Hjælp en fattig 15 årig (kommende) jæger

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Gustnav
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. jul 2016, 01:10
Interesser: Jagt og historiske våben
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 3 times

Hjælp en fattig 15 årig (kommende) jæger

Indlæg af Gustnav » 29. jul 2016, 02:01

Ja som emnet nok siger lidt om så er jeg en ung fyr på 14 lige nu som fylder 15 til oktober og skal tage et aften jagtkursus henover vinteren (oktober til januar) jeg skal derfor op til prøve og forhåbentlig få mit jagttegn i foråret 2017 da man kan gå op til jagtprøve i det KALENDERÅR man fylder 16... Er ikke helt sikker på om man så først får udstedt sit jagttegn når man fylder 16 eller om man kan få det som 15 årig.


Her kommer så det store spørgsmål.

Da jeg sjovt nok ikke har alt for mange penge i en alder af 15, vil jeg gerne bruge dem på noget ordentligt. Jeg havde tænkt mig at købe et billigt dobbeltløbbet haglgevær (en gammel side by side) til hagljagt... Da jeg mere interesserer mig for riffeljagt ville jeg helst bruge så lidt penge som muligt på haglbøssse, da jeg kun skal bruge den en gang i mellem når jeg skal skyde lerduer med min far... Han har jagttegn men ejer kun en baretta silber pigeon og vil ikke købe en riffel da han ikke interesser sig så meget for jagt... :???:

Til gengæld vil jeg gerne bruge en del penge på en god riffel da det virker som om det er meget vigtigere med kvaliteten her end på en haglbøssse. Jeg læser meget om forskellige militærhistoriske våben og ser end del videoer med dem, så jeg syntes der ikke er noget galt i at riflen er gammel og eller slidt. Vis bare den fungerer. Har så læst lidt om at gamle militærrifler kan være bøvlede og ikke er så gode som sin første og hovedriffel.

Jeg vil gerne kunne bruge den til al tænkelig jagt i Danmark, og den skal være god for en nybegynder. Jeg er 183 høj og almindeligt bygget, så størrelse på våbnet burde ikke være det store problem. Jeg vil også gerne kunne skyde til måls med den...


Jeg har sparet op i et stykke tid og har lige pt omkring 5500 kroner sparet sammen....

Vil spare endu mere op det næste halve års tid så vil ihvertfald have omkring 7000 kroner til den tid, måske lidt mere. :eek:

Dette er det største beløb jeg nogensinde har været i besiddelse af og jeg vil ikke spilde dem på noget dårligt.


Hvad vil jeres bud være på en god løsning?
og/eller hvordan er det helt præcist det med loven og aldersgrænse? Jeg kan sige at jeg fylder 15 nu til oktober og mit jagtkursus slutter i januar, så jeg kan gå op til prøve i foråret 2017 og få mit jagttegn som 15 årig? Hvis der er nogen der kan tydeliggøre det med at man kan gå op til prøven i det kalenderår man fylder 16, (altså som 15 årig?)ville jeg sætte meget pris på det.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hjælp en fattig 15 årig (kommende) jæger

Indlæg af Flugteren » 29. jul 2016, 08:47

Gustnav skrev:Ja som emnet nok siger lidt om så er jeg en ung fyr på 14 lige nu som fylder 15 til oktober og skal tage et aften jagtkursus henover vinteren (oktober til januar) jeg skal derfor op til prøve og forhåbentlig få mit jagttegn i foråret 2017 da man kan gå op til jagtprøve i det KALENDERÅR man fylder 16... Er ikke helt sikker på om man så først får udstedt sit jagttegn når man fylder 16 eller om man kan få det som 15 årig.


Her kommer så det store spørgsmål.

Da jeg sjovt nok ikke har alt for mange penge i en alder af 15, vil jeg gerne bruge dem på noget ordentligt. Jeg havde tænkt mig at købe et billigt dobbeltløbbet haglgevær (en gammel side by side) til hagljagt... Da jeg mere interesserer mig for riffeljagt ville jeg helst bruge så lidt penge som muligt på haglbøssse, da jeg kun skal bruge den en gang i mellem når jeg skal skyde lerduer med min far... Han har jagttegn men ejer kun en baretta silber pigeon og vil ikke købe en riffel da han ikke interesser sig så meget for jagt... :???:

Til gengæld vil jeg gerne bruge en del penge på en god riffel da det virker som om det er meget vigtigere med kvaliteten her end på en haglbøssse. Jeg læser meget om forskellige militærhistoriske våben og ser end del videoer med dem, så jeg syntes der ikke er noget galt i at riflen er gammel og eller slidt. Vis bare den fungerer. Har så læst lidt om at gamle militærrifler kan være bøvlede og ikke er så gode som sin første og hovedriffel.

Jeg vil gerne kunne bruge den til al tænkelig jagt i Danmark, og den skal være god for en nybegynder. Jeg er 183 høj og almindeligt bygget, så størrelse på våbnet burde ikke være det store problem. Jeg vil også gerne kunne skyde til måls med den...


Jeg har sparet op i et stykke tid og har lige pt omkring 5500 kroner sparet sammen....

Vil spare endu mere op det næste halve års tid så vil ihvertfald have omkring 7000 kroner til den tid, måske lidt mere. :eek:

Dette er det største beløb jeg nogensinde har været i besiddelse af og jeg vil ikke spilde dem på noget dårligt.


Hvad vil jeres bud være på en god løsning?
og/eller hvordan er det helt præcist det med loven og aldersgrænse? Jeg kan sige at jeg fylder 15 nu til oktober og mit jagtkursus slutter i januar, så jeg kan gå op til prøve i foråret 2017 og få mit jagttegn som 15 årig? Hvis der er nogen der kan tydeliggøre det med at man kan gå op til prøven i det kalenderår man fylder 16, (altså som 15 årig?)ville jeg sætte meget pris på det.
1). Du kan sagtens gå til jagtprøve i det kalenderår, hvor du fylder 16. Det er absolut ikke noget problem, men du får først udleveret jagttegnet, når du fylder 16.

2). Et budget på 7000 kr skal dække meget, selv blot til haglgevær. Nu fortæller du os, at din far har et haglgevær derhjemme, hvilket betyder, at han også har et våbenskab - så får du lov at dele våbenskab med ham er den en pæn udgift, du slipper for at lægge med det samme.

Så trækker vi våbenskabet ud af budgettet, så kan en startindkøbsliste se således ud:

1) Våben - her skal du købe et brugt. Gå ned hos din lokale forhandler og forhør dig om udvalget af brugte haglgeværer. Spender maksimum 3000 på geværet. Vælg for eksempel et brugt Baikal. Det er russisk, bygget til at holde. Finishen er ikke noget at skrive hjem om, men det er et værktøj, der holder.

2) Invester i et par gode høreværn. Beskyt dine ører - du har kun en chance. Du kan enten vælge passive eller aktive høreværn. Til dit budget ville jeg vælge et passivt høreværn i god kvalitet - gå eventuelt i det lokale byggemarked og se, hvad udvalget er der. Ting får altid et nøk opad i pris, når der står "jagt" på det.

3) Ammunition! Det kommer du til at bruge en hel del af, når du skal træne til haglskydeprøven. Du kan nemlig først gå til riffelprøve efter bestået haglskydeprøve. Der er vist generel enighed om, at man skal skyde til mellem 1500-3000 skud inden man går op til prøve. Jeg brugte selv omtrent 1000, men jeg havde også kun 5 træningsdage fra køb af gevær til prøvedato.

4) Andre udgifter, såsom transport til/fra skydebane, medlemskontigent på skydebaner, betaling for duer og så videre.

Bare vent, du har slet ikke set det hele endnu. Hagljagt er billigt i forhold til riffeljagt. ;-):

God fornøjelse og knæk og bræk med jagttegnet. Det er en herlig form for tidsfordriv!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hjælp en fattig 15 årig (kommende) jæger

Indlæg af C-X » 29. jul 2016, 09:14

:welcome:

Fedt med en kommende jæger der er ude i god tid!

Så længe du ikke er snobbet og vil have fabriksnyt grej, men sætter pris på historie og patina, så skal du nok nå det meste indenfor dit budget, hvad angår våben. Resten af grejet kommer nok til at afhænge af dine julegaver :blink:

Dog, da du er så ny, vil jeg foreslå at du finder penge til en bedre luftriffel eller salonriffel også, så du har adgang til masser af billig træning.

Via køb og salg herinde, kan du sikkert finde meget af det du har brug for. Der er også mindre risiko for, at møde personer der vil oversælge gammelt ragelse. Så indryk en annonce og tag farmand med ud, så kan han holde det til dig, indtil du er klar.

Husk, du har hele livet foran dig og du kan ad åre købe drømmegrejet, hvis du ikke finder det første du køber, der primært skal løse opgaven, lækkert nok.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gustnav
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. jul 2016, 01:10
Interesser: Jagt og historiske våben
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 3 times

Re: Hjælp en fattig 15 årig (kommende) jæger

Indlæg af Gustnav » 29. jul 2016, 11:55

Tak for inputtet!
Føler mig lidt klogere end da jeg stod op... :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hjælp en fattig 15 årig (kommende) jæger

Indlæg af C-X » 29. jul 2016, 11:58

Det gør man tit, når man hænger ud herinde :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Hjælp en fattig 15 årig (kommende) jæger

Indlæg af Lars M. L. » 29. jul 2016, 12:27

Hej og velkommen til NVF!

Hvis jeg har læst dit indlæg korrekt
- har din far en Beretta, som han sjældent bruger.
- du er ikke interesseret i hagljagt, men vil gerne købe en riffel

I så fald vil jeg anbefale, at du låner farmands Beretta til træning og haglprøve. Det vil spare dig for en hel del penge, som du sidenhen kan bruge på riffel m.m.

mvh Lars

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hjælp en fattig 15 årig (kommende) jæger

Indlæg af Raptor357 » 29. jul 2016, 13:19

Det er godt at være i god tid.
Prøv en masse forskellige geværer, det første gevær du lærer at skyde med skal du ikke ofre alt for mange penge på. du vil sandsynligvis skifte det ud efter 3-4 år til et der passer bedre til dig.
Til havjagt ville jeg overveje en halvautomatisk (det bruger jeg selv) eller en pumpe, men det er ikke velset på fællesjagter som jeg tror du har mulighed for sammen med din far.
Jeg ville gå uden om Baikal. Mekanisk er de gode og stærke men de par stykker jeg har prøveskudt satte nogle elendige skudgrupper hvor der var store huller i haglsværmen. Det kan du ikke leve med hverken på lerduebanen eller på jagt, hvis du rammer vedsiden af må du aldrig være i tvivl om at det var dig der fejlede.
En ældre S/S der er boret i 1/4 i begge rør vil være fin til landjagt og træning. enkelt trigger eller dobbelt trigger gør ikke forskel for mig, men det er tilvending. en gammel S/S vil ikke kunne tåle at have så stram en trangboring med de store hurtige hagl som de fleste bruger til hav jagt. derfor er den en dårlig løsning til havjagt.
Der er tidligere blevet solgt nogle Khan geværer udover at nogle knækkede slagstiften har folk været tilfredse med dem. slagstifterne blev skiftet på garantien, men det gætter jeg på de har fået løst.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp en fattig 15 årig (kommende) jæger

Indlæg af Kleth » 29. jul 2016, 23:39

Flugteren skrev: 2) Invester i et par gode høreværn. Beskyt dine ører - du har kun en chance. Du kan enten vælge passive eller aktive høreværn. Til dit budget ville jeg vælge et passivt høreværn i god kvalitet - gå eventuelt i det lokale byggemarked og se, hvad udvalget er der. Ting får altid et nøk opad i pris, når der står "jagt" på det.
[emoji106] Høreværn er nemlig det sidste sted der skal sparres, det sagt så behøver man til banebrug netop ikke at have dyre aktive høreværn, men tag og køb anerkendte mærker som 3M/Peltor som skilter med deres EN og ISO standarder. På skydebanen bruger jeg 3M Optime 3 som på det tidspunkt havde bedste dæmpning i tre frekvensområder og stadig kunne betales.
Køb også et par fornuftige skydebriller f.eks. 3M, Bollé eller Swiss Eye - Vi er flere der har været glade for dem.
Amazon.de og EBay er gode steder at finde den slags til acceptable priser.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Hjælp en fattig 15 årig (kommende) jæger

Indlæg af Superliga » 30. jul 2016, 18:19

Kleth skrev:
Flugteren skrev: 2) Invester i et par gode høreværn. Beskyt dine ører - du har kun en chance. Du kan enten vælge passive eller aktive høreværn. Til dit budget ville jeg vælge et passivt høreværn i god kvalitet - gå eventuelt i det lokale byggemarked og se, hvad udvalget er der. Ting får altid et nøk opad i pris, når der står "jagt" på det.
[emoji106] Høreværn er nemlig det sidste sted der skal sparres, det sagt så behøver man til banebrug netop ikke at have dyre aktive høreværn, men tag og køb anerkendte mærker som 3M/Peltor som skilter med deres EN og ISO standarder. På skydebanen bruger jeg 3M Optime 3 som på det tidspunkt havde bedste dæmpning i tre frekvensområder og stadig kunne betales.
Køb også et par fornuftige skydebriller f.eks. 3M, Bollé eller Swiss Eye - Vi er flere der har været glade for dem.
Amazon.de og EBay er gode steder at finde den slags til acceptable priser.
Med høreværn kan man med fordel tage par gule skumpropper i ørerne og et kop-øreværn udenpå, så får du al den dæmpning du behøver, selv med de billigste høreværn.

På jagt bruger jeg et par formstøbte, så man stadig kan tale med folk uden at råbe, på banen ryger der et par kopper udenpå, da de formstøbte ikke dæmper nok alene når der bliver skudt >100

Besvar