hej er der nogen der har erfaring med 300 Win. Mag. til hjemlig vildt, Skotland og Sverige?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Basse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11. feb 2008, 21:51
Interesser: jagt , fiskeri,
Geografisk sted: Syddjurs
Been thanked: 1 time

hej er der nogen der har erfaring med 300 Win. Mag. til hjemlig vildt, Skotland og Sverige?

Indlæg af Basse » 25. jan 2017, 16:27

hej er der nogen der har erfaring med 300 Win. Mag.
til hjemlig vildt, Skotland og Sverige
Hvordan er rekylen ? som 3006 eller mere
Basse
Senest rettet af Refraktorius 28. jan 2017, 22:15, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift udskiftet til den markant bedre linje fra indlægget. Læs gerne opslaget i Small Talk.
Basse

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: 300 Win. Mag.

Indlæg af Raptor357 » 25. jan 2017, 17:45

Den er kraftigere end .30-06, men den følte rekyl afhænger 100% af riflen, riflens vægt og skæftets udformning har rigtigt meget at sige. at det er en .300 win mag skal ikke være en showstopper vedmindre det er en meget let riffel som f.eks. parker hale
Hvis man ikke er hjemmelader er patronpriserne ufede, har du ikke brug for det extra punch så gå efter en .308W den laver også fine huller.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: 300 Win. Mag.

Indlæg af Cp-Medic » 25. jan 2017, 18:14

Jeg er meget glad for 300wm og bruger den både på jagt og bane. Man vænner sig hurtigt til rekylen hvis man skyder mange skud med den.
Det er en remington 700 jeg har med helt let standardkolbe.
Flugtafstand 0meter på alt hvad jeg har skudt med den også grise (undtagen et enkelt rådyr men det er en lang historie og ikke riflens skyld).

Nu har jeg dog købt en 338 lapua magnum så måske 300wm skal væk da det så ellers er alt for mange kalibre jeg har.

Jeg lader præcisionsammo til ca 6kr og jagtammo til 8kr så selv jagtammo kan man skyde med hele tiden da det er billigere en norma jaktmatch fabrikspatron i 308:)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: 300 Win. Mag.

Indlæg af T-REX » 25. jan 2017, 18:49

308 rekyltal ca 18
30-06 rekyltal ca. 20
300WM Rekyltal ca. 26

Kilde: http://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm

Hvis du har dæmper på, så fjerner du ca. 40% af rekylen.
Med en super mundingsbremse, så kan du fjerne op mod 60% af rekylen. (og mere end en fordobling af støjen, ved skyttens øre, sammenlignet med ingen bremse)

Men som skrevet tidligere, hvordan DU føler rekylen, det er afhængigt af mange faktorer, herunder kolbens udformning, og våbnets vægt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Slettet bruger

Re: 300 Win. Mag.

Indlæg af Slettet bruger » 25. jan 2017, 18:54

Cp-medic skrev:Jeg er meget glad for 300wm og bruger den både på jagt og bane. Man vænner sig hurtigt til rekylen hvis man skyder mange skud med den.
Det er en remington 700 jeg har med helt let standardkolbe.
Flugtafstand 0meter på alt hvad jeg har skudt med den også grise (undtagen et enkelt rådyr men det er en lang historie og ikke riflens skyld).

Nu har jeg dog købt en 338 lapua magnum så måske 300wm skal væk da det så ellers er alt for mange kalibre jeg har.

Jeg lader præcisionsammo til ca 6kr og jagtammo til 8kr så selv jagtammo kan man skyde med hele tiden da det er billigere en norma jaktmatch fabrikspatron i 308:)
kr 6,- for præcicionsammo til .300 wm - den opskrift kunne jeg godt tænke mig at høre ?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: 300 Win. Mag.

Indlæg af HappyNanoq » 25. jan 2017, 19:08

JRexA skrev:308 rekyltal ca 18
30-06 rekyltal ca. 20
300WM Rekyltal ca. 26
Så kan jeg glæde mig til .338LapMag med 37.2 i rekyl :thumbup:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3579
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: 300 Win. Mag.

Indlæg af Agamemnon » 25. jan 2017, 19:29

Slettet bruger skrev:
Cp-medic skrev:Jeg er meget glad for 300wm og bruger den både på jagt og bane. Man vænner sig hurtigt til rekylen hvis man skyder mange skud med den.
Det er en remington 700 jeg har med helt let standardkolbe.
Flugtafstand 0meter på alt hvad jeg har skudt med den også grise (undtagen et enkelt rådyr men det er en lang historie og ikke riflens skyld).

Nu har jeg dog købt en 338 lapua magnum så måske 300wm skal væk da det så ellers er alt for mange kalibre jeg har.

Jeg lader præcisionsammo til ca 6kr og jagtammo til 8kr så selv jagtammo kan man skyde med hele tiden da det er billigere en norma jaktmatch fabrikspatron i 308:)
kr 6,- for præcicionsammo til .300 wm - den opskrift kunne jeg godt tænke mig at høre ?
Det var godt nok billigt. For mit vedkommende dækker dét beløb kun projektil... Og måske fænghætte.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: 300 Win. Mag.

Indlæg af Cp-Medic » 26. jan 2017, 04:17

3-3,5 for krudt
0,4 for fænghætte
2-3kr for kuglen

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: 300 Win. Mag.

Indlæg af Cp-Medic » 26. jan 2017, 04:21

Agamemnon skrev:
Slettet bruger skrev:
Cp-medic skrev:Jeg er meget glad for 300wm og bruger den både på jagt og bane. Man vænner sig hurtigt til rekylen hvis man skyder mange skud med den.
Det er en remington 700 jeg har med helt let standardkolbe.
Flugtafstand 0meter på alt hvad jeg har skudt med den også grise (undtagen et enkelt rådyr men det er en lang historie og ikke riflens skyld).

Nu har jeg dog købt en 338 lapua magnum så måske 300wm skal væk da det så ellers er alt for mange kalibre jeg har.

Jeg lader præcisionsammo til ca 6kr og jagtammo til 8kr så selv jagtammo kan man skyde med hele tiden da det er billigere en norma jaktmatch fabrikspatron i 308:)
kr 6,- for præcicionsammo til .300 wm - den opskrift kunne jeg godt tænke mig at høre ?
Det var godt nok billigt. For mit vedkommende dækker dét beløb kun projektil... Og måske fænghætte.
Og 1000-1200 af kuglerne har jeg endda fra dig

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3579
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: 300 Win. Mag.

Indlæg af Agamemnon » 26. jan 2017, 06:47

Cp-medic skrev:
Agamemnon skrev:
Slettet bruger skrev:
Cp-medic skrev:Jeg er meget glad for 300wm og bruger den både på jagt og bane. Man vænner sig hurtigt til rekylen hvis man skyder mange skud med den.
Det er en remington 700 jeg har med helt let standardkolbe.
Flugtafstand 0meter på alt hvad jeg har skudt med den også grise (undtagen et enkelt rådyr men det er en lang historie og ikke riflens skyld).

Nu har jeg dog købt en 338 lapua magnum så måske 300wm skal væk da det så ellers er alt for mange kalibre jeg har.

Jeg lader præcisionsammo til ca 6kr og jagtammo til 8kr så selv jagtammo kan man skyde med hele tiden da det er billigere en norma jaktmatch fabrikspatron i 308:)
kr 6,- for præcicionsammo til .300 wm - den opskrift kunne jeg godt tænke mig at høre ?
Det var godt nok billigt. For mit vedkommende dækker dét beløb kun projektil... Og måske fænghætte.
Og 1000-1200 af kuglerne har jeg endda fra dig
Okay :blink: Dem fik du også til en fin byttepris, som jeg husker det. :razz:
For den gennemsnitlige genlader ville jeg nok regne med omkring en ti'er og op, afhængig af projektil valg.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: 300 Win. Mag.

Indlæg af Cp-Medic » 26. jan 2017, 10:05

Jo men jeg er jo mig så mens jeg lader de 1000 venter jeg på at der kommer flere i samme prisleje og bummelum det gjorde der. Forrige uge. 1000 stk smk 168 grains til 2,65kr stykket:) og så noget lapua. 186 grain eller deromkring. Sjov vægt men nu må vi se

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: hej er der nogen der har erfaring med 300 Win. Mag. til hjemlig vildt, Skotland og Sverige?

Indlæg af Lars M. L. » 30. jan 2017, 21:07

Basse skrev:hej er der nogen der har erfaring med 300 Win. Mag.
til hjemlig vildt, Skotland og Sverige
Hvordan er rekylen ? som 3006 eller mere
Basse
For nogle år siden købte jeg en .300 win mag som erstatning for min 308'er for at have mere kraft til større vildt. Da det var min eneste riffel blev den brugt til al min jagt og på skydebanen. Meget skuffende kunne jeg ikke registrere væsentlig bedre effekt på vildt op til kronvildtstørrelse på almindelige afstande under 200 meter. Til gengæld blev min præcision betydeligt dårligere end med min gamle .308'er. Min tilfredshed og min præcision steg da jeg igen skiftede til 6,5x55 og .308 win. Jeg tilskriver den høje rekyl og det store mundingsknald min dårlige præcision. Om en lyddæmper ville kunne løse problemet, skal jeg lade være usagt, men jeg har ingen planer om at købe en 300 win mag igen.

Mvh Lars

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: hej er der nogen der har erfaring med 300 Win. Mag. til hjemlig vildt, Skotland og Sverige?

Indlæg af A284win » 30. jan 2017, 21:15

Har skudt en enkelt buk i Sverige på +200 meter. En lav hjertekugle, og dyret forendte efter en kort spurt på 20 meter. 180 grain woodleigh. 300wsm og 180 grain mega. Skudafstand 110 meter. Hjertekugle, 20 meter spurt. 300wsm mega 180 grain buk i dk, hjertekugle og ja 20 meter spurt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: hej er der nogen der har erfaring med 300 Win. Mag. til hjemlig vildt, Skotland og Sverige?

Indlæg af Raptor357 » 30. jan 2017, 21:54

Hvis man ikke rammer hvor man skal er kaliberen underordnet, det er stadig et dårligt skud og dyret dør ikke så hurtigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Fnuggi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 3. okt 2006, 19:56
Geografisk sted: Lemvig

Re: hej er der nogen der har erfaring med 300 Win. Mag. til hjemlig vildt, Skotland og Sverige?

Indlæg af Fnuggi » 1. mar 2017, 21:21

Har bla. skudt 300 wm i mange år - i en Tikka T3 Tactical, både herhjemme og i udlandet og har været meget glad for både kaliber og riffel. Naturligvis er der mere rekyl end i en 308. Til gengæld laver den også gennemskud på en Moose! Den største ulempe, syntes jeg, er prisen på ammo. Hvis du godt kan lide at skyde, ikke genlader og ikke har en "sparebøsse" at tage med på skydebanen bliver det dyrt!
Oplevelse af rekyl er enormt forskelligt- min søn har skudt med 300 WM siden han var 10 år- også uden lyddæmper- omvendt har min svorger på 120 kg solgt sin 308. og købt en 6,5x55 fordi han ikke brød sig om rekylen :biggrin:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: hej er der nogen der har erfaring med 300 Win. Mag. til hjemlig vildt, Skotland og Sverige?

Indlæg af Ras.Killing » 3. mar 2017, 20:59

Jeg har haft en Remington M700 XCR i 300.WM

Fed riffel og kaliber. Har dog solgt min igen.

Skal jeg være ærlig... Så kan den ikke noget en 308 ikke kan, med mindre du gerne vil kunne tage meeeeget lange skud. Skulle jeg ud og købe igen, så valgte jeg 308. Der kan du bruge til alle typer vildt på den europæiske vildtbane.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: hej er der nogen der har erfaring med 300 Win. Mag. til hjemlig vildt, Skotland og Sverige?

Indlæg af Zubra » 16. maj 2017, 23:10

Jeg har været bruger af kalibret i mange år og har været godt tilfreds. Jeg købte riflen (Sauer 200) primært til elg jagt i Sverige og siden er den blevet flittigt brugt på drivjagt i Tyskland på svin og då/kronvildt.
Er du ikke hjemmelader er det en giftig ven at fodre. Kort sagt kan den lidt mere på de lange hold, men under praktisk jagt har det ikke den store betydning.
Til jagt her hjemme på råvildt er det langt over overkill, men bliver der ladet ned til 700-750 m/sek splitter den ikke mere ad end andre kalibrer.
Men der er bare langt flere andre kalibre der gør det bedre på råvildt end en 300 WM.
Så er dit våbenskab stort nok, så lad det da komme an på en prøve.
___________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Besvar