Hvilken Haglammunition har jeg brug for/ skal jeg anskaffe?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
PeterH
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 2. maj 2016, 11:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time

Hvilken Haglammunition har jeg brug for/ skal jeg anskaffe?

Indlæg af PeterH » 17. aug 2016, 10:48

Hej NVF

Jeg er ny jæger og har min første andejagt nu her i september. :rock:

Jeg har endnu ikke investeret i ammunition, da jeg som nybegynder ikke kender det helt store til hvad der er godt osv.

Mit spørgsmål lyder:
Er der et par patron størrelser som er alsidige, så man kan købe en masse som man kan have liggende?

Jeg tænker selv at investere i en masse patroner i str. 2 til gæs, råvildt og lignende samt str. 5-6 til ænder, duer og lignende. Er det helt ved siden af? :taser:

Vil nemlig helst undgå at have 7 forskellige størrelser liggende, som man skal holde styr på :)

Kom gerne med gode råd, mærker og andet godt omkring ammunition :)

På forhånd tak for hjælpen!
Senest rettet af Refraktorius 20. aug 2016, 21:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift udbedret. Læs gerne opslaget øverst i Small Talk

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Kleth » 17. aug 2016, 11:00

Hvis du må bruge stål, så er mine favoritter
Gamebore 12/70 Hyperstel #3 til sneppe -> hare
Kent Hypersteel 12/76 #1 Gås -> Rådyr
Jeg har altid kun hagl til det største vildt, der er nævnt som tilladt under parolen.

Jeg er også fint tilfreds med Remington 12/70 Nitroexpress #3 til alt det mindre, dem plejer jeg at bruge på marken, når det næsten kun er fasaner.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Flugteren » 17. aug 2016, 11:06

Jeg bruger selv Kent Gamebore til alle haglpatroner. Til træning bruger jeg den klassiske steel-shot i 7.5, men jeg har også afskudt en kasse Kent Ultimate Shot i engelsk størrelse 5 mod nogle mål, der skulle forestille at have samme konsistens som gæs (tøj, kyllingestykker og uld) - de virkede godt; dvs., ikke videre større" kødskader", men havde det været et levende dyr havde det gået ned i skuddet. Vær dog opmærksom på, at den patron er mærket til kalkun, så til mindre fugle/mindre gæs kan den muligvis være hård.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af GåsPåGaffelen » 17. aug 2016, 11:25

Køb nogle 5ere til ænder og fasan, og så nogle 3ere til gæs og rådyr.

1ere kan være fine til decideret gåsejagt sidst på sæsonen, men der er ikke særligt mange hagl i, så man ender med en ret begrænset dækning.

Hvis du har et gevær med dobbelt aftrækker, så kan du lade 3 i det ene løb og 5 i det andet, når du er på fællesjagt med chance for rådyr. Så kan du lynhurtigt vælge den rigtige halgstørelse, ved at vælge den rigtige aftrækker.

Mærket er generelt ikke så vigtigt, om det er Bornaghi, Gamebore eller Kent er lidt hip som hap. Min erfaring er at de hurtige patroner (HyperSteel) ikke holder nær så godt et skudbillede som de patroner der går 410-450 m/s

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Kleth » 17. aug 2016, 11:35

Flugteren skrev:Vær dog opmærksom på, at den patron er mærket til kalkun, så til mindre fugle/mindre gæs kan den muligvis være hård.
Jeg har set snepper og slagtet fasaner og ænder skudt med alt fra 12/76 #1 til 20/70 #7 og på de mindre fulge, der ødelægger et kerneskud i brystet nogenlunde lige meget om det er #1 eller #7. De store runde stålhagl har en tendens til at overpenetrere, så jeg syntes ikke så meget at de store haglstørrelser ødelægger mere end de små, i hvert fald så længe at haglene er runde, jeg har ingen erfaringer med kantede eller hagl med flange m.v.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PeterH
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 2. maj 2016, 11:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af PeterH » 17. aug 2016, 11:38

GåsPåGaffelen skrev:Køb nogle 5ere til ænder og fasan, og så nogle 3ere til gæs og rådyr.

1ere kan være fine til decideret gåsejagt sidst på sæsonen, men der er ikke særligt mange hagl i, så man ender med en ret begrænset dækning.

Hvis du har et gevær med dobbelt aftrækker, så kan du lade 3 i det ene løb og 5 i det andet, når du er på fællesjagt med chance for rådyr. Så kan du lynhurtigt vælge den rigtige halgstørelse, ved at vælge den rigtige aftrækker.

Mærket er generelt ikke så vigtigt, om det er Bornaghi, Gamebore eller Kent er lidt hip som hap. Min erfaring er at de hurtige patroner (HyperSteel) ikke holder nær så godt et skudbillede som de patroner der går 410-450 m/s
Det lyder som noget jeg har hørt før. Dejligt :)
Tror det er det jeg ender ud med. Tak for hjælpen :)

Og tak for tippet med en 3'er i det ene løb samt 5'er i det andet løb.. Har nemlig dobbelt aftræk :D

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Hansen-Martin » 17. aug 2016, 11:43

jeg bruger jaguar 12/76 i str. 4 til alt vildt de koster ca. 3kr stk. dog bruger jeg flugtskydningspatroner i 28g til ænder om aftenen på andetræk og til bekkasiner :)

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Raptor357 » 17. aug 2016, 18:11

Jeg fik en gås med en hurtig Winchester blind side str. 2
Det var tydeligt at de kantede hagl flænser og river. der var et flere cm langt V formet sår i maven på gåsen fra et enkelt hagl.
Jeg ramte ret dårligt, havde jeg ikke knækket vingen på den og havde jeg skudt med almindelige rundhagl så havde jeg måske ikke fået den.

Jeg vil sige at du skal prøve skyde på 35m på pap/papir, jeg fik en del AHA oplevelser da jeg prøveskød alt hvad jeg kunne finde.
Kent hypersteel som er en populær mini magnum fandt jeg at ca hver fjerde patron havde en defekt forladning da den manglede en slidse i forladningen. Så bliver skudbilledet lidt specielt. det var i øvrigt uanset haglstørrelse jeg prøvede at der var problemer med forladningen.

Hurtige patroner havde ofte dårligere skudbillede end langsomme.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Rulab » 18. aug 2016, 02:22

Jeg vil anbefale konsekvent ikke at anvende str. 5, men at bruge str. 3 eller 4 til fuglevildt i stedet. Virkningen i vildtet er nogenlunde den samme, men ved at anvende lidt større hagl, laver mange af haglene gennemskud eller sidder under skindet.
Det er altså lidt sjovere at spise fugle næsten uden hagl.

Jeg har tre størrelser i skabet:

Str. 4 til ænder og duer.
Str. 3 til fællesjagt og fuglejagt hvis der er chance for gæs
Str. 1 til ren gåse eller edderfuglejagt.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 734 times
Been thanked: 2640 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af C-X » 18. aug 2016, 07:34

Hansen-Martin skrev:jeg bruger jaguar 12/76 i str. 4 til alt vildt de koster ca. 3kr stk. dog bruger jeg flugtskydningspatroner i 28g til ænder om aftenen på andetræk og til bekkasiner :)
Nu har du husket at tjekke om de holder hastigheden, og dermed er lovlige til jagt, ikke? :blink:
Kapitel 2

Ammunition

§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende krav er overholdt:


1) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 7g/cm3 eller derover.

2) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 9g/cm3 eller derunder, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 400 m/sek.

3) Patroner med hagl, der har en vægtfylde større end 9g/cm3, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 375 m/sek.

Stk. 2. Hagl i haglpatroner må maksimalt have en diameter på 4 mm.

Stk. 3. Kuglepatroner i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering.

Stk. 4. Haglpatroner med hagl af bly, må ikke:


1) forhandles, medtages eller anvendes til jagt eller regulering, eller

2) medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Kleth » 18. aug 2016, 07:54

C-X skrev:
Hansen-Martin skrev:jeg bruger jaguar 12/76 i str. 4 til alt vildt de koster ca. 3kr stk. dog bruger jeg flugtskydningspatroner i 28g til ænder om aftenen på andetræk og til bekkasiner :)
Nu har du husket at tjekke om de holder hastigheden, og dermed er lovlige til jagt, ikke? :blink:
Ammunition
§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende krav er overholdt:
1) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 7g/cm3 eller derover.
2) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 9g/cm3 eller derunder, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 400 m/sek.
:goodpost:

Jeg har nogle Gyttorp flugtskydningspatroner, der i.flg. pakken lever op til V1,5>400m/s, men prisforskellen var så lille i forhold til at købe en karton Remington Nitro Express #3 eller # 4 til 2kr/patron at jeg holdt op med at spekulere i den slags.
Det er så en anden fordel ved at bruge mest muligt af den samme haglstørrelse, at man får nogle bedre priser når man køber en karton i stedet for at købe æsker.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Hansen-Martin » 18. aug 2016, 10:18

C-X skrev:
Hansen-Martin skrev:jeg bruger jaguar 12/76 i str. 4 til alt vildt de koster ca. 3kr stk. dog bruger jeg flugtskydningspatroner i 28g til ænder om aftenen på andetræk og til bekkasiner :)
Nu har du husket at tjekke om de holder hastigheden, og dermed er lovlige til jagt, ikke? :blink:
Kapitel 2

Ammunition

§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende krav er overholdt:


1) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 7g/cm3 eller derover.

2) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 9g/cm3 eller derunder, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 400 m/sek.

3) Patroner med hagl, der har en vægtfylde større end 9g/cm3, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 375 m/sek.

Stk. 2. Hagl i haglpatroner må maksimalt have en diameter på 4 mm.

Stk. 3. Kuglepatroner i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering.

Stk. 4. Haglpatroner med hagl af bly, må ikke:


1) forhandles, medtages eller anvendes til jagt eller regulering, eller

2) medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.

407 m/s er gennemsnit på 25stk. :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 734 times
Been thanked: 2640 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af C-X » 18. aug 2016, 10:45

:thumbup:

Det forventede jeg nu også. Dog skal vi passe på, at andre ikke uforvarende bliver af den opfattelse, at flugtskydningspatroner ukritisk kan bruges til jagt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Renico12 » 18. aug 2016, 14:35

Jeg bruger str. 4 12/70 til alt lige fra andetræk, duejagt, fællesjagt. Er fint tilfreds med Kent, Jaguar og gamebore. Det eneste tidspunkt jeg ikke bruger str. 4 er decideret gåsejagt i Sverige. Der holder jeg mig til str. 2. 12/76. :smile:

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Centurion » 18. aug 2016, 15:29

Jeg bruger str.4, men er flere gange kommet hjem med ænder, som viste sig at være plastret til også med små lerduehagl, uden at det havde taget livet af dem. Er det ikke for fedtet at bruge sådan noget til alm. jagt?
"In case of panic: don't panic"

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af TheDarkSide » 18. aug 2016, 16:22

Flugtskydningspatroner er noget skrammel til jagt på større vildt end bekkasiner.
Jeg bruger normalt str. 2-4. Men køb bare nogle almindelige Kent Faststeel 32 grams 3'ere. Det kan uden problemer nedlægge alt vildt inden for de anbefalede afstande. Ingen grund til Hypersteel, de sparker og larmer.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Hagl Ammunition

Indlæg af Hansen-Martin » 19. aug 2016, 10:36

C-X skrev::thumbup:

Det forventede jeg nu også. Dog skal vi passe på, at andre ikke uforvarende bliver af den opfattelse, at flugtskydningspatroner ukritisk kan bruges til jagt.

enig og det er langt fra alle der kan leve op til det :) og mange de svinger med helt op til 20m/s per kasse det syntes jeg er lige vildt nok
men dem jeg bruger er mirage t4 28g :) de er faktisk ubehagelige og skyder mere som 2-3 runder med :D

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvilken Haglammunition har jeg brug for/ skal jeg anskaffe?

Indlæg af 458hunter » 2. sep 2016, 22:42

Jeg bruger 32gram 3ere til alt.

Besvar