Leder efter 22lr riffel til træning til jagtfelt. Hvad vil I anbefale?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Leder efter 22lr riffel til træning til jagtfelt. Hvad vil I anbefale?

Indlæg af A284win » 15. feb 2017, 14:56

Jammen jeg leder efter en god kvalitets salon riffel i 22lr. Den skal have magasin og en ok låsegang. Skydning er træning til jagtfelt. Hvad er godt og hvad er for dyrt?
Senest rettet af Refraktorius 28. feb 2017, 10:13, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det giver dig flere og bedre svar, og sparer andre medlemmers tid. (Læs gerne indlægget i small talk)

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Krung » 15. feb 2017, 15:16

Der er mange her, der er glade for deres CZ, specielt CZ 455. Det virker som godt kompromis mellem pris og funktion.

Steppet op i lækkerhed er Sako Quad.

Men mindre kan vel gøre det. Der er sikkert nogle amerikanske, der er billigere og OK.

(Ejer selv en 455 og har ikke kigget på salonrifler siden.)
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af HappyNanoq » 15. feb 2017, 15:21

Ville nok selv kigge efter noget nyt CZ 452 der godt nok er udgået men som sikkert kan findes som ny, hvis man leder grundigt og dermed kan få et ok prisafslag.

Men i hvert fald CZ 455 eller enhver Anschutz (evt brugt). (av, slået på stregen med CZ)

Begge har en fin låsegang, og udmærket præsicion :smile:
Med det rigtige ammunition behøver man ikke varmint/target-model eller andet.

Førhen var CZ noget skrallerværk, men efter de moderniserede og løbende opdaterer deres våben og sortimentet, så må man sige at de er kommet helt utroligt godt med. Så i dag er de efter min mening fuldt på linie med selv de populæreste af amerikanske modeller.
Utroligt meget for pengene.

Generelt syntes jeg at amerikanske salonrifler har en lidt "massefabrikeret"/"rå" og ujævn låsegang som sikkert man stones/poleres for at gå mere jævnt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af LapuaMagnum » 15. feb 2017, 15:44

Jeg har købt en Marlin, som jeg dog ikke har haft imellem hænderne endnu, men når jeg får den i hænderne skal jeg med glæde fortælle hvad min mening er om den, det er så kun min mening. Mange siger at Marlin er i den noget dårlige ende, og det er den sikkert, men nogle siger også at de rent faktisk er rimelig præcise hvis man finder det rigtige ammo til den på trods af at det er en billig riffel. Jeg har købt modellen der hedder XT22VR, og den er med tyk pibe.

Der er nok også meget smag og behag over det, samt noget religion :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Kleth » 15. feb 2017, 15:54

Jeg har netop en CZ452 Silhouette, mit krav var at ud over den korte låsegang skulle min .22lr føles som en rigtig jagtriffel og der er meget skrammelværk der ude.
Jeg ville også gerne have en CZ455, men nu har jeg en CZ452 og den er jeg glad for.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af C-X » 15. feb 2017, 15:59

Har en XT-17 VSLB (ja, .17 HMR og ikke .22 LR) og er godt tilfreds med Marlin. Aftrækket er let at justere og kvaliteten er fin, dog lidt grov. Låsegangen er udemærket, ikke prangende, men bestemt ikke ringe. Præcisionen fejler intet. Er ikke så vild med deres plastik skæfter, men laminatskæfterne er rigtig lækre. I plast ville jeg vælge CZ, deres skæfter er ret lækre. Magasinerne er fuldt funktionelle, men de ligner nogle blikdåser. Her er de bestemt bagud på point overfor CZ.

Kom ud og pil. Riflen skal passe til manden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af T-REX » 15. feb 2017, 16:55

Hvis du har budget til det, så ville jeg vælge en Anschütz 17xx, ex denne 1710 D HB: http://jga.anschuetz-sport.com/index.ph ... how=detail

Den benytter samme Match 54 lås, som deres banerifler, og du får ikke noget, der er meget bedre, end en af disse.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af P.K.Hansen » 15. feb 2017, 19:44

Tilslutter mig CZ-fanklubben. Har haft 455'eren som både almindelig synthetic og varmint. Solgte min synthetic som del af riffelkøb, ellers var den blevet i skabet :smile:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Elbæk » 15. feb 2017, 19:46

Rygtet (ok, lidt mere end bare et rygte faktisk) vil vide at de nye Webley & Scott Xocet salonrifler rammer det danske marked i løbet af den kommende sæson.
Webley_Scott_Rimfire_Rifle_High_Res-1024x350.png
Webley_Scott_Rimfire_Rifle_High_Res-1024x350.png (85.99 KiB) Vist 7817 gange
Det skulle være ret fine rifler til prisen.

http://www.legacysports.com/catalog/web ... ire-rifle/

Jeg kan dog ikke helt finde ud af om de ligner legetøj lidt for meget :hmm:

Ellers vil jeg tilslutte mig anbefalingen af CZ-455, jeg er rigtig glad for min.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Rahan » 15. feb 2017, 20:26

Elbæk skrev:Jeg kan dog ikke helt finde ud af om de ligner legetøj lidt for meget :hmm:
Nu du siger legetøj, hvordan er din 10/22 kommet til at se ud ?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Elbæk » 15. feb 2017, 20:29

PerNielsen skrev:
Elbæk skrev:Jeg kan dog ikke helt finde ud af om de ligner legetøj lidt for meget :hmm:
Nu du siger legetøj, hvordan er din 10/22 kommet til at se ud ?
Touché!

:rolf:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af FrederikF » 15. feb 2017, 20:30

Min anbefaling er winchester model 52c.
Ikke så nem at finde, men fed at skyde med, super aftræk/præcision og rigtig god låsegang. Tung som en jagtriffel - whats not to like?
Har også en BRNO model 1 som jeg er rigtig glad for - fin låsegang, fint aftræk, men en anelse let i forhold til at simulere træning med "rigtig" riffel.

MortenN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. okt 2014, 14:38
Interesser: Jagt, LR, etc..
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Brædstrup
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af MortenN » 16. feb 2017, 08:17

+1 på CZ 455 :razz:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af PSindrup » 16. feb 2017, 09:04

Repeter eller halvautomat?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af C-X » 16. feb 2017, 09:12

En "trainer" riffel til jagtfelt skydning må være en boltaktion repetér, i fuld størrelse skala, hvis det skal give mening.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af PSindrup » 16. feb 2017, 09:33

C-X skrev:En "trainer" riffel til jagtfelt skydning må være en boltaktion repetér, i fuld størrelse skala, hvis det skal give mening.
Du har helt ret! :thumbup:

Den detalje havde jeg lige overset i farten ... :oops:
(Jeg ville ellers så gerne anbefale min egen Ruger 10/22 halvautomat, hvis chancen bød sig) :giggle:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af C-X » 16. feb 2017, 09:37

Det kan jeg godt forstå, sådan en lille hylster-tømmer vil jeg også gerne have i mit skab :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af PSindrup » 16. feb 2017, 10:08

C-X skrev:Det kan jeg godt forstå, sådan en lille hylster-tømmer vil jeg også gerne have i mit skab :thumbup:
En helt igennem fantastisk "regulator" :thumbup:

Smukt udført håndværksmæssigt - min i jubilæumsudgaven med lamineret skæfte - og skyder super præcist (med den rette ammo)

Peter

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af A284win » 16. feb 2017, 10:14

Der står i forvejen en brno med halvfræs knap og Browning ligeså samt en Anschutz med spaghetti pibe. De er sjove at skyde med men ikke træningsmæssigt

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af KKA » 18. feb 2017, 06:58

PSindrup skrev:
C-X skrev:En "trainer" riffel til jagtfelt skydning må være en boltaktion repetér, i fuld størrelse skala, hvis det skal give mening.
Du har helt ret! :thumbup:

Den detalje havde jeg lige overset i farten ... :oops:
(Jeg ville ellers så gerne anbefale min egen Ruger 10/22 halvautomat, hvis chancen bød sig) :giggle:

Peter
Er halvautomater ikke fortid?: Fik min Krico1/2automat med 15 skuds rørmagasin begrænset med fjederbelastet stoppal på bundstykket efter generelt krav fra Etaten for flere år siden.
Modtog salonriflen for mange år siden af min far, så det er den eneste grund til , at den er beholdt!
Ellers er den upraktisk, idet der skal hives i palen for at bundstykket glider helt i bund efter at våbnet er affyret.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af PSindrup » 18. feb 2017, 09:22

KKA skrev:
PSindrup skrev:
C-X skrev:En "trainer" riffel til jagtfelt skydning må være en boltaktion repetér, i fuld størrelse skala, hvis det skal give mening.
Du har helt ret! :thumbup:

Den detalje havde jeg lige overset i farten ... :oops:
(Jeg ville ellers så gerne anbefale min egen Ruger 10/22 halvautomat, hvis chancen bød sig) :giggle:

Peter
Er halvautomater ikke fortid?: Fik min Krico1/2automat med 15 skuds rørmagasin begrænset med fjederbelastet stoppal på bundstykket efter generelt krav fra Etaten for flere år siden.
Modtog salonriflen for mange år siden af min far, så det er den eneste grund til , at den er beholdt!
Ellers er den upraktisk, idet der skal hives i palen for at bundstykket glider helt i bund efter at våbnet er affyret.
Min Ruger 10/22 fungerer som en helt almindelig halvautomatisk riffel (og det gør alle de andre i øvrigt også) og der er ikke nogen krav om låsepaler til at stoppe bundstykket.

Det eneste en halvautomatisk salonriffel kan erhverves til (på jagttegn) er til (råge)regulering. Den må ikke bruges til nogen former for jagt.

Peter

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Elbæk » 18. feb 2017, 09:59

Det må den da gerne, men så skal den være forsynet med en permanent anordning som blokerer den til maks. to skud; en i magasinet og en i kammeret.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af KKA » 18. feb 2017, 10:05

PSindrup skrev:
KKA skrev:
PSindrup skrev:
C-X skrev:En "trainer" riffel til jagtfelt skydning må være en boltaktion repetér, i fuld størrelse skala, hvis det skal give mening.
Du har helt ret! :thumbup:

Den detalje havde jeg lige overset i farten ... :oops:
(Jeg ville ellers så gerne anbefale min egen Ruger 10/22 halvautomat, hvis chancen bød sig) :giggle:

Peter
Er halvautomater ikke fortid?: Fik min Krico1/2automat med 15 skuds rørmagasin begrænset med fjederbelastet stoppal på bundstykket efter generelt krav fra Etaten for flere år siden.
Modtog salonriflen for mange år siden af min far, så det er den eneste grund til , at den er beholdt!
Ellers er den upraktisk, idet der skal hives i palen for at bundstykket glider helt i bund efter at våbnet er affyret.
Min Ruger 10/22 fungerer som en helt almindelig halvautomatisk riffel (og det gør alle de andre i øvrigt også) og der er ikke nogen krav om låsepaler til at stoppe bundstykket.

Det eneste en halvautomatisk salonriffel kan erhverves til (på jagttegn) er til (råge)regulering. Den må ikke bruges til nogen former for jagt.

Peter
Det fatter jeg ikke en bjælde af?!?
Vil det sige, at det påbud jeg( og alle andre med 1/2automatiske salonrifler) fik fra Esbjerg Politi, er forkert?
Den blev "lovliggjort" hos Korsholm, der sendte en erklæring til Politiet om, at nu var våbnet i overensstemmelse med kravet om repeterriffel.
IMG_2740.JPG
IMG_2740.JPG (602.74 KiB) Vist 7551 gange

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Elbæk » 18. feb 2017, 10:25

Selvstrammeri, håndhævelse af "private" regler og "love" og idel chikane mod ejere af halvautomatiske rifler var bestemt ikke uhørt på flere af de gamle våbenkontorer. Og ser man på hvad der pt. foregår hos ACØ, lader det til at ånden fra dengang stadig spøger.

JM huskede, for år tilbage, våbenkontorerne på at de skulle huske at oplyse om muligheden for at deaktivere halvautomatiske rifler til repeter - hvilket, på visse kontorer, blev opfattet som en anledning til at opfinde en ny regel om at nu skulle halvautomatiske rifler deaktiveres til repeter.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af PSindrup » 18. feb 2017, 10:57

Elbæk skrev:Det må den da gerne, men så skal den være forsynet med en permanent anordning som blokerer den til maks. to skud; en i magasinet og en i kammeret.
Det er naturligvis korrekt, men så er der jo heller ikke meget "halvautomat" over den - i klassisk forstand. :giggle:

Og reglen som Elbæk her nævner, gælder alle typer rifler - ikke kun salon.

Peter

Besvar