.222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

.222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Joffes » 3. feb 2017, 18:52

Hej.
Jeg går med planer om, at købe endnu en riffel, der primært skal bruges til vildt mindre end råvildt, og så jagtfeltskydninger.
Omkring kaliber tænker jeg, at den gerne må være .243 eller mindre, da jeg så også vil få den brugt mere på skydebanen.
Jeg har en .308 til det større vildt, men da jeg nok må erkende, at jeg stadig har en smule rekylskræk siddende i mig fra mine første skud med den, så vil jeg gerne have en mindre kaliber, som jeg bliver mere tilbøjelig til, at tage med på skydebanen.

Så hvad tænker i? Umiddelbart, så skal det helst være til at finde fabriksammo til riflen, så det skal helst ikke være en eller anden lille wildcat i finder frem til :blink: Jeg har dog mulighed for at købe patroner hos en genlader.

Hilsen
Joffes
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Kleth » 3. feb 2017, 19:23

Jeg er ret begejstret for .223Rem da der er billig træningsammo og stort udvalg af jagtammo der er til at betale. Jeg ville så tage en .223Rem i 1:9 eller hurtigere, så den kan skyde med 55gr blyfri eller tungere.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Langenge » 3. feb 2017, 19:29

Kleth skrev:Jeg er ret begejstret for .223Rem da der er billig træningsammo og stort udvalg af jagtammo der er til at betale. Jeg ville så tage en .223Rem i 1:9 eller hurtigere, så den kan skyde med 55gr blyfri eller tungere.
Halvejs enig.
Lader du selv ville jeg tage en 222, ellers enig med kleth :smile:

PS og med lidt rekylskræk, så smid endelig en dæmper på. Tager ikke bare knaldet, men også rekyl :smile: En dæmper på en 222 eller 223, er ikke en udgift, der kan ruinere dig, og du har en skyder, der sparker som en 22 Otterup.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Bofhenator » 3. feb 2017, 20:29

Jeg har både 223 og 243, ift dansk jagt betragtes de ens og på skydebanen inden for de første 300m er det hip som hap om det er den ene eller anden jeg skyder med.

Priserne på ammunition derimod, der er der forskel!!

Planlægger du en masse jagt i lande hvor 243 giver mening, så skal det naturligvis tænkes med. Men ellers, 223.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Nikon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 16. jan 2014, 13:27
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Syd Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Nikon » 3. feb 2017, 20:32

Hej Joffe

Mit råd til dig er: klip piben af på din 308er lige omkring 50 cm mærket på en tommestok og køb en lyddæmper evt køb en af de lidt dyrer dæmpere (jeg har selv en Sonic 45 og den er jeg glad for men vil selv gerne have en der er lidt mindre, kortere og lettere)

Hvis ikke du har prøvet at skyde med dæmper burde du prøve det inden du bestemmer dig.

Bare mit forslag selvom der helt sikkert er andre der mener noget andet :moon:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Kleth » 3. feb 2017, 20:39

Langenge skrev: PS og med lidt rekylskræk, så smid endelig en dæmper på. Tager ikke bare knaldet, men også rekyl :smile: En dæmper på en 222 eller 223, er ikke en udgift, der kan ruinere dig, og du har en skyder, der sparker som en 22 Otterup.
Ja, det er et godt forslag :thumbup:
Nu syntes jeg ikke der er ret megen rekyl i .223Rem, selv med en let riffel. Hvis du smider en Sonic 35 dæmper på, bliver den som bamsefar skriver, som at skyde med en udæmpet .22lr rekylmæssigt :rock:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Joffes » 3. feb 2017, 20:45

Tak for jeres bud indtil videre :smile:

Min .308 er kortet ned, og har en Sonic45 på enden, ligesom min .22'er og min .17hmr også har lyddæmper på, så det vil den kommende riffel selvfølgelig også få. En brugt riffel i .223 kunne jeg godt finde på at købe, og så eventuelt se, om der er en forretning, der vil tage min .17hmr i bytte, da jeg ellers ikke har plads i skabet.... Har i kloge hoveder så nogle bud på, et samlet sæt af riffel+kikkert, der passer til mine krav, og som ikke vil koste mere end 7000?
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af C-X » 3. feb 2017, 20:57

Hørnuligeherikk'oss'! Vi køber våben, vi sælger ikke!

Du begik en fejl fra start og købte for lille et skab. Nu kan du enten købe et mere eller et der er meget større. Det bliver også til for lidt, før eller siden, men sådan er tilværelsen nu engang.

Derefter finder du dig en fin .223'er.

Hvilken type våben leder du efter? Plastik værktøj, sniper elite tactical, classic de luxe i Bornholmsk Åndenød, stainless truck gun, baneriffel mest, jagtriffel type kedelig eller hva?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Langenge » 3. feb 2017, 20:59

C-X skrev:Hørnuligeherikk'oss'! Vi køber våben, vi sælger ikke!

Du begik en fejl fra start og købte for lille et skab. Nu kan du enten købe et mere eller et der er meget større. Det bliver også til for lidt, før eller siden, men sådan er tilværelsen nu engang.
:rolf: :numberone: :razz: :thumbup:

PS. men lad være med at sælge dine blå skabe, når du skifter til rød. De blå er fine til krudt og kugler :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Joffes » 3. feb 2017, 21:19

Mit våbenskab har alle dage været for lille, men der er ikke lige budgetteret med endnu et våbenskab lige nu, da jeg pt. er arbejdsløs...

Jeg har egentlig været glad for thumbhole skæfterne på min .308 og min .17hmr, men det bliver bare ret tungt af sådan et stykke træ... Jeg er hverken bange for at den bliver for tacticool eller sniper agtig, da det for mig er et brugsværktøj. Netop derfor er jeg heller ikke meget for, at betale for et super fint skæfte, da det sikkert får en del ridser i min besiddelse.
Dens primære funktion bliver bane- og feltskydning, og så skal den bruges i bukkejagten.
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Kleth » 3. feb 2017, 21:21

Østtysk har tilbud på en Weatherby Vanguard i .223Rem til 4K, så for 3K burde det være muligt at få baser, ringe og en Vortex/Nikon kikkert om ikke andet i løskøb fra div onlinebutikker og Fleabay, hvis du ikke kan få et tilbud på en pakke evt med brugt optik.

http://www.huntinglife.net/webshop/46-r ... agtriffel/

Jeg mener det er den model CasperB købte og så er den 1:9
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af C-X » 3. feb 2017, 21:31

Jeg er personligt vild med laminat træ og kunststof skæfter. Sådan et laminat skæfte vejer forbløffende lidt. Stod med det thumbhole skæfte der sidder på min Marlin XT-17 VSLB i løs vægt - vejer sikkert mindre end et plastikskæfte. Til gengæld vejer piben godt til.

Jeg ville ikke, med din sammensætning af våben, slippe en .17'er. Flere steder er de blevet et krav ved regulering af råger, pga. lav kuglevægt. Den er også både sjov og effektiv.

For mig lyder det som om, at du leder efter en riffel der lidt til den tunge side, hvis den skal kunne klare sig på banen, med ro under skudafgivelse. Dog kan en .223'er sagtens være kort.

Jeg kiggede noget til bl.a. Browning X-bolt, Remington M700 og Seven, Tikka T3, Howa, Sako og div. amerikanere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af 308 W » 3. feb 2017, 21:46

Ville ikke bytte min 243 for en 223, men for fanden den er dyr at skyde med!

Jaktmatch koster omkring 700 hvis jeg ikke husker helt forkert..

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Joffes » 3. feb 2017, 22:29

Køber jeg en .223'er, så ryger min .17'er ud. Den blev købt til gæs, ræve og krager, og det kan .223'eren gøre mindst lige så godt. Her i Thisted må man ikke benytte .17hmr til rågeregulering pga. støj, så der vil jeg stadig bruge min .22'er.

Lige nu hælder jeg til at købe den Weatherby Vanguard, og så købe en Nikon ProStaff 2,5-10*42 eller en Vortex Diamondback 4-12*40, og sætte på. Hvad tænker i omkring de to kikkerter, og vil det måske give mere mening, at købe en med et forstørrelsesspænd på 4-16?
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af C-X » 3. feb 2017, 22:47

WP_20170203_22_44_19_Pro (2).jpg
WP_20170203_22_44_19_Pro (2).jpg (373.83 KiB) Vist 16914 gange
Her er 2 Vmax'ere. Hvilken af dem vil du helst skyde kragen i træet med?

Bare til at tænke over, inden du træffer en beslutning du senere vil fortryde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Buffalo » 4. feb 2017, 05:33

min Browning x -Bolt 223R har overtaget alt det jeg før brugte 22 W mag til og 308 W har ikke været ude af skabet siden jeg fik den :smile:
Den kan det jeg har brug for lige fra krager , ræv , mink , k** :oops: , gæs til råvildt og så sparker den ikke. :impatient:

Råvildt går ned i knaldet selv på lange hold , så jo jeg er imponeret af den lille :thumbup:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af The Mauer » 4. feb 2017, 09:08

Hvis du vil bruge den til feltskydning så tag vortex kikkerten. Du bliver glad for den større forstørrelse.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Joffes » 4. feb 2017, 12:32

C-X: Jeg kan sagtens se din pointe, og kan også følge den, men de krager jeg har skudt med min .17hmr, har alle siddet på markerne, da jeg ikke vil skyde til fugle i træer, ved mindre det er i forbindelse med rågeregulering.

Buffalo: Dejligt at høre, at du er tilfreds med kaliberen. Jeg kan se, at vi er fra samme område, så vi jager vel næsten under samme forhold :smile:

The Mauer: Så til feltskydning, vil man næsten ikke kunne få for høj forstørrelse? For kun et par hundrede mere, så vil jeg kunne købe en Vortex Crossfire II 6-18*44. Der vil jeg så bare komme lidt i problemer med den laveste forstørrelsesgrad, da den er lige lovligt høj til almindelig dansk jagt..
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Kleth » 4. feb 2017, 13:02

Begge kikkerter er gode valg i budgetrammen (jeg har både Diamondback og et antal Prostaff), så vælg den som har det forstørrelsesspænd du har brug for og The Mauer har en pointe mht felskydning
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Elbæk » 4. feb 2017, 15:00

Kleth skrev:Østtysk har tilbud på en Weatherby Vanguard i .223Rem til 4K, så for 3K burde det være muligt at få baser, ringe og en Vortex/Nikon kikkert om ikke andet i løskøb fra div onlinebutikker og Fleabay, hvis du ikke kan få et tilbud på en pakke evt med brugt optik.

http://www.huntinglife.net/webshop/46-r ... agtriffel/

Jeg mener det er den model CasperB købte og så er den 1:9
Den har jeg også luret på, det er fantastisk meget riffel til pengene. Havde jeg ikke allerede én .223 Rem, havde jeg selv snuppet den. Jeg har selv haft en riffel næsten magen til; en Howa 1500, i .223 Rem - den er jeg stadig halvtræt af at jeg solgte.

Jeg vil også tilslutte mig anbefalingen af en .223 Rem - det er en behagelig og billig kaliber at skyde med.

.243 Win har jeg haft, men jeg blev aldrig dus med den. Det skyldtes dog nok mest riflen, ikke kaliberen.

.222 Rem har jeg aldrig overvejet, så den har jeg ingen mening om - endsige erfaringer med.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af 458hunter » 4. feb 2017, 16:52

Der er så vidt jeg kan se ingen valide argumenter for at vælge 222 frem for 223. Stigningen og udvalg i træningsammo begrænser dig. Så det skal kun være hvis man har et super tilbud på en brugt 222 og lader selv.

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Joffes » 5. feb 2017, 19:40

Så vil jeg prøve at ringe til Østjysk i morgen for at høre, om de kan reservere riflen, til jeg kan komme og kigge på den fredag.
Derudover har jeg sendt en mail til Opticswarehouse.co.uk, da de ikke umiddelbart sender til Danmark, men man kan jo være heldig :krydsser:
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af TheDarkSide » 10. feb 2017, 16:31

Jeg må indrømme at min 222 ikke kommer ud af skabet.
6,5x55'eren kommer altid med. Den er klart mindst vindfølsom (også i forhold til 223) og den skyder godt med alt den bliver fodret med. Det sidste halvanden års tid har jeg brugt 95 grain V-max ladet til 880 m/s, hvilket ca. er 243 niveau. Med 95 grain kugler er rekylen svag og det er fedt at kunne se ræven klaske sammen i kikkerten.
Jeg synes personligt 222 (som ikke er 223, men meget tæt på) er for lille til det meste riffeljagt jeg driver. Den er ikke så tilgivende ved halvdårlige skud og mere følsom for vind.
Af de to ville jeg vælge 243. Den dag bukken kommer for ude på 120 meter og det blæser 10-12 m/s ville jeg ikke sidde med en 223..

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Torben Dahl » 10. feb 2017, 17:33

jeg ville også tage 243
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: .222-.243: Hvilken kaliber til råvildt og feltskydning

Indlæg af Raptor357 » 10. feb 2017, 21:43

.223 har sin max et sted melle 200 og 300 m, så kan vind afdriften let blive for stor. 243 æder din pibe og er dyr, ellers er den glimrende.
6,5x55 er ikke valgt for sjov til banerifler og ser du hvad jagt feltskytter skyder med, så vil du se et de også foretrækker 6,5
.223r er dog genial til alt jagt relevant og på 100m kan man skyde fluer med den, så lidt bliver den påvirket af vinden på den afstand.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar