Hvilket våben skal man købe ?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af Andreas Hummel » 16. maj 2017, 09:01

Hej med jer, mit navn er Andreas og jeg har lige bestået haglskydeprøven. Nu skal jeg så have købt mig min første riffel. Jeg har fundet 2 tilbud på 2 riffler fra browning hvilken en skal man købe ?

Her er tilbudene.

http://www.jafi.dk/da/product2/BROWNING ... D-14987169

http://www.korsholm.dk/dk/browning-a-bo ... -9x50.html

Hvis i har nogle andre ideer til en god riffel + kikkert så bare kom med dem.

Mit bugdet er 10.000 kr

Kh Andreas

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af Kleth » 16. maj 2017, 09:13

Jeg ville vælge sættet hos Korsholm med Leupold kikkert.
- Leupold kikkerterne er glimrende, også de små modeller og personligt mener jeg de overgår Wildgame.
- Korsholm har gratis våbentransport når du køber for over 5000kr, Jafi skal have 500kr for våbentransport.
Hvis du beslutter dig for at købe hos Korsholm, så vær opmærksom på at minde dem om at de har den gratis våbentransport :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af C-X » 16. maj 2017, 09:22

Tag en tur rundt til de større og mindre forretninger og se med fingrene. Prøv også at kigge på våben lidt ud over dit budget, måske finder du det brugt senere.

Der er mange gode våben, både nyere og ældre, men der er også nitter (nogle gange selve modellen, andre gange i nogle enkelte kalibre).

Gør dig bekendt med dine behov. Både mht kaliber, våbnets features og udformning.

Du kan få rigtig god optik for ret små penge, ved bl.a. Nikon og Vortex. Spar ikke på montagen!
Gør dig også her bekendt med dine behov. Hvad vil du skyde, på hvilke afstande og under hvilke forhold?
Få ikke butikken til, at montere optikken for dig uden at det bliver tilpasset dig!

Få også en lyddæmper fra start af, så du kan koncentrere dig bedre under skydningen. Det kan gøres til 1.500,- inkl. gevind med en Sonic 45, så har du et referencepunkt.

Jeg falder ikke på halen af benovelse over nogle af de tilbud. Ofte er sådanne sæt sammensat så der er sparet på et eller andet. Du kan også opnå de samme eller bedre fordele ved, at handle med butikken om dit eget sæt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af Kleth » 16. maj 2017, 09:45

Som C-X skriver, kom ud og se med fingrene :smile:
Man kan få rigtig meget riffel for pengene ved at købe brugt og så kan der stadig være penge til god montage og en fornuftig kikkert f.eks. Nikon Prostaff eller Vortex, som C-X også skriver, men hvis du ikke køber et sæt så vær opmærksom på at du skal smide ~500kr efter at få monteret kikkerten, hvis ikke du kan selv og ikke kender nogen som kan.

Der er mange gode brugte rifler, se på forhandlerens garanti for brugte våben og hvis du køber privat så skal den enten være billig eller du skal have en eller anden dokumentation på riflens funktionalitet og præcision, helst ved at se (og evt. prøve) på skydebanen - Det er sur :moon: at stå med en riffel som der skal bruges 1000-5000kr yderligere på før du kan bestå riffelprøven.

Hvis du køber brugt hos en forhandler, så prøv at få et samlet tilbud på riffel, montage, kikkert, foderal, skydestok, trænings ammunition, jagtammunition, rensegrej, gevind+lyddæmper m.v. så der kun er een at gå til hvis der er problemer med noget.

Køber du brugt, så undlad at falde for gode "taktiske" tilbud hvor der er monteret en del ekstraudstyr bl.a. bipods på en middelmådig riffel, som så sælges til en her og nu god pris.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af C-X » 16. maj 2017, 09:47

Skal man være kedelig, så finder man en ny eller brugt Tikka i .308 Win., det virker altid.

1-11" twistrate, som Tikka så fornuftigt har lagt sig fast på, så kan du også klare de længere monometal kugler og sågar subsonisk til leg, modsat flertallet der stadig er 1-12".

6,5x55 er også rigtig fin, men har ikke rigtig noget på .308'eren på under 200 meter. Den er begrænset mht monometal kugler og større hjortevildt.

.30-06 Spr. byder mest på mere larm og rekyl og du sjældent behov for den marginalt højere ydelse, under danske forhold.

Det er de tre kalibre der giver mest mening for den prisbevidste jæger, der vil kunne skyde det hele i Danmark. Vil du også ud og jagte grisebasser, så regn 6,5 awesome fra.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af ABjerre » 16. maj 2017, 10:39

Jeg har selv været i netop samme situation, og man kan læse op og ned ad stolper om de forskellige våben, men der er intet, der slår at komme ud og mærke verden - herunder det våben man har i tankerne.

Noget jeg dog ville have ønsket at jeg havde gjort før jeg købte var dog at lave en prioriteret liste.

Ud over kaliber og materiale, så er der rigtig mange elementer, der først viser sig, når man kommer ud og bruger sit våben, så derfor:

"Lækkerhed" - herunder finish. Er det okay med en mindre grat eller maskinspor, eller skal alt være spejblankt og silkeblødt? Det er nok svært at finde en ny riffel, der har decideret slør i mekanikken, men hvor højt vægter man følelsen i aftræk og lås?

"Driftsøkonomi" - nogle rifler, herunder min egen, er ret kræsne med hensyn til hvad man fodrer dem med. Hvis du kun skyder 10 skud om året (2 olieskud, 6 til indskydning, 1 til en buk og 1 til en gris) betyder det ikke det store, men hvis man vil skyde 100 om ugen fordi man får smag for det betyder prisen på ammunitionen pludselig noget.

"Ekstraudstyr" - skal der ben og en masse andet på, eller er det ligemeget? De fleste rifler kan man montere det meste direkte på, men nogle kræver tilpasning eller anden ombygning først. Dette gælder f.eks støtteben på en riffel med vandret rembøjle.

Når alt det så er sagt, så er de tilbud du har fundet ganske fornuftige.
C-X skrev:Skal man være kedelig, så finder man en ny eller brugt Tikka i .308 Win., det virker altid.
"Kedelig" har sådan en negativ klang... hvad med "fornuftig" i stedet? Jeg kiggede selv på en Tikka T3x netop i .308Win. Det er en alsidig riffel og kaliber, begge fås i et utal af varianter og den kan bruges til (næsten) alt på det europæiske kontinent. Den jeg kiggede på var dog ikke helt så godt et tilbud som dem du har fundet dér. Jeg vil dog stadig anbefale, at komme ud og mærke dem og hvis muligt tage til et arrangement hvor du kan få mulighed for at prøve at skyde med en lignende.
Senest rettet af ABjerre 16. maj 2017, 14:57, rettet i alt 2 gange.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af Marius » 16. maj 2017, 14:29

Udover de gode råd i tråden kan der findes mange om samme emne på forummet.
Som første riffel vil jeg anbefale en brugt salonriffel.
Som anden riffel ville jeg holde øje med køb og salg på forummet, der har vitterligt været nogle godbidder til salg.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af T-REX » 16. maj 2017, 16:58

Sættet fra Korsholm ser ud som om det fra fabrikken er forsynes med gevind til dæmper.

Jeg kan ikke se, om der er gevind på X-Bolt'en fra Jafi, men på Brownings prisliste, der er alle X-Bolt vist forsynet med gevind, idag.

Listepris for A-Bolt 3 er € 799
Listepris for X-Bolt med Gevind er € 999

http://browning.eu/pricelist/pdf/pricelist.pdf


Kikkerterne er der IMO ikke den store forskel på, men Leupold har en super Garanti.
Til alm. dansk jagt, der er det hip som hap, hvilken af kikkerterne, du vælger.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af Ølgaard » 17. maj 2017, 09:23

Hvad med denne under køb & salg der er en del for pengene og der fås jo vekselpiber til :blink:

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
image1.JPG
image1.JPG (516.8 KiB) Vist 9703 gange
image2.JPG
image2.JPG (487.27 KiB) Vist 9703 gange

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af C-X » 17. maj 2017, 09:29

Hvis det sæt går for 10.000 så tror jeg vi er mange der er interesserede :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af Ølgaard » 17. maj 2017, 09:48

HA HA, ja da, men vi ved ALLE af erfaring at når vi påtænker at købe et våben sætter vi en pris i hovedet, og tit MEGET tit holder den ikke, men 500,- kan der altid slås af prisen :biggrin:

:razz: :razz:

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af Sako75 » 17. maj 2017, 10:33

Tillykke med det!

Jeg har en Browning AB3 og er vildt glad for den, nogen Blaser eller Sauer bliver det aldrig men for pengene får du virkeligt meget skydejern, nå ja og en masse plastic :blink:
Havde selv kik på X-Bolten, men har rigtigt godt tilfreds med den anden, syntes magasinet i X-Bolten virker lidt som noget skrammel. Min største bekymring ved AB3'eren var aftrækkeren af plastic, men den virker over alt forventning. Det jeg syntes der er superfedt ved AB3'eren er at at den er så kort og ikke vejer noget, den er dejlig nem at slæbe med rundt ude i en skov i Sverige eller hvor man nu havner med den. Trods den lave vægt er der meget lidt rekyl i den(.308) Det eneste du skal være lidt opmærksom på er hvis du på et tidspunkt vil have picatinny rail på den så er det svært at finden en, Browning påstår den ikke passer rail med del alm A-Bolt. Havde fat i HG Firearms for at få ham til at lave en til min, men kom aldrig videre med det.
Kikkerten der følger med sættet har jeg ikke lige så meget at sige om, men til prisen er du da rigtigt godt skydende med det sæt uden at have brugt alt for mange penge hvis du en dag mister lysten eller kommer på andre tanker om riffel og kikkert.

Men igen som så mange andre skriver, ud og se med fumlevorterne, og endnu bedre ud og skyd med lidt af hvert også hvis muligheden er der!
Senest rettet af Sako75 23. okt 2018, 18:27, rettet i alt 1 gang.
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilket våben skal man købe ?

Indlæg af Elbæk » 17. maj 2017, 18:44

Huske at holde køb og salg i det dertil indrettede forum :nono:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar