nok en fin dræber med 50grains projektiler og 948/sek
Så uanset stigning skal du nok blive glad for den lille nye
55 grain Sako Gamehead virker også fint til råvildt og ræv. De går knap 900 m/s i min vixen.
Men den er sat langt inde i skabet foreløbelig, så jeg kan få prøvet de der V-max i 6,5x55 :blink:

Larshunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 1. jul 2015, 09:43
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Larshunter » 3. jul 2015, 10:25

Tusinde tak alle sammen for en masse brugbart info - det sætter jeg stor pris på :) En særlig tak til Sortseer, det er fedt lige at høre fra én som faktisk har en S&L Legacy, og jeg må indrømme, at det du skriver ikke umiddelbart skræmmer mig. Jeg tænker, at når jeg køber et nyt våben, og der eventuelt bliver noget med det, så er det jo på garantien, og så må min våbenpusher fixe det gratis :biggrin:

Jeg kan sagtens følge nogle af jer i, at en cal 243 måske også er et godt valg, men jeg læser mig også på samme tid til, at det burde være rigeligt med en .223 til rådyr, ræv mv. samt til brug på bane hvor mine kundskaber skal trænes, og jeg har ikke en ambition om at skulle til udlandet og skyde større vild anyway.

Hvad angår stigning, så er jeg dog stadigvæk lidt i tvivl om jeg skal købe den i 1:8 eller 1:12 - kan hører I har lidt blandede meninger omkring det :smile:

Sidste input - skal jeg gå efter en kikkert med paralax ?

.. igen super fedt med så mange svar - det er en kæmpe hjælp og virkelig interessant at læse ! :respekt:

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Holten101 » 3. jul 2015, 11:03

Larshunter skrev:Tusinde tak alle sammen for en masse brugbart info - det sætter jeg stor pris på :) En særlig tak til Sortseer, det er fedt lige at høre fra én som faktisk har en S&L Legacy, og jeg må indrømme, at det du skriver ikke umiddelbart skræmmer mig. Jeg tænker, at når jeg køber et nyt våben, og der eventuelt bliver noget med det, så er det jo på garantien, og så må min våbenpusher fixe det gratis :biggrin:

Jeg kan sagtens følge nogle af jer i, at en cal 243 måske også er et godt valg, men jeg læser mig også på samme tid til, at det burde være rigeligt med en .223 til rådyr, ræv mv. samt til brug på bane hvor mine kundskaber skal trænes, og jeg har ikke en ambition om at skulle til udlandet og skyde større vild anyway.

Hvad angår stigning, så er jeg dog stadigvæk lidt i tvivl om jeg skal købe den i 1:8 eller 1:12 - kan hører I har lidt blandede meninger omkring det :smile:

Sidste input - skal jeg gå efter en kikkert med paralax ?

.. igen super fedt med så mange svar - det er en kæmpe hjælp og virkelig interessant at læse ! :respekt:
Jeg har en Sako Vixen med 1:12 (iirc) og jeg har mere brug for at kunne skyde med tungere kugler, end jeg har brug for ekstra fart med de lette. Jeg vil klart anbefale 1:8....det vil på sigt irriterer dig ikke at kunne skyde med 55+ GRS, omvendt tror jeg ikke du vil savne lidt ekstra fart på de lette kugler. Ret nemt valg egentligt.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af TheDarkSide » 3. jul 2015, 11:25

Holten101 skrev:
Jeg har en Sako Vixen med 1:12 (iirc) og jeg har mere brug for at kunne skyde med tungere kugler, end jeg har brug for ekstra fart med de lette. Jeg vil klart anbefale 1:8....det vil på sigt irriterer dig ikke at kunne skyde med 55+ GRS, omvendt tror jeg ikke du vil savne lidt ekstra fart på de lette kugler. Ret nemt valg egentligt.

Cheers
Jeg kender flere der har gode erfaringer med Norma 4 g (62 gr) i 222, selv ved 1:14 stigning. Jeg har dog ikke selv prøvet. Først prøvede jeg 50 gr Gamepoint og der manglede gennemskud. Med 55 grain er der gennemskud og udgangshul som en 5-krone og så synes jeg ikke der var nogen grund til at prøve højere kuglevægte.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Holten101 » 3. jul 2015, 11:31

TheDarkSide skrev:
Holten101 skrev:
Jeg har en Sako Vixen med 1:12 (iirc) og jeg har mere brug for at kunne skyde med tungere kugler, end jeg har brug for ekstra fart med de lette. Jeg vil klart anbefale 1:8....det vil på sigt irriterer dig ikke at kunne skyde med 55+ GRS, omvendt tror jeg ikke du vil savne lidt ekstra fart på de lette kugler. Ret nemt valg egentligt.

Cheers
Jeg kender flere der har gode erfaringer med Norma 4 g (62 gr) i 222, selv ved 1:14 stigning. Jeg har dog ikke selv prøvet. Først prøvede jeg 50 gr Gamepoint og der manglede gennemskud. Med 55 grain er der gennemskud og udgangshul som en 5-krone og så synes jeg ikke der var nogen grund til at prøve højere kuglevægte.
Min tilter alt over 55 GRS:-(. Jeg har flere gange oplevet manglende gennemskud med 55 GRS (men det kan jo ske for alle kuglevægte). Min pointe er at med 1:8 vil man have langt flere valgmuligheder mht. kugle typer/vægt, herunder surplus ammo....med kun begrænset tradeoff mht de helt lette kugler og lidt fart.

Så snart jeg har lidt penge i kassen så får jeg skiftet min egen pibe til 1:8.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af TheDarkSide » 3. jul 2015, 13:18

For 222 vedkommende, så går 55 grains kugler ca. 850-900 m/s, hvilket er meget passende mht. til ekspansion og det giver en fornuftig kuglebane og vindafdrift. At stoppe tungere kugler i, er lidt at presse den ud over hvad den er lavet. Hvis man absolut vil skyde med 5 grams kugler, så køb da en 243 i stedet, den er lavet til det og kan endda bruges til kronvildt, sika og dåvildt i UK. Så kan man også frit vælge hvor meget fart der skal på, i stedet for at skulle presse en 222 eller 223 op i nærheden af maxtryk.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Sortseer » 3. jul 2015, 18:08

Mine 55 grains 223'ere går ud med ca. 940 m/s, men det er jo også en med hang til store knald, der har lavet dem...

Hvis du er i nærheden af det nordsjællandske, er du velkommen til at komme forbi og prøve et par skud.

Du skal være opmærksom på at Legacy'en er en lille og let riffel, og det er ikke fremmede for den del af præcisionen, der afhænger af skytten. Måske en uvæsentlig detalje, men hvis vil du skyde meget på bane, og måske på lidt længere hold, kan det godt være at du er bedre stillet med en tungere riffel. Legacy'en er en udpræget jagtriffel.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Bessie4ever » 3. jul 2015, 18:26

Sortseer skrev:Mine 55 grains 223'ere går ud med ca. 940 m/s, men det er jo også en med hang til store knald, der har lavet dem...

Hvis du er i nærheden af det nordsjællandske, er du velkommen til at komme forbi og prøve et par skud.

Du skal være opmærksom på at Legacy'en er en lille og let riffel, og det er ikke fremmede for den del af præcisionen, der afhænger af skytten. Måske en uvæsentlig detalje, men hvis vil du skyde meget på bane, og måske på lidt længere hold, kan det godt være at du er bedre stillet med en tungere riffel. Legacy'en er en udpræget jagtriffel.
Bemærk 940m/sek på 40cm løb :eek:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Kleth » 3. jul 2015, 22:46

Jeg ville også vælge .223Rem med 1:8 eller 1:10 ud fra perspektivet om at skyde med 65grs Gameking eller 55grs blyfri med boattail, der ikke går super i fruens .223Rem med 1:12. En 52grs LOS HT i messing og med boattail går omkring 1moa med 1040m/s men 50grs Z-Max, 55grs Hornady FMJ og 50grs Rhino fabriks ammo går mellem hul-i-hul og 1/2 moa
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Larshunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 1. jul 2015, 09:43
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af Larshunter » 6. jul 2015, 12:56

Mine 55 grains 223'ere går ud med ca. 940 m/s, men det er jo også en med hang til store knald, der har lavet dem...

Hvis du er i nærheden af det nordsjællandske, er du velkommen til at komme forbi og prøve et par skud.

Du skal være opmærksom på at Legacy'en er en lille og let riffel, og det er ikke fremmede for den del af præcisionen, der afhænger af skytten. Måske en uvæsentlig detalje, men hvis vil du skyde meget på bane, og måske på lidt længere hold, kan det godt være at du er bedre stillet med en tungere riffel. Legacy'en er en udpræget jagtriffel.



Sortseer - tusinde tak for buddet, dog er jeg knap så tit på Sjælland desværre - men fedt ! Nu skriver du at det udpræget er en riffel til jagt brug, og jeg kan også læse mig til at den kun vejer 2.6 kg i tørvægt, giver det et mærkbart anderledes rekyl end hvis den fx vejede 3.2 kg? Ikke fordi jeg er forskrækket for rekyl på nogen måde, men kommer sikkert til at skyde klart flest skud på banen :biggrin:

Tak til alle i andre - virkelig spændende læsning, og jeg tror jeg går ned og bestiller riflen én af de nærmeste dage, og i en 1:8 eller 1:10 (hvis den findes) - kender nogen til behandlingstid for tilladelser pt.? Når man har bestilt kan man jo knap vente til at få hentet den lille ny :eek:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Schultz & Larsen Legacy cal. 223

Indlæg af 308 W » 6. jul 2015, 14:05

Der er ikke meget rekyl i 223, så effekten af mere vægten er nok begrænset, ellers kunne den jo få en lille diskret lyddæmper eks. Sonic 35 [emoji106]

Sendt fra min D5803

Besvar