Stifinder til ammo-junglen søges

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Hansikæret » 21. feb 2017, 03:25

Hej derude i friske skydetosser

Jeg er ny med riffel og har dermed omkring 1000 spørgsmål til jer. Jeg kan jo læse mig til, at man skal afprøve en masse forskellige mærker og typer for at finde patronen, der netop passer til din bøsse. Jeg kan forstå, det gælder både for trænings- og jagtammo. Det åbner en uoverskuelig jungle af muligheder. Det bliver dyrt at købe 20 stks pakker for at prøve sig frem.

Mit nysindkøbte sæt består af Weatherby Vanguard series 2 308 win plastikbøsse kortet ned til 51 cm, Superdome44 dæmper og Prostaff kikkert.

Er der der har erfaringer mht god ammo til et sådant sæt?

Hvad skal jeg starte med at rive ned fra hylden, når jeg skal ud og indskyde den? GameFair har vist SB træningsammo til en femmer, hvis man køber 100 stk. Hvad nu hvis bøssen ikke bryder sig om dem? Så står man den med en masse patroner, man ikke gider bruge.

Hvor går man hen og finder et sted, hvor man kan købe fx 3 stk af hver slags og afprøve dem på stedet? Så kunne man være mere sikker på at investere i et større antal af den/de rette patroner.

Hvilken blyfri fabriksammo vil I anbefale til råvildt?

På forhånd tak
HJ

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Kleth » 21. feb 2017, 06:28

Først :welcome:

Jeg ville blive overrasket hvis dit skydejern ikke brød sig om S&B, men forvent ikke bedre præcision end hvad der svarer til bunden af en ølflaske. To af mine jagtkammerater skyder dog væsentligt bedre med S&B i deres Tikkaer hhv. T3 Hunter og T3 Lite og hhv 124gr og 147gr S&B.

Er det mindre dyrt at købe et stort antal bønner og finde ud af at netop din riffel ikke bryder sig om dem? End at prøve sig igennem et mindre antal lidt dyrere æsker?

Prøv også evt. UMC, Barnaul, Norma DL og hvad du kan få fat på. Måske er din riffel ikke kræsen og måske er den, det kan ikke siges uden at prøve det :smile:
Er der ingen begrænsning for pris, kan du jo starte med Norma Jagtmatch, Lapua Scenar m.fl. der er nok større sandsynlighed for at finde noget der går rigtig godt, hvis ikke det er riflen og skytten som sætter begrænsningen.

Køb nogle æsker af forskellige fabrikater og kuglevægte og nyd at komme på skydebanen og find ud af hvilken præcision du kan forvente og hvad du vil betale for. På skydebanen kan du måske også låne, bytte eller købe lidt andre patroner til test, fra andre skytter :smile:
Hvad der er skudt godt afsted er jo ikke spild, selv om det ikke nødvendigvis går hul-i-hul.

Jeg har ikke set prøvepakker på ammo, jeg har talt med butikker og kun en havde planer om lignende men kun for jagtammo. Tre skud er iøvrigt for lidt til at vurdere hvor god ammunitionen er i en given riffel, der skal 2-3 serier af minimum 4 skud til og er din pibe skudt til?
Selv os hjemmerullere, er nød til at sende 16-28 eller mere skud ned af banen, før vi ved om vi har en patron der er rigtig god i riflen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af C-X » 21. feb 2017, 07:54

Synes aldrig jeg hører om nogen, der ikke kan få hæderlige resultater med Norma Golden Target. Den går altså ret godt i de fleste rifler og giver nogle fine hylstre til genladning. Du kan bl.a. købe dem på visse skydebaner og derved støtter du også banen lidt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Flugteren » 21. feb 2017, 08:34

Enig, Norma Jaktmatch, Golden Target etc., er fin ammunition. Nu er det jo så heldigt, at os med 6,5xfladtskydende (6,5x55), .308fornuftig og .30-06lidt mindre påklædt kan købe billig kvalitetsammunition i hele Norden. Så ned og invester i et par æsker Norma træningsammo og hop ud på banen. Jeg vil tro, at du kan få fat i 100 skud for omtrent 1200 kr-,.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Centurion » 21. feb 2017, 09:06

Kleth skrev:..." Jeg har ikke set prøvepakker på ammo, jeg har talt med butikker og kun en havde planer om lignende men kun for jagtammo...."

Hvem var det?
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Kleth » 21. feb 2017, 09:28

Centurion skrev:Kleth skrev:..." Jeg har ikke set prøvepakker på ammo, jeg har talt med butikker og kun en havde planer om lignende men kun for jagtammo...."

Hvem var det?
Det var MacNab da de havde en filial i Esbjerg :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Centurion » 21. feb 2017, 09:35

Kleth skrev:
Centurion skrev:Kleth skrev:..." Jeg har ikke set prøvepakker på ammo, jeg har talt med butikker og kun en havde planer om lignende men kun for jagtammo...."

Hvem var det?
Det var MacNab da de havde en filial i Esbjerg :smile:
Ærgerligt - men tak for svaret.
"In case of panic: don't panic"

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Kalthoff » 21. feb 2017, 11:06

Hansikæret skrev: Hvor går man hen og finder et sted, hvor man kan købe fx 3 stk af hver slags og afprøve dem på stedet? Så kunne man være mere sikker på at investere i et større antal af den/de rette patroner.
Jeg har selv ledt og spurgt efter det, men uden at finde det.

Selv i de allermest udbredte kalibre har jeg ikke kunnet finde en butik der lavede prøvepakker. Jeg måtte pænt købe 20 stk af hver type til en ublu pris.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af LapuaMagnum » 21. feb 2017, 11:26

Hansikæret skrev:Hej derude i friske skydetosser

Jeg er ny med riffel og har dermed omkring 1000 spørgsmål til jer. Jeg kan jo læse mig til, at man skal afprøve en masse forskellige mærker og typer for at finde patronen, der netop passer til din bøsse. Jeg kan forstå, det gælder både for trænings- og jagtammo. Det åbner en uoverskuelig jungle af muligheder. Det bliver dyrt at købe 20 stks pakker for at prøve sig frem.

Mit nysindkøbte sæt består af Weatherby Vanguard series 2 308 Win plastikbøsse kortet ned til 51 cm, Superdome44 dæmper og Prostaff kikkert.

Er der der har erfaringer mht god ammo til et sådant sæt?

Hvad skal jeg starte med at rive ned fra hylden, når jeg skal ud og indskyde den? GameFair har vist SB træningsammo til en femmer, hvis man køber 100 stk. Hvad nu hvis bøssen ikke bryder sig om dem? Så står man den med en masse patroner, man ikke gider bruge.

Hvor går man hen og finder et sted, hvor man kan købe fx 3 stk af hver slags og afprøve dem på stedet? Så kunne man være mere sikker på at investere i et større antal af den/de rette patroner.

Hvilken blyfri fabriksammo vil I anbefale til råvildt?

På forhånd tak
HJ
Hej Hansikæret og :welcome:

Når du er ny med riffel går jeg udfra at du mener at du er ny mht. skydning med riffel. Det er ikke verdens undergang at købe 50 skud af hver når man er ny og ikke ved hvordan ens riffel skyder endnu, så det at du køber 50 skud af en type og skyder af og finder ud af om den går godt i din riffel, så kan du betragte det som træning istedet for en direkte udgift. Så nogle få kasser ser jeg ikke som et problem at købe. Hvis du bliver bidt af skydning skal du nok forvente at skulle ud og købe et større skab :biggrin:

Alternativt kan du få en genladetilladelse.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af A284win » 21. feb 2017, 12:00

Intet i livet er gratis. Og jeg forstår ikke at prisen på ammo skulle være ublu. Det er nødvendigt at finde ud af hvad der virker og hvad der ikke gør. Det skylder man sig selv og især vildtet.
Som ny skytte kan det være en jungle at købe krudt og man syntes det er dyrt. Men hvis man vender tingene på hovedet og forventer at man bør skyde mindst 200 skud om året med riffel for at være en habil skytte, ja så skal man igang. Man kan købe 3 slags ammo det billige previ eller lignende noget s&b og noget norma eller lapua. Start med at træn med det billigste. Her kan man træne aftræksteknik og indskyde riflen. Få en ide om det er godt eller skidt. Efter 5-10 skud skift til det næstbedste og skyd 5-10 skud igen. Derefter skifter du til kvalitetsammo.
Det kræver altså mere end en gang på banen at lære at skyde med riflen og det kræver mere end 3 skud at finde ud af om en ny type ammo er bedre eller dårligere end det nuværende.

Jeg køber ikke præmis om at ammo er dyrt og derfor vil man ikke skyde så mange skud. Så bør man finde en anden hobby. Det kan have gevaldige konsekvenser for andre at man ikke træner og øver.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Kleth » 21. feb 2017, 12:26

A284win skrev:Intet i livet er gratis. Og jeg forstår ikke at prisen på ammo skulle være ublu. Det er nødvendigt at finde ud af hvad der virker og hvad der ikke gør. Det skylder man sig selv og især vildtet.
Som ny skytte kan det være en jungle at købe krudt og man syntes det er dyrt. Men hvis man vender tingene på hovedet og forventer at man bør skyde mindst 200 skud om året med riffel for at være en habil skytte, ja så skal man igang. Man kan købe 3 slags ammo det billige previ eller lignende noget s&b og noget norma eller lapua. Start med at træn med det billigste. Her kan man træne aftræksteknik og indskyde riflen. Få en ide om det er godt eller skidt. Efter 5-10 skud skift til det næstbedste og skyd 5-10 skud igen. Derefter skifter du til kvalitetsammo.
Det kræver altså mere end en gang på banen at lære at skyde med riflen og det kræver mere end 3 skud at finde ud af om en ny type ammo er bedre eller dårligere end det nuværende.

Jeg køber ikke præmis om at ammo er dyrt og derfor vil man ikke skyde så mange skud. Så bør man finde en anden hobby. Det kan have gevaldige konsekvenser for andre at man ikke træner og øver.
:goodpost: Man skal i hvert fald have nummeret til den lokale Schweisshundefører i telefonen :giggle:
Og at hælde dyr ammo i rifflen er netop ingen garanti for god præcision, især hvis man ikke får trænet :thumbup:
Jeg havde skudt med S&B og Barnaul i min Howa i 6mdr før jeg begyndte at skyde med Norma Jagtmatch og hjemmerul, men den brød sig nu ikke ret meget om Norma Jagtmatch (men det gør min Tikka).

Min hustru skyder med S&B, det giver hylstre til den jagtammo jeg lader til hende, og så efter tre til fire serier med træningsammo så skyder hun en serie eller to med jagtammo.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Kalthoff » 21. feb 2017, 12:51

A284win skrev:Intet i livet er gratis. Og jeg forstår ikke at prisen på ammo skulle være ublu. Det er nødvendigt at finde ud af hvad der virker og hvad der ikke gør. Det skylder man sig selv og især vildtet.
Køb 20 stk Remington MAGA til 400 kr

Skyd en 4 skudsgruppe, konstater at grupperer som en underkop på 100 meter. Kasser de 16 resterende patroner.

Køb 20 stk. RWS bleifrei-wunderbar til 560 kr

Skyd en 4 skudsgruppe. Konstater de spreder som en bedre randomiseringsfunktion i din riffel. Kasser de resterende 16 patroner

Køb 20 stk Lapua Puukko til 400 kr

Skyd en 4 skudsgruppe, konstater at det laver pæne små grupper.

Køb 20 stk Normo über-süper-düper til 740 kr

Skyd en 4 skudsgruppe til en skive, konstater det laver endnu mindre grupper end Puukko.

Gå så tilbage til butikken og køb 5*20 stk Norma über-süper-düper. Gå på jagt med det. Kasser de resterende 16 Puukko.

Det var i grove træk min egen process med at finde en jagtpatron der gik godt i min jagtriffel. (patronnavne sløret for at beskytte de uskyldige ammunitionsfabrikanter)

Jeg ville MEGET GERNE have kunnet købe en sortimentsæske med 4-5 stk. af en hel række forskellige patroner i min riffels kaliber.

Nu fik jeg kun afprøvet 4 forskellige mærke/modeller af jagtpatroner i den før jeg tog den med på jagt.

Havde der været sortimenter til rådighed havde jeg måske prøvet det dobbelte antal og derved måske fundet en der virkede bedre end den end endte med at bruge. Se det ville have "gavnet vildtet".

Det billige spidsskarpe til træning og rutineskydning har den riffel heldigvis ikke været kræsen med. Den æder både det til 5, 8 og 10 kr pr patron med fine resultater. Så med hensyn til træning har det bare været at købe store pakker spidsskarp og træne løs.

Og jo jagtammunition er dyrt. 37 kr pr patron er dyrt. Beklager, men det er et meget lille mindretal af landets befolkning der tjener så meget at 37 kr pr patron ikke føles som dyrt. Spidsskap til træning koster heldigvis langt mindre.

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af A284win » 21. feb 2017, 12:57

Jammen herligt. Så kan du da sælge af resterne til en anden ny skytte. Det er ren win win. Hold op med at piv og få nogle skud i kroppen i stedet for. Selv en dårlig træningspatron gør et bedre arbejde for skytten end sofaen på ryggen.
Selv om du har erkendt at en mega ikke dur i din riffel så kan den stadig bruges som træning

Skev
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2011, 17:08
Interesser: Våben, Jagt
Geografisk sted: Fuglebjerg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Skev » 21. feb 2017, 17:43

37kr for en jagt patron i 308w. :shock:

Føj, jeg er glad for at min skyder spiser lapua mega til 18kr stykket... :rolf:

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Hansikæret » 21. feb 2017, 21:52

Hej derude

Tak for de mange og gode svar, der er jo guldkorn nok at kloges på. Det er da rørende, at folk har tid og lyst at bruge tid på en newbee som undertegnede.

Til gengæld skal jeg underholde med rapporter fra de sydsjællandske skydebaner om hvordan Wheaterbybøssen ter sig med diverse patroner. Den kommer jo med SUB MOA garanti fra fabrikken!! Vi får se,- det er jo altid manden bag værktøjet, der er begrænsningen.

Strategien bliver vist til en start, at købe 200 skud af SB's den billigste, skyde løbet rødglødende på banerne, og så gå til riffelprøve med den. Derefter prøve at arbejde mig ind på jagtammo til rådyr og svin.

Jeg er et stort madøre, og har siden jeg var 15 skudt med hagleren til gryderne. Jeg skyder kun det antal og de arter, jeg gider ordne/spise. Det er også planen med rifflen. Trofæer siger mig intet. Man læser noget om blyfragmenter omkring sårkanalen, når man skyder med blyammo. Hvordan ligger det det med effektiv blyfri ammo? Der var ingen der kommenterede det spørgsmål?
Kan vi få lidt indlæg om erfaringer fra de frie vildtbaner med kobberpløkker!!

På forhånd tak igen
HJ

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af LapuaMagnum » 21. feb 2017, 22:56

Jeg ville personligt ikke bekymre mig så meget om der er bly i projektilerne eller det er monoprojektiler. Hvis kuglen holder rimelig godt sammen og der er kraft/hastighed nok i kuglen går den let igennem dyret selvom den svamper godt op. Der er selvfølgelig nogle steder det er lovkrav om blyfri projektiler.

Det er bare min personlige holdning og har aldrig undersøgt hvor meget bly der bliver afsat i dyret med de forskellige projektiler.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af A284win » 22. feb 2017, 06:24

Der er masser af god bly fri ammo derude. Prisen er højere end for tilsvarende bly holdigt ammo.
Vildtet dør af en velplaceret kugle. Det er det vigtigste. Jeg har skudt et par dyr med barnes tsx og har været godt tilfreds. Ellers gør jeg mest i skydning på bane.

Til en start så bør du træne forskellige skydestillinger. Husk på at på jagten så er første skud vigtigst så det kan du tænke på når du er på banen. Hvor rammer du i første skud hver gang du starter en ny træning?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Kleth » 22. feb 2017, 06:33

Hansikæret skrev:Til gengæld skal jeg underholde med rapporter fra de sydsjællandske skydebaner om hvordan Wheaterbybøssen ter sig med diverse patroner. Den kommer jo med SUB MOA garanti fra fabrikken!! Vi får se,- det er jo altid manden bag værktøjet, der er begrænsningen.
Lur mig om fabrikkens SUB-MOA garanti ikke røg da piben blev kortet ned! Men måske forhandleren vi honorere det!?!
Manden bag værktøjet kan ikke yde bedre end tolerancerne i hans værktøj, hvad jeg selv fandt ud af med min første jagtriffel. Uanset hvad jeg fodrede den med og uanset hvor meget jeg trænede, så var det aldrig bedre end svarende til bunden af en ølflaske - indtil jeg begyndte at lade selv.

Min CZ527 i .223Rem kunne heller ikke skyde bedre uanset om jeg selv ladte til den. Den fik så ny pibe og så er det blevet et helt andet præcisionsværktøj.
Hansikæret skrev: Strategien bliver vist til en start, at købe 200 skud af SB's den billigste, skyde løbet rødglødende på banerne, og så gå til riffelprøve med den.

Din pibe får væsentligt reduceret levetid, hvis du skyder den meget varm. Min anbefaling er at du skyder 4 skuds serier med pause til markering og som sidste serie skyder du 6 skud som til riffelprøven. Husk at 5min til seks skud er laaaaang tid og der er ingen points for tilbageværende tid.
Er piben så varm at du knapt kan røre den, så hold en pause.
Lad være med at komme olie i din pibe når du kommer hjem, træk den tør hvis den er våd og ellers giv den 1-2 gange med en boresnake.
På jagt er det surt at lave en anskydning pga "olieskud" og til riffelprøven surt at misse "forbieren" til olieskud, som A284Win skriver, er det første skud det vigtigste når du er på jagt.
Hansikæret skrev: Man læser noget om blyfragmenter omkring sårkanalen, når man skyder med blyammo. Hvordan ligger det det med effektiv blyfri ammo? Der var ingen der kommenterede det spørgsmål?
Jeg mener at den artikel(spin/reklame) der var i Jæger var snævertsynet, misinformerende og overdrevet også m.h.t. fragmentation af blykugler.
Selv har jeg sjældent fundet blysplinter under slagtning ud over i mit første rådyr, som var det tredje dyr jeg skød med Norma Rådyr; første, eneste og sidste.
Jeg bruger kniven til at gøre rent omkring sårkanalen; bensplinter, hår og det blodunderløbede skal alligevel væk. De sidste dyr jeg har skudt med hhv Nosler BT, Remington PSP CoreLokt og Prvi GROM, der har jeg sammenlagt fundet 3 splinter af kappe, to stumper ballistisk spids og to blystumper under rengøringen af kødet.

Jeg har skudt en del med messing-projektiler og min riffel har nedlagt to dyr med messing projektiler. Det første dyr, der knaldede projektilet lige igennem uden tegn på lammet, som dog endte død kort der fra. Andet dyr, der traf projektilet skulderbladet og nærmest eksploderede; jeg har sågar fundet messingsplinter i den ene kølle. For mig sendte det blyfri til tælling for en tid, men jeg har da TTSX og DKBullets i pipeline.

Der er mange der har gode erfaringer med Barnes TTSX/TSX, Nosler E-Tip og Hornady GMX, fælles er dog at der skal en højere anslagshastighed til at få projektilet til at ekspandere. Hastigheden til ekspansion/fragmentation er dog noget som DKBullets tilsyneladende har løst.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Hansikæret » 14. jun 2017, 00:09

Hej igen derude.

Jeg lovede jer jo en fortsættelse af historien om min debut som riffelskytte. Det gik som følger:

Jeg købte jo en Wheatherby Vanguard series 2 plasticbøsse i 308 win, fik den monteret med picatinny rail, Nikon Prostaff 7 2,5-10x50 med lys og en SogL Thunderdome dæmper. Fik afkortet piben til 51 cm og skåret gevind. Samlet pris med montering og gevind, futteral, rensesæt olie, klikpatroner og rem: lige under 15000 kr. Så langt så godt. Så kom jo spørgsmålet om ammo, som jeg søgte råd om hos jer vise gutter på NVF. Det endte med, at jeg købte 150 skud af Sog B's træningspatroner og en pakke Lapua Mega og en pakke Barnes TTSX og så gik det ellers ud på den lokale skydebane.
Det viste sig, at jeg meget hurtigt blev gode venner med bøssen. Alt fungerede som det skulle, og mine grupper fra bænken kom snart ned på bunden af en ølflaske. Så begyndte jeg at koncentrere mig om bukkeskiven med henblik på den forestående prøve til riffeltegnet. Jeg havde på forhånd besluttet, at jeg ville tage prøven stående med stok. Op til prøven skød jeg 8 serier a 6 skud, og det lykkedes mig ikke at sætte et eneste skud uden for træfområdet. Således bevæbnet med en god portion selvtillid, ja, jeg troede vel nærmest, at jeg var verdensmester, begav jeg mig glad afsted til Ringsted, hvor prøven skulle finde sted.
Men ak, da jeg ankom til indskrivning mærkede jeg en ubehagelig form for nervøsitet, og da jeg skulle skyde, rystede jeg som et espeløv. Jeg var simpelthen ikke i stand til at kontrollere hverken hoved eller krop.Jeg svajede som et pendul omkring skydestokken. Første skud sad ca 20 cm til venstre for kanten af træfområdet og andet skud var ikke meget bedre. De sidste 4 sad hulter til bulter, men dog indenfor træfområdet. Men ballet var jo forbi. Hele seancen står som i en tåge, der først lettede, da jeg noget frustreret daffede hjemad. Hvad skete der lige der?? Vel hjemme gik jeg ud i haven (jeg bor på landet og har mulighed for at skyde på 100m på egen grund) og satte 3 pløkker i en gruppe på 2 cm. Hverken bøsse eller skydefærdighed fejlede åbenbart ikke noget. Det var altså et ondartet anfald af bukkefeber/præstationsangst der havde angrebet mig. Nå, op på hesten igen, ud på skydebanen og efter at have lagt ryg til gutternes kærlige drillerier trænede jeg videre. Jeg udskiftede min lånte stok med den nye Viper Flex og satte ihærdigt skud efter skud på den stakkels buk. 3 uger efter var jeg på pletten igen på Kulsbjerg, var igen lidt nervøs, men alt gik som det skulle, og nu har jeg "licence to kill"
Summa summarum:
Jeg lærte en lektie, om aldrig at tage resultater i skydning for givet. Skuddene skal skydes og sættes, og fejl af den ene eller den anden slags straffes ubarmhjertigt. Det tager jeg med mig på jagt.
Bøssen og kikkerten skyder fremragende, sætter grupper på 1 MOA og bedre, og jeg kan på det kraftigste anbefale en lignende rig til nyskytter og for den sags skyld til alle andre. Weatherby (pipe og lås kommer i øvrigt fra japanske Howa) har altså fået skruet en fantastisk billigbøsse sammen (bøssen alene fås for 5000 kr) og den skyder lige godt med alt hvad jeg indtil nu har proppet i den. Aftrækket er totrins, hvilket passer mig godt, og står helt rent og sprødt. Det er justerbart fra 1,3 kg og op. Skæftet er meget mere solidt og har mere krop end de andre plastikbøsser i samme prisklasse jeg prøvede, og det har en god og blød bagkappe. Med dæmperen er rekylen yderst behagelig, hvilket som bekendt giver ro under skydningen.
Alt i alt en særdeles tilfreds skytte, der en snart skal prøve at overliste en af konsortiets bukke. Svinene grynter på kammeratens jagt i Sverige og den første jagt i efteråret hos en bekendt i Tjekkiet er planlagt. Weberen skal syde!!!
Den stakkels gamle over og under er havnet bagerst i skabet.
Tak for jeres hjælp
Hansiskoven

Billedet viser en dag i haven på 100 meter. Fire toskudsgrupper med SogB træningsammo til en femmer. Stående med Viperen
IMG_20170525_150120.jpg

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Flugteren » 14. jun 2017, 00:23

En bøsse er et glatløbet våben :giggle:

Tillykke med bestået riffelprøve og "velkommen i riffeljægerklubben"! Da jeg tog prøven bøvlede jeg ikke med skydestok. Det kan man træne senere. Jeg røg ned i liggende stilling med masser af støtte, og så gik det som det skulle.

Til gengæld ville jeg prøve - hvis jeg var dig - at anskaffe mig noget Norma Jaktmatch. Med den ammo har jeg sat en 5-skuds gruppe på 1,5 cm på 100 meter i 6.5x55. Den gruppe dér kan du sagtens få længere ned i diameter. :numberone:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Kleth » 14. jun 2017, 07:17

Det er :respekt: at du følger op på din tråd, det er der alt for få som der gør og der er et helt andet encitament til at gøre mere ud af det vi skriver når OP følger op :thumbup:

Weatherby Vanguard er bestemt en god budget-skyder og jeg tænker faktisk også at købe en, da jeg har brug for en .308w med 1:10 twistrate for at skyde med de længere projektiler.

Skal du prøve at udfordre riflens præcision, skal du nok kigge efter Federal med 168gr Sierra MatchKing eller Lapua 167gr Scenar.

Når du står for at skulle nedlægge dit første dyr, så husk på dine kvaler fra riffelprøven og giv dig god tid til at få ro på så du kan levere et godt skud. Er projektilet først sendt ud i fædrelandet, kan det ikke fortrydes og det er surt at det første dyr ender i en eftersøgning. Og bliv ikke overrasket hvis dyret løber selv om du har afgivet hvad du selv oplevede som et godt skud; rådyr kan sagtens løbe 50m selv om der er en lunge, der hænger ud.

Tillykke med riffelprøven og knæk og bræk :smile:
Senest rettet af Kleth 14. jun 2017, 10:17, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af 308 W » 14. jun 2017, 07:22

Centurion skrev:Kleth skrev:..." Jeg har ikke set prøvepakker på ammo, jeg har talt med butikker og kun en havde planer om lignende men kun for jagtammo...."

Hvem var det?
RWS laver pakker med 4x5 forskellige jagt ammunition.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af ABjerre » 14. jun 2017, 09:53

Hansikæret skrev:Hej derude i friske skydetosser
Jeg er ny med riffel og har dermed omkring 1000 spørgsmål til jer.
Tillykke! Vi har alle været der, og nærværende selskab er der stadig... lidt.
Mit nysindkøbte sæt består af Weatherby Vanguard series 2 308 Win plastikbøsse kortet ned til 51 cm, Superdome44 dæmper og Prostaff kikkert.
Solidt valg. Jeg kiggede selv på samme riffel, men kunne ikke finde den i venstrehåndsversion.
GameFair har vist SB træningsammo til en femmer, hvis man køber 100 stk.
Jeg tog de selv samme fra selv samme forhandler. De fungerer fint til prøveskydning. Det at riflen "ikke bryder sig om dem" betyder ikke, at den ikke kan skyde, men mere at du får en spredning på ~5cm på 100m, frem for måske 1.5cm. Hvis du bare skal øve at trække af, eller måske på elgbane, så er min erfaring, at de er fine.

Jeg skyder selv med 308win, godt nok i en Sauer, men stadig.

Jeg blev fælt skuffet første gang jeg var på banen med S&B ammo som du kan læse i denne tråd om netop samme ammo. Det handlede i øvrigt om forventningsafstemning og manglende viden. Her var årsagen en kombination af at S&B ikke er det mest pålidelige fabriksammo, og så var kuglerne for lette. De var 124gr kuglevægt, og dét betyder mere end man aner!

Jeg prøvede så at gå op til noget Remington FMJ 150gr, og det hjalp en smule, men dette er dog også "volume ammo", så pålidligheden er ikke i top - dvs at de spredte næsten lige så meget.

Det at skifte til Norma Jaktmatch (temmelig dyre) og sidenhen Norma Golden Target (meget billigere) gjorde mig til gengæld rigtig glad igen. Det skal dog nævnes, at begge er 150gr og jeg endnu ikke har prøvet de lidt tungere 168gr som er nævnt længere oppe i tråden - de skulle være endnu bedre.

De 100stk du har i tankerne bliver skudt før du får set dig om - specielt i starten, når man har super kløe i skydefingeren og lige har fået nyt legetøj.

100 stk S&B kan som regel gøres til ~500,-
100 stk Remington FMJ står til 500,-
100 stk Norma GT står til ~810,- og kan gøres ned til 729,- hvis du køber 500stk (altså skyder 3.645,- af på ammo på én gang).
100 stk Norma Jaktmatch plejer at stå til 1.100,-. Mig bekendt er der ikke forskel på disse og Norma GT, men det er muligt, at andre kan komme med en kommentar til dette.
Hvilken blyfri fabriksammo vil I anbefale til råvildt?
Dén følger jeg lige med på - er selv på jagt (tøhø) efter en god en... alternativt bliver det nok bare Norma Oryx.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af PSindrup » 14. jun 2017, 11:02

C-X skrev:Synes aldrig jeg hører om nogen, der ikke kan få hæderlige resultater med Norma Golden Target. Den går altså ret godt i de fleste rifler og giver nogle fine hylstre til genladning. Du kan bl.a. købe dem på visse skydebaner og derved støtter du også banen lidt.
Jeg har kun en riffel og har kun, for alvor, indskudt den to gange. En gang med træningsammo, og så en "korrektion" til jagtammo.

Riflen er en tussegammel Husqvarna 6,5x55 og med det rette anlæg - enten liggende med bipod, eller på det "skydebord" med "skydebænk" (eller hvad det nu er den hedder) så spreder den ikke mere end nogle få centimeter med Norma Golden Target, købt på skydebanen til ca. 6,50 kroner stykket.

På min skydebane kan man købe et valgfrit antal patroner af de typer de ny "har på lager" så start med at besøge en skydebane der sælger træningsammunition, i stedet for at tage ud i en jagtforretning og købe mange patroner af samme type.

Jeg købte 3 typer Norma. En billig, en lidt dyrere og den dyreste (som er Golden target) og der var tydeligt sammenhæng mellem pris og præcision. Den dyreste samlede bedst.

Peter

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af ABjerre » 14. jun 2017, 11:11

PSindrup skrev:Norma Golden Target, købt på skydebanen til ca. 6,50 kroner stykket.
Må man spørge hvor det er du får dem til 6,50 kr/stk?

Det billigste jeg har kunnet finde var 8,10 kr/stk v. køb af under 500stk, og ellers 7,29 kr/stk ved 500 stk...

Det er ikke meget, men lidt fedterøv er man vel altid


EDIT: Havde ikke set at det var 6.5x55 (doh). Så længe det kun er her, og ikke på skydebanen, at man går fejl af kalibrene!

... men så meget desto mere undskydning for at få sig sådan en også: "Jamen skat, den er meget billigere at skyde med, så den tjener sig selv ind ganske hurtigt :biggrin:

Hurtig hovedregning med priser fra skyttebutikken: 364,50-330,75/50 = 0,675 kroner sparet pr skud, svarende til 30-40.000 skud før den har betalt sig selv (med mods og kikkert)... såååå et års tid eller noget i den stil?
Senest rettet af ABjerre 14. jun 2017, 11:40, rettet i alt 2 gange.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Besvar