Kloge ord om valg af kaliber!

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Kloge ord om valg af kaliber!

Indlæg af Hurricane » 18. aug 2015, 10:30

Spændende og fornuftig (ikke særlig "religiøs") tilgang til den evige drøftelse... :inspect: :thumbup:

http://www.gazetalowiecka.com.pl/MJ/201 ... ibers.html
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kloge ord om valg af kaliber!

Indlæg af Kleth » 18. aug 2015, 10:52

God artikel :thumbup: - "Kedelig" konklusion :giggle: omend man ikke kan være uenig i at skudplacering er alfa-omega.
Lidt ligesom den her artikel, som før har været oppe herinde: http://netnatur.dk/jagtvaben/vaben/riff ... ukkeriffel.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Kloge ord om valg af kaliber!

Indlæg af Hurricane » 18. aug 2015, 11:18

Kleth skrev:God artikel :thumbup: - "Kedelig" konklusion :giggle: omend man ikke kan være uenig i at skudplacering er alfa-omega.
Lidt ligesom den her artikel, som før har været oppe herinde: http://netnatur.dk/jagtvaben/vaben/riff ... ukkeriffel.
Ib Nordentoft Andersen har i mine øjne en rigtig god pointe i sin artikel, når han skriver: "... Men statistikken viser, at de danske skudafstande overvejende ligger under 100 meter og kun i relativt få tilfælde når ud omkring de 150 meter så spørgsmålet er, om de forskellige kalibres kuglebane har nogen som helst betydning og hvor store forskellene i virkeligheden er."

De opstillede eksempler på hvor "fladtskydende" de enkelte kalibre er, tager - i mine øjne - afsæt i devisen "som du spørg - får du svar"... ved at ændre lidt på forudsætningerne, kan man naturligvis komme frem til andre konklusioner. Men i (normal dansk-jagt-)praksis har et kalibers evne til at være "fladtskydende" helt sikker meget ringe betydning.
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kloge ord om valg af kaliber!

Indlæg af Kleth » 18. aug 2015, 11:52

Jeg blev ansporet til artiklen på Netnatur p.g.a. afsnittet om "Magnumfeber" i den artikel du linker til.
Min holdning er at en god skytte nok kan få noget ud af en kraftigere kaliber, men langt de fleste vil få mere ud af at bruge mere tid på skydebanen, end at købe en magnumkaliber for "at kunne holde lige på til 250m" - Jeg kender også et par stykker, der er blevet snydt lidt af sidevind på de lidt længere afstande.

Af de dyr jeg har skudt, har kun to været på mere end 80m og længste afstand var 100m :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kloge ord om valg af kaliber!

Indlæg af C-X » 18. aug 2015, 11:57

Jeg fandt artiklen både kedelig og skuffende, omend jeg er enig i konklusionen. Artiklen var meget lidt teknisk, omhandlede meget få kalibre, meget få scenarier fra praktisk jagt og bragte intet nyt med sig. Af samme årsag kunne pointen have været leveret på under en A4 side, så der stadig var plads til sponsorernes reklamer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kloge ord om valg af kaliber!

Indlæg af TheDarkSide » 18. aug 2015, 16:12

Hurricane skrev:
Kleth skrev:God artikel :thumbup: - "Kedelig" konklusion :giggle: omend man ikke kan være uenig i at skudplacering er alfa-omega.
Lidt ligesom den her artikel, som før har været oppe herinde: http://netnatur.dk/jagtvaben/vaben/riff ... ukkeriffel.
Ib Nordentoft Andersen har i mine øjne en rigtig god pointe i sin artikel, når han skriver: "... Men statistikken viser, at de danske skudafstande overvejende ligger under 100 meter og kun i relativt få tilfælde når ud omkring de 150 meter så spørgsmålet er, om de forskellige kalibres kuglebane har nogen som helst betydning og hvor store forskellene i virkeligheden er."

De opstillede eksempler på hvor "fladtskydende" de enkelte kalibre er, tager - i mine øjne - afsæt i devisen "som du spørg - får du svar"... ved at ændre lidt på forudsætningerne, kan man naturligvis komme frem til andre konklusioner. Men i (normal dansk-jagt-)praksis har et kalibers evne til at være "fladtskydende" helt sikker meget ringe betydning.

Hvad er det for statistikker, der viser at "danske skudafstande overvejende ligger over 100 meter og kun i relativt få tilfælde når ud omkring de 150 meter"?
Jeg skyder sjældent på mindre end 50 meter. Jeg har ikke statistik over det, men de sidste 3-4 år i DK har jeg kun skudt på mindre end 100 meter i 6-7 tilfælde ud af ca. 35. Langt de fleste skud jeg skyder på jagt er på 100-150 meter og næsten ingen over 150 meter. At jeg sjældent skyder over 150, er et valg jeg har taget. Jeg har da flere gange fortrudt at jeg ikke har atget mig sammen til at lære at ramme på +300 meter, da det tit er lange skudhold jeg kommer ud for.

Allerede på 100 afstande er det en stor fordel med en kaliber, der ikke er så påvirkelig overfor sidevind. 10 m/s er jo bestemt ikke unormalt, især ikke i vestjylland. 10 m/s er for meget sidevind til at kunne holde lige på en ræv på 100 meter med en 222 eller en 6,5x55/308/30-06 med en kugle med dårlig bc og lav hastighed.

Besvar