Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Elbæk » 2. dec 2015, 21:44

Jeg har længe haft lyst til at få et kombinationsvåben i skabet, men pt. er økonomien ikke til den Suhler drilling i 16 + 7x57R, som jeg går og drømmer om.

Derimod virker en Savage 24 bockbüchsflinte, som typsik ligger mellem kr. 2000,- og 2500,- alt efter stand, model og kaliber, som en billig måde at få prøvet konceptet kombinationsvåben af.

De kaliberkombinationer jeg kigger på er:
410 + .22 LR
20 + .22 LR
20 + .22 Mag

Planen er at våbnet skal bruges som "hyggevåben" til småvildtjagt på min jagt - og til kaninjagt på Endelave.

Er der nogen som har erfaringer med Savage 24? Er der noget særligt man skal være opmærksom på? Er der udgaver man skal foretrække frem for andre? Jeg kan forstå at de nye ikke vækker begejstring hos fans af de klassiske Savage 24 modeller.

Mht. kaliber; så kunne en 410/22 LR være sjov, men ikke så bredt anvendelig, derfor er jeg relativt overbevist om at haglløbet skal være kal. 20. Jeg er der derimod noget mere i tvivl om hvorvidt jeg skal vælge en med et .22 LR el. .22 Mag løb.
På den ene side vil .22 Mag udvide våbnets anvendelighed betydeligt, på min egen jagt ville det ikke være ad vejen at kunne snuppe en ræv eller hare - på den anden side er jeg lidt nervøs for at .22 Mag er for ødelæggende til kaninjagt, men er det blot et spørgsmål om ammunition?
En anden parameter er lyden; til kaninjagt er et højt mundingsknald ikke en fordel - og med .22 LR kan jeg (i mangel på mulighed for lyddæmper på en bbf) bruge subsonisk ammunition. Ser man bort fra subsonisk .22 LR, er mundingsknaldet ved .22 Mag så markant højere end standard .22 LR?

Er der evt. andre mærker/modeller, i samme kaliberklasser, som jeg bør overveje?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Langenge » 2. dec 2015, 21:49

Vi talte jo kort om det på jagten forleden.
MIN holdning er, at en 20'er er det eneste rigtige, set ud fra hvordan loven er skruet sammen.
Dernæst, så har jeg aldrig mødt 22 WM, der ikke gav et gevaldigt knald, så jeg ville vælge 20-.22lr. Ræven må du så bare snige dig så tæt på, at du kan tager den med 20'eren :smile:

EDIT: Kunne de fås i 20-.38spl, ville det IMHO være det optimale :biggrin:
Og var 28 tilladt, så ville jeg have en 28-.38spl :biggrin:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Timber » 2. dec 2015, 22:04

Jeg hopper med på vognen med kombinationen af en 20'er og .22LR.... Står også selv og lurer på noget i den dur, da jeg har masser af duer ude på mit arbejde, og der ville sådan en karl komme til rette.. Normalt sidder de i træerne, men kan være meget flyvske.. Og det er møgtrættende at skulle slæbe både salonriffel og haglgevær med ud hver gang...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Langenge » 2. dec 2015, 22:09

I øvrigt er en standard CCI .22lr i 99,9% tilfælde subsonisk.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Elbæk » 2. dec 2015, 22:18

Jeg har kun hørt skud fra .22 Mag et par gange, men jeg synes nemlig også at kunne huske at den larmer en del mere end en standard .22 LR - endog mere end en .17 HMR, som ellers råber godt op.

Noget andet et udvalget og tilgængeligheden af ammunition; det forekommer mig at det efterhånden er begrænset hvad der er at finde af .22 Mag ammunition på det Danske marked, navnlig efter .17 HMR er kommet til. Er det rimeligt at antage at .22 Mag er på vej henimod en skyggetilværelse?
Jeg er ligeglad med prisen på ammunition i et våben som en BBF, for så mange skud kommer jeg ikke til at skyde. Jeg er mere bekymret for om man kan forvente at .22 Mag bliver en sjældenhed på butikkernes hylder om 5-10 år?

Jeg har salonrifler i både .22 LR og .17 HMR i forvejen - og en .22 Mag kunne være sjov at føje til samlingen. Men der er mere mind indre samler som tænker sådan, jægeren tænker mere praktisk :smile:

Hvordan med kødskade på kanin? Jeg synes lidt at konsensus, på de amerikanske og britiske foraer, er at hvis man vil spise kaninerne er .22 LR langt at foretrække, mens .22 Mag anbefales hvis man er ude i at regulere dem som skadedyr. Personligt er det kaniner til gryden jeg er efter :eating:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Bessie4ever » 2. dec 2015, 22:21

Langenge: Elbæk skal da ha .410/22lr så kan han komme med på 36'er jagt når jeg får fingeren ud :rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Langenge » 2. dec 2015, 22:24

Jeg er opvokset delvis på Lolland, hvor det vrimler med vildkaniner. De blev skudt med alt.
Jeg havde ikke nogen fornemmelse af, at der var den store forskel på kødskade på .22lr og .22wm. Heller ikke den store forskel i deres evne til at nedlægge dem. kun en kæmpe forskel i braget.
Og JA, jeg tror, at skal du have en .22wm så skal det være en single. og ja, jeg tror de kommer til at leve en skyggetilværelse med dertilhørende besværligheder med at skaffe ammo, og nej, det er i praksis ikke muligt at lade dem selv, på fornuftig vis.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Langenge » 2. dec 2015, 22:26

Bessie4ever skrev:Langenge: Elbæk skal da ha .410/22lr så kan han komme med på 36'er jagt når jeg får fingeren ud :rolf:
Ja, men jeg er ikke sikker på, at hans eget jagtrevir giver megen mulighed for .410. Men ellers ja :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Elbæk » 2. dec 2015, 22:35

Bessie4ever skrev:Langenge: Elbæk skal da ha .410/22lr så kan han komme med på 36'er jagt når jeg får fingeren ud :rolf:
Jeg køber en 410 den dag jeg finder en pæn SS, som jeg synes jeg kan betale for, i den kaliber. Men, en gang 410 jagt lyder bestemt besnærende :hunter:
Langenge skrev:Jeg er opvokset delvis på Lolland, hvor det vrimler med vildkaniner. De blev skudt med alt.
Jeg havde ikke nogen fornemmelse af, at der var den store forskel på kødskade på .22lr og .22wm. Heller ikke den store forskel i deres evne til at nedlægge dem. kun en kæmpe forskel i braget.
Og JA, jeg tror, at skal du have en .22wm så skal det være en single. og ja, jeg tror de kommer til at leve en skyggetilværelse med dertilhørende besværligheder med at skaffe ammo, og nej, det er i praksis ikke muligt at lade dem selv, på fornuftig vis.
Jeg har ikke noget behov for en .22 Mag (ikke mere end at det ikke at have en jo altid er en slags behov i sig selv), jeg har allerede en .17 HMR som jeg er glad for. Det du skriver bekræfter mig kun i at jeg nok heller ikke skal have .22 Mag. Livet er for kort til at jage salonammunition (pt. er jeg desperat efter nogle 20 grains HP til min .17 HMR :mad: ). Kalibre man kan genlade er en anden sag, jeg tumler stadig med idéen om en .22 Hornet - og siden jeg bestemt regner med at skulle have sådan en en dag, giver en .22 Mag jo egentlig kun endnu mindre mening.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af 308 W » 3. dec 2015, 07:47

De dyr jeg har skudt med 22 wm har ikke taget skade, det var ikke spise dyr, så de har været åbnet.

Edit. Som du selv er inde på larmer 22wm meget mere end 22 LR, det ville jeg have mente..

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Kleth » 3. dec 2015, 07:50

308 W skrev:De dyr jeg har skudt med 22 wm har ikke taget skade
:biggrin:
Hvis du ikke er ekstrem dyreven, så tror jeg du skal opgradere din ammunition :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Elbæk » 3. dec 2015, 08:27

Kleth skrev:
308 W skrev:De dyr jeg har skudt med 22 wm har ikke taget skade
:biggrin:
Hvis du ikke er ekstrem dyreven, så tror jeg du skal opgradere din ammunition :giggle:
Det er det der nye catch&release jagt :giggle:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Bessie4ever » 3. dec 2015, 09:13

Hornet er mega fed, go for it

Det er også flere 12/70-222rem fra Tikka tilsalg
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Kleth » 3. dec 2015, 09:28

Jeg har også haft kigget på 22wmr, umiddelbart ville jeg hellere have en .17hmr til skadedyrsbekæmpelse/regulering af hensyn til sikkerhed, men springet fra .22wmr til .22 Hornet giver bare så meget mere alsidighed (og mere end den dobbelte energi ved mundingen) bl.a. omkring mulighederne for genladning. Til en brugt BBF/Drilling ville jeg nok så hellere vælge .22lr. hvis .222Rem ikke er en mulighed, med de begrænsninger der er med hensyn til hare,gås og ræv som så må tages med hagl.
- Ikke at jeg har afskrevet en .17hmr :biggrin:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Elbæk » 3. dec 2015, 09:28

Bessie4ever skrev:Hornet er mega fed, go for it

Det er også flere 12/70-222rem fra Tikka tilsalg
Det skal helt sikkert en Hornet i skabet en dag, men ikke som kombinationsvåben. Jeg overvejer noget i retning af en rolling block, faldblok eller kipplauf i den kaliber.

Jeg har kigget på en del Tikka BBF - men når vi er ude i en centraltændt riffelkaliber, så er det en drilling i 16 + 7x57R der trækker.
Kleth skrev:Jeg har også haft kigget på 22wmr, umiddelbart ville jeg hellere have en .17hmr til skadedyrsbekæmpelse/regulering af hensyn til sikkerhed, men springet fra .22wmr til .22 Hornet giver bare så meget mere alsidighed (og mere end den dobbelte energi ved mundingen) bl.a. omkring mulighederne for genladning. Til en brugt BBF/Drilling ville jeg nok så hellere vælge .22lr. hvis .222Rem ikke er en mulighed, med de begrænsninger der er med hensyn til hare,gås og ræv som så må tages med hagl.
- Ikke at jeg har afskrevet en .17hmr :biggrin:
Til kaniner er .222 Rem overkill, så er der for lidt kanin tilbage, desuden er der øget sikkerhedsafstand og kuglefang at tage hensyn til.

Jeg har allerede en .17 HMR til skadedyr og lange skud til hare/kanin, men den er mere et våben jeg bruger når jeg er af sted selv - en lille BBF er tænkt som et våben til når vi er en lille gruppe af sted på Endelave, ikke mindst til affangning.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af 308 W » 3. dec 2015, 09:33

Elbæk skrev:
Kleth skrev:
308 W skrev:De dyr jeg har skudt med 22 wm har ikke taget skade
[emoji3]
Hvis du ikke er ekstrem dyreven, så tror jeg du skal opgradere din ammunition :giggle:
Det er det der nye catch&release jagt :giggle:
Forkert formuleret [emoji15]
Dyret var synderligt ikke synderligt ødelagt!

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Senest rettet af 308 W 3. dec 2015, 10:50, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Bessie4ever » 3. dec 2015, 09:53

Elbæk skrev:
Bessie4ever skrev:Hornet er mega fed, go for it

Det er også flere 12/70-222rem fra Tikka tilsalg
Det skal helt sikkert en Hornet i skabet en dag, men ikke som kombinationsvåben. Jeg overvejer noget i retning af en rolling block, faldblok eller kipplauf i den kaliber.

Jeg har kigget på en del Tikka BBF - men når vi er ude i en centraltændt riffelkaliber, så er det en drilling i 16 + 7x57R der trækker.
Kleth skrev:Jeg har også haft kigget på 22wmr, umiddelbart ville jeg hellere have en .17hmr til skadedyrsbekæmpelse/regulering af hensyn til sikkerhed, men springet fra .22wmr til .22 Hornet giver bare så meget mere alsidighed (og mere end den dobbelte energi ved mundingen) bl.a. omkring mulighederne for genladning. Til en brugt BBF/Drilling ville jeg nok så hellere vælge .22lr. hvis .222Rem ikke er en mulighed, med de begrænsninger der er med hensyn til hare,gås og ræv som så må tages med hagl.
- Ikke at jeg har afskrevet en .17hmr :biggrin:
Til kaniner er .222 Rem overkill, så er der for lidt kanin tilbage, desuden er der øget sikkerhedsafstand og kuglefang at tage hensyn til.

Jeg har allerede en .17 HMR til skadedyr og lange skud til hare/kanin, men den er mere et våben jeg bruger når jeg er af sted selv - en lille BBF er tænkt som et våben til når vi er en lille gruppe af sted på Endelave, ikke mindst til affangning.

222rem er super til kaniner og omvendt hader jeg kanin jagt med 22lr pga bulletdrop og vindafdrift.
22lr skudt ind på 50meter falder 29cm på 100metet ( mit setup i Skotland) så er en rangefinder nødvendigt. Kuglen skal placeres inden for max 7cm på en kanin for ikke at lave noget lort og det er for svært med 22LR med vind og varierende afstande. Så en hård projektil i en 222rem så køre det vare fra 30-150meter lige på
Så kan man let lave en succes. Jeg er super glad for min trippel2 men en hornet er også brugbar.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Elbæk » 3. dec 2015, 09:59

Det giver god mening med en hård ikke ekspanderende kugle, det tænkte jeg ikke over.

Men, jeg kan umiddelbart ikke forestille mig at vi får lov til at skyde med .222 Rem på Endelave.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Bessie4ever » 3. dec 2015, 10:04

Elbæk skrev:Det giver god mening med en hård ikke ekspanderende kugle, det tænkte jeg ikke over.

Men, jeg kan umiddelbart ikke forestille mig at vi får lov til at skyde med .222 Rem på Endelave.
Endelave har dårlige erfaringer med riffelkugler.
Jeg har netop forsøgt at få lov uden held.
Men hold op det er er stort ønske
Perfect! Thats is good enough for me

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af EMD » 12. dec 2015, 22:45

Jeg synes 410. er en spændende kaliber. Jeg har skudt både harer, ravn, sildemåge og krager med den. Dog i 6 og 7 blyhagl. En hare på 25 meter i sideskud rullede og døde i knaldet. Men max afstand er nok også 25 meter, og den samler mere, så den er lidt sværere at ramme med. Så en 20 er nok mere effektiv og vil give mere bytte.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Langenge » 13. dec 2015, 18:22

EMD skrev:Jeg synes 410. er en spændende kaliber. Jeg har skudt både harer, ravn, sildemåge og krager med den. Dog i 6 og 7 blyhagl. En hare på 25 meter i sideskud rullede og døde i knaldet. Men max afstand er nok også 25 meter, og den samler mere, så den er lidt sværere at ramme med. Så en 20 er nok mere effektiv og vil give mere bytte.
Problemet med 410 er, at i Danmark gælder:
Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.
Og § 3, stk. 1, nr. 5. er:
5) Til duer, kragefugle, vadefugle og stær.
(Bemærk dog den med vadefugle, så f.eks. skovsnepper er tilladt med 410.)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Elbæk » 15. dec 2015, 19:28

Billede

Jeg er lige kommet til at købe den her :biggrin:

Den er i kaliber 20 og 22 LR - og står umiddelbart som næsten ubrugt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Langenge » 15. dec 2015, 19:38

Elbæk skrev:Billede

Jeg er lige kommet til at købe den her :biggrin:

Den er i kaliber 20 og 22 LR - og står umiddelbart som næsten ubrugt.
Lækker, lækker, lækker :eek:
Hvad måtte du give for den?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Elbæk » 15. dec 2015, 19:41

Det er vist en luksusudgave af den klassiske Savage 24.

1800,- Købt ubeset. Men sælger virker 110% reel og rigtig flink.

Jeg regner med at smide et rødpunktssigte på.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Savage 24 BBF - hjælp til kaliber mm.

Indlæg af Langenge » 15. dec 2015, 19:45

Elbæk skrev:Det er vist en luksusudgave af den klassiske Savage 24.

1800,- Købt ubeset. Men sælger virker 110% reel og rigtig flink.

Jeg regner med at smide et rødpunktssigte på.
Det var billigt, men seriøst... et rødpunktssigte??? :cry:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar