O/U til max 10.000kr

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Lsp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. jun 2010, 22:55
Interesser: Jagt og Baneskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: 9560 Hadsund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

O/U til max 10.000kr

Indlæg af Lsp » 6. okt 2017, 13:07

Hej NVF

Jeg står og vil udskifte min nuværrende Winchester SX3 12/89 med en o/u.
Jeg blev aldrig helt dus med min halvautomat. Så derfor vil jeg tilbage til en o/u.
Havde tidligere en Rizzini som jeg var glad for. Solgte den desværre. Da jeg var blevet hooked på ideen om en halvautomat. :wall:

Men er meget i tvivl om hvad man skal vælge. Og vil gerne undgå at skulle skifte igen om 6 måneder...

Hvad ville i vælge for hvorfor når vi snakker max 10K budget.

Jeg har været ude og kigge lidt på nogle brugte Beretta og Browning. Og skal ud og kigger lidt på en EOS senere i dag.

Så gode råd til hvad jeg skal holde øje med er meget velkommen.

På forhånd tak
Mvh
Lasse
Browning B525 Sporter One 12/76
Tikka T3 CTR.308, Leica Fortis 2,5-15x56 BDC
Tikka T1x MTR 22LR, Vortex PST Gen II 3-15x44

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af Kenned » 6. okt 2017, 13:13

Lsp skrev:Hej NVF

Jeg står og vil udskifte min nuværrende Winchester SX3 12/89 med en o/u.
Jeg blev aldrig helt dus med min halvautomat. Så derfor vil jeg tilbage til en o/u.
Havde tidligere en Rizzini som jeg var glad for. Solgte den desværre. Da jeg var blevet hooked på ideen om en halvautomat. :wall:

Men er meget i tvivl om hvad man skal vælge. Og vil gerne undgå at skulle skifte igen om 6 måneder...

Hvad ville i vælge for hvorfor når vi snakker max 10K budget.

Jeg har været ude og kigge lidt på nogle brugte Beretta og Browning. Og skal ud og kigger lidt på en EOS senere i dag.

Så gode råd til hvad jeg skal holde øje med er meget velkommen.

På forhånd tak
Jeg ville bruge en del af pengene på en professionel tilpasning - det er nok det der vil give dig mest glæde ved en ny bøsse.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af Bobo » 6. okt 2017, 15:52

Perazzi :smile:

den skal nok være meget brugt til prisen
Bobo ------ Igen uden billeder

Lsp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. jun 2010, 22:55
Interesser: Jagt og Baneskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: 9560 Hadsund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af Lsp » 6. okt 2017, 17:19

Kenneth Jensen skrev:
Lsp skrev:Hej NVF

Jeg står og vil udskifte min nuværrende Winchester SX3 12/89 med en o/u.
Jeg blev aldrig helt dus med min halvautomat. Så derfor vil jeg tilbage til en o/u.
Havde tidligere en Rizzini som jeg var glad for. Solgte den desværre. Da jeg var blevet hooked på ideen om en halvautomat. :wall:

Men er meget i tvivl om hvad man skal vælge. Og vil gerne undgå at skulle skifte igen om 6 måneder...

Hvad ville i vælge for hvorfor når vi snakker max 10K budget.

Jeg har været ude og kigge lidt på nogle brugte Beretta og Browning. Og skal ud og kigger lidt på en EOS senere i dag.

Så gode råd til hvad jeg skal holde øje med er meget velkommen.

På forhånd tak
Jeg ville bruge en del af pengene på en professionel tilpasning - det er nok det der vil give dig mest glæde ved en ny bøsse.

Hilsen Kenneth

Hej Kenneth

Tilpasning af haglbøssen er helt klart noget der skal laves.

Så mit budget er 10K for haglgeværet og tilpasning derud over.
Var lige ude og have en EOS sport i hånden samt en brugt Beretta 686 ONYX Sporting.
Den 686 var sgu lækker.
Mvh
Lasse
Browning B525 Sporter One 12/76
Tikka T3 CTR.308, Leica Fortis 2,5-15x56 BDC
Tikka T1x MTR 22LR, Vortex PST Gen II 3-15x44

Slettet bruger

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af Slettet bruger » 6. okt 2017, 20:33

Tilpasning har meget at sige for nogle - mindre for andre.
Jeg er selv en af dem der stort set er ligeglad, bortset fra længden.
På banen tager jeg ofte mine kammeraters links geværer ( jeg er ikke links) og skyder en omgang med - som regel skyder jeg lige så godt ( skidt :blink: ) som med en af mine egne. Men det kan der komme en lang diskution ud af.

EOS ...... Hvad er det ??? Jeg har googlet mig frem til det, troede ellers jeg kendte alle geværer på markedet.
Jeg vil vove at påstå du vil have mindre værditab i en brugt Berette end i en ny EOS - langt mindre. Ofte vil du kunne få stort set det samme for en brugt Beretta som du gav for den - altså hvis du købte den brugt.
Jeg har 4 beretta'er, alle købt brugt. Jeg kan få væsentligt mere for hver eneste af dem , end jeg har givet.

Køb en brugt af et anerkendt mærke - det får du mest ud af i længden

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af LJ » 7. okt 2017, 09:31

En Eos er en Bettinsoli. Dvs. Bettinsoli laver dem til Eos med de ønskede specifikationer :smile:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af LJ » 8. okt 2017, 00:49

Umiddelbart er det vigtigt at den passer dig så godt som muligt fra start, så der skal ændres mindst muligt. Du skal have fornemmelsen af at den føles rigtig når du monterer den.
Jeg foretrækker 76 cm løb men det er individuelt og også relateret til højde, drøjde og brug.
Velrenommerede slidere er Miroku og Browning.
Indenfor dit budget er det miroku mrk. II 70 og browning 525 og citori special.
Beretta 686 sp ligger i samme segment men er ikke helt så slidstærk, hvis du skyder mange skud.
Til almindelig jagt og kun sjældne besøg på banen vil du måske aldrig konstatere forskellen.
En Eos, Bettinsoli eller Technimec til den rigtige pris kan også tjene dig fint.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af Flugteren » 8. okt 2017, 14:17

Find en brugt Browning 525. Den kan du ikke gå galt med i byen, den kan findes brugt for dit budget, og med almindelig vedligeholdelse vil jeg påstå, at du ikke kan slide den op. Den er lidt tung i fuldlængde-udgaven med +76 cm løb, men vælger du den i jagtudgaven med 71 cm løb kompenserer du for den kraftigere opbygning. Så er den også lidt nemmere at pakke ned :smile:

Modsat andre vil jeg dog ikke anbefale at bruge penge på tilpasning med det samme. Brug hellere pengene på en bagagerumsbeholdning flugtskydningspatroner og få høvlet noget stål gennem løbene på banen. Husk, en god skytte kan få pæne resultater selv med mindre gode geværer. Det omvendte forekommer noget sjældnere. Når du så har en god rutine i at skuldre geværet og kan nappe lerduer med rimelig konsistens på banen, kan man tale om, at en tilpasning kan give noget ekstra. Men fra start? Medmindre du er anormalt opbygget i din statur vil jeg påstå, at ingen geværer fra anerkendte producenter vil passe dig direkte dårligt.

Jeg kan selvfølgelig tage fejl, og i så fald må jeg hellere :getout: men min egen erfaring var, at jeg blev bedre og bedre, jo mere jeg trænede. Jeg har aldrig fået tilpasset mine geværer til mig, og jeg rammer efterhånden ganske habilt. :oops:

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af 70er drengen » 8. okt 2017, 18:11

Jeg fandt en spritny Browning 525 citori med 76 cm løb på tilbud til 10.000 ligeud i 2016. Det har jeg aldrig fortrudt og jeg vil anbefale geværet til andre der står overfor et skifte.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af Rulab » 8. okt 2017, 18:17

Lsp skrev:Hej NVF

Hvad ville i vælge for hvorfor når vi snakker max 10K budget.

Jeg har været ude og kigge lidt på nogle brugte Beretta og Browning. Og skal ud og kigger lidt på en EOS senere i dag.

På forhånd tak
Mennesker er forskellige, det handler om at finde et gevær, der "føles rigtigt". Mærkefanatiker kan man altid bagefter :fun:
Så længe det er et brugt gevær i et anerkendt mærke og i fornuftig stand, så går man ikke galt i byen, selvom man altid kan finde skrækhistorier om de fleste mærker.
Hvis du er nogenlunde normalt bygget, så i stedet for at spekulere på tilpasning af gevær, kan du lige så godt finde en, der passer fra start. Så slipper du også for problemstillinger med et rettet skæfte, der med tiden vandre tilbage igen osv.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af LJ » 9. okt 2017, 18:37

Man kan vænne sig til meget og jo mere man skyder med et våben der ikke passer, jo mere kompenserer man med kroppen og tilpasser sig selv til våbnet i stedet for omvendt. Det har aldrig gjort noget godt for nogens skydning. Det kan fungere...men det er ikke optimalt.
Er man fuldstændig standardmål vil det være lettere at finde en skyder der kommer tæt på. Slanke/tynde på ca. 170-180 cm vil generelt have mindre behov for tilpasning end folk der ligger udenfor disse mål.
Det betyder dog ikke at man ikke kan have fordel af tilpasning, hvis man ligger på standardmål. Haglgeværer er konstrueret med forskelle i f.eks. graden af højskud og det kan der kompenseres for med skæftet. Skydestil, disciplin og skæfte i sund forening fjerner nogle variabler så man kan koncentrere sig om andre.
Det er lettest at negligere et behov hvis man aldrig selv har haft det :smile:

For at få mest mulig gavn af en tilpasning/skæfte på mål tilrådes det generelt at man får nogle skud med geværet i kroppen og får opbygget en konsistent montering, hvilket særligt for nye skytter er en direkte nødvendighed for at kunne få et tilfredsstillende resultat af tilpasningen.

Lsp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. jun 2010, 22:55
Interesser: Jagt og Baneskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: 9560 Hadsund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af Lsp » 11. okt 2017, 12:25

Mange tak for alle jeres indlæg.

Da forhandleren gav mig en fornuftig pris på min gamle halvautomat. Så endte det med en ny Browning B525 Sporter One.

Så nu venter jeg bare på at komme et smut på skydebanen :)
Mvh
Lasse
Browning B525 Sporter One 12/76
Tikka T3 CTR.308, Leica Fortis 2,5-15x56 BDC
Tikka T1x MTR 22LR, Vortex PST Gen II 3-15x44

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af Flugteren » 11. okt 2017, 13:15

Lsp skrev:Mange tak for alle jeres indlæg.

Da forhandleren gav mig en fornuftig pris på min gamle halvautomat. Så endte det med en ny Browning B525 Sporter One.

Så nu venter jeg bare på at komme et smut på skydebanen :)
Tillykke med bøssen. Den bliver du glad for, og den kan også klare at blive godt varm på banen :blink:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: O/U til max 10.000kr

Indlæg af LJ » 11. okt 2017, 21:54

Lsp skrev:Mange tak for alle jeres indlæg.

Da forhandleren gav mig en fornuftig pris på min gamle halvautomat. Så endte det med en ny Browning B525 Sporter One.

Så nu venter jeg bare på at komme et smut på skydebanen :)
Ja, tillykke med den, det ku' ha' været meget værre :blink:

Besvar