Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
CaAlb
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. apr 2017, 20:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times

Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af CaAlb » 29. apr 2017, 20:45

Hej Forum

Jeg bestod min jagtprøve i sidste uge og skal nu finde mig en god og billig haglbøsse.

Jeg var idag ude og kigge hos 2 forhandlere, og havde hænderne på flere bla. Yildiz, Techni Mec, Huglu og Silma.
Jeg må indrømme at Silma'en (M70) havde en god vægt, god balance og lå godt til skulderen.

Han lavede en god pris til mig med andet nødvendigt tilbehør.

Jeg vil dog gerne hører om andre har erfaringer med Silma'en?

Håber på god konstruktiv hjælp.

Mvh

Casper

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af LapuaMagnum » 29. apr 2017, 21:05

CaAlb skrev:Hej Forum

Jeg bestod min jagtprøve i sidste uge og skal nu finde mig en god og billig haglbøsse.

Jeg var idag ude og kigge hos 2 forhandlere, og havde hænderne på flere bla. Yildiz, Techni Mec, Huglu og Silma.
Jeg må indrømme at Silma'en (M70) havde en god vægt, god balance og lå godt til skulderen.

Han lavede en god pris til mig med andet nødvendigt tilbehør.

Jeg vil dog gerne hører om andre har erfaringer med Silma'en?

Håber på god konstruktiv hjælp.

Mvh

Casper
:welcome:

Tillykke med jagttegnet

Jeg har aldrig hørt om de mærker :smile: :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Elbæk » 29. apr 2017, 21:06

:welcome: og tillykke med tegnet.

Af de nævnte ville jeg selv vælge et Silma. Det bør være lidt bedre kvalitet end de andre - og bør også have en højre gensalgsværdi hvis du skal af med det igen på et tidspunkt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

CaAlb
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. apr 2017, 20:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af CaAlb » 29. apr 2017, 21:08

Mange tak, jeg glæder mig til et nyt jagteventyr.
og tak for de hurtige svar begge 2 :rock:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af C-X » 29. apr 2017, 21:11

Techni Mec har jeg haft gode erfaringer med. Trods det er en budgetbøsse, så kan de være ganske fornuftigt konstrueret. Også italiensk, så man slipper for, at lukke en tyrkisk bøsse ind i skabet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af LJ » 29. apr 2017, 22:04

Af de nævnte havde jeg også valgt Silma. Hvis det er den der passede dig bedst er det et godt sted at starte.

De andre er jo også velkendte mærker men Silmaen er lige lidt foran hvad kvaliteten angår ☺

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Sunscale » 30. apr 2017, 11:30

CaAlb skrev:Hej Forum

Jeg bestod min jagtprøve i sidste uge og skal nu finde mig en god og billig haglbøsse.

Jeg var idag ude og kigge hos 2 forhandlere, og havde hænderne på flere bla. Yildiz, Techni Mec, Huglu og Silma.
Jeg må indrømme at Silma'en (M70) havde en god vægt, god balance og lå godt til skulderen.

Han lavede en god pris til mig med andet nødvendigt tilbehør.

Jeg vil dog gerne hører om andre har erfaringer med Silma'en?

Håber på god konstruktiv hjælp.

Mvh

Casper
Tillykke med tegnet :thumbup:

Jeg har haft en Silma s/s, modellen husker jeg ikke da ejerskabet var ganske kort (Mindre en 2 uger).

Generelt kan jeg ikke kommentere på kvaliteten hos Silma, men den jeg ejede føltes cirka ligesom geværer i en sådan prisklasse gør, ikke nødvendigvis negativt.

Min erfaring med den Silma s/s jeg ejede ganske kort var en kedelig historie, jeg nåede på skydebanen med den et par gange. Først var der problemer med at udkasteren ville kaste ud hele tiden, også selvom pågældende løb ikke var afskudt, og til tider overhovedet ikke kaste ud. Dernæst ville den ikke slå/skyde anden løb. Den var til bøssemager 2 gange, 3. gang der var problemer besluttede jeg at den ikke skulle stå i mit skab længere.

En lille detalje jeg bemærkede var, at enten ejektorene, slagstifterne eller begge dele blev spændt når man lukkede bøssen, hvilket gjorde at den var ekstremt sej at lukke når man havde skudt begge løb af.

Det vigtigste ved et haglgevær er immervæk at den passer dig, så kan resten være ligegyldigt.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Rulab » 30. apr 2017, 12:00

Tecni Mec og Silma er jævnbyrdige i kvalitet efter min mening.
Jeg ejer selv en Tecni Mec som efterhånden har skudt 8000-9000 skud uden fejl.

Et dyrere gevær er selvfølgelig bedre på en række punkter, men vil man bruge geværet på blandet jagt(uden at være øm om geværet) og skyde lidt hygge flugtskydning, er det et fornuftigt valg.

Jeg ville personligt ikke vælge et tyrkisk gevær, de virker som høj kvalitet til prisen, men når man kommer rundt på de danske flugtskydningsbaner, så er det hyppigst de tyrkiske, som der er fejl på(især knækkede slagstifter).

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Flugteren » 30. apr 2017, 12:10

Alternativt står med GARANTI flere haglbøsser rundt omkring hos de danske forhandlere, som er let brugte og af anerkendte mærker. Kører man lidt for det kan man sikkert finde en lettere brugt Beretta Silver Pigeon for omtrent 7000 kr.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af C-X » 30. apr 2017, 12:45

Start billigt og brugt ud med den første. Så kan man senere, når man kender sine behov og præferencer, skifte ud uden nævneværdige tab, hvis ikke man var heldig og få noget der passede perfekt i første omgang.
Der er rigeligt at bruge penge på i starten. Er man lidt fornuftig, kan man endda ende med et langt bedre gevær, end man ville få råd til fra ny af. Og det behøver altså ikke tabe værdi over 1.000 skud.

Og Tyrkisk - hvem gider støtte det skodregime nu? De kan jo ikke engang lide bøsser.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Halvautomat » 30. apr 2017, 12:52

Jep hvis man køber uatoriserede.... mærker som nye er afskrivningen i frit fald... Og kvaliteten er mange gange tvivlsom...
Der er stadig en sammenhæng mellem pris og kvalitet.. se bare som eksempel test i jæger af riffelkikkerter...
Køb hellere en brugt Browning eller Beretta!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af C-X » 30. apr 2017, 12:58

Der er massevis af gode våben, hvis man gør sig sine tanker om hvad de skal bruges til, særligt mht ammunition og slidtage. Generelt er der god kvalitet i både italienske, spanske, tyske, belgiske, russiske og japanske våben. Det begrænser sig på ingen måde til blot Browning eller Beretta - det er blot dem der annoncerer mest.

Jeg er (alt for) sjældent på skydebanen og har slet ikke brug for noget, der kan holde til så mange tusinde skud, omend jeg egentlig tror min Techni Mec nok skulle kunne klare det og ellers er det ingen skam, at direkte slide sit værktøj op, så længe det er behandlet pænt undervejs.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Rulab » 30. apr 2017, 13:08

C-X skrev:Der er massevis af gode våben, hvis man gør sig sine tanker om hvad de skal bruges til, særligt mht ammunition og slidtage. Generelt er der god kvalitet i både italienske, spanske, tyske, belgiske, russiske og japanske våben. Det begrænser sig på ingen måde til blot Browning eller Beretta - det er blot dem der annoncerer mest.
Det vil jeg 100 % støtte op om.
Der er RIGTIG mange gode, lidt ukendte mærker, hvor man kan lave en fantastisk handel. SKB var f. eks længe lidt ukendt, men er det efterhånden ikke længere. Flere italienske mærker, f. eks Marocchi og Zoli laver våben i mange prisklasser og de gode modeller er tit på brugtmarkedet prissat på niveau med deres discount serie.

Browning, Beretta og Miruko, det er nok de tre mærker i danmark, hvor der er mindst sandsynlighed for at lave en god brugthandel.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Sunscale » 30. apr 2017, 13:23

C-X skrev:Der er massevis af gode våben, hvis man gør sig sine tanker om hvad de skal bruges til, særligt mht ammunition og slidtage. Generelt er der god kvalitet i både italienske, spanske, tyske, belgiske, russiske og japanske våben. Det begrænser sig på ingen måde til blot Browning eller Beretta - det er blot dem der annoncerer mest.

Jeg er (alt for) sjældent på skydebanen og har slet ikke brug for noget, der kan holde til så mange tusinde skud, omend jeg egentlig tror min Techni Mec nok skulle kunne klare det og ellers er det ingen skam, at direkte slide sit værktøj op, så længe det er behandlet pænt undervejs.
Reelt set er det de færreste jægere der rent faktisk slider et våben op, oftest er det smådele som f.eks. slagstifte, diverse fjedre osv. osv. der går i stykker. Der hvor kæden hopper af, er hvis en reperation er dyrere en våbenets værdi, hvorefter våbnet bliver afskrevet som "slidt op"

Det er lidt det samme som folk der siger, at de ikke tør købe en bil der har kørt over 250.000 kilometer. Det er oftest fordi de direkte forbinder antal kilometer med slid. Det er yderst sjældent, at det er bilens motor der er skyld i at bilen bliver solgt eller skrottet fordi det ikke kan "betale sig" at reparere på den, men oftere ting som rust og misvedligeholdelse der tager livet af biler.

Det samme gør sig vel nogenlunde gældende hos våben.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

CaAlb
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. apr 2017, 20:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af CaAlb » 2. maj 2017, 03:10

Tak for alle de gode tilbagemeldinger.

Jeg valgte idag at købe Silma'en, så må vi håbe jeg bliver glad for det.
Tak for de gode indput :)

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af TheDarkSide » 3. maj 2017, 16:04

Tillykke med købet.

For lige at knytte et ord til brugte våben.. Nu kan jeg se en Silma M70 står til ca. 7-8000 kr.
Hos en midtjysk våbenhandler fandt jeg lige en brugt SKB 600 til 7700,- Jeg ved ikke hvad standen er, men det er meget normal brugtpris for den model i god stand.

Jeg har selv lige købt nr 2 SKB 51 som er en tilsvarende, men lidt mere sjælden model (samme lås/mekanik, men kortere løb og mindre graveringer).
Den første købte jeg vist til 3500,- og den havde været meget med på jagt, men formentlig skudt lidt (har den skudt meget er jeg for alvor imponeret). Slidt brunering og småmærker på skæftet, men mekanisk i tip top stand og stram i låsen.

Nr to kostede 4000,- og var med bedre træ, bedre/pænere graveringer og perfekt brunering og den har helt sikkert ikke skudt 1000 skud, selvom den nok skal være mindst 20-30 år gammel. Skal man have et nyt våben i tilsvarende kvalitet, så er en standard Beretta eller Browning altså langtfra nok og man skal gribe rimeligt dybt i lommen.

Men det skal jo være nyt nyt nyt nyt idag.. Så hellere købe en billig bøsse, man kan døje med til evig tid. Jeg stod med en kaliber 410 Baikal ved kr o skov og jeg havde decideret besvær med at lukke den. Den skulle smækkes i. Så ringe var den lavet.

Jeg har købt eet nyt våben i mit liv og det var en Savage 17 HMR. Billigt, men også lidt noget skrammel. Kvaliteten i dag er for ringe, medmindre man betaler en god sjat for det.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Rulab » 5. maj 2017, 09:28

CaAlb skrev:Tak for alle de gode tilbagemeldinger.

Jeg valgte idag at købe Silma'en, så må vi håbe jeg bliver glad for det.
Tak for de gode indput :)
Tillykke med geværet.
Så er næste trin jo bare at finde en god instruktør og få trænet til haglprøven.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Flugteren » 5. maj 2017, 09:46

Simon-MS skrev:
CaAlb skrev:Tak for alle de gode tilbagemeldinger.

Jeg valgte idag at købe Silma'en, så må vi håbe jeg bliver glad for det.
Tak for de gode indput :)
Tillykke med geværet.
Så er næste trin jo bare at finde en god instruktør og få trænet til haglprøven.
Eller bare køre "the old-school" way og gøre det selv. Jeg skød 1200 eller deromkring duer på fire dage, tog til haglprøven og bestod med 6 skud. :numberone:

Pral til side, så kan det være en rigtig fin idé at få en instruktør på, der kan hjælpe én. Det skal man slet ikke undervurdere. En god instruktør ser ting, du ikke ser og oplever, og han kan rette dig ind hurtigt.

Men modsat hvad mange siger, er det ikke en streng nødvendighed. Mange dygtige skytter rundt omkring i verden har "klaret det selv" om man så kan sige. For mig var det vigtigste at få en god føling med haglvåbnet og få skudt til en masse duer, så fandt jeg selv "metoden" i løbet af de fire dage.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Rulab » 5. maj 2017, 16:39

Flugteren skrev: Eller bare køre "the old-school" way og gøre det selv. Jeg skød 1200 eller deromkring duer på fire dage, tog til haglprøven og bestod med 6 skud. :numberone:
Ja, det gik jo fint må man sige.
Jeg kommer på lidt forskellige flugtskydningsbaner og ser sommertider folk, der træner til haglprøve.
Hvis ikke haglskydning falder ny skytte naturligt, så er det opad bakke, for uden instruktør, betyder mere træning bare at folk laver den samme fejl flere gang, groft sagt.

Selvom jeg havde skudt regelmæssig flugtskydning i flere år før jeg gik et par runder med en dygtig instruktør, fik jeg nogle gode tips på de par runder og et bedre resultat på jagtbanen.
Skyder man konsekvent 40 i 40, er der selvfølgelig ikke meget at hente :fun:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af PSindrup » 16. jul 2017, 09:58

CaAlb skrev:Tak for alle de gode tilbagemeldinger.

Jeg valgte idag at købe Silma'en, så må vi håbe jeg bliver glad for det.
Tak for de gode indput :)
Hvordan er dine erfaringer med Silma'en?

Jeg købte selv et for et par år siden og er godt tilfreds.

Peter

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Nyjæger - Første haglbøsse - Silma?

Indlæg af Aratan » 16. jul 2017, 10:36

Simon-MS skrev: Ja, det gik jo fint må man sige.
Jeg kommer på lidt forskellige flugtskydningsbaner og ser sommertider folk, der træner til haglprøve.
Hvis ikke haglskydning falder ny skytte naturligt, så er det opad bakke, for uden instruktør, betyder mere træning bare at folk laver den samme fejl flere gang, groft sagt.

Selvom jeg havde skudt regelmæssig flugtskydning i flere år før jeg gik et par runder med en dygtig instruktør, fik jeg nogle gode tips på de par runder og et bedre resultat på jagtbanen.
Skyder man konsekvent 40 i 40, er der selvfølgelig ikke meget at hente :fun:
Må jeg ikke slå lidt på tromme for ideen om at finde 1 instruktør og lytte til ham/hende? Min jagtforening tilbød og tilbyder stadig træning flere gange om igen for nye, med skiftende instruktører. Meget positivt hvis man gerne vil skyde en masse eller ved hvad man arbejder på. Hvis man stadig leder efter noget der passer sammen så kan skiftende instruktører godt gøre mere skade end gavn. Allan siger man skal have større afstand mellem fødderne og holde længere foran, Bjarne siger at man skal trække gennem duen og iøvrigt have vægten længere frem, hvorimod Conny er sikker på at geværet skal tilpasses og iøvrigt skal man have vægten mere på det bagerste ben og fødderne tættere sammen.
Hvad skal man tro på???

Find en instruktør du svinger med og lyt til ham/hende og ikke andre. Det kan godt give lidt underlige tavsheder når Dennis som skyder 40/40 uopfordret begynder at rette på en og man beder ham tie stille, men det er for der bedste....

Besvar