30 år gammel 682 Gold E - Go eller no go?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: 30 år gammel 682 Gold E - Go eller no go?

Indlæg af PSindrup » 20. jun 2017, 21:16

Slettet bruger skrev:Peter: Hvad kan du få for din nye brugte Silma - kan du få 4000,- skal du vel være glad.
Jeg købte for mange år siden min 682' for 8.500,- ( brugt) Kan få noget mere for den i dag.

Jeg har ikke tidligere været efter dig når du har kloget dig - det er der mange andre der har.
Men her vil jeg påstå, du aner ikke hvad du snakker om og du udstiller det ret tydeligt.
Skulle vi prøve at undlade at blive personlige - TAK!

Peter

Slettet bruger

Re: 30 år gammel 682 Gold E - Go eller no go?

Indlæg af Slettet bruger » 20. jun 2017, 21:42

PSindrup skrev:
Slettet bruger skrev:Peter: Hvad kan du få for din nye brugte Silma - kan du få 4000,- skal du vel være glad.
Jeg købte for mange år siden min 682' for 8.500,- ( brugt) Kan få noget mere for den i dag.

Jeg har ikke tidligere været efter dig når du har kloget dig - det er der mange andre der har.
Men her vil jeg påstå, du aner ikke hvad du snakker om og du udstiller det ret tydeligt.
Skulle vi prøve at undlade at blive personlige - TAK!

Peter
Er det da ikke netop det, DU har drejet tråden ind på - personlige holdninger ?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: 30 år gammel 682 Gold E - Go eller no go?

Indlæg af PSindrup » 20. jun 2017, 21:50

Slettet bruger skrev:
PSindrup skrev:
Slettet bruger skrev:Peter: Hvad kan du få for din nye brugte Silma - kan du få 4000,- skal du vel være glad.
Jeg købte for mange år siden min 682' for 8.500,- ( brugt) Kan få noget mere for den i dag.

Jeg har ikke tidligere været efter dig når du har kloget dig - det er der mange andre der har.
Men her vil jeg påstå, du aner ikke hvad du snakker om og du udstiller det ret tydeligt.
Skulle vi prøve at undlade at blive personlige - TAK!

Peter
Er det da ikke netop det, DU har drejet tråden ind på - personlige holdninger ?
HOLDNINGER JO, men du angriber mig som PERSON.

Jeg smutter nu.

Peter

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: 30 år gammel 682 Gold E - Go eller no go?

Indlæg af Bemoni1 » 20. jun 2017, 22:41

Bare lige inden moderatorkorpset finder alubat's og lign. frem, skulle d'herrer så ikke lige finde tilbage til emnet?
Og måske huske på det til en anden gang?
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Nikon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 16. jan 2014, 13:27
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Syd Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Re: 30 år gammel 682 Gold E - Go eller no go?

Indlæg af Nikon » 20. jun 2017, 22:56

Hey, det er "kun" et gevær :mrgreen:

Alle må jo selv bestemme hvad man vil købe og trådstarter spørger jo om råd og det Er jo det han får.

Hvis man har et budget på 15000 kr så giv mig bare en god grund til at købe en Baikel til 2600 kr eller en Silma til 8000 kr eller noget andet gevær i den kaliber / prisklasse ??? :alcohol:

Det kan slå i hjel og ramme lerduer på banen men spørg lige dig selv om du virkelig er tilfreds med den måde den lyder når du åbnder den, den måde det føles når man kaster et kvalitets gevær til kinden, den måde den lyder når den kaster tomme patronhylstre ud på, den måde du har det når du sætter geværet fra dig i stativet osv. Jeg har været der og det er ikke det samme, tro mig.

Et nyt Browning 525 er også et godt bud, en Beretta silver pigeon er også et godt bud, start med at finde ud af om du er til Beretta eller Browning og tro mig der er forskel og her vil jeg ikke råde dig ud over at jeg har ejet dem begge og nu ejer jeg en Browning 725 sport (som jeg også bruger til jagt)

Hvor er du fra, vil du prøve at skyde med mit gevær ?

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: 30 år gammel 682 Gold E - Go eller no go?

Indlæg af LJ » 20. jun 2017, 23:11

feinschmecker skrev:Hej alle sammen!

Jeg er fuldkommen grøn nyjæger. Jeg har kigget på noget Beretta, både SP1 og nu også en 682 Gold E. Sælger siger at den er fra 1987 og jeg har absolut ingen forstand på hvad jeg bør kigge efter. Jeg har bemærket at antal skud, alder og evt. service så godt som aldrig nævnes af folk som sælger haglbøsser på nettet. Hvordan kan jeg sikre mig at geværet ikke er "for slidt" til prisen (sælger forventer 15.000 kr.) ? Det eneste jeg selv kan kontrollere er at der ikke er rust på gevær/ i løb, alt bolten ikke er løs/sløret og at de gængse funktioner virker (ladning, sikring, aftræk osv.).

Jeg håber at blive meget klogere. PFT

Venligst
Morten
Som ny jæger er det absolut vigtigste at våbnet falder godt til dig, det skal passe dig. Hvis du er så ny at du ikke har skudt meget med haglgevær er din montering næppe helt på plads og i så fald vil en decideret tilpasning blive lidt vanskeligere da du ikke monterer ensartet nok.
Længden kan man imidlertid altid få på plads og det bør du få gjort uanset hvad du køber.
Personligt ville jeg foretrække omtalte Gold E, fremfor en ny/nyere Silver Pigeon men verden er meget større end Beretta, Browning og Miroku.
Det er ikke ment som en kritik, ejer selv flere af disse men som en heads up om udbuddet.

Gør dig klart hvad dit behov er, skal du til haglskydeprøve og derefter sporadisk på jagt? Kommer du til at tage på hagljagt ofte? Er du blevet bidt af flugtskydning og ved du at du kommer til at tage på banen ofte? Har du planer om flere haglgeværer, eller vil du blot have et enkelt og fokusere på riffel/rifler?
Disse spørgsmål kan være retningsgivende for dit valg af haglgevær. Hvis du er usikker omkring brugtkøb hos private, bør du alliere dig med en som ved noget om haglvåben og som har mulighed for at foretage en konkret vurdering af de våben du får interesse i.
En fordel ved at købe hos forhandler kan være at råd og vej/vildledning samt lidt tilpasning kan handles med i købet.
Hos en privat vil du i reglen selv skulle stå for det.
En billig Baikal kan ramme bedre end en Gamba med den rigtige skytte bagved, så se bort fra mærkesnobberiet :smile:
Hvad er din højde og drøjde?

Besvar