Besvaret: Ny lyddæmper med M18x1 gevind?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Besvaret: Ny lyddæmper med M18x1 gevind?

Indlæg af Kleth » 4. maj 2016, 14:36

Ærede medlemmer, jeg har en lille ny på vej ind og den bliver leveret med et M18x1 gevind, men alle vores dæmpere er selvfølgeligt med M14x1 gevind :fun:
Så jeg skal bruge en lyddæmper, i første omgang udelukkende til banebrug, men den skal ikke være ubrugelig til jagt.
Den lille ny er i .308win og har en tyk 60cm lang pibe - Det kunne være nærliggende at korte piben ned eller skære gevindet ned, som den fornuftige bøssemager naturligvis foreslog, men det er ikke en option for mig før garantien er udløbet.

Mine krav er:

1. God dæmpning.
2. Til at betale d.v.s. <=DKK2500 meget gerne billigere; Sonic 55 ~DKK1800kr.
3. Ikke forlænge piben mere end strengt nødvendigt, helst teleskopisk.
4. Tilgængelig på Sjælland eller hos et firma, der sender den slags uden det er specialfragt.

Jeg overvejer om det skal være en ASE Utra Northstar, S&L Thunderdome eller Sonic 55 - Af hensyn til prisen hælder jeg nok mest til Sonic 55 og jeg er glad for den service vi har fået hos Sonic Center Øst :smile: Men jeg er nu ret vild med ASE Utra dæmperne og jeg har aldrig befamlet eller på andre måder opsamlet erfaring med S&L lyddæmperne.
Kva tidligere anbefalinger har jeg også kigget på Danish Guntech (~DKK1000) der er super billig og desværre rager ret langt frem. Hvis jeg på et senere tidspunkt, efter garantiens udløb, vil korte piben ned for ikke at rage så meget frem, kan jeg jo altid også få skåret et nyt gevind og bruge af det array af lyddæmpere vi allerede har; Sonic 45, ASE Utra SL5 eller ASE Utra Northstar.

Er der noget jeg har overset? Eller et godt tilbud der kan udnyttes? - Jeg er desværre p.t. booket hele weekenden, ellers var jeg tøffet til Aktiv Fritids marked i weekenden :razz:
Senest rettet af Kleth 6. maj 2016, 07:30, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Spørgsmål: Ny lyddæmper med M18x1 gevind

Indlæg af Rixen » 4. maj 2016, 14:50

Jeg ville nok bare få ændret det gevind på piben.

Ellers ville jeg købe den nye SL5i. En pakke som du kender, men bare lettere end den gamle.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Spørgsmål: Ny lyddæmper med M18x1 gevind

Indlæg af 458hunter » 4. maj 2016, 16:14

Hvorfor Sonic 55 og ikke 45? Den er lettere, kortere og slankere. På en 308 er det rigeligt. Jeg købte en 55 og ville idag vælge 45eren

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Spørgsmål: Ny lyddæmper med M18x1 gevind

Indlæg af MortenV » 4. maj 2016, 17:51

Er meget tilfreds med min S&L Superdome til 308w og 30.06.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Spørgsmål: Ny lyddæmper med M18x1 gevind

Indlæg af 308 W » 4. maj 2016, 19:36

Man kommer ikke uden om Sonic 45 Mht pris.

Ellers som Rixen foreslår.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Spørgsmål: Ny lyddæmper med M18x1 gevind

Indlæg af Kleth » 4. maj 2016, 22:32

Tak alle sammen! [emoji106][emoji4]
Jeg tror jeg giver Sonic 45 et forsøg. Jeg syntes dog at de to Sonic dæmpere flytter mere på træfpunkt end ASE Utra dæmperne, det gælder både Sonic 35 Max 6mm og Sonic 45 Max 8mm, men jeg syntes også at ASE Utra SL5i er en tand for dyr, selv om den tiltaler mig MEGET,når den kun kan bruges på en riffel - ALLE vores rifler med gevind har ellers M14x1, så jeg kan f.eks. både bruge Sonic 45 Max 8mm på .308Win, 223Rem og på .22lr.

Umiddelbart er jeg ellers ikke så hooked på at have to visuelt identiske dæmpere med forskelligt gevind, da jeg er bange for at tage den forkerte dæmper og derfor blive dømt ude. Det problem kan nok løses med noget intelligent mærkning med f.eks. Noget gul hammerite e.lig.
Jeg lader heller ikke forskellige ladninger med samme projektil og hylster, for ikke at få blandet eller byttet rundt


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Spørgsmål: Ny lyddæmper med M18x1 gevind

Indlæg af Boryx » 5. maj 2016, 07:30

Jeg ville ikke tøve to sekunder mht at få skåret nyt gevind og kortet piben op. Hvis piben er ny, flytter præcisionsgarantien vel bare over på den som laver det nye gevind?

Det er en operation der er udført på så mange rifler med succes at risikoen er forsvindende lille.

Nyt gevind og på med din ASE Utra. :thumbup:

Høker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 10. jan 2010, 22:10
Interesser: Pistol / IPSC
Geografisk sted: Stoholm Jyll. Dk.
Has thanked: 41 times
Been thanked: 19 times

Re: RE: Spørgsmål: Ny lyddæmper med M18x1 gevind

Indlæg af Høker » 5. maj 2016, 08:57

Kleth skrev:Tak alle sammen! [emoji106][emoji4]
Jeg tror jeg giver Sonic 45 et forsøg. Jeg syntes dog at de to Sonic dæmpere flytter mere på træfpunkt end ASE Utra dæmperne, det gælder både Sonic 35 Max 6mm og Sonic 45 Max 8mm, men jeg syntes også at ASE Utra SL5i er en tand for dyr, selv om den tiltaler mig MEGET,når den kun kan bruges på en riffel - ALLE vores rifler med gevind har ellers M14x1, så jeg kan f.eks. både bruge Sonic 45 Max 8mm på .308Win, 223Rem og på .22lr.

Umiddelbart er jeg ellers ikke så hooked på at have to visuelt identiske dæmpere med forskelligt gevind, da jeg er bange for at tage den forkerte dæmper og derfor blive dømt ude. Det problem kan nok løses med noget intelligent mærkning med f.eks. Noget gul hammerite e.lig.
Jeg lader heller ikke forskellige ladninger med samme projektil og hylster, for ikke at få blandet eller byttet rundt


Sent from my iPhone using Tapatalk
hvis dine sonic dæmpere flytter træf punktet anderledes end dine andre dæmpere ville jeg som forsøg prøve at fjerne støttebøsning på banen en dag.
Det er muligt at den er boret for snævert op, eller trykker på piben på en side.


Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Spørgsmål: Ny lyddæmper med M18x1 gevind

Indlæg af Kleth » 6. maj 2016, 06:23

Det gælder både min Sonic 45 Max 8mm og min Sonic 35 Max 6mm uanset våbnet de sidder på og om det er med eller uden støttebøsning. Grupperne er fine nok og der er ikke tegn på bafflestrikes.
Det er ikke det store problem, da vi nærmest altid skyder med lyddæmper. Mest er det bekymringen om hvad der gør det og om anerledes iskruning af støttebøsningen e.lig. pludseligt kan lave en ny ændring af træfpunktet. Der er en del flere parametre med Sonic end med ASE Utra.
Indtil videre har træfpunkt ikke ændret sig mellem skydninger og Sonic dæmperne dæmper rigtig godt; Sonic 35 på fruens .223Rem gør at den lyder mest af alt som en salonriffel, når vi har høreværn på, så hun glæder sig til prøve den på jagt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af Kleth 6. maj 2016, 06:23, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Spørgsmål: Ny lyddæmper med M18x1 gevind

Indlæg af 308 W » 6. maj 2016, 06:35

Det er det samme med min Sonic 45 og var det også med min S&L Thunderdome

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Spørgsmål: Ny lyddæmper med M18x1 gevind

Indlæg af Kleth » 6. maj 2016, 06:42

Det er godt at vide, jeg har måske bare været heldig med ASE Utra dæmperne [emoji106][emoji4] Og at det derfor overrasker mig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar