Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Hansen-Martin » 28. mar 2016, 20:02

er der nogen her inde der har erfaring med s&b patroner i 6.5x55 henholdsvis 8g og 9.1 g er de vær og skyde med, er klar over præcision osv. er forskellig fra riffel til riffel men kan i¨få dem til at skyde godt, og hvordan er præcisionen på 100 - 200 og 300m :)

er der stor forskel i forhold til fx. norma rekrutt eller jaktmatch?? :biggrin:
Senest rettet af Lycon 28. mar 2016, 20:28, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er tilpasset så den afspejler indlæggets indhold.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: boller i selleri

Indlæg af Ninja_Moose » 28. mar 2016, 20:22

De kører faktastisk i min 6.5 kanon, i hvert fald i 9,1gram.
Og så er de billige nok til at man kan få en sjov dag på hjortebanen med dem :biggrin:

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: boller i selleri

Indlæg af Uldsok » 28. mar 2016, 20:31

Jeg har fravalgt dem og Prvi Partizan, da jeg er bange for de forurener og slider ekstra på piben, men jeg aner ikke om det har noget på sig?
Netop på elgbanen kunne de ellers være interessante

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Elbæk » 28. mar 2016, 20:37

Jeg testede S&B 9,55 gram mod Norma Jaktmatch 9,5 gram i min, nu solgte, Ruger American i .380 Win. Træfpunktet på de to kugler var markant forskelligt - men hvor jeg, i gennemsnit samlede inden for 4-5 cm på 100 m med Norma, så samlede jeg inden for 2-3 cm med S&B. Jeg endte dog med at træne med Norma Jaktmatch, da de skød (inden for et par cm, vertikalt) fuldstændig som de 11,7 gram Sako Super Hammerhead jeg havde købt til at gå på jagt med.

Jeg har aldrig hørt at S&B (eller nyere Prvi Partizan) på nogen måde skulle være hårdere ved piben end anden ammunition. Hvad skulle årsagen til dette være? Personligt har jeg så aldrig kunnet få Prvi Partizan (hverken i .223 Rem eller .308 Win) til at samle bare nogenlunde, men det er en anden sag.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Uldsok » 28. mar 2016, 21:01

Jamen jeg har heller ingen egentlig begrundelse udover en normal skepsis over for noget der er billigt, blot har jeg tænkt på de grundet prisen, måske kunne have en kappe med større risiko for urenheder, men det ville da være dejligt at få det afkræftet :???:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Raptor357 » 28. mar 2016, 21:07

Det er en helt fin patron, på højde med end andet kvalitets foder til banerifler.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Elbæk » 28. mar 2016, 21:09

Så vidt jeg kan huske (og jeg husker muligvis forkert/blander det sammen med anden "østblok" ammunition) så var de allerførste Prvi Partizan, som ramte det danske marked, forsynet med korrosive fænghætter, som - hvis man ikke rensede piben grundet efter skydning - kunne give rust i piben. I dag er Prvi Partizan forsynet med ikke korrosive fænghætter.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Keiler
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 10. jan 2009, 20:53
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Keiler » 28. mar 2016, 21:30

Jeg har prøvet mange forskellige mærker af ammunition, både i 6,5x55 og 9,3x62, og der er forskel, men jeg kan kun sige at jeg har altid været glad S&B. Prisen er super, de gør deres job i dyret ( både gris og rådyr) og præcisionen er helt på højde med hvad jeg ellers har prøvet og jeg har ikke set mere slid i løbet. Der går mange rygter om S&B, såsom at de ikke samler, klikker og ikke holder sammen - ofte tror jeg at både butikkerne samt de dyre mærker forsøger at tale S&B ned og det er helt ubegrundet i mine øjne, men der er kun en vej frem - at prøve sig frem :biggrin: og med S&B koster det ikke en formue.

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Renico12 » 28. mar 2016, 21:40

sellier & bellot fungerer fremragende. Har dog kun prøvet dem i 243W. De bliver også de næste jeg skal prøve i 270Win. :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Kleth » 28. mar 2016, 22:04

Jeg har skudt rigtig meget S&B i .308 og i mine rifler har det samlet ok, men ikke så godt som Norma Jagtmatch. Jeg har aldrig haft en klikker eller andre fejl, hverken med .308 eller .223.
Rygtet om øget slid på piben stammer muligvis fra at .223 i 55grs og 50grs har kappe af jern pleteret med kobber.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af C-X » 28. mar 2016, 22:09

Jeg fik fortalt ved Kr. O. Skov at hylstrene i 6,5x55 fra S&B skulle være ringe til genladning, ellers var produktet fint i forhold til prisen. Samtidig blev det berettet, at flere af de øvrige kalibre var ganske udmærkede til genladning.
Jeg har nul erfaring med produktet selv og forhørte blot priser på et andet kaliber.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Sila0079 » 29. mar 2016, 00:00

Jeg snuppede en kasse med 50 i 9,1 grams 6,5x55 med ned i kælderen hos KOSKOV, da jeg skulle teste min nyerhvervede S&L med jagtmatch løb. Den spredte tre skud 9,9 mm fra bænk på 100 meter. Med disse herlige resultater, købte jeg naturligvis 400 af samme LOT nr.. Jeg blev fortalt af hylsteret ikke var Norma standard, men at visse folk genlader med dem 2-3 gange.. Patronen iøvrigt skulle være på niveau med konkurrenterne nu om dage, og det med ekstra slid skulle være gammel strøm..

To uger senere eftertestede jeg spredningen under samme omstændigheder, et andet sted, med C-C 13mm.. Det synes jeg er ganske tilfredsstillende med den billigste patron jeg nu engang er stødt på.. Har stadig kun skudt 13 skud, men ingen klikkere so far.. :krydsser:
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Bemoni1 » 29. mar 2016, 10:29

Jeg har prøvet dem i 124 grains udgaven og de rammer OK.
Men, efter min mening sviner de ganske frygteligt og afsætter en hel del tombak i piben. Faktisk tog det en del arbejde at få det ud igen, efter cirka 100 skud.
Med de Hornady 140 grains, jeg normalt bruger, kan jeg nøjes med at fjerne belægninger for hver 1000 skud, men de her S&B var slemme.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Peter » 29. mar 2016, 12:30

Har også kun prøvet dem i .308, hvor egenspredningen var enorm! 10-15 cm på en skudgruppe på 4. Hørte blandt andre skytter på skydebanen, at de heller ikke kunne bruge dem. Resten blev brugt på elgbanen - jeg køber ikke S&B mere.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Bobo » 29. mar 2016, 13:05

Jeg skyder med s & b i 5,6x52r, 7x57r, 7x65r, og ja - har skudt i 6,5x55 og kan kun sige at de samler ok - også i dobbeltriffel.
Når vi snakker 7 mm samler de bedre end Norma og ved 5,6x52r er de fuldt på højde med RWS.
Det forbehold jeg har er at projektilerne har en lidt ukontrolleret ekspansion men det skyldes at importøren kun tager de billige udgaver hjem - s&b laver patroner med udmærkede projektiler men jeg tror ikke de bliver importeret til Danmark (aaaaaargh - JAGUARGRUPPEN)
Men prøv dig frem
Bobo ------ Igen uden billeder

srn
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. mar 2009, 08:22
Interesser: skydning / jagt
Geografisk sted: Vestfyn

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af srn » 20. nov 2016, 16:25

Hej.

Kan også kun sige god for de Sellier & Bellot, jeg har haft igennem min 6,5x55 Tikka samt min .308W Browning Bar. (halvautomat).
I 6,5x55 har jeg for det meste brugt 9,1 grams, idet træfpunk ligger tæt på min jagtammo. Fin samling på grupperne samt aldrig haft en klikker :smile:
I .308 har jeg brugt 9,55 grams i halvautomaten og også her haft rigtig god samling samt aldrig oplevet funktionsfejl. :razz:

SRN

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Gråskæg » 20. nov 2016, 18:19

Hvis en 6,5x54 M-SCH må blande sig i debatten, så er 9 grams SogB stort set lige så gode som andre patroner, måske er Hirtenberg i samme kaliber lidt bedre, hvor de afskudte hylstre er blevet genladt med. 10 grams kugler. I alle tilfælde er evt. forskel i egen-spredning mindre end skyttens (hos mig) evner. Det vigtigste for mig er, at der ikke er nogen klikkere eller andet lort. Jeg køber også SogB til min 9,2x62 Krupp drilling, ved ikke om andre laver dem? Jeg tror at (de dårlige) rygter om SogB stammer helt tilbage fra, da de blev indført på det danske marked som de billigste haglpatroner man kunne få på det tidspunkt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Bofhenator » 20. nov 2016, 18:37

Gråskæg skrev:Hvis en 6,5x54 M-SCH må blande sig i debatten, så er 9 grams SogB stort set lige så gode som andre patroner, måske er Hirtenberg i samme kaliber lidt bedre, hvor de afskudte hylstre er blevet genladt med. 10 grams kugler. I alle tilfælde er evt. forskel i egen-spredning mindre end skyttens (hos mig) evner. Det vigtigste for mig er, at der ikke er nogen klikkere eller andet lort. Jeg køber også SogB til min 9,2x62 Krupp drilling, ved ikke om andre laver dem? Jeg tror at (de dårlige) rygter om SogB stammer helt tilbage fra, da de blev indført på det danske marked som de billigste haglpatroner man kunne få på det tidspunkt.
Jeg tror du har ret i en masse af det er historisk! Desuden, i gamle dage der lugtede røgen fra S&B pistol ammunition ganske forfærdeligt! Det var rigeligt til jeg ikke ville bruge det. Det er dog overstået.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Slettet bruger

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Slettet bruger » 20. nov 2016, 19:04

I min AI .308 er S&B klart dårligst af 5 mærker : Lapua, Hornady, Norma, Remington, S&B

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Gråskæg » 21. nov 2016, 16:33

Slettet bruger skrev:I min AI .308 er S&B klart dårligst af 5 mærker : Lapua, Hornady, Norma, Remington, S&B
Ja OK, men de er vel også de billigste?

Slettet bruger

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Slettet bruger » 21. nov 2016, 20:29

Gråskæg skrev:
Slettet bruger skrev:I min AI .308 er S&B klart dårligst af 5 mærker : Lapua, Hornady, Norma, Remington, S&B
Ja OK, men de er vel også de billigste?
Jeps, dog ikke meget.
Nu skyder jeg hvert eneste skud for at prøve på at blive en bedre skytte.
Hvordan skulle jeg blive det, hvis jeg ved at min ammo ikke skyder 100%?
Vigtigste led for at blive en god skytte er brug af kvalitets ammonition.
Hvis du i dit indre kan give ammunitionen skylden for et skud der ikke sidder helt efter hensigten , når du aldrig videre.

Lapua er efter min mening klart den bedste fabriks ammonition der kan købes.
Der vindes adskillige feltskydninger med Lapua hvert år.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Gråskæg » 22. nov 2016, 13:26

Jamen fuld respekt for folk, der er ambitiøse og for hvem kun det bedste er godt nok. Når man har været Finskytte i JGK og har opnået skyttemærker på alle våben, så må jeg jo have kunnet ramme noget engang, men for mig er det nok, at tingene virker og fungerer efter hensigten.
Jeg skal skyde godt nok til at kunne tillade mig at sigte på levende dyr., så de bliver liggende, dvs. at kunne placere en kugle på bladet på afstande op til ca. 100 m. Det er altså mine krav til gevær og ammo, og mig selv. Men lad mig endelig ikke stå i vejen for andre, sats bare på det bedste og dyreste - good luck med det.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af C-X » 22. nov 2016, 14:43

Lapua er så vel ikke engang nødvendigvis det dyreste?

I tilgift er hylstrene af høj kvalitet, mht. til genbrug. :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Slettet bruger » 22. nov 2016, 17:21

Gråskæg skrev:Jamen fuld respekt for folk, der er ambitiøse og for hvem kun det bedste er godt nok. Når man har været Finskytte i JGK og har opnået skyttemærker på alle våben, så må jeg jo have kunnet ramme noget engang, men for mig er det nok, at tingene virker og fungerer efter hensigten.
Jeg skal skyde godt nok til at kunne tillade mig at sigte på levende dyr., så de bliver liggende, dvs. at kunne placere en kugle på bladet på afstande op til ca. 100 m. Det er altså mine krav til gevær og ammo, og mig selv. Men lad mig endelig ikke stå i vejen for andre, sats bare på det bedste og dyreste - good luck med det.
Jeg har været finskytte på M66 og har guld på alle de våbentyper der kunne aflægges mærkeskydning på.
De resultater der kunne opnås med det grej, er jeg LANGT fra tilfreds med i dag.
At kunne ramme en hel eller halv torso tror jeg selv S&B kan leve op til - jeg forstår ikke at brugere herinde, der jo formentlig interesserer sig for våben og skydning, kan stille så små krav til sig selv.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Hurricane » 22. nov 2016, 18:33

Slettet bruger skrev:
Gråskæg skrev:
Slettet bruger skrev:I min AI .308 er S&B klart dårligst af 5 mærker : Lapua, Hornady, Norma, Remington, S&B
Ja OK, men de er vel også de billigste?
Jeps, dog ikke meget.
Nu skyder jeg hvert eneste skud for at prøve på at blive en bedre skytte.
Hvordan skulle jeg blive det, hvis jeg ved at min ammo ikke skyder 100%?
Vigtigste led for at blive en god skytte er brug af kvalitets ammonition.
Hvis du i dit indre kan give ammunitionen skylden for et skud der ikke sidder helt efter hensigten , når du aldrig videre.

Lapua er efter min mening klart den bedste fabriks ammonition der kan købes.
Der vindes adskillige feltskydninger med Lapua hvert år.
Det er altså ikke en tilfældighed, at 32 af de 33 biathlon medaljer i 2014 blev vundet med finsk ammunition? :shock:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Besvar