8x57 hvordan er den i forhold til f.eks .308 Win i rekyl?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: 8x57 hvordan er den i forhold til f.eks .308 Win i rekyl?

Indlæg af Explorer » 23. okt 2017, 18:49

Jeg vil ikke sige det er forkert at have flere skydere og bruge tid på genladning, for der har jeg selv været big time :razz: men i dag vil jeg hellere bruge både tid og penge på at komme på jagt med hagl og riffel, eller skyde lerduer (compak sporting/sporting), og der er der absolut ikke sat begrænsninger på, vil nok nærmere kalde det for prioritering :razz:
C-X skrev:Prøv noget tosset og køb en .204 Ruger, som supplement til den .30-06 Spr.
Ja og så få et stykke kronvildt for, det er tosset :fun: :razz:

Slettet bruger

Re: 8x57 hvordan er den i forhold til f.eks .308 Win i rekyl?

Indlæg af Slettet bruger » 23. okt 2017, 20:17

Torben Dahl skrev:tak for svar men det er ikke alt det med lyddæmper og sager ,det var ment som rekyl i samme riffel i 308 kontra 8x57 og evt 3006 ,hvilken har den største rekyl af disse 3 kaliber hvis det er samme kugle eks en 12 grams,men tror jeg har fået svar ,den 8x57 ligger vist mellem 308 og 3006
Rekyl er en underlig ting. Man kan udregne rekylenergien for ethvert kaliber, det er bare slet ikke ensbetydende med at det opleves som udregningen viser.
Jeg vil påstå at f.eks 243, med en 85 grains kugle opleves værre end en 8x57 med en 200 grains kugle.
Fordi, .243 er med hurtigbrændende krudt, der giver et lille men lynhurtigt hug i skulderen.
8x57 er langsomt brændende og kommer med et laaaangsomt skub.
Den samlede energi fra 8x57 er selvfølgelig langt større, den er bare fordelt over længere tid.

Skæfteopbygning har også rigtig meget at sige. En af mine 8x57'ere er med et hjemme bygget skæfte. Jeg har forhøjet skæfteryggen så den faktisk er noget over pibelinjen - det gør at kikkerten ligger lige nøjagtig i øjenlinjen når jeg kaster riflen til skuldren - (det er min drivjagtsriffel), det gør desuden at der er minimal opsving pga rekylen og riflen er lynhurtig på målet igen efter skudafgivelse - den er grim, men effektiv.
Jeg elsker simpelhen at lade andre, især erfarne skytter, skyde med den riffel.
At se deres forbavselse over at sende + 200 grain afsted med så lidt rekyl og opspring.

Torben- du er MEGET velkommen til at prøve min 8x57 hvis du i Midtjylland en dag.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: 8x57 hvordan er den i forhold til f.eks .308 Win i rekyl?

Indlæg af Explorer » 23. okt 2017, 21:09

Slettet bruger skrev: Jeg vil påstå at f.eks 243, med en 85 grains kugle opleves værre end en 8x57 med en 200 grains kugle.
Fordi, .243 er med hurtigbrændende krudt, der giver et lille men lynhurtigt hug i skulderen.
8x57 er langsomt brændende og kommer med et laaaangsomt skub.
Den samlede energi fra 8x57 er selvfølgelig langt større, den er bare fordelt over længere tid.
Hej Claus, mht langsom/hurtigbrændende krudt, så vil jeg mene den langsomme hører hjemme i 243'eren og den hurtige i 8x57? :razz:

https://www.norma.cc/en/Ammunition-Acad ... a/8x57-JS/
https://www.norma.cc/en/Ammunition-Acad ... inchester/
https://www.norma.cc/en/Ammunition-Acad ... -for-krut/

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: 8x57 hvordan er den i forhold til f.eks .308 Win i rekyl?

Indlæg af Torben Dahl » 23. okt 2017, 21:23

jeg har nu skudt en del med min nye 8x57,og den er super at skyde med rekylen er meget behagelig,føles faktisk bedre end min 308.og har skudt 2 rådyr med den ,de døde hvor de stod ingen renden rundt,bruger 180 grains hornady gmx,så jeg er rigtig glad for mit valg ,tak for alle svarene
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Slettet bruger

Re: 8x57 hvordan er den i forhold til f.eks .308 Win i rekyl?

Indlæg af Slettet bruger » 23. okt 2017, 22:19

Torben Dahl skrev:jeg har nu skudt en del med min nye 8x57,og den er super at skyde med rekylen er meget behagelig,føles faktisk bedre end min 308.og har skudt 2 rådyr med den ,de døde hvor de stod ingen renden rundt,bruger 180 grains hornady gmx,så jeg er rigtig glad for mit valg ,tak for alle svarene
Lyder rigtig godt.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: 8x57 hvordan er den i forhold til f.eks .308 Win i rekyl?

Indlæg af Sierra13 » 26. okt 2017, 22:57

Det er relativt vigtigt hvilken udformning og vægt din riffel har, og evt om den har indbygget rekyloptag.

Jeg skyder 308win, i en Rigg der vejer lige under 6kg, den er blid som en baby...
En kammerat, har en der kun vejer 2,8kg og den føles en helt del hårdere

Besvar