En billig riffel til at bestå riffelprøven

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Parfait » 4. sep 2016, 13:39

Hej

Jeg er faldet over en brugt Parker Hale .308w med 4x32 kikkert og gevind til lyddæmper til 3500 kr.

Er det et rimeligt køb?

Jeg går ud fra at den kan gøre sin del, hvis jeg kan gøre min. Jeg skyder ganske vist mest pistol, men var temmelig god med M/75 back in the days, og det er ikke ligefrem et præcisionsvåben.

Formålet: At træne og bestå riffelprøven! Mit egentlige jagtmæssige behov er ikke defineret ordentligt endnu.
Budget: Max 4000 kr. i alt!

Mvh Jakob

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af C-X » 4. sep 2016, 13:53

Det kan vel gå an. x4 er rigeligt til riffelprøven. Riflen og optikkens stand skal jo vurderes. Bed om at få lov at prøvekøre den.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Fredericianer » 4. sep 2016, 13:55

Uden at se det er det svært at dømme, men Parker Hale rifler var okay kvalitet (ikke det dyreste, men okay for pengene). Den er dog nok mindst 30-40 år gammel, og kan måske har haft et hårdt liv.

En 4x40 kikkert (hvilken mærke?) kan sagtens være brugbare til riffelprøven, men de er ikke så populær som de var for 20-30 år siden. Den bliver nok skiftet ud til fordel for noget bedre snart, og du får nok ikke alverden for den.

Der er mange rifler til salg til 4000 og under. Kan du lide Parker Hale modellen, er jeg også sikker på at du kan finde en anden billigere.

Hvor i landet er du?
Never confuse verbosity with veracity.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af C-X » 4. sep 2016, 15:12

Hvis du nu få kuller og finder lidt pantflasker, så kig på en Marlin X7 der ligger lige over dit nuværende budget. Hvis brugt er fint nok, så vær tålmodig og find en Tikka, af de ældre modeller.

Så har du fine fine sager, i mange år frem. Værktøj der løser opgaven.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Bobo » 4. sep 2016, 15:23

Parfait skrev:Hej

Jeg er faldet over en brugt Parker Hale .308w med 4x32 kikkert og gevind til lyddæmper til 3500 kr.

Er det et rimeligt køb?

Jeg går ud fra at den kan gøre sin del, hvis jeg kan gøre min. Jeg skyder ganske vist mest pistol, men var temmelig god med M/75 back in the days, og det er ikke ligefrem et præcisionsvåben.

Formålet: At træne og bestå riffelprøven! Mit egentlige jagtmæssige behov er ikke defineret ordentligt endnu.
Budget: Max 4000 kr. i alt!

Mvh Jakob
Det korte svar er nej
Jeg vil mene du kan finde noget til lavere pris der er ligeså godt til det du spørger efter. Og når du ikke ved hvad du vil fremover så er det efter min mening et dårligt køb
Jeg har f.eks. en otterup 6,5x55 med nogenlunde kikkert der ville koste 1000-1200 hvis jeg skulle sætte den til salg, men det gør jeg ikke for der er betalt tilladelse mange år frem igen og det er en stor del af så billig en riffel og den skyder glimrende
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af C-X » 4. sep 2016, 15:27

Hvis en fabriksny Marlin koster ca 4k5, gevind koster gratis med en Sonic 45 og optik kan sættes til <500,- så er prisen for høj.
Jeg havde fundet de sidste penge og fået en garanti med i prisen. Ellers skulle sættet ikke koste over 2k5.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Kleth » 4. sep 2016, 15:45

Bobo skrev:Jeg vil mene du kan finde noget til lavere pris der er ligeså godt til det du spørger efter. Og når du ikke ved hvad du vil fremover så er det efter min mening et dårligt køb
Jeg har f.eks. en otterup 6,5x55 med nogenlunde kikkert der ville koste 1000-1200 hvis jeg skulle sætte den til salg, men det gør jeg ikke for der er betalt tilladelse mange år frem igen og det er en stor del af så billig en riffel og den skyder glimrende
:goodpost:
Selv om jeg er mest til .308Win, så er markedet p.t. sådan at man til tider nærmest kan få smidt en gammel 6,5x55 Carl Gustav, Husqvarna, Otterrup e.lig. i nakken.
Du kunne oven i købet risikere at gå hen og blive glad for den :blink:
Man skal bare være sikker på at den har eller er forberedt for kikkert.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Parfait » 4. sep 2016, 16:30

Hej

Tak for de gode svar. Jeg er på Sjælland.

Faldt over en Husqvarna 6,5x55 med 4x32 kikkert til 1500 kr. :smile:

Er 6.5x55 ammunition så meget billigere end .308 i pris? Vil egentlig helst have en .308, men kan godt overveje 6.5x55.

Mvh Jakob

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af C-X » 4. sep 2016, 16:35

Ammoen koster næsten det samme, men 6,5x55 er dog billigst. Forskellen er til at overse. Som en DK riffel og en begynderriffel, så er det et fint kaliber :thumbup:
Overvej at opgradere med en bedre kikkert, f.eks. Nikon, Hawke eller Vortex.

Prøveskyd inden køb. Hvis piben er slidt op af brug eller manglende vedligehold er det stadig for mange penge.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7567
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 908 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Raptor357 » 4. sep 2016, 16:37

I tråd med andre vil jeg også påstå at du kan finde noget bedre til dit formål inden for dit budget.

Parker hale rifler er generelt meget lette, en let riffel har et kraftigt følt rekyl hvilket er negativt for din skydning. Jeg skyder fint med .458 Lott i en egnet riffel, men en let riffel og .308W så er den følte rekyl for ubehagelig til at jeg skyder bare nogenlunde.

Til dit formål vil en riffel i .222 eller .223R være fin. billig ammo (.223R) og meget lavt rekyl. riflen er let men det er ok da der ikke er noget særligt rekyl.

Det der taler for en 6,5x55 kaliber er at du har adgang til "billig" skydebane ammo, det der taler imod 6,5x55 er at den ikke kan bære en blyfri kugle og at den har problemer med at bære en kugle der er egnet til voldt større end rådyr.
Jeg ville derfor gå efter en .308W eller en .30-06 hvis du vil have en riffel der er egnet til noget større end rådyr.

EDIT:
husk lige at du skal betale Politiet 840kr for en tilladelse, så det skal du huske at lægge til prisen på riflen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Kloster » 4. sep 2016, 17:18

En Parker Hale riffel sparker som fanden i 308. Kender flere erfarne skytter som ikke vil røre den.
Kloster.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af C-X » 4. sep 2016, 17:46

Absolut en god pointe. Rixen havde fornøjelsen af komme bag min M700 og kommenterede straks på fordelen i den bløde rekylpude, som gav langt mindre følt rekyl, end hans daværende Tikka M595, ligeledes i .308 Win. Til meget liggende skydning er det altså en behagelig detalje, uanset hvor hård i filten man er. Ubevidst flincher man let, selv ved mindre ubehag, og dårlige vaner er svære at slippe.

Jeg indrømmer gerne, at en tung riffel, med svær pibe, blød rekylpude og en dæmper, var en prioritet da jeg købte min første jagtriffel. Det har jeg endnu ikke fortrudt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Kleth » 4. sep 2016, 18:43

Raptor357 skrev:Til dit formål vil en riffel i .222 eller .223R være fin. billig ammo (.223R) og meget lavt rekyl. riflen er let men det er ok da der ikke er noget særligt rekyl.

Det der taler for en 6,5x55 kaliber er at du har adgang til "billig" skydebane ammo, det der taler imod 6,5x55 er at den ikke kan bære en blyfri kugle og at den har problemer med at bære en kugle der er egnet til voldt større end rådyr.
En .223Rem er på mange måder ideel mht rekyl og ammunitionspriser.
Hvis/når et blyforbud kommer, uden at der ændres på lovens krav om kuglevægt og anslagsenergi, så må man som nævnt ikke mere med 6,5x55 end med .223Rem. Men indtil da, er der ikke noget man må med en .308Win som man ikke også må med 6,5x55. Men et lurende bly forbud er nok også medvirkende årsag til den lavere pris på rifler i 6,5x55.
Jeg ville gå efter, hvor jeg ville få mest riffel for pengene uanset om kaliberen er .223Rem, 6,5x55, .308Win, men .30.06 ville jeg nok holde poterne fra, når det er riffelprøven der er målet, med mindre der også er budget til gevind og lyddæmper.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Slettet bruger » 4. sep 2016, 19:51

Det ser ud til trådstarter vil anvende riflen til jagt.
At anbefale .222/.223 til en fuldstændig nybegynder, synes JEG er uansvarligt.
Disse små kalibre har i mange år været anbefalet til den erfarne/ dygtige skytte/jæger.
Det synes jeg man især på dette forum springer let henover.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7567
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 908 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Raptor357 » 4. sep 2016, 20:34

Slettet bruger skrev:Det ser ud til trådstarter vil anvende riflen til jagt.
At anbefale .222/.223 til en fuldstændig nybegynder, synes JEG er uansvarligt.
Disse små kalibre har i mange år været anbefalet til den erfarne/ dygtige skytte/jæger.
Det synes jeg man især på dette forum springer let henover.
Hvem har dog fundet på det ? en .223R giver fint traume og gennemskud på rådyr.
Det og at folk generelt specielt nybegyndere skyder bedre med en let kaliber hvor der næsten ikke er noget rekyl, får mig til at tænke at det er en ammestue historie at .223R og .222 kun er for erfarne jægere og dygtige skytter. et hjerte eller lungeskud er lige dræbende om det er med en .223R/.222 eller en .300 WBY.
Sikkerheden er også bedre med de små .22 kalibre da hovedparten af energien er leveret i dyret.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Kleth » 4. sep 2016, 21:10

Raptor357 skrev:
Slettet bruger skrev:Det ser ud til trådstarter vil anvende riflen til jagt.
At anbefale .222/.223 til en fuldstændig nybegynder, synes JEG er uansvarligt.
Disse små kalibre har i mange år været anbefalet til den erfarne/ dygtige skytte/jæger.
Det synes jeg man især på dette forum springer let henover.
Hvem har dog fundet på det ? en .223R giver fint traume og gennemskud på rådyr.
Det og at folk generelt specielt nybegyndere skyder bedre med en let kaliber hvor der næsten ikke er noget rekyl, får mig til at tænke at det er en ammestue historie at .223R og .222 kun er for erfarne jægere og dygtige skytter. et hjerte eller lungeskud er lige dræbende om det er med en .223R/.222 eller en .300 WBY.
Sikkerheden er også bedre med de små .22 kalibre da hovedparten af energien er leveret i dyret.
:goodpost:
Jeg erfarede med fruens Weatherby Vanguard 2 i .223Rem at jeg kunne lave den initiale indskydning i 3 skud for den var så nem at ramme med. Med ordentlig ammunition fejler evnen til at slå ihjel heller ikke noget, men jeg ville gerne have haft en 1:10 i stedet for 1:12 for at kunne skyde de lidt tungere projektiler, men sådan bliver man klogere. Fruen bestod riffelprøven med den og havde den bedste gruppe på linien.
Jeg foretrækker min .308W, og de to rådyr jeg har leveret med .223Rem er da forendt tilfredstillende efter hvor de blev truffet.
Vigtigst for mig på jagt er tilliden til at min konfiguration af udstyr er i orden, så jeg kan koncentrere mig om sikkerheden og om at sigte og lave aftræk.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Bobo » 4. sep 2016, 22:38

Slettet bruger skrev:Det ser ud til trådstarter vil anvende riflen til jagt.
At anbefale .222/.223 til en fuldstændig nybegynder, synes JEG er uansvarligt.
Disse små kalibre har i mange år været anbefalet til den erfarne/ dygtige skytte/jæger.
Det synes jeg man især på dette forum springer let henover.
For nok den første gang er jeg ikke enig med dig :smile:
han vil bestå riffelprøven (vil han anvende den til jagt ?)
han har skudt med m 75 ( er han nybegynder ?)
og så kommer den sjove diskussion om kalibre, hvor jeg nok tror på at man hellere skal skyde med en lille du kan ramme med,
end en stor du er bange for,
men når man starter ud med at spørge på 308, så vil jeg gerne se han kommer lidt længere ned da alt over 6,5 er overkill til råvildt :smile: efter min mening, men igen - det er ikke det der spørges om, og hvis man spørger mig er det 5.6x52r (.22 savage high power) der er bedst til råvildt :blink:

Så mit råd er - køb en billig riffel og skyd og se hvad du vil :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Bobo » 4. sep 2016, 22:43

Bobo skrev:
Slettet bruger skrev:Det ser ud til trådstarter vil anvende riflen til jagt.
At anbefale .222/.223 til en fuldstændig nybegynder, synes JEG er uansvarligt.
Disse små kalibre har i mange år været anbefalet til den erfarne/ dygtige skytte/jæger.
Det synes jeg man især på dette forum springer let henover.
For nok den første gang er jeg ikke enig med dig :smile:
han vil bestå riffelprøven (vil han anvende den til jagt ?)
han har skudt med m 75 ( er han nybegynder ?)
og så kommer den sjove diskussion om kalibre, hvor jeg nok tror på at man hellere skal skyde med en lille du kan ramme med,
end en stor du er bange for,
men når man starter ud med at spørge på 308, så vil jeg gerne se han kommer lidt længere ned da alt over 6,5 er overkill til råvildt :smile: efter min mening, men igen - det er ikke det der spørges om, og hvis man spørger mig er det 5.6x52r (.22 savage high power) der er bedst til råvildt :blink:

Så mit råd er - køb en billig riffel og skyd og se hvad du vil :thumbup:
jagtmæsigt behov er ikke defineret så jeg ved reelt ikke om man skulle anbefale 375 eller mere :wall:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af HappyNanoq » 4. sep 2016, 23:02

Kloster skrev:En Parker Hale riffel sparker som fanden i 308. Kender flere erfarne skytter som ikke vil røre den.
Specielt Parker Hale Safari modellen, hvor der er sparet på vægten. Den kan godt give en kindhest, hvis man er uopmærksom.
Skød en del med den i .30-06, og den straffede næsten folk, hvis man ikke vidste hvad man gjorde.

Egentlig en ok riffel, men intet fancy. Lidt en arbejdshest man ikke behøvede være øm over.

Syntes den var en ok start. Tror jeg var 8 år da jeg første gang skød med den.
Vist på samme tur som da jeg skød en pakke med Krag Jørgensen'en.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7716
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af T-REX » 5. sep 2016, 03:28

Jeg er enig med de andre, 3500 for en Parker Hale er for dyrt, med mindre der sidder Top Kvali optik på, og det gør der ikke, med en 4x32

6,5x55 er noget lavere rekyl, end en 308 Win. Og kan bruges lovligt til alt jagt i Skandinavien.
Og de fleste 6,5x55 rifler er super præcise.

En 223 vil være billigere i Ammo, og hvis eneste formål er at bestå riffelprøven, og måske komme på Rådyrjagt, så ville jeg helt sikkert starte med en .223'er

Men det er ikke let, at finde en brugt 223'er til under 4000, med kikkert.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Kleth » 5. sep 2016, 08:01

JRexA skrev:6,5x55 er noget lavere rekyl, end en 308 Win. Og kan bruges lovligt til alt jagt i Skandinavien.
Og de fleste 6,5x55 rifler er super præcise.

En 223 vil være billigere i Ammo, og hvis eneste formål er at bestå riffelprøven, og måske komme på Rådyrjagt, så ville jeg helt sikkert starte med en .223'er

Men det er ikke let, at finde en brugt 223'er til under 4000, med kikkert.
Jeg er absolut enig i denne betragtning, og hvis OP finder en fornuftig riffel til en god pris, f.eks. hvis den nævnte Husqvarna er i fin stand, så er der også budget til at få lavet nogle præcisionsforbedrende tiltag, hvis denne skulle halte lidt på den front f.eks. afkortning af pibe og ny krone, som hos en Sonic forhandler typisk kun koster en dæmper :giggle: Eller bedding. Og fejler præcisionen ikke noget kunne en opgradering af optikken måske være en ide, som C-X skriver.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af C-X » 5. sep 2016, 09:17

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af 100Radsbar » 6. sep 2016, 21:45

Jeg gik til riffelprøven, og bestod, med en Mauser K98k fra 1950, i 2014.
Riflen var "født" med en Zeiss 4x32. Den blev dog skiftet med en Hawke EW 3-9x50 som jeg brugte til riffelprøven.
Kunne godt ha' brugt Zeiss 4x32 til riffelprøven, men valgte dog den lidt større kikkert til prøven.

Her er et par bud på en billig riffel:

http://www.jjsu.dk/side.asp?Id=153301&Vare=14281

http://www.jjsu.dk/side.asp?Id=153301&Vare=76214
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7567
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 908 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Raptor357 » 6. sep 2016, 22:24

En 9,3mm som første riffel til en økonomisk bevidst persom der skal lære at skyde og bestå riffelprøven er vist ikke helt genialt.
Men 6,5mm udgaven er fin.
Men den er dog ikke hverken .223R eller .308W/.30-06.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: En billig riffel til at bestå riffelprøven

Indlæg af Bobo » 6. sep 2016, 22:35

Raptor357 skrev:Men den er dog ikke hverken .223R eller .308W/.30-06.
Og hvad er det lige du prøver at sige med det :shame:
9,3x57 er meget mild, den kaldes kartoffelkaster hinsidan

Vi er heldigvis stadig nogle stykker tilbage der hylder de gode kalibre :moon: , argh nu begynder jeg også på kalibersnak :wall:
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar